Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- 612
- Posty: 467
- Rejestracja: 16 mar 2015, 15:48
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 602 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Wszystko u Ciebie jest ok - Gutenberg jest na jednej z kart marketu. Walnęli się po prostu w instrukcji, ale to u nich żadna nowość niestety.
- warlock
- Posty: 4987
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1224 times
- Been thanked: 2380 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)

Już płaczę za kieszonkowym formatem pierwszej edycji


Jakby ktoś chciał zdjęcia porównawcze konkretnych elementów obu wersji - piszcie śmiało, wrzucę do spojleru

(foto w spojlerze) Bardzo fajnie, że oprócz mapy dali też karty - gdyby ktos chciał grać w takiej formie albo przepakować nowego Paxa do czegoś kompaktowego i olać planszę to ma taką opcję

Spoiler:

Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Plusy malzenstwa: skoncentruje się na małżeństwach w grze. Jest to najtańszy, najprostszy i najszybszy sposób na pozyskanie królestwa.
Plusy wasala: więcej królestw w swoim tableu, większe możliwości ekspansji zbrojnej
Plusy wasala: więcej królestw w swoim tableu, większe możliwości ekspansji zbrojnej
http://bitewniakowepogranicza.blogspot.com/
Blog z pogranicza gier bitewnych i reszty rozrywki bez prądu (w tym picia).
Blog z pogranicza gier bitewnych i reszty rozrywki bez prądu (w tym picia).
- Galatolol
- Posty: 2460
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 679 times
- Been thanked: 1098 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
No i pozyskanie królestwa daje nam koncesję, a koncesje są przydatne do wielu różnorodnych rzeczy (Globalization Victory, Vote, Peasant Revolt, Trade Fair...).
-
- Posty: 460
- Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1782 times
- Been thanked: 544 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Dżentelmeni zagrali pierwsza partie Live (ale nie pierwsza w ogóle) w nowego Pax Renaissance 2nd ed. i dzielą się swoimi przemyśleniami Na Gorąco.
Czy działa?
Czy coś widać?
Czy da się grać?
Czy to w ogóle dobre jest?
Ale Panie, ta instrukcja!
O co w ogole tyle hałasu?
Zapraszamy do odsłuchu
Dostepne m.in. na: PS. Przestroga, zeby blokowac kuchenke nie tylko przed dziećmi...
Czy działa?
Czy coś widać?
Czy da się grać?
Czy to w ogóle dobre jest?
Ale Panie, ta instrukcja!
O co w ogole tyle hałasu?
Zapraszamy do odsłuchu

Dostepne m.in. na: PS. Przestroga, zeby blokowac kuchenke nie tylko przed dziećmi...
Spoiler:
Podcast dżentelmeni przy stole:
- Wolf
- Posty: 1524
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 201 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Jestem po 5 rozgrywkach w drugą edycję. Szybkie podsumowanie:
• świetnie prezentuje się na stole
• jest znacznie czytelniejsza i bardziej przejrzysta
• możliwość "kompresji" kart (splay) jest bardzo przydatna
• zawiera szereg zmian mechanicznych, które wraz z integracją dodatku oraz nowych kart świetnie się razem zgrywają
• jedyną dyskusyjną zmianą jest brak strawman campaign, ale jeszcze nie mam w pełni wyrobionego zdania czy to dobrze czy źle (żaden problem przywrócić jak ktoś chce)
• większość wypisanych w tym wątku zarzutów to dla mnie czysta abstrakcja
• świetnie prezentuje się na stole
• jest znacznie czytelniejsza i bardziej przejrzysta
• możliwość "kompresji" kart (splay) jest bardzo przydatna
• zawiera szereg zmian mechanicznych, które wraz z integracją dodatku oraz nowych kart świetnie się razem zgrywają
• jedyną dyskusyjną zmianą jest brak strawman campaign, ale jeszcze nie mam w pełni wyrobionego zdania czy to dobrze czy źle (żaden problem przywrócić jak ktoś chce)
• większość wypisanych w tym wątku zarzutów to dla mnie czysta abstrakcja
Odpowiadając na oba pytania: zdecydowanie tak!
- warlock
- Posty: 4987
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1224 times
- Been thanked: 2380 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
To zabawne jak ludzie różnie odbierają gry - przesłuchałem sobie podcastu Dżentelmenów Przy Stole (2 posty wyżej) i tam chłopaki mówią, że nowa jest dramatycznie nieczytelna w porównaniu z pierwszą• jest znacznie czytelniejsza i bardziej przejrzysta

Ostatnio zmieniony 10 cze 2021, 09:33 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
- vinnichi
- Posty: 2437
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1379 times
- Been thanked: 839 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Na pewno jest ładniejsza 

kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
you tube
- Leviathan
- Posty: 2453
- Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 457 times
- Been thanked: 1236 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Pierwsza też dobrze wyglądała. Akurat tu nie bardzo było co poprawiać

-
- Posty: 460
- Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1782 times
- Been thanked: 544 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Dlaczego imho Pax Renaissance to jedna z najlepszych gier politycznych? Co wiecej doskonale dzialajaca w kazdym skladzie osobowym tj. na 2p, 3p i 4p.
Po pierwsze w Renaissance polityka jest bardzo scisle powiazana z tzw. prawdziwym zyciem
To nie sa gadajace glowy z tvn, tylko prawdziwe dzialania, ktore bardzo mocno wplywaja (wrecz ksztaltuja) aspekt militarny, ekonomie i religie (nie tylko u nas kosciol pcha sie do wladzy i politykuje) europy i bliskiego wschodu. I dziala to w obie strony: aktualna sytuacja ekonomicza, religijna, militarna beda ksztaltowac zarowno polityke poszczegolnych panstw jak i nasza (graczy), jako frakcji probujacych osiagnac konkretny cel.
W grze m. in.:
- zdobywamy wplywy w panstwach poprzez wkupienie sie na dworze krolewskim i/lub kontakty i wplywy wsrod waznych postaci historycznych, dzialajacych na tamtych terenach
- mozemy obalac kroli, koronowac nowych, wszczynac powstania chlopskie (jesli ciemny lud jest ciemiezony), powodowac przewroty palacowe (tzw. konspiracje - nie tylko u nas podla opozycja chce obalic milosciwie nam panujacego), obalac krola w demokratycznych wyborach by zastapic monarchie republika, albo wskazac go jako innowierce i obalic celem zaprowadzenia teokracji (welcome to Afganistan). Sa rowniez te oczywiste opcje jak wypowiedzenie wojny innemu panstwu. A jesli nie chce nam sie bawic w teatr pod tytulem "Chodzi o ZASADY/BOGA/OJCZYZNE!" to wysylamy skrytobojce. W koncu nie jeden mozny tego swiata popelnil seryjne samobojstwo
- co wiecej bardzo czesto zmieniamy polityke/obalamy krola/wprowadzamy nowy rezim w panstwach, ktore sami kontrolujemy - poswiecamy pionki i wazne figury, aby osiagnac wyzszy cel.
I jest tego jeszcze duuuuuuuuuzo wiecej.
Niestety gra ma dwie duze wady:
1) zasady - imho jedne z najciezszych
2) nawet znajac zasady pierwsze 3-10 partii to jest nauka, bledy, bledy, bledy, nauka rinse and repeat.
Ale jaka to jest przygoda!
Goraco polecam, Maggie Gessler
PS Ja jestem ciekaw czy forumowicze znaja inne, dobre gry, w ktorych rowniez poswiecamy cos waznego, celem osiagniecia naszych celow?
Po pierwsze w Renaissance polityka jest bardzo scisle powiazana z tzw. prawdziwym zyciem

To nie sa gadajace glowy z tvn, tylko prawdziwe dzialania, ktore bardzo mocno wplywaja (wrecz ksztaltuja) aspekt militarny, ekonomie i religie (nie tylko u nas kosciol pcha sie do wladzy i politykuje) europy i bliskiego wschodu. I dziala to w obie strony: aktualna sytuacja ekonomicza, religijna, militarna beda ksztaltowac zarowno polityke poszczegolnych panstw jak i nasza (graczy), jako frakcji probujacych osiagnac konkretny cel.
W grze m. in.:
- zdobywamy wplywy w panstwach poprzez wkupienie sie na dworze krolewskim i/lub kontakty i wplywy wsrod waznych postaci historycznych, dzialajacych na tamtych terenach
- mozemy obalac kroli, koronowac nowych, wszczynac powstania chlopskie (jesli ciemny lud jest ciemiezony), powodowac przewroty palacowe (tzw. konspiracje - nie tylko u nas podla opozycja chce obalic milosciwie nam panujacego), obalac krola w demokratycznych wyborach by zastapic monarchie republika, albo wskazac go jako innowierce i obalic celem zaprowadzenia teokracji (welcome to Afganistan). Sa rowniez te oczywiste opcje jak wypowiedzenie wojny innemu panstwu. A jesli nie chce nam sie bawic w teatr pod tytulem "Chodzi o ZASADY/BOGA/OJCZYZNE!" to wysylamy skrytobojce. W koncu nie jeden mozny tego swiata popelnil seryjne samobojstwo

- co wiecej bardzo czesto zmieniamy polityke/obalamy krola/wprowadzamy nowy rezim w panstwach, ktore sami kontrolujemy - poswiecamy pionki i wazne figury, aby osiagnac wyzszy cel.
I jest tego jeszcze duuuuuuuuuzo wiecej.
Niestety gra ma dwie duze wady:
1) zasady - imho jedne z najciezszych
2) nawet znajac zasady pierwsze 3-10 partii to jest nauka, bledy, bledy, bledy, nauka rinse and repeat.
Ale jaka to jest przygoda!
Goraco polecam, Maggie Gessler
PS Ja jestem ciekaw czy forumowicze znaja inne, dobre gry, w ktorych rowniez poswiecamy cos waznego, celem osiagniecia naszych celow?
Podcast dżentelmeni przy stole:
- vinnichi
- Posty: 2437
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1379 times
- Been thanked: 839 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
No ale kolega pytał czy solo dobrze działa.
Pozdrawiam, Iwona
Pozdrawiam, Iwona
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
you tube
-
- Posty: 460
- Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1782 times
- Been thanked: 544 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Zapomnialem! Gra dziala DOSKONALE jako tzw. two handed solo. Rozgrywka jest mocno szachowa, ale w takim wydaniu mam chyba najwiekszy AP

Podcast dżentelmeni przy stole:
- NestorZolo
- Posty: 334
- Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 526 times
- Been thanked: 124 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Bo nie ma kto Cię popędzać

1.BrassB, 2.Madeira, 3.Nippon, 4.ProjektGaja, 5.ImperialSteam, 6.Carnegie, 7.Skymines, 8.Władcy Ziemi, 9.GWT, 10.KlanyKaledonii
- Wolf
- Posty: 1524
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 201 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Nie zgodzę się z dwoma kwestiami:
1.) Demonizowanie zasad i poziomu trudności - to wcale nie jest, aż taka trudna gra. W towarzystwie eklundowych weteranów powiedziałbym, że można w nią wejść od ręki, co wcale nie jest takie oczywiste.
Z Pax Emancipation jest znacznie większy problem i gra potrafi złamać kręgosłup w trakcie tłumaczenia - fakt, że zawsze tłumaczyłem od razu tryb zaawansowany, no ale warianty rodzinne mnie nie interesują
, z perspektywy czasu mogę stwierdzić, że tylko jedna osoba dobrze zniosła wejście z biegu w taką ilość zasad i zależności.
Wracając do Renesansu - najwięcej trudności może sprawić, żeby różne rodzaje wojen i rebelii płynnie weszły w krew czyli, żeby intuicyjnie rozumieć jakie są ich konsekwencje, kto z kim walczy itd. Poza tym dostajemy mechaniki, które eklundowcy powinni od ręki załapać: rynek kart, budowanie tableau, opsy, strawman. Oczywiście dochodzi ich specyfika w tym konkretnym tytule, ale to jest trochę jak z wojennymi heksówkami - różne systemy działają inaczej i mogą mieć kilkadziesiąt stron instrukcji, niemniej wstępnie rozumiesz co to: ZOC, CRT i TEC. W związku z tym Renesans nie powinien nas powalić na glebę jak poznaliśmy wcześniej nawet Pax Pamir, który do trudnych gier nie należy (to swoją drogą idealny gateway do Eklunda).
2.) Tryb solo - czytałem zasady, ale nie grałem w dedykowany tryb solo, więc nie powiem jak się sprawdza w praktyce. Natomiast to z założenia nie jest gra solo i mocno bazuje na tym jak grają nasi przeciwnicy, więc zautomatyzowany bot tego nigdy nie odda. Opcję gry na 2 ręce również ciężko nazwać "doskonałą", owszem można sobie tak pograć i pogłówkować, ale to dalej nie odda gry z realnym przeciwnikiem. Grając solo należy nastawiać się na namiastkę gry, to może być przyjemna i satysfakcjonująca namiastka, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że sporo tracimy. Do pełnoprawnej rozgrywki będzie potrzebny minimum jeden dodatkowy gracz, a optymalnie więcej niż jeden.
1.) Demonizowanie zasad i poziomu trudności - to wcale nie jest, aż taka trudna gra. W towarzystwie eklundowych weteranów powiedziałbym, że można w nią wejść od ręki, co wcale nie jest takie oczywiste.
Z Pax Emancipation jest znacznie większy problem i gra potrafi złamać kręgosłup w trakcie tłumaczenia - fakt, że zawsze tłumaczyłem od razu tryb zaawansowany, no ale warianty rodzinne mnie nie interesują

Wracając do Renesansu - najwięcej trudności może sprawić, żeby różne rodzaje wojen i rebelii płynnie weszły w krew czyli, żeby intuicyjnie rozumieć jakie są ich konsekwencje, kto z kim walczy itd. Poza tym dostajemy mechaniki, które eklundowcy powinni od ręki załapać: rynek kart, budowanie tableau, opsy, strawman. Oczywiście dochodzi ich specyfika w tym konkretnym tytule, ale to jest trochę jak z wojennymi heksówkami - różne systemy działają inaczej i mogą mieć kilkadziesiąt stron instrukcji, niemniej wstępnie rozumiesz co to: ZOC, CRT i TEC. W związku z tym Renesans nie powinien nas powalić na glebę jak poznaliśmy wcześniej nawet Pax Pamir, który do trudnych gier nie należy (to swoją drogą idealny gateway do Eklunda).
2.) Tryb solo - czytałem zasady, ale nie grałem w dedykowany tryb solo, więc nie powiem jak się sprawdza w praktyce. Natomiast to z założenia nie jest gra solo i mocno bazuje na tym jak grają nasi przeciwnicy, więc zautomatyzowany bot tego nigdy nie odda. Opcję gry na 2 ręce również ciężko nazwać "doskonałą", owszem można sobie tak pograć i pogłówkować, ale to dalej nie odda gry z realnym przeciwnikiem. Grając solo należy nastawiać się na namiastkę gry, to może być przyjemna i satysfakcjonująca namiastka, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że sporo tracimy. Do pełnoprawnej rozgrywki będzie potrzebny minimum jeden dodatkowy gracz, a optymalnie więcej niż jeden.
- vinnichi
- Posty: 2437
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1379 times
- Been thanked: 839 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Tak i tak ale to praktycznie przy każdej grze można tak powiedzieć. Jeśli grałeś w Coina to złapiesz szybko o co w tym Coinie chodzi. Ja niestety mam doświadczenia niezrozumienia
wśród osób którym tłumaczyłem, zasady ale to może być kwestia moich braków. Ale to jest jednak już jakaś czerwona lampka jeśli chodzi o trudność, bo tych gier w swoim życiu się trochę natłumaczyłem. Pax Ren wymaga według mnie dużo większego zaangażowania od tłumaczącego (lub tłumaczącej:)) niż w standardowych euro same zasady nie wystarczą Jeśli ktoś już zna paxy to na pewno łatwiej. Ciekaw jestem ile średnio zajmuje Ci wytłumaczenie zasad Pax Ren takim zielonym zupełnie osobom?

kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
you tube
-
- Posty: 460
- Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1782 times
- Been thanked: 544 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
O wlasnie to! Jak ktos lubi solo to sie fajnie pobawi, ale gra z zywym przeciwnikiem jest jakies 10 000 000x ciekawsza.
2 handed solo dziala dobrze, bo w Pax Renaissance prawie nie ma ukrytych informacji.
Co do ciezaru zasad, to kazdy moze zapoznac sie z living rules online i samemu ocenic.
Natomiast zdecydowanie zachecam do tego, zeby sie nie poddawac i dac grze prawdziwa szanse - idealnie to bedzie pewnie 5+ partii w niewielkim odstepie czasu.
Ostatnio zmieniony 14 cze 2021, 12:09 przez pwoloszun, łącznie zmieniany 1 raz.
Podcast dżentelmeni przy stole:
- mat_eyo
- Posty: 5717
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 946 times
- Been thanked: 1480 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Nieskromnie powiem, że uważam się za dobrego nauczyciela zasad. Pax Ren osobom ogranym w gry, ale nie konkretnie w Paxy, tłumaczę 50-60 minut. Przy czym ja lubię wytłumaczyć wszystko dokładnie, z przykładami i powtarzając kluczowe pojęcia przy każdej okazji 

- Wolf
- Posty: 1524
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 201 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Nie zupełnie, bo diabeł tkwi w szczegółach. COIN-y łatwiej nazwać serią w takim znaczeniu, że mają pewien wspólny rdzeń. Z Paxami sytuacja jest bardziej skomplikowana, bo powiązanie jest bardziej luźne, niektóre mechanizmy są podobne, ale zawsze jest sporo różnic, nawet rynek kart, który mamy we wszystkich Paxach działa znacząco inaczej.
Z zielonym graczem najpierw zagrałbym w Pax Pamir, jeżeli opanuje to Renesans jako następny krok będzie oczywiście bardziej wymagający, ale bez efektu szoku.
- Arkhon
- Posty: 344
- Rejestracja: 31 paź 2015, 02:31
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 108 times
- Been thanked: 177 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Czy przy takim tłumaczeniu zasad przed grą nie spotkałeś się z opinia początkujących ( i zarzutem jednocześnie ), że gra może trwać krócej niż jej tłumaczenie?
Sam nie wiem czy obrać ten sposób czy podzielić to jakoś na część przed oraz część w trakcie rozgrywki...
- Wolf
- Posty: 1524
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 201 times
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Szybki czas rozgrywki to powinna być zaleta, a nie zarzut
. Grę macie już rozłożoną, więc od ręki można grać drugą partię, pierwszą traktując szkoleniowo.

- mat_eyo
- Posty: 5717
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 946 times
- Been thanked: 1480 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Nie, bo sam ich o tym uprzedziłem

Dopowiadanie zasad w trakcie gry jest sprzeczne ze wszystkim, w co wierzę

-
- Posty: 460
- Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1782 times
- Been thanked: 544 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Chytrze!
@Vinnichi: Szykuj skarbonke! Lapiemy kotow i zabieramy na turnus do Afganistanu.
Ci co przezyja pokreca lody na Jedwabnym Szlaku, a najwieksi zboczency (pozdrowienia dla Artura Bajbaj!) oswieceniowi na deser poburza mury i zerwa lancuchy

Podcast dżentelmeni przy stole:
-
- Posty: 460
- Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1782 times
- Been thanked: 544 times
- Kontakt:
Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)
Doskonale pytania! Zgadzam sie z Mat_Eyo - to zdecydowanie nie jest gra dla wszystkich.
Tak na szybko, jesli ktores z ponizszych do Ciebie pasuje, to byc moze jeszcze nie nadszedl Twoj czas (na Pax Renaissance):
1) Nie lubie/nie umiem/nie chce skupic sie oraz wysluchac, zrozumiec i mozliwie duzo zapamietac z ponad godzinnego tlumaczenia gry zawierajacej zlozone zasady z wieloma zaleznosciami i pewna iloscia wyjatkow.
2) Nie lubie gier, gdzie nie mam jasno wytyczonego zarowno tego CO mam zrobic, oraz (wazniejsze!) JAK mam ten cel osiagnac (tj gier, ktore w pewnym stopniu nie prowadza mnie po sznurku/wytyczonym torem/nie sa point salad).
3) Nie lubie gier z duza negatywna interakcja, gdzie przykladowo jedna akcja przeciwnik moze zdewastowac wszystko co zbudowalem przez 5 czy 10 rund gry (co nie znaczy, ze w Pax Renaissance nie da sie bronic!)
4) Nie lubie gier gdzie mam zbyt wiele/przytlaczajaca ilosc opcji i kierunkow do wyboru i trudnych, miesistych decyzji do podjecia.
5) Nie lubie gier, gdzie caly czas musze obserwowac i pilnowac co robia przeciwnicy.
6) Nie lubie mocno asymetrycznych gier, gdzie od poczatku do konca gry, pozycje i wplywy graczy beda sie bardzo mocno roznic.
7) Nie lubie gier gdzie trzeba non stop myslec, analizowac, kombinowac, planowac zarowno taktycznie jak i strategicznie - przeprowadzac zlozone analizy stanu calej gry.
8. Nie lubie gier gdzie trzeba sledzic i analizowac rownoczesnie okolo 50-90 informacji.
9) Nie chce/nie mam czasu grac w to na biezaco, ani zagrac minimum 3 partie w przeciagu max 10-14 dni.
Co do tlumaczenia, tutaj trzeba wszystko od razu, a pozniej w trakcie partii przypominac i podpowiadac. W Porfirianie czesc informacji mozna tlumaczyc w trakcie gry.
Ostatnio zmieniony 14 cze 2021, 13:21 przez pwoloszun, łącznie zmieniany 1 raz.
Podcast dżentelmeni przy stole: