Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Sprawa nie jest taka oczywista. Przeczytaj dyskusję na bgg. Wynika z niej, że gracz może ale nie musi wykorzystywać specjalne własności budynków. Oczywiście to są wypowiedzi graczy. Myślę, że trzeba spytać o zdanie autora gry.
EDIT: Podobno taka sama interpretacja (tzn. brak obowiązku wykorzystania specjalnej własności) była podana na forum Alea, więc można uznać ją za właściwą.
cfalek pisze:mam jeszcze zapytanie czy jezeli nie mam juz gdzie ladowac na normalne statki, ale mam wirtualny to moge czy musze na niego zaladowac jak mam co?
Możesz, nie musisz.
EDIT: Michał był szybszy - dokładnie tak, nie ma obowiązku korzystania z budynków. Jedyną obowiązkową rzeczą w grze załadunek towarów na (normalne) statki.
Niemiecka instrukcja w opisie budynków używa słów: kann (może) oraz anstatt (zamiast).
Czyli jeśli możesz załadować (normalne) statki, musisz to zrobić. Zamiast ładować (normalny) statek gracz może skorzystać z nabrzeża (wirtualnego statku) wywiązując się tym samym z obowiązku załadowania statku (i przekazując go dalej).
Si vis pacem, para bellum. Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Cfalek sorry za wprowadzenie w błąd. Rzeczywiście wątek na BGG wyjaśnia tą kwestie jednoznacznie. Niemiecka instrukcja też to potwierdza. Przykład jest trochę inaczej rozpisany. Polska instrukcja sugeruje przymus:
"Jeśli przyszła kolej załadunku na gracza posiadającego nabrzeże, to musi
on (jeśli jest w stanie) dokonać załadunku. Nie ma jednak znaczenia czy
wybierze statek ogólnodostępny, czy swój własny."
Również angielska instrukcja jest jednoznaczna:
"The player must load goods on a cargo ship whenever he can on his turn
during the captain phase, except when he chooses to use his wharf and
“load” them on his imaginary ship."
Jako ze sciagnalem sobie niedawno wersje komputerowa, zauwazylem w niej kilka roznic w stosunku do tego jak gramy w planszowke, prosze wiec o uscislenie zasad.
1. ilosc kolonistow zaladowywanych na statek kolonizacyjny po rozdaniu poprzednich - na koniec fazy burmistrza, czy ma ich byc ilosc rowna wolnym polom na budynkach, czy tez nie mniejsza niz x ?
2. targowisko - czy targowisko oproznia sie dopiero po zapelnieniu go 4 rodzajami towarow? czyli jesli nikt nie bedzie produkowal 4 rodzaju towaru to po pierwszym handlu mozliwosc handlu zostanie zablokowana?
3. statki z towarami - czy statek oproznia sie dopiero wtedy gdy na koniec fazy kapitana jest on wypelniony w pelni towarami? czy na koniec kazdej fazy kapitana?
2. Tak, tyle że podobnie jak z fazą kapitana, dopiero na końcu fazy handlowej. Jeżeli pierwszy gracz zapełni targowisko (dołozy 4 rodzaj towaru) to faza hadlowa sie kończy i towary z targowiska są zdejmowane. Nikt dalej już nie może dokładać towartów (bo faza się skończyła)
Na resztę odpowiedział kolderek
ZnadPlanszy | YouTube Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Hej to jak jest wreszcie z tym targowiskiem:
1. Ja rozumiem że jest tak: gracz 1 rzuca tytoń, gracz 2 kukurydzę, 3 indygo, 4 kawa (każdy handluje dowolną ilością towaru jednego rodzaju) i jak się pola zapełnią 4 rodzajami to targowisko jest czyszczone.
Teraz czytam na forum że wystarczą 4 towary dowolnego rodzaju (także powatarzające się??) aby wyczyścić targowisko??
Ponieważ jest taki budynek bodajże Biuro handlowe pozwalające na sprzedaż tego samego towaru na targowisku. Więc mogą się powtarzać i przy 4 dopiero się czyści.
Pozdrawiam :)
Marcin aka Silent (czyt. Sajlent) :) Moja kolekcja
meham pisze: (każdy handluje dowolną ilością towaru jednego rodzaju)
nie, w fazie kupca każdy może sprzedać jedną sztukę towaru
nie można sprzedać towaru, który już jest na targowisku (wyjątek - Biuro Handlowe)
jesli targowisko się zapełni (4 towary) jest czyszczone i aktualna faza kupca się kończy
Gdy zabraknie żetonów PZ brakującą liczbę gracz sobie notuje. Czy podczas zliczania punktów te zanotowane punkty uwzględnia się przy rozliczaniu Skladu Celnego czy tylko liczymy PZ na żetonach?
Dzika Mrówka pisze:
Gdy zabraknie żetonów PZ brakującą liczbę gracz sobie notuje. Czy podczas zliczania punktów te zanotowane punkty uwzględnia się przy rozliczaniu Skladu Celnego czy tylko liczymy PZ na żetonach?
Moim zdaniem, liczymy wszystko. Fizyczne skończenie się żetonów PZ uruchamia zakończenie gry. Ale suma PZ, które można zdobyć z wysyłki nie jest ograniczona fizyczną ilością żetonów PZ. W sumie fajnie to rozwiązano w Race for the Galaxy. Tam są nadmiarowe punkty, które odkłada się na bok i służą tylko do ewentualnego rozdzielenia w ostatniej rundzie. Pozostałe punkty biorą udział w grze od początku i gdy się skończą, to mamy właśnie ostatnią rundę.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Za każdym razem, kiedy mówię sobie, że RFTG jest za drogie jak na karciankę i odkładam ten zakup na "świętej nigdy", pojawia się ktoś, kto przedstawia argument nakłaniający do kupna. Damn
Czy w fazie "Burmistrza" nowych kolonistów muszę najpierw obsadzić w budynkach a dopiero potem mogę obsadzać plantacje?? np. Mam wybudowaną farbiarnie która ma trzy miejsca do obsadzenia, mam dwa pola indygo wiec czy aby zacząć produkcje indygo najpierw muszę obsadzić trzema kolonistami farbiarnie a dopiero potem odsadzam pola indygo ??
Gracz sam decyduje, gdzie umieszcza kolonistów. Jeżeli ma farbiarnię i kilka plantacji indygo, to gdy umiesci wszystkich kolonistów w farbiarni, nic nie może wyprodukować. Podobnie gdy umieści wszystkich na plantacjach. Ale może umieścić jednego na plantacji i dwóch w farbiarni (albo dwóch na plantacjach i jednego w farbiarni) i wtedy może wyprodukowac jedna beczke indygo
MichalStajszczak pisze:Gracz sam decyduje, gdzie umieszcza kolonistów. Jeżeli ma farbiarnię i kilka plantacji indygo, to gdy umiesci wszystkich kolonistów w farbiarni, nic nie może wyprodukować. Podobnie gdy umieści wszystkich na plantacjach. Ale może umieścić jednego na plantacji i dwóch w farbiarni (albo dwóch na plantacjach i jednego w farbiarni) i wtedy może wyprodukowac jedna beczke indygo
Warto dodac, ze faza Burmistrza to jedyny moment, gdzie mozna kolonistow przestawic lub wprowadzic stojacych "z boku".
Kolonistów rozmieszczasz jak chcesz.
Jedyna zasada to - jak masz miejsca pracy to San Juan ma być puste, a ludzie w robocie.
Produkujesz minimum z liczby "zaludnionych" plantacji i robotników w budynkach danego typu, za wyjątkiem kukurydzy która nie wymaga budynku.
Nie wiem skąd ten pomysł z zapełnianiem farbiarni. Dodawanie zasad których nie ma w instrukcji może się źle skończyć
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
eazydoor pisze:Małe pytanie odnośnie dodatku, jak postawić i za ile Obelisk?
Brak jest ceny na budynku i brak info w instrukcji.
Jak każdy inny budynek kosztuje 10. Faktycznie brakuje tej informacji na żetonie, bo nie ma kółka na kolonistę a jego środku byłaby umieszczona cena. A budujesz tak, jak każdy inny budynek, tylko nie musisz stawiać kolonistów - ten budynek działa tak, jakby był od razu obsadzony. W końcu to obelisk (raczej budowla niż budynek), to co można w nim robić? Po prostu stoi i podnosi prestiż (czyli daje punkty) Jest jeszcze ważna zasada, że gdybyś miał działający Uniwersytet i budował obelisk, to dostajesz kolonistę do San Juan.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Dzięki Geko, właściwie to wszystko jest opisane w instrukcji, ale właśnie brak tej ceny mnie trochę dziwił. Inna sprawa, że Lacerta mogłaby to uzupełnić tę informację w poprawionej instrukcji, która jest przecież dostępna w internecie.
witam wszystkich,
wczoraj zagrałem pierwszy raz w Puerto i nasunęło mi się kilka pytań,
czy mając do wyboru trzy statki-załóżmy,że wszystkie puste-7,6,5 jako kapitan i posiadając powiedzmy 4 kukurydze,3 kawy,3 cukry,i 2 indygo muszę ładować te wszystkie produkty czyli nie mając magazynu gnije mi conajmnie jedno indygo i czy musze ładować towar,którego mam najwięcej na największy statek?
czy obniżka o trzy kamieniołomy-trzecia rubryka-znaczy,że mogę obniżyć o trzy kamieniołomy i jeszcze jako budowniczy czyli razem o cztery czy łącznie o trzy?
czy przy fazie kapitana na koncu gry ,gdy konczą się punkty zwycięstwa mając teoretycznie możliwość wysłania 5 towarów,gdy są tylko 2 punkty zwycięstwa doliczam sobie 5 czy 2 ?
dzięki za odpowiedzi
1. Gracz wybiera towar który ładuje bez względu na ilość jaką posiada oraz statek nie koniecznie największy, przy czym na jednym statku może znajdować się jeden rodzaj towaru. Przy Twoim przykładzie jeżeli inny gracze nie zablokują statków np. tytoniem, to nie mając magazynu w najlepszym układzie zgniję Tobie jedno indygo.
2. W podanym przykładzie obniżka w sumie o 4.
3. Doliczasz sobie 5, te punkty dla których zabrakło żetonów zapisujecie np. na kartce.
- możesz wysłać tylko 1 typ towaru na raz, potem robią to inni gracze i jak kolejka wróci do Ciebie to znów możesz wysłać 1 typ towaru (jeśli jest miejsce).
[nie pamiętam czy możesz wysłać na dowolny statek, bo jest tam w tym jakiś kruczek)
- możesz obniżyć o 4 łącznie z budowniczym
- jeśli brakuje punktów zwycięstwa to należy je jakoś zapisać lub zapamiętać tyle ile nam brakuje