Genialne rozwiązania

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: clown »

Właśnie w czasach łatwego dostępu do informacji dużo łatwiej jest także pewne rzeczy zmanipulować. Prosty przykład to pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Za pieniądze możesz mieć wywindowany w górę absolutnie bzdurny produkt, co spowoduje, że część ludzi się tym zainteresuje, a część z tej części go kupi. Dalej mamy chociażby Allegro i promowanie danego produktu na pierwszej stronie albo w nagłówku danej kategorii.
Jeszcze dalej idąc - jedną z podstawowych zasad sprzedaży jest to, że "masa sprzedaje masę". Mając stertę Monopoly z krzykliwym banerem i jedną wgniecioną w dół półki nawet najlepszą grę planszową świata, co wybierze tłum ogarniętych gorączką zakupów klientów?
jakoś nie bardzo chce mi się wierzyć, że mamy do czynienia tylko i wyłącznie z efektem manipulowania bezwolnymi cielętami.
Dla mnie to fakt. Ile osób sugeruje się rankingiem BGG? A ile omija go z daleka? Wszyscy w pewien sposób korzystamy z niego, pomimo że manipulowanie nim może być banalnie proste.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: kwiatosz »

wicked pisze: Bez przesady, w czasach łatwego dostępu do informacji, sklepów z grami, różnych planszówek w sklepach zabawkowych czy księgarniach jakoś nie bardzo chce mi się wierzyć, że mamy do czynienia tylko i wyłącznie z efektem manipulowania bezwolnymi cielętami.
Cały bajer polega na tym, że o ile wcześniej było za mało informacji, to teraz jest za dużo - efekt jest ten sam :) Ktoś chce kupić grę, bo kiedyś grał w Monopoly i na ostatniej pijackiej imprezie ktoś z rozrzewnieniem zaczął to wspominać (nie piszę pijackiej imprezy w sensie negatywnym, w końcu to dzięki takim wydarzeniom kręcą się zaskakująco dziwne gałęzie handlu :wink: ). Jeżeli pójdzie do sklepu, to kupi Monopoly (chyba że trafi na Draco, wtedy nic nie kupi i odbiegnie z płaczem :wink: ), jeśli natomiast postanowi się rozejrzeć w necie to albo poświęci kilka dni na przekopywanie informacji na temat planszówek, albo, ponieważ to nie jest jego hobby tylko chwilowa zachcianka, spojrzy na mnogość dyskusji i różnych głosów i pójdzie kupi Monopoly.

Taka prawda, że w większości tematów, w których jesteśmy tylko okazjonalnym konsumentem, jesteśmy po prostu ignorantami, albo pół ignorantami - i na to nic się nie poradzi.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
wicked
Posty: 205
Rejestracja: 23 lip 2009, 01:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: wicked »

Nie wiem, może macie rację. Chociaż akurat w przypadku marketingu prowadzonego przez wyszukiwarki, pod hasłem gra planszowa, gry planszowe czy planszówki nie wyskakuje Monopoly lub Hasbro :)
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: clown »

Podobnie jak kiedyś "dojonko" nie odnosiło się do GF :)
Spójrz na definicję Monopoly w Wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Monopoly
Szczególnie polecam cytat: "Sukces zależy od trafnych spekulacji, udanych inwestycji i mądrze przeprowadzonych transakcji.". Ani słowa o rzucaniu kostką i OGROMNYM wpływie czynnika losowego na grę.
I teraz mamy potencjalnego kupującego. Wpisuje sobie w Google "Monopoly", czyta, że to świetna gra ekonomiczna i w ogóle popularna i superancka i co? Idzie do pierwszego lepszego hipermarketu, kupuje piwo, czipsy, kiełbachę na kolację oraz Monopoly, by z rodziną w weekend świetnie i miło spędzić czas.
Trochę pogrzebałem w sieci i znalazłem określenia odnoszące się do Monopoly - "Klasyczny", "Legendarny", "Niezwykle popularny", "Fantastyczna forma spędzania czasu", "najlepsza gra na świecie" i inne.
Don't think - just buy :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: MichalStajszczak »

Jeżeli ktos twierdzi, że Monopoly jest wyłącznie wytworem marketingu, to znaczy, że nie ma pojęcia ani o grach, ani o marketingu. Przecież Monopoly było wydawane na początku chałupniczo, bez żadnego reklamowego wsparcia. W przypadku Monopoly marketing i różne działania public relations służą nie tyle do wypromowania gry, co podtrzymania jej pozycji na rynku. Po to są organizowane Mistrzostwa Świata, po to są akcje typu "wybierz miasta na planszę", po to jest serial o przygodach N1ckoli itd. Gdyby nie te działania, Monopoly też by się sprzedawało, choć może nie 2 miliony egzemplarzy rocznie tylko milion.
Jeżeli ktoś chce przykładu gry, która jest wytworem marketingu, to znacznie lepiej pasuje tu Stronghold.
clown pisze:"Sukces zależy od trafnych spekulacji, udanych inwestycji i mądrze przeprowadzonych transakcji."
To zdanie jest prawdziwe. Sukces w grze Monopoly zależy od tych wszystkich czynników. Oczywiście zależy też od szczęścia w rzucaniu kostkami.
Natomiast ewidentnie fałszywe byłoby zdanie, że "Sukces w grze Monopoly zależy wyłącznie od szczęścia".
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: yosz »

clown pisze:Go - początki sięgają 200 lat p.n.e. (podaje za Wiki)
zgubiłeś jedno zero ;) 2000 lat p.n.e.

Wracając do genialnych mechanik, to pick-up-deliver jest po prostu genialny w swej prostocie - załaduj w jednym miejscu, wyładuj w innym. Jestem też dużym fanem worker-placement.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: konev »

MichalStajszczak pisze:Jeżeli ktos twierdzi, że Monopoly jest wyłącznie wytworem marketingu, to znaczy, że nie ma pojęcia ani o grach, ani o marketingu. Przecież Monopoly było wydawane na początku chałupniczo, bez żadnego reklamowego wsparcia.
W garażu narodził się też Microsoft i Apple. Gdzie Apple można bez większej przesady uznać za dzisiejszy symbol genialnego marketingu i kreowania marki. Tylko nie wiem co właściwie ten garaż ma udowadniać?

Już nic nie mówię :). Planszówki powinny łączyć nie dzielić. Wszyscy to wiedzą. Hasbro nie wie ;).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: clown »

Jeżeli ktos twierdzi, że Monopoly jest wyłącznie wytworem marketingu, to znaczy, że nie ma pojęcia ani o grach, ani o marketingu
Proszę wskazać Forumowicza, który tak napisał, albo przestać snuć spiskowe teorie.
Zdanie:
"Chińczyk jest świetną grą logiczną polegającą na przestawianiu czterech swoich pionów w odpowiednim porządku tak, aby wszystkie dotarły do mety przed pionkami przeciwnika."
Jest prawdziwe?
A to:
"Magia i Miecz to znakomita gra przygodowa oparta o mechanikę rozwoju postaci, którą kierujemy w trakcie jej epickich przygód w świecie fantasy."
Jest również prawdziwe?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2272
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 398 times
Been thanked: 1053 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Leviathan »

Czy zdanie:
"W wątku w którym niektórzy z użytkowników stwierdzają, że MiM posiadał genialne i nowatorskie rozwiązania, inni użytkownicy tradycyjnie deprecjonują MiM i tym samym doprowadzają do ostrej wymiany zdań"
jest prawdziwe?
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: MichalStajszczak »

clown pisze:Cytuj:Jeżeli ktos twierdzi, że Monopoly jest wyłącznie wytworem marketingu, to znaczy, że nie ma pojęcia ani o grach, ani o marketingu
Proszę wskazać Forumowicza, który tak napisał, albo przestać snuć spiskowe teorie.
Wskazuję:
konev pisze:Monopoly żaden szacunek jako grze się nie należy. Chyba tylko jako genialnemu produktowi marketingu.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Geko »

Hmm, zastanawiam się, czy już nie wykroić nowego wątku do Offtopica, czy jeszcze poczekać :twisted:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: asiok »

Nie czekaj - do Off-topicu!!
Zaczęła się fajna rozmowa a skończyło się niemalże "pyskówką" na temat nie związane z tematem.
Zniesmaczyłem się.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: MichalStajszczak »

Wątek miał sens, dopóki były przedstawiane same pozytywne przykłady nowatorskich rozwiązań. Niestety od chwili, gdy Lucf, konev i clown zaczęli negować wszelkie zasługi niektórych gier, zaczęła się
asiok pisze:"pyskówka" na temat nie związany z tematem

W historii gier planszowych od czasu do czasu pojawiają się pewne gry "przełomowe". Gry, w których zostały zastosowane jakieś nowatorskie pomysły. Czasami taka gra staje się na jakis czas przebojem na rynku, a czasami okazuje się, że mimo jakiegoś genialnego pomysłu, gra jako całość się nie sprawdza. Ale ten sam pomysł, zastosowany porzez tego samego lub innego autora w innej grze, przynosi bardzo dobry efekt.
Dla niektórych osób, patrzących z perspektywy roku 2009, nie do zaakceptowania jest fakt, że w chwili wydania Monopoly było grą przełomową. No bo jak można napisać coś pozytywnego o grze, która na bgg zajmuje miejsce 5647. A jaka gra zajmuje miejsce 5666 czyli ostatnie? Kółko i krzyżyk. Oczywiście słusznie, bo jest to gra, którą mogą emocjonować się przez jakis czas chyba tylko przedszkolaki. A przecież chyba nie ma gry, która by miała więcej "spadkobierców". Mechanizm ustawiania trzech (lub więcej) pionków w linii pojawił się w dziesiątkach, a może nawet setkach gier, w tym także całkiem współczesnych, jak chociażby Pentago.
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: BloodyBaron »

Doktorze, doktor tnie tego off-topa... To już się nudne robi powoli z tą prowadzoną z neofickim zapałem, nagonką na MiM i Monopoly. Tyle świeższych wątków do przegadania jest.

Wracając do tematu, poza podpisaniem się pod zachwytami nad rolami w Puerto Rico, systemem ekonomicznym karcianek San Juan i Race for the Galaxy, konfliktami w TiE, budową talii w Dominion, worker placementem Caylusa, Agricoli czy Filarów Ziemi, Cylonami w Battlestar Galactica i cudownie prostym mechanizmem generowania zasobów w Osadnikach dopiszę od siebie:
Comuni - mechanikę inwazji i obrony przed nimi
El Grande - zintegrowany system kart siły i kart akcji - występuje również w Bootleggers - ale jeszcze nie próbowałem.
Carcassone:the Castle - system wyścigu po premie na murze-torze punktacji zdobywancych w trakcie gry: trudno mi sobie wyobrazić granie w Carcassonne bez tego mechanizmu, który dodaje emocji, zwiększa możliwości strategiczne i dynamizuje grę, bo warto cały czas zdobywać punkty.
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
piechotak
Posty: 401
Rejestracja: 17 gru 2007, 21:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 19 times
Been thanked: 24 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: piechotak »

Eufrat i Tygrys, Ingenious - zasada, że wygrywa ten, kto ma najwięcej punktów w najsłabszym kolorze.
Fearsome Floors - mechanizm ruchu potwora.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: mst »

Antike - mechanizm wybierania akcji na rondlu.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Piotro
Posty: 365
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:46
Lokalizacja: Wrocław, Cz-wa

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Piotro »

Gry dedukcyjno-detektywistyczne: Tajemnice Opactwa, wcześniej Clue, wcześniej coś jeszcze czego nie znam.

Totem w Jungle Speed!
symbole falliczne to najlepszy chwyt marketingowy
-------------------------------------
boardoftheloom.blogspot.com
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1802
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 78 times
Been thanked: 167 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Legun »

Też jestem za tym, by w tym wątku nie oceniać całościowo gier, w szczególności zaś nie polemizować z takimi ocenami, lecz wskazywać na pomysły-perełki, które można wykorzystywać przy tworzeniu innych gier, czy ewentualnie stosować jaki HR. Do takiej listy chętnie bym dopisał:
Rozstrzyganie remisów w "O-Zoo-le-mio"
Na "maszcie" umieszcza się flagi poszczególnych graczy, jeśli jest remis w licytacji, to rozstrzyga się go na korzyść tego gracza, którego flaga jest wyżej, lecz w efekcie jego flaga idzie na ostatnią pozycję.
Efekt uszkodzenia sań w "Snow Tails"
Dołączona do ręki karta uszkodzenia zmniejsza liczbę kart, z których może wybrać te, które użyje.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Pancho »

Na pewno Space Dealer posiadał na swój sposób rewolucyjne rozwiązanie - rozgrywki w czasie rzeczywistym z użyciem klepsydr.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Andy »

Legun pojawił się w wątku i od razu przyszła mi do głowy jedna z najfajniejszych perełek: tajna koncentracja wojsk w Roku 1920 i w Ostatniej Wojnie Cesarzy! :)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: clown »

Legun pojawił się w wątku i od razu przyszła mi do głowy jedna z najfajniejszych perełek: tajna koncentracja wojsk w Roku 1920 i w Ostatniej Wojnie Cesarzy!
Ano fakt - cudze chwalicie, swego nie znacie :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: MichalStajszczak »

Wydaje mi się, że w roku 1983, gdy tworzylismy grę Grand Prix, nowatorski był pomysł planszy, złozonej z kwadratowych segmentów, które można dowolnie ze soba łączyć, tworząc za każdym razem inną konfiguracje toru.

EDIT
clown pisze:cudze chwalicie, swego nie znacie
Swoim też się chwalimy :D
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: clown »

Swoim też się chwalimy
I prawidłowo :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: asiok »

Thebes - sami decydujemy, ile ruchów żetonów losujemy z woreczka. Jeżeli za mało - maleją nasze szanse na dobry wynik, jeżeli za dużo - zostawiamy sporą swobodę ruchu konkurentom.
Jabol
Posty: 207
Rejestracja: 28 kwie 2008, 22:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Jabol »

System popytu i podaży surowców energetycznych w Wysokim Napięciu. Sama gra jak dla mnie tragiczna ale ta mechanika była bardzo elegancka :).
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
ODPOWIEDZ