Re: Indonesia
: 12 paź 2016, 08:20
No i mapa, nie wiem czy coś się zmieniło, podobno mieli poprawić czytelność granic?
![Obrazek](https://pbs.twimg.com/media/Cug1_omWIAA8Gbt.jpg)
![Obrazek](https://pbs.twimg.com/media/Cug1_omWIAA8Gbt.jpg)
Fascynaci planszówek - łączcie się!
https://www.gry-planszowe.pl/
W sumie to tylko mapa została poprawiona, gdybym miał starą to bym nie zmieniał.Tyrek pisze:W sumie, nie ma konieczności wymiany wersji starej na nową
Jeśli stara byłaby w atrakcyjnej cenie to bym taką kupił. Lub poczekałbym na kolejną edycję która pewnie będzie niebawem bo ta z opisanymi 'problemami' już się wyprzedała. Chociaż gdzieś wspominali że dużo pudełek zostało uszkodzonych w wyniku złego przechowywania. Pewnie dla nich mają także te 'extra' znaczniki. Więc różnie może być?Zet pisze:Ale rodzi się za to pytanie, czy kupować starą używkę jeśli się trafi, czy nowa edycję.
Grałem raz ale to raczej gra na więcej osób. Chociaż nie powiem, było fajnie ale to raczej z tego względu że gra bardzo fajnasajlenthill pisze:Czy ktoś z Was grał na dwie osoby? Czy u jest w ogóle sens zasiadać do tej gry głównie w takim składzie? Żadnych konkretnych informacji na ten temat nie znalazłem...
Jeszcze potrzebujemy dwóch osób, więc zareklamuję, mówiąc, iż do tej planszy wystarczy dokupić drewienka (kosteczki zamiast żetonów surowców, statki, domki jako miasta), zrobić sobie żetony firm i ma się kompletną grę w najwygodniejszej w użyciu formie, a do tego wyraźnie tańszą od nówkiadmi99 pisze:Wpadałem na taki pomysł: viewtopic.php?f=55&t=51438
Galatolol pisze:Jeszcze potrzebujemy dwóch osób, więc zareklamuję, mówiąc, iż do tej planszy wystarczy dokupić drewienka (kosteczki zamiast żetonów surowców, statki, domki jako miasta), zrobić sobie żetony firm i ma się kompletną grę w najwygodniejszej w użyciu formie, a do tego wyraźnie tańszą od nówkiadmi99 pisze:Wpadałem na taki pomysł: viewtopic.php?f=55&t=51438![]()
Ja swój egzemplarz sprzedałem między innymi przez uciążliwe zarządzanie komponentami (swoją drogą w Roads & Boats już mi to nie przeszkadza...), taka wersja powinna poprawić ten aspekt.
Chyba musimy zacząć ją praktykować. Szczególnie, że ostatnie dwie lub jedna runda potrafią trwać dłużej niż cała reszta rozgrywki
Jakbyś ocenił Indo na 5 graczy vs 4 graczy? Wszystkie partie jakie zagraliśmy były na 4, bo zasugerowałem się oceną na bgg, że na 5 gra kończy się za szybko.kmd2000 pisze: ↑14 lut 2021, 01:16 Z mojego doświadczenia Indo najbardziej kruchy balans pokazuje przy grze we trójkę, ale i tam jest dużo jest opcji, które mogą zburzyć status quo wynikający z otwarcia:
- zwiększenie liczby surowców w grze, aby zblokować przeciwnikom szybki upgrade miast
- podebranie najlepszych producentów kauczuku/ropy na początku ery
- pozorowany merger, mający albo a) odebrać komuś gotówkę, aby można było łatwo przejąć jego inne, niestrzeżone przedsiębiorstwo; b) dać ci gotówkę, aby wykonać skok na ważne aktywo przy globalnie niskim poziomie płynności; c) wywołać wojnę między dwoma innymi graczami
- wykupienie w przedostatniej rundzie spieniężanej spółki i podwojenie inwestycji dzięki np. sprytnie podstawionej łódce
- 'sprzedanie' dużej firmy transportowej graczowi z duża mniejszą/większą liczbą slotów
Poza tym samo początkowe rozstawienie miast może drastycznie wpłynąć na otwarcia i całą rozgrywkę.
Dla mnie jedyny mankament w Indo jest podobny co w 18xx i jest nim tragicznie wolny, zawiły i liczarski endgame. Ostatnia godzina gry najczęściej jest tak wyczerpująca, że między partiami Indo muszę sobie robić przynajmniej kilkumiesięczną przerwę (tzn. i tak muszę, bo nie mam z kim grać, ale na potrzeby rozmowy przyjmijmy, że mam).