Cthulhu Realms / Cthulhu światy (Darwin Kastle)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

espresso pisze:Szczerze mówiąc, to ta instrukcja mogłaby mieć jedną stronę więcej, ale być nieco lepiej napisana. Część zasad jest opisanych w sekcji "zawartość i przygotowanie do gry", pojęcia są rozrzucone po tekście (np. moc przyzywania, poruszone dopiero przy okazji opisu akcji jej zyskiwania), a schemat pola gry przedstawia tylko wariant dla 3-4 graczy, podczas gdy zasady opisują grę dwuosobową. Plus niektórych fragmentów nie rozumiem, np. (pogrubienie za instrukcją):
Oznacza to, że podczas, gdy taka Lokacja jest w grze, przeciwnicy nie mogą pozbawić Ciebie utraty punktów Zdrowia Psychicznego.
Pozbawić utraty punktów? Przecież przeciwnicy właśnie chcą mnie pozbawić punktów! To stwierdzenie jest powtórzone 2 razy w tekście.
Gra wygląda ciekawie, zastanawiam się nad zakupem, ale wydawnictwo powinno szybko nagrać jakiś filmik z wyjaśnieniem zasad, bo połapanie się w zasadach może przerosnąć początkujących graczy.
Jedno, czy dwa "rozrzucone" pojęcia nie powinny sprawiać większego kłopotu. Cofnięcie się o jeden, dwa akapity nie powinno nastręczać większych problemów w lekturze.
Nie ma schematu dla dwóch graczy, bo chyba nie był potrzebny. Karty kładziemy między graczami:)

Wytłuszczenie "tego" wynika z praktyki i ma rozwiać potencjalne wątpliwości. Myślę, że docenisz i Ty to podkreślenie, kiedy już zagrasz:)

I ten akapit o pozbawieniu punktów - mieliśmy z nim ogromne problemy. Tutaj niestety wyjaśnia się to po przeczytaniu kolejnego. Inaczej się nie dało:(

Tak, będą prezentację - ale dopiero w październiku, kiedy trafi do nas polski egzemplarz.
Tak czy inaczej myślę, że po uważnym prześledzeniu instrukcji początkujący gracze nie będą mieli problemów.
Testowaliśmy grę też na polskich graczach z polską instrukcją. Dziękuję bardzo za cenne uwagi:)!!
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: espresso »

baldar pisze: I ten akapit o pozbawieniu punktów - mieliśmy z nim ogromne problemy. Tutaj niestety wyjaśnia się to po przeczytaniu kolejnego. Inaczej się nie dało:(
Ok, pozostałe moje uwagi to "kwestia gustu" - wg mnie czytelność instrukcji mogłaby być lepsza, ale rozumiem, że po zagraniu już się do niej nie sięga, więc w porządku.
Co do zacytowanego stwierdzenia się nie zgodzę, ponieważ w instrukcji mamy to:
przeciwnicy nie mogą pozbawić Ciebie utraty punktów Zdrowia Psychicznego.
akapit dalej:
Przeciwnicy nie mogą pozbawić Cię Zdrowia Psychicznego,
i w tym samym akapicie:
Muszą oni zniszczyć wszystkie Twoje Świątynie, zanim pozbawią Cię utraty Zdrowia Psychicznego.
To "utraty" jest kompletnie zbędne i mylące.
Rafalm
Posty: 745
Rejestracja: 02 mar 2015, 00:23
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: Rafalm »

Maxxx76 pisze:2 strony instrukcji :-) Chwalmy Przedwiecznych :-)
Dobrze, że instrukcja kompaktowa, bo na tym wygrała też SR. Myślę, że CŚ mają też szansę na odniesienie sukcesu.

Natomiast co do zawartości instrukcji, to nie wiem, czy chłopaki mają jeszcze szansę, ale parę zapisów bym poprawił:

1. Na pierwszej stronie, w rozdziale Zasady gry:
"Na końcu swojej tury, odrzucasz z gry wszelkie karty Istot i karty Artefaktów (kładąc je obrazkiem do góry na swój stos kart odrzuconych, obok swojej talii) oraz jakiekolwiek inne karty, które pozostaną Ci na ręku, a których nie zdecydujesz się użyć w swojej kolejce. Nie odrzucaj kart, pozostają one w  grze dopóki nie zostaną usunięte." - coś tu chyba zostało pominięte (typ kart, który pozostaje na stole - Lokacja???)

2. Chwilę dalej:
"Następnie dociągnij do 5 kart na rękę ze swojej talii." - nie znam oryginału instrukcji, ale czy gracz może zdecydować o tym, że dociągnie mniej? Jeśli tak to czy z punktu widzenia mechaniki gry ma to znaczenie? Grałem trochę w SR i tam zawsze ciągnęło się po prostu 5 kart na rękę bo nie spotkałem się z sytuacją, żeby opłacało się mniej.

3. W rozdziale Działanie Kart:
"Każdorazowo grając daną kartą, możesz użyć każdej zdolności z tej karty tylko raz." trochę bym przeredagował, np na "W momencie zagrania karty z ręki możesz jeden raz użyć każdej znajdującej się na niej zdolności."

4. Podobnie następne zdanie:
"Jeśli masz w grze Lokację z poprzedniej tury, możesz także użyć każdej jej zdolności, ale wyłącznie raz na turę." przeredagowałbym np na "Jeśli na stole leżą jakieś lokacje umieszczone tam w poprzednich turach, możesz również jeden raz w tej turze użyć każdej znajdującej się na niej zdolności."

5. Trochę w sprzeczności stoją zapisy:
"Gdy wykorzystujesz zdolności na kartach, możesz przesunąć te karty na bok, by było widać, że wykorzystana została jedna lub wszystkie zdolności z tych kart." - ten zapis wskazuje, że jeśli zdecydujesz się wykorzystać jakąś zdolność karty (nawet tylko jedną z wielu) to karta zostaje "zużyta", a chwilę później:
"Granie kartami i aktywowanie zdolności może się odbywać w dowolnej kolejności – możesz więc zagrać jakąś kartą, aktywować jedną z jej zdolności, zagrać kolejną kartę i jej zdolność, a następnie wrócić do pierwszej i aktywować pozostałe jej zdolności." - wskazuje na coś wręcz odwrotnego. Przy okazji zacząłbym to zdanie od "Zagrywanie kart i aktywowanie zdolności..."

6. Symbol Wyparcia:
Czy "Wyparcie" różni się czymś od "Usuniecia", o którym instrukcja wspomina w rozdziale Zasady Gry. Wydaje mi się, że nie, więc opis ikony zmodyfikowałbym w następujący sposób: "Oznacza to, że jeśli zostaje aktywowana ta zdolność, karta na której widnieje ta zdolność, zostaje natychmiast usunięta z dalszej gry (zostaje odłożona do pudełka)."

7. Opis "Tarczy"
Zapis "Oznacza to, że podczas, gdy taka Lokacja jest w  grze, przeciwnicy nie mogą pozbawić Ciebie utraty punktów Zdrowia Psychicznego." jest dość niefortunny. Powinien chyba brzmieć, "...nie mogą pozbawić Cię punktów Zdrowia Psychicznego...". Podobnej korekty wymaga ostatnie zdanie w opisie Świątyni.

8. Opis ikony Odrzucenia:
"Ikonka odrzucenia oznacza, że jeśli jakiś gracz odrzucił kartę z ręki w bieżącej turze, możesz aktywować tę zdolność.". Nie jest jasne czy aktywacja następuje w momencie gdy inny gracz odrzuca kartę (w jego turze), czy dopiero w momencie gdy nadczodzi moja tura i w fazie ruchu innego gracza został ten warunek spełniony.

9. Opis ikony Wyparcia:
Dla mnie zapis "Ikonka Wyparcia stosowana jako Warunek wstępny oznacza, że jeśli karta została Wyparta w jakikolwiek sposób w bieżącej turze, można aktywować tę zdolność." jest zupełnie niejasny. Czy chodzi o to, że gdy Wyprę (usunę z gry) inną kartę, to mogę aktywować tą zdolność, czy też zdolność aktywuje się, gdy Wyprę (usunę) tą konkretną kartę, na której widnieje ikona tej zdolności?

10. Dociągnięcie / Odrzucenie karty
Brakuje doprecyzowania, czy można wybrać siebie (rozumiem, że można). Dodatkowo zapis: " Jeżeli w Twojej talii nie ma już kart, przetasuj
swój stos kart odrzuconych, by w ten sposób utworzyć nową talię. Połóż ją obok siebie obrazkiem w dół." jest tu zbędny, bo zostało to już wyjaśnione na początku instrukcji w Zasadach gry.

11. Wypieranie się karty:
Nie do końca jasny jest zapis: "Jeśli wyprzesz się z Dostępnych kart innej karty niż Wtajemniczonego, dociągnij kartę ze wspólnej talii i zastąp ją.". Przypuśćmy, że Wypieram się karty wyłożonej już na stole. Dobieram następnie nową kartę z Talii i muszę ją od razu położyć na stół, czy mogę zatrzymać na ręku?

12. Zyskanie / Utrata zdrowia psychicznego:
W opisie zapis "Jeśli przez to jego poziom Zdrowia Psychicznego zostaje zredukowany do zera lub poniżej, gracz ten natychmiast zostaje wyeliminowany z gry. Jeśli jesteś jedynym graczem, który nie został wyeliminowany z gry, wygrywasz!" jest zbędny, gdyż podobny zapis znajduje się już w sekcji Koniec Gry.

To moje uwagi po pierwszym czytaniu instrukcji. Nie odbierajcie ich prosze jako krytykę, raczej chciałem pomóc w redagowaniu instrukcji. Jeśli jeszcze jest to możliwe to może uda się poprawki wprowadzić :wink:

Edit: Widze, że zanim wszystko spisałem, wywiązała się już dyskusja :)
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

espresso pisze:
baldar pisze: I ten akapit o pozbawieniu punktów - mieliśmy z nim ogromne problemy. Tutaj niestety wyjaśnia się to po przeczytaniu kolejnego. Inaczej się nie dało:(
Ok, pozostałe moje uwagi to "kwestia gustu" - wg mnie czytelność instrukcji mogłaby być lepsza, ale rozumiem, że po zagraniu już się do niej nie sięga, więc w porządku.
Co do zacytowanego stwierdzenia się nie zgodzę, ponieważ w instrukcji mamy to:
przeciwnicy nie mogą pozbawić Ciebie utraty punktów Zdrowia Psychicznego.
akapit dalej:
Przeciwnicy nie mogą pozbawić Cię Zdrowia Psychicznego,
i w tym samym akapicie:
Muszą oni zniszczyć wszystkie Twoje Świątynie, zanim pozbawią Cię utraty Zdrowia Psychicznego.
To "utraty" jest kompletnie zbędne i mylące.
Z tą "utratą" muszę ci przyznać troszku racji. Teraz Ciebie rozumiem.
Dziękuję
Awatar użytkownika
Wothan
Posty: 525
Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
Lokalizacja: Mazury
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: Wothan »

Październik okazuje się być miesiącem wzmożonej aktywności Przedwiecznych (premiery "Cthulhu Światów" i "Studium w Szmaragdzie"). Coś czuję, że jestem bliski utraty wszystkich punktów poczytalności... AAAAAAAAAaaaaaa......
Rafalm
Posty: 745
Rejestracja: 02 mar 2015, 00:23
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: Rafalm »

Wothan pisze:Październik okazuje się być miesiącem wzmożonej aktywności Przedwiecznych (premiery "Cthulhu Światów" i "Studium w Szmaragdzie"). Coś czuję, że jestem bliski utraty wszystkich punktów poczytalności... AAAAAAAAAaaaaaa......
Albowiem prawdę rzecze Necronomicon: "la mayyitan ma qadirun yatabaqa sarmadi fa itha yaji ash-shuthath al-mautu gad yantahi" :twisted:

dla niewtajemniczonych tłumaczenie "Nie jest umarłym ten który spoczywa wiekami, nawet śmierć może umrzeć wraz z dziwnymi eonami."

choć spodziewałbym się raczej premier, w marcu, gdyż zgodnie z mitologią stworzoną przez samotnika z Providence największą aktywność Cthulhu wykazuje pomiędzy 28 lutego a 2 kwietnia, a szczególnie w nocy z 22 na 23 marca.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

Rafalm pisze:
Maxxx76 pisze:2 strony instrukcji :-) Chwalmy Przedwiecznych :-)
Dobrze, że instrukcja kompaktowa, bo na tym wygrała też SR. Myślę, że CŚ mają też szansę na odniesienie sukcesu.

Natomiast co do zawartości instrukcji, to nie wiem, czy chłopaki mają jeszcze szansę, ale parę zapisów bym poprawił:

1. Na pierwszej stronie, w rozdziale Zasady gry:
"Na końcu swojej tury, odrzucasz z gry wszelkie karty Istot i karty Artefaktów (kładąc je obrazkiem do góry na swój stos kart odrzuconych, obok swojej talii) oraz jakiekolwiek inne karty, które pozostaną Ci na ręku, a których nie zdecydujesz się użyć w swojej kolejce. Nie odrzucaj kart, pozostają one w  grze dopóki nie zostaną usunięte." - coś tu chyba zostało pominięte (typ kart, który pozostaje na stole - Lokacja???)

2. Chwilę dalej:
"Następnie dociągnij do 5 kart na rękę ze swojej talii." - nie znam oryginału instrukcji, ale czy gracz może zdecydować o tym, że dociągnie mniej? Jeśli tak to czy z punktu widzenia mechaniki gry ma to znaczenie? Grałem trochę w SR i tam zawsze ciągnęło się po prostu 5 kart na rękę bo nie spotkałem się z sytuacją, żeby opłacało się mniej.

3. W rozdziale Działanie Kart:
"Każdorazowo grając daną kartą, możesz użyć każdej zdolności z tej karty tylko raz." trochę bym przeredagował, np na "W momencie zagrania karty z ręki możesz jeden raz użyć każdej znajdującej się na niej zdolności."

4. Podobnie następne zdanie:
"Jeśli masz w grze Lokację z poprzedniej tury, możesz także użyć każdej jej zdolności, ale wyłącznie raz na turę." przeredagowałbym np na "Jeśli na stole leżą jakieś lokacje umieszczone tam w poprzednich turach, możesz również jeden raz w tej turze użyć każdej znajdującej się na niej zdolności."

5. Trochę w sprzeczności stoją zapisy:
"Gdy wykorzystujesz zdolności na kartach, możesz przesunąć te karty na bok, by było widać, że wykorzystana została jedna lub wszystkie zdolności z tych kart." - ten zapis wskazuje, że jeśli zdecydujesz się wykorzystać jakąś zdolność karty (nawet tylko jedną z wielu) to karta zostaje "zużyta", a chwilę później:
"Granie kartami i aktywowanie zdolności może się odbywać w dowolnej kolejności – możesz więc zagrać jakąś kartą, aktywować jedną z jej zdolności, zagrać kolejną kartę i jej zdolność, a następnie wrócić do pierwszej i aktywować pozostałe jej zdolności." - wskazuje na coś wręcz odwrotnego. Przy okazji zacząłbym to zdanie od "Zagrywanie kart i aktywowanie zdolności..."

6. Symbol Wyparcia:
Czy "Wyparcie" różni się czymś od "Usuniecia", o którym instrukcja wspomina w rozdziale Zasady Gry. Wydaje mi się, że nie, więc opis ikony zmodyfikowałbym w następujący sposób: "Oznacza to, że jeśli zostaje aktywowana ta zdolność, karta na której widnieje ta zdolność, zostaje natychmiast usunięta z dalszej gry (zostaje odłożona do pudełka)."

7. Opis "Tarczy"
Zapis "Oznacza to, że podczas, gdy taka Lokacja jest w  grze, przeciwnicy nie mogą pozbawić Ciebie utraty punktów Zdrowia Psychicznego." jest dość niefortunny. Powinien chyba brzmieć, "...nie mogą pozbawić Cię punktów Zdrowia Psychicznego...". Podobnej korekty wymaga ostatnie zdanie w opisie Świątyni.

8. Opis ikony Odrzucenia:
"Ikonka odrzucenia oznacza, że jeśli jakiś gracz odrzucił kartę z ręki w bieżącej turze, możesz aktywować tę zdolność.". Nie jest jasne czy aktywacja następuje w momencie gdy inny gracz odrzuca kartę (w jego turze), czy dopiero w momencie gdy nadczodzi moja tura i w fazie ruchu innego gracza został ten warunek spełniony.

9. Opis ikony Wyparcia:
Dla mnie zapis "Ikonka Wyparcia stosowana jako Warunek wstępny oznacza, że jeśli karta została Wyparta w jakikolwiek sposób w bieżącej turze, można aktywować tę zdolność." jest zupełnie niejasny. Czy chodzi o to, że gdy Wyprę (usunę z gry) inną kartę, to mogę aktywować tą zdolność, czy też zdolność aktywuje się, gdy Wyprę (usunę) tą konkretną kartę, na której widnieje ikona tej zdolności?

10. Dociągnięcie / Odrzucenie karty
Brakuje doprecyzowania, czy można wybrać siebie (rozumiem, że można). Dodatkowo zapis: " Jeżeli w Twojej talii nie ma już kart, przetasuj
swój stos kart odrzuconych, by w ten sposób utworzyć nową talię. Połóż ją obok siebie obrazkiem w dół." jest tu zbędny, bo zostało to już wyjaśnione na początku instrukcji w Zasadach gry.

11. Wypieranie się karty:
Nie do końca jasny jest zapis: "Jeśli wyprzesz się z Dostępnych kart innej karty niż Wtajemniczonego, dociągnij kartę ze wspólnej talii i zastąp ją.". Przypuśćmy, że Wypieram się karty wyłożonej już na stole. Dobieram następnie nową kartę z Talii i muszę ją od razu położyć na stół, czy mogę zatrzymać na ręku?

12. Zyskanie / Utrata zdrowia psychicznego:
W opisie zapis "Jeśli przez to jego poziom Zdrowia Psychicznego zostaje zredukowany do zera lub poniżej, gracz ten natychmiast zostaje wyeliminowany z gry. Jeśli jesteś jedynym graczem, który nie został wyeliminowany z gry, wygrywasz!" jest zbędny, gdyż podobny zapis znajduje się już w sekcji Koniec Gry.

To moje uwagi po pierwszym czytaniu instrukcji. Nie odbierajcie ich prosze jako krytykę, raczej chciałem pomóc w redagowaniu instrukcji. Jeśli jeszcze jest to możliwe to może uda się poprawki wprowadzić :wink:

Edit: Widze, że zanim wszystko spisałem, wywiązała się już dyskusja :)
Dziękujemy za wszystkie komentarze, są bardzo cenne.
Myślę że też masz lepszą perspektywę grając w SR
Odniosę się do niektórych pkt.
2. - w ang jest "do 5". Wyjaśnialiśmy to z TMG. Chodzi o to, żeby rozwiać wątpliwości, które mogą czasami zaistnieć w wyniku zagrania karty przez przeciwnika.
3,4 - :)
5 - zasada , że MOŻNA (sugestia) zaznaczyć że wyczerpałeś zdolność karty nie przeczy zasadzie o której piszesz
6 - poprzez "usunięcie" wyjaśniamy czym jest "wyparcie" . Głupio byłoby napisać "wyparta" do pudełka:)
7 - zgadzam się, espresso powyżej też zwrócił na to uwagę:)
8 - hm...
11 - wynika to z "dociągnij" - czyli na rękę. Tutaj nic się nie zmienia. W SR jest zresztą tak samo.

ABSOLUTNIE nie odbieram tego jako krytykę. Wielkie dzięki i szacunek, że Ci się chciało:) Swoją drogą lepiej nam się pracuje z instrukcją o wiele bardziej obszerną niż tą, w której wszystko musi być skondensowane:)
Wielkie dzięki
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

Rafalm pisze:
Wothan pisze:Październik okazuje się być miesiącem wzmożonej aktywności Przedwiecznych (premiery "Cthulhu Światów" i "Studium w Szmaragdzie"). Coś czuję, że jestem bliski utraty wszystkich punktów poczytalności... AAAAAAAAAaaaaaa......
choć spodziewałbym się raczej premier, w marcu, gdyż zgodnie z mitologią stworzoną przez samotnika z Providence największą aktywność Cthulhu wykazuje pomiędzy 28 lutego a 2 kwietnia, a szczególnie w nocy z 22 na 23 marca.
To może na marzec zapowiemy dodatek do CŚ:)
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: Darboh »

Wszystko pięknie, wszystko cudnie i zamówienie poszło. :D

To teraz dopytania. Instrukcja ogólnie jest ok, tylko miejscami mam wrażenie zbyt zagmatwanego języka. Ale cóż się dziwić po tematyce :)
Jako dożylny fan SR mimowolnie doszukuje się podobieństw - na szczęście to jest inna gra :p Kwestia czasu jak się człowiek przyzwyczai do nowych ikonek.

1. Zamieszany zapis zdaje mi się odnośnie nexusów. Czyli jak mam wystawionego nexusa to de facto ochrania on moją świątynię jeżeli mam wystawioną, natomiast jeżeli mam wystawionego tylko nexusa to działa jak zwykła baza w SR?

2. Przykładowo karta "Król w Żółci" zadaje obrażenia tylko wtedy gdy mam wystawioną lokację, potem któryś z graczy odrzuca kartę, a na końcu jak wyprę tą kartę do dobieram kartę?
Spoiler:
3. Np działanie takiego "Cień Cthulhu" - niszczy lokację - mogę wyprzeć jedną kartę o koszcie 6 lub niższym z ręki lub diskardu - jeżeli jest inna zielona karta przede mną na stole i któryś z graczy odrzucił kartę w mojej turze to dobieram dwie kart?
Spoiler:
Rafalm
Posty: 745
Rejestracja: 02 mar 2015, 00:23
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: Rafalm »

baldar pisze: Dziękujemy za wszystkie komentarze, są bardzo cenne.
Myślę że też masz lepszą perspektywę grając w SR
Odniosę się do niektórych pkt.
2. - w ang jest "do 5". Wyjaśnialiśmy to z TMG. Chodzi o to, żeby rozwiać wątpliwości, które mogą czasami zaistnieć w wyniku zagrania karty przez przeciwnika.
3,4 - :)
5 - zasada , że MOŻNA (sugestia) zaznaczyć że wyczerpałeś zdolność karty nie przeczy zasadzie o której piszesz
6 - poprzez "usunięcie" wyjaśniamy czym jest "wyparcie" . Głupio byłoby napisać "wyparta" do pudełka:)
7 - zgadzam się, espresso powyżej też zwrócił na to uwagę:)
8 - hm...
11 - wynika to z "dociągnij" - czyli na rękę. Tutaj nic się nie zmienia. W SR jest zresztą tak samo.

ABSOLUTNIE nie odbieram tego jako krytykę. Wielkie dzięki i szacunek, że Ci się chciało:) Swoją drogą lepiej nam się pracuje z instrukcją o wiele bardziej obszerną niż tą, w której wszystko musi być skondensowane:)
Wielkie dzięki
Ad 2. OK, jeśli twórca gry to potwierdza, to nie ma tematu. Sądzę, że w testach gry było to sprawdzone.
Ad 5. Masz rację, jedno nie wyklucza drugiego.
Ad 6. Ale "wyparta z gry" też nie brzmi zbyt fortunnie ;-) Dlatego zaproponowałem zmianę zapisu.
Ad 11. To dalej nie rozwiązuje wątpliwości odnośnie zapisu "...i zastąp ją." Z tego co pamiętam w SR jest tylko "dociągnij kartę" (draw a card), nie ma mowy o "zastępowaniu" karty która idzie na 'scrap'. W CŚ nie mam wątpliwości, gdy "wypierasz" kartę z ręki, wtedy wiadomo, że dociągnięta karta ląduje na ręce. Ale jeśli "wypieram" kartę ze stołu, to "zastąpienie" jej inną kartą oznacza IMHO, że nową kartę musisz położyć w to samo miejsce, skąd poprzednia karta była usuwana, czyli na stół. Może to kwestia, którą warto dorzucić do FAQ.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

Darboh pisze:Wszystko pięknie, wszystko cudnie i zamówienie poszło. :D

To teraz dopytania. Instrukcja ogólnie jest ok, tylko miejscami mam wrażenie zbyt zagmatwanego języka. Ale cóż się dziwić po tematyce :)
Jako dożylny fan SR mimowolnie doszukuje się podobieństw - na szczęście to jest inna gra :p Kwestia czasu jak się człowiek przyzwyczai do nowych ikonek.

1. Zamieszany zapis zdaje mi się odnośnie nexusów. Czyli jak mam wystawionego nexusa to de facto ochrania on moją świątynię jeżeli mam wystawioną, natomiast jeżeli mam wystawionego tylko nexusa to działa jak zwykła baza w SR?

2. Przykładowo karta "Król w Żółci" zadaje obrażenia tylko wtedy gdy mam wystawioną lokację, potem któryś z graczy odrzuca kartę, a na końcu jak wyprę tą kartę do dobieram kartę?
Spoiler:
3. Np działanie takiego "Cień Cthulhu" - niszczy lokację - mogę wyprzeć jedną kartę o koszcie 6 lub niższym z ręki lub diskardu - jeżeli jest inna zielona karta przede mną na stole i któryś z graczy odrzucił kartę w mojej turze to dobieram dwie kart?
Spoiler:
1. dokładnie tak (bo Nexus nie ma czego bronić). Na tym pytaniu jednocześnie widać, jak bardzo ważny jest Nexus i jak ważne jest to, by nim rozsądnie zagrywać - zagrać go dla ochrony gdy już mamy inne Lokacje. Oczywiście nie zawsze się da tak zagrać.
2."dana karta nigdy nie jest spełnieniem swoich własnych Warunków wstępnych" - to ta mała ikonka. Czyli inna karta musi spełnić ten warunek, żebyś ty mógł dociągnąć kartę.
3.Dokładnie tak - jeżeli dobrze zrozumiałem.

Tak, spore problemy rodziła nomenklatura. Tak jak w przypadku SR "crapowanie"- złomowanie statków jest adekwatne to w przypadku CŚ słownictwo jest nieco "wybredne":) Największy problem był też z Lokacjami, które mają Zdowie psychiczne. I żeby nie gmatwać instrukcji tak zostało.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

Rafalm pisze:
baldar pisze: Dziękujemy za wszystkie komentarze, są bardzo cenne.
Myślę że też masz lepszą perspektywę grając w SR
Odniosę się do niektórych pkt.
2. - w ang jest "do 5". Wyjaśnialiśmy to z TMG. Chodzi o to, żeby rozwiać wątpliwości, które mogą czasami zaistnieć w wyniku zagrania karty przez przeciwnika.
3,4 - :)
5 - zasada , że MOŻNA (sugestia) zaznaczyć że wyczerpałeś zdolność karty nie przeczy zasadzie o której piszesz
6 - poprzez "usunięcie" wyjaśniamy czym jest "wyparcie" . Głupio byłoby napisać "wyparta" do pudełka:)
7 - zgadzam się, espresso powyżej też zwrócił na to uwagę:)
8 - hm...
11 - wynika to z "dociągnij" - czyli na rękę. Tutaj nic się nie zmienia. W SR jest zresztą tak samo.

ABSOLUTNIE nie odbieram tego jako krytykę. Wielkie dzięki i szacunek, że Ci się chciało:) Swoją drogą lepiej nam się pracuje z instrukcją o wiele bardziej obszerną niż tą, w której wszystko musi być skondensowane:)
Wielkie dzięki

Ad 2. OK, jeśli twórca gry to potwierdza, to nie ma tematu. Sądzę, że w testach gry było to sprawdzone.
Ad 5. Masz rację, jedno nie wyklucza drugiego.
Ad 6. Ale "wyparta z gry" też nie brzmi zbyt fortunnie ;-) Dlatego zaproponowałem zmianę zapisu.
Ad 11. To dalej nie rozwiązuje wątpliwości odnośnie zapisu "...i zastąp ją." Z tego co pamiętam w SR jest tylko "dociągnij kartę" (draw a card), nie ma mowy o "zastępowaniu" karty która idzie na 'scrap'. W CŚ nie mam wątpliwości, gdy "wypierasz" kartę z ręki, wtedy wiadomo, że dociągnięta karta ląduje na ręce. Ale jeśli "wypieram" kartę ze stołu, to "zastąpienie" jej inną kartą oznacza IMHO, że nową kartę musisz położyć w to samo miejsce, skąd poprzednia karta była usuwana, czyli na stół. Może to kwestia, którą warto dorzucić do FAQ.
Ad 6. mieliśmy różne opcje, ta wydała się nam najmniej niefortunna.
Ad. 11. ale patrz, możesz dociągnąć kartę na rękę i potem zdecydować, czy ją kładziesz na stół, czy nie. Czyli nie musisz jej zagrać. W SR nie ma powiedziane, że masz ją położyć na stół. Przynajmniej my tak gramy.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: espresso »

baldar pisze:ABSOLUTNIE nie odbieram tego jako krytykę. Wielkie dzięki i szacunek, że Ci się chciało:) Swoją drogą lepiej nam się pracuje z instrukcją o wiele bardziej obszerną niż tą, w której wszystko musi być skondensowane:)
Wielkie dzięki
Cieszę się, bo mam jeszcze kilka mniejszych uwag, które, o ile nie pojawią się wcześniej tutaj, podeślę już na PW ;)

Ad. 11 - A czy można wyprzeć kartę z dostępnych? Jeżeli tak, to karta, która ją zastąpi, również trafi do dostępnych, a nie na rękę.
Rafalm
Posty: 745
Rejestracja: 02 mar 2015, 00:23
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: Rafalm »

Darboh pisze:1. Zamieszany zapis zdaje mi się odnośnie nexusów. Czyli jak mam wystawionego nexusa to de facto ochrania on moją świątynię jeżeli mam wystawioną, natomiast jeżeli mam wystawionego tylko nexusa to działa jak zwykła baza w SR?
Ja to czytam inaczej, 'świątynie' są odpowiednikami baz z SR, a 'nexusy' są bazami dla innych budynków, ale nie dla Ciebie. Czyli wystawianie samego nexusa nie chroni Cię w żaden sposób. W instrukcji nigdzie nie ma zapisu, że Nexus działa jak Światynia, jeżeli nie masz żadnych Lokacji na stole.
Darboh pisze:2. Przykładowo karta "Król w Żółci" zadaje obrażenia tylko wtedy gdy mam wystawioną lokację, potem któryś z graczy odrzuca kartę, a na końcu jak wyprę tą kartę do dobieram kartę?
Spoiler:
Też tak odczytuję ikonografię.
Darboh pisze:3. Np działanie takiego "Cień Cthulhu" - niszczy lokację - mogę wyprzeć jedną kartę o koszcie 6 lub niższym z ręki lub diskardu - jeżeli jest inna zielona karta przede mną na stole i któryś z graczy odrzucił kartę w mojej turze to dobieram dwie kart?
Spoiler:
Co do niszczenia lokacji - ok,
Co do 'wyparcia', to czytając instrukcję do CŚ mam wrażenie że działa ona na karty 'z ręki' i ' z discardu' (analogicznie jak zdolność kultu maszyn w SR) jak również na Dostępne karty wyłożone na stole (to z kolei analogicznie do zdolności 'blobów' umożliwiającej niszczenie kart z 'trade row' w SR)
Co do trzeciej ikony, to mam wątpliwość jak działa warunek 'odrzucenia', a konkretnie co oznacza zapis 'w bieżącej turze'. Czy karta musi zostać odrzucona w Twoim 'ruchu', czy też którykolwiek z twoich poprzedników odrzucił kartę w trakcie swojego ruchu (np nie wykładając jej na stół)?
baldar pisze:Ad. 11. ale patrz, możesz dociągnąć kartę na rękę i potem zdecydować, czy ją kładziesz na stół, czy nie. Czyli nie musisz jej zagrać. W SR nie ma powiedziane, że masz ją położyć na stół. Przynajmniej my tak gramy.
espresso pisze:Ad. 11 - A czy można wyprzeć kartę z dostępnych? Jeżeli tak, to karta, która ją zastąpi, również trafi do dostępnych, a nie na rękę.
Dokładnie o to mi chodziło, przecież zgodnie z instrukcja CŚ 'wyparcie' działa jak zdolność 'scrap' i zdolność 'destroy card from trade row' porównując zapisy ze Star Realms. Czyli nie możesz zniszczyć karty spośród Dostępnych na stole do 'kupienia' i za to dociągnąć sobie kartę. Chyba... :roll:

Dodatkowo, jeśli wypierasz kartę ze stosu kart odrzuconych, to nowa dociągnięta też tam ląduje. Tylko jak Wyprzesz kartę z ręki, to nowa wyląduje na ręce. Tak IMHO działa zapis "... i zastąp ją".
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: Darboh »

Rafalm pisze: Ja to czytam inaczej, 'świątynie' są odpowiednikami baz z SR, a 'nexusy' są bazami dla innych budynków, ale nie dla Ciebie. Czyli wystawianie samego nexusa nie chroni Cię w żaden sposób. W instrukcji nigdzie nie ma zapisu, że Nexus działa jak Światynia, jeżeli nie masz żadnych Lokacji na stole.
Także mi o to chodzi. Świątynie to outposty, a nexusy to zwykłe bazy, które dodatkowo chronią świątynie. Czyli jak rozumiem przy posiadanej samej lokacji nexusowej na stole, co turę mogę czerpać z niej korzyści - jak w SR? Natomiast przeciwnik może powiększać moje szaleństwo lub zniszczyć nexusa i ewentualnie mnie resztą zbić.
Spoiler:
baldar pisze:2."dana karta nigdy nie jest spełnieniem swoich własnych Warunków wstępnych" - to ta mała ikonka. Czyli inna karta musi spełnić ten warunek, żebyś ty mógł dociągnąć kartę.
No to nie rozumiem. Czyli inną kartą muszę sam zeskrapować coś żeby ten warunek mi się odpalił?
Rafalm pisze: Co do niszczenia lokacji - ok,
Co do 'wyparcia', to czytając instrukcję do CŚ mam wrażenie że działa ona na karty 'z ręki' i ' z discardu' (analogicznie jak zdolność kultu maszyn w SR) jak również na Dostępne karty wyłożone na stole (to z kolei analogicznie do zdolności 'blobów' umożliwiającej niszczenie kart z 'trade row' w SR)
Co do trzeciej ikony, to mam wątpliwość jak działa warunek 'odrzucenia', a konkretnie co oznacza zapis 'w bieżącej turze'. Czy karta musi zostać odrzucona w Twoim 'ruchu', czy też którykolwiek z twoich poprzedników odrzucił kartę w trakcie swojego ruchu (np nie wykładając jej na stół)?
Obstawiam że określenie tury dotyczy mojej tury. Najsensowniejsze.
Rafalm pisze: Dokładnie o to mi chodziło, przecież zgodnie z instrukcja CŚ 'wyparcie' działa jak zdolność 'scrap' i zdolność 'destroy card from trade row' porównując zapisy ze Star Realms. Czyli nie możesz zniszczyć karty spośród Dostępnych na stole do 'kupienia' i za to dociągnąć sobie kartę. Chyba... :roll:

Dodatkowo, jeśli wypierasz kartę ze stosu kart odrzuconych, to nowa dociągnięta też tam ląduje. Tylko jak Wyprzesz kartę z ręki, to nowa wyląduje na ręce. Tak IMHO działa zapis "... i zastąp ją".
Tutaj zapis jest dosyć jasny - dociągasz kartę tylko jeżeli scrapowałeś z kart dostępnych (trade row).
Wybierz kartę o koszcie przyzywania 6 lub niższym z ręki lub ze stosu kart odrzuconych albo
z Dostępnych kart leżących na środku stołu. Usuń tę kartę z gry, odkładając ją do pudełka. Jeśli wyprzesz się z Dostępnych kart innej karty niż Wtajemniczonego, dociągnij kartę ze wspólnej talii i zastąp ją.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

Rafalm pisze:
Darboh pisze:1. Zamieszany zapis zdaje mi się odnośnie nexusów. Czyli jak mam wystawionego nexusa to de facto ochrania on moją świątynię jeżeli mam wystawioną, natomiast jeżeli mam wystawionego tylko nexusa to działa jak zwykła baza w SR?
Ja to czytam inaczej, 'świątynie' są odpowiednikami baz z SR, a 'nexusy' są bazami dla innych budynków, ale nie dla Ciebie. Czyli wystawianie samego nexusa nie chroni Cię w żaden sposób. W instrukcji nigdzie nie ma zapisu, że Nexus działa jak Światynia, jeżeli nie masz żadnych Lokacji na stole.

".
Nexusy też trzeba zniszczyć. Mają swoje Zdrowie psychiczne, co widać na kartach, a nie widać tego w instrukcji.

Espresso - oczywiście! zapraszam na PW
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

Darboh pisze:
Rafalm pisze: Ja to czytam inaczej, 'świątynie' są odpowiednikami baz z SR, a 'nexusy' są bazami dla innych budynków, ale nie dla Ciebie. Czyli wystawianie samego nexusa nie chroni Cię w żaden sposób. W instrukcji nigdzie nie ma zapisu, że Nexus działa jak Światynia, jeżeli nie masz żadnych Lokacji na stole.
Także mi o to chodzi. Świątynie to outposty, a nexusy to zwykłe bazy, które dodatkowo chronią świątynie. Czyli jak rozumiem przy posiadanej samej lokacji nexusowej na stole, co turę mogę czerpać z niej korzyści - jak w SR? Natomiast przeciwnik może powiększać moje szaleństwo lub zniszczyć nexusa i ewentualnie mnie resztą zbić.
Spoiler:
baldar pisze:2."dana karta nigdy nie jest spełnieniem swoich własnych Warunków wstępnych" - to ta mała ikonka. Czyli inna karta musi spełnić ten warunek, żebyś ty mógł dociągnąć kartę.
No to nie rozumiem. Czyli inną kartą muszę sam zeskrapować coś żeby ten warunek mi się odpalił?
Tak, nie możesz Wyprzeć Tej karty, żeby skorzystać potem z Jej działania - ona została Wyparta i to jej Wyparcie może być wykorzystane jako zdolności innego karty
Rafalm pisze: Co do niszczenia lokacji - ok,
Co do 'wyparcia', to czytając instrukcję do CŚ mam wrażenie że działa ona na karty 'z ręki' i ' z discardu' (analogicznie jak zdolność kultu maszyn w SR) jak również na Dostępne karty wyłożone na stole (to z kolei analogicznie do zdolności 'blobów' umożliwiającej niszczenie kart z 'trade row' w SR)
Co do trzeciej ikony, to mam wątpliwość jak działa warunek 'odrzucenia', a konkretnie co oznacza zapis 'w bieżącej turze'. Czy karta musi zostać odrzucona w Twoim 'ruchu', czy też którykolwiek z twoich poprzedników odrzucił kartę w trakcie swojego ruchu (np nie wykładając jej na stół)?
Obstawiam że określenie tury dotyczy mojej tury. Najsensowniejsze.
W jednej turze zagrywa od 2 do 4 graczy. A w swojej turze gracz może wykorzystać zdolność Zdobycie Wypartej karty - czyli gracz A odczucił kartę do pudełka, a gracz B ją bierze.
Rafalm pisze: Dokładnie o to mi chodziło, przecież zgodnie z instrukcja CŚ 'wyparcie' działa jak zdolność 'scrap' i zdolność 'destroy card from trade row' porównując zapisy ze Star Realms. Czyli nie możesz zniszczyć karty spośród Dostępnych na stole do 'kupienia' i za to dociągnąć sobie kartę. Chyba... :roll:
No właśnie
Dodatkowo, jeśli wypierasz kartę ze stosu kart odrzuconych, to nowa dociągnięta też tam ląduje. Tylko jak Wyprzesz kartę z ręki, to nowa wyląduje na ręce. Tak IMHO działa zapis "... i zastąp ją".
Tutaj zapis jest dosyć jasny - dociągasz kartę tylko jeżeli scrapowałeś z kart dostępnych (trade row).
Wybierz kartę o koszcie przyzywania 6 lub niższym z ręki lub ze stosu kart odrzuconych albo
z Dostępnych kart leżących na środku stołu. Usuń tę kartę z gry, odkładając ją do pudełka. Jeśli wyprzesz się z Dostępnych kart innej karty niż Wtajemniczonego, dociągnij kartę ze wspólnej talii i zastąp ją.
Dociągnij. Czyli na rękę.
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: Darboh »

Moje może niestosowne pytania wynikają zapewne ze zbytniego przywiązania do SR :)
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

To zrozumiałe! :)Ale w szczegółach te gry się różnią. A te szczegóły sprawiają że jednak gra sie inaczej.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

Chwalimy się kolejny patronatem http://www.hplovecraft.pl/2015/09/02/ct ... -patronat/
i informujemy, że cześć gry już jest w druku:)
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: raiden25 »

baldar pisze:Chwalimy się kolejny patronatem http://www.hplovecraft.pl/2015/09/02/ct ... -patronat/
i informujemy, że cześć gry już jest w druku:)
Czy to że karty nie mają opisu sprawią że mnie będzie kombinacji niż w przypadku SR gdzie jedna karta dawała doładowanie innej tego samego koloru, gdzie można było usuwać inne karty itd ? Czy to wszystko pozostaje i jest zaznaczone na podstawie ikonek ?
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

raiden25 pisze:
baldar pisze:Chwalimy się kolejny patronatem http://www.hplovecraft.pl/2015/09/02/ct ... -patronat/
i informujemy, że cześć gry już jest w druku:)
Czy to że karty nie mają opisu sprawią że mnie będzie kombinacji niż w przypadku SR gdzie jedna karta dawała doładowanie innej tego samego koloru, gdzie można było usuwać inne karty itd ? Czy to wszystko pozostaje i jest zaznaczone na podstawie ikonek ?
Ikony w CŚ zastępują opis kart w SR. Ale proszę nie brać tego dosłownie. Bo mechanizm jest ten sam - można usuwać karty, dobierać, niszczyć... - ale wrażenia z rozgrywki są jednak nieco inne.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: raiden25 »

baldar pisze:
raiden25 pisze:
baldar pisze:Chwalimy się kolejny patronatem http://www.hplovecraft.pl/2015/09/02/ct ... -patronat/
i informujemy, że cześć gry już jest w druku:)
Czy to że karty nie mają opisu sprawią że mnie będzie kombinacji niż w przypadku SR gdzie jedna karta dawała doładowanie innej tego samego koloru, gdzie można było usuwać inne karty itd ? Czy to wszystko pozostaje i jest zaznaczone na podstawie ikonek ?
Ikony w CŚ zastępują opis kart w SR. Ale proszę nie brać tego dosłownie. Bo mechanizm jest ten sam - można usuwać karty, dobierać, niszczyć... - ale wrażenia z rozgrywki są jednak nieco inne.
tzn? Jakie +/- na rzecz jednej i drugiej gry?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: baldar »

Trochę trudno jednoznacznie określić te plusy i minusy.
Bo dla kogoś klimat SF może być na +, a dla innego gracza Cthulhu, a jeszcze inny powie, że dla niego po prostu świetne są rysunki i tyle. Wiadomo:)
Osobiście lubię klimat SF, ale rysunki bardziej podobają mi się w CŚ (dodatkowo karty mają spady, przez co wszystko ładniej się prezentuje). Na kartach jest też spora dawka dowcipu, choć sama gra raczej do dowcipnych nie należy.
Na plus SR - są dodatki i nie mówię o jakimś systemie LCG, ale dwa, trzy... niedrogie dodatki, które wzbogacają grę.
Na minus SR jest to, że na jednym boxie gramy w dwie osoby (choć oczywiście są metody, żeby z jednego boxa wyciągnąć grę dla 3 i 4 osób).
CŚ jest spokojnie grą dla 2, 3 i 4 osób. I w zależności od liczby graczy, gra się inaczej.
W mojej ocenie nieco więcej jest w CŚ interakcji między graczami, wydaje mi się też, że więcej tutaj zależy od graczy.
Nie chciałem, żeby zabrzmiało to jak reklama CŚ - bo podkreślam - że dwie gry są dla mnie tak samo dobre.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Cthulhu światy (Cthulhu Realms)

Post autor: raiden25 »

baldar pisze:Trochę trudno jednoznacznie określić te plusy i minusy.
Bo dla kogoś klimat SF może być na +, a dla innego gracza Cthulhu, a jeszcze inny powie, że dla niego po prostu świetne są rysunki i tyle. Wiadomo:)
Osobiście lubię klimat SF, ale rysunki bardziej podobają mi się w CŚ (dodatkowo karty mają spady, przez co wszystko ładniej się prezentuje). Na kartach jest też spora dawka dowcipu, choć sama gra raczej do dowcipnych nie należy.
Na plus SR - są dodatki i nie mówię o jakimś systemie LCG, ale dwa, trzy... niedrogie dodatki, które wzbogacają grę.
Ok a do CŚ wiadomo juz ze dodatkow nie bedzie tak ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
ODPOWIEDZ