Strona 21 z 32

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 29 wrz 2016, 10:28
autor: bukimi
norkbes pisze:@bukimi: uwagi michalldz90 i moje odnoszą się do gry z dodatkiem, tj. z włączonymi przepowiedniami, plemionami i opcjonalnie szybką akcją. Mylisz się zatem, że dodatek rozwiązuje problem dominującej strategii. Dodatek jest bardzo wartościowy ale gra potrzebuje coś jeszcze, żeby zachęcać graczy do hybrydowych strategii punktowania. Obecnie w nieoficjalnym ciągle wariancie Market (limit wymiany 20 na U2) gra się robi bardzo wymagająca przy 4 graczach (tak rozumiem wypowiedz michalldz90), z zapisanych gier ktore znalazlem na BAJ (rozegranych ok. 300 w tym wariancie) wynika, że BigSkull w 2os jest dominującą strategią. Nasze wnioski są wyciągane na podstawie analizy kilkudziesięciu gier, Twoje: jednej - oczywiście da się wygrać bez świątyń: niech kolega zagra jednak z kimś, kto umie grać świątyniami i wynik już teraz jest dla mnie przesądzony. Na BAJ są gracze, którzy w tą grę wytłukli 1000 i więcej partii. Twój kolega i Ty, ile zagraliście?

Nawet znając strategię dominującą, jej właściwe użycie wymaga dużych umiejętności. Ze znanych mi graczy, tylko michalldz90 potrafi ją wykorzystać - a w lidze Tzolkina gra nas ok. 20 osób. Mała modyfikacja zasad (łatwa do wprowadzenia jako home rule) powoduje, że w 2os już inna strategia jest dominująca - w tej grze naprawdę jest wiele do odkrywania. Generalnie zachęcamy do udziału w rozgrywkach ligowych na BAJ - grając okazjonalnie trudno odkryć niuanse tej świetnej gry.
Nie wiedziałem, że to konkurs :mrgreen:
Nigdy nie powiedziałem, że kolega jest wymiataczem w Tzolkina. Nie powiedziałem też, że grając "na budynki" wygrał tylko raz (jak sugerujesz).
W życiu by mi nie przyszło do głowy granie w "lidze" w cokolwiek, bo to moim zdaniem zabija przyjemność z rozgrywki, bo dla mojej grupy znajomych wygrana jest tylko ukoronowaniem rozgrywki, a nie całym celem zasiadania nad planszą; bez spiny. (tak jak gra m.in. warlock) Oczywiście to moje zdanie i szanuję osoby, które mają czas i chęć doskonalenia umiejętności w jednym tytule.

"Wygrywające" strategie można sobie wynaleźć w każdej grze pozbawionej losowości, bo wówczas zawsze będą ruchy lepsze i gorsze. W takim Caylusie prawie zawsze opłaca się iść w tor budowania - co nie zawsze gwarantuje wygraną, ale zwykle można odczuć, że ta ścieżka daje wyraźną przewagę. Do Terra Mystica są mapy, które wskazują gdzie należy umieścić startowe budynki w zależności od wybranej rasy (aby mieć lepszy rezultat). Czy w związku z tym wymagają one znacznych modyfikacji?

Nie widzę potrzeby rozwiązywania "problemu" dominującej strategii w Tzolkinie bardziej niż przez przepowiednie. Ponownie powołam się na warlocka - gra jest jawna i daje równe szanse, czyli każdy może zainwestować w te same strategie, a i tak wygra jedna osoba. Jak na typowe euro dla przeciętnego gracza możliwości zdobycia punktów i sięgnięcia po wygraną jest bardzo wiele.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 29 wrz 2016, 10:36
autor: norkbes
michalldz90 pisze: Ja zastanwiam się czy zamiast osłabienia taktyki na surowce (bo taki byl chyba zamiar tego wariantu) nie lepiej by bylo wzmocnić trochę technologię na kukurydzę np. 1 poziom daje +2 i 3 poziom daje +2/3. Musze kiedys to przetestować przy stole.
BigSkull zwykle leci z max tech na rolnictwo i teologię. Jak się zwiększy bonusy, tak jak proponujesz, to BigSkull będzie jeszcze mocniejsza choć brak limitu na U2, BigCorn też powinno wzmocnić. Sama modyfikacja tech rolnictwa może nie wystarczyć, bo ciągle strategia surowce/architektura będzie za mocna.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 29 wrz 2016, 10:46
autor: ramar
norkbes pisze:
michalldz90 pisze: Ja zastanwiam się czy zamiast osłabienia taktyki na surowce (bo taki byl chyba zamiar tego wariantu) nie lepiej by bylo wzmocnić trochę technologię na kukurydzę np. 1 poziom daje +2 i 3 poziom daje +2/3. Musze kiedys to przetestować przy stole.
BigSkull zwykle leci z max tech na rolnictwo i teologię. Jak się zwiększy bonusy, tak jak proponujesz, to BigSkull będzie jeszcze mocniejsza choć brak limitu na U2, BigCorn też powinno wzmocnić. Sama modyfikacja tech rolnictwa może nie wystarczyć, bo ciągle strategia surowce/architektura będzie za mocna.
Nie jestem jakimś wybitnym grazem w Tzolkina, bo ledwo potrafię dojść do 100 pkt (z dodatkiem lub bez), ale mam wrażenie, że kluczowe jest koło Uxmal, i akcje 2, 3 , 4. Osłabienia pola 2 limitem wymiany wydaje się dobrym posunięciem (i tak gram w warunkach domowych), jednak zastanawiam się, czy 4 (czyli budowanie za kukurydzę) nie jest zbyt daleko? Jednak łatwiejszy dostęp do tej akcji, wiązałby się z trudniejszym dostępem do pozyskania robotnika (akcja 3), a to już mogło by wywrócić balans zupełnie, biorąc pod uwagę, płytki budynków, które pozwalają otrzymać robotnika.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 29 wrz 2016, 11:03
autor: michalldz90
Myślę że to sluszna uwaga. Zamienić pole pozyskanie pracownika za budowanie budynku kukurydzą. Po pierwsze pracownicy są najbardziej kluczowi na poczatku gry a budowanie za kukurydze nie jest az takie silne, nawet bym powiedział że dużo slabsze od T4

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 29 wrz 2016, 11:12
autor: norkbes
ramar pisze:
norkbes pisze:
michalldz90 pisze: Ja zastanwiam się czy zamiast osłabienia taktyki na surowce (bo taki byl chyba zamiar tego wariantu) nie lepiej by bylo wzmocnić trochę technologię na kukurydzę np. 1 poziom daje +2 i 3 poziom daje +2/3. Musze kiedys to przetestować przy stole.
BigSkull zwykle leci z max tech na rolnictwo i teologię. Jak się zwiększy bonusy, tak jak proponujesz, to BigSkull będzie jeszcze mocniejsza choć brak limitu na U2, BigCorn też powinno wzmocnić. Sama modyfikacja tech rolnictwa może nie wystarczyć, bo ciągle strategia surowce/architektura będzie za mocna.
Nie jestem jakimś wybitnym grazem w Tzolkina, bo ledwo potrafię dojść do 100 pkt (z dodatkiem lub bez), ale mam wrażenie, że kluczowe jest koło Uxmal, i akcje 2, 3 , 4. Osłabienia pola 2 limitem wymiany wydaje się dobrym posunięciem (i tak gram w warunkach domowych), jednak zastanawiam się, czy 4 (czyli budowanie za kukurydzę) nie jest zbyt daleko? Jednak łatwiejszy dostęp do tej akcji, wiązałby się z trudniejszym dostępem do pozyskania robotnika (akcja 3), a to już mogło by wywrócić balans zupełnie, biorąc pod uwagę, płytki budynków, które pozwalają otrzymać robotnika.
Zamiana U3 z U4 to ciekawy pomysł, wszystkie mocne strategie potrzebują 5-6 indian (żeby trzymać klimat...), żeby coś ugrać. Skutki takiej wymiany są jednak trudne do przewidzenia, a trzeba byłoby pograć kilkadziesiąt razy różnymi strategiami, żeby ocenić co się wtedy dzieje w grze. Zamiana U3 z U4 dodatkowo daje benefit graczowi zagrywającemu U3 w pierwszej swojej turze po graczu, który zagrał Uxmal Gambit (U0/U1/U2) - tak więc, jak dotąd same plusy :)

@bukimi: żaden konkurs :) zgadzamy się chyba wszyscy, że Tzolkin dużo zyskuje z dodatkiem, gra jako taka nie wymaga naprawy bo nic w niej nie jest zepsute; nasze rozważania nt. relatywnej skuteczności różnych strategii raczej zmierzają do tego, co zrobić, aby gra w 2os była bardziej zbalansowana. Obecnie grając w 4os, bez żadnych zmian, jak spotka się dwóch graczy grających Zasoby/Architekturę to wytypowanie zwycięzcy z całej czwórki jest trudne (tj. gra robi się bardzo zbalansowana).

Myślę, że wszyscy co grają online wolą grać face2face, niektóre gry są jednak tak dobre, że chciałoby się w nie grać częściej niż na to pozwalają spotkania z przyjaciółmi.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 30 wrz 2016, 02:05
autor: zephyr
Tip z innymi rewersami budynków: dokładać budynki z drugiej strony stosu.

Uwaga ogólna do dyskusji o balansie. Ciężko mówić sensownie o balansie gry dopóki nie gra się naprawdę dużo z dobrymi graczami.
Przy mniej zaawansowanych graczach opinie o "balansie" to bardziej subiektywne wrażenia niż faktyczne problemy z siłą strategii w grze. A gracze mają duże pole do zwiększenia swojej szansy na wygraną po prostu ucząc się lepiej wykorzystywać to co w grze jest.
Dopiero na najwyższym poziomie ogrania zaczynają decydować ograniczenia samej gry. Mało zostaje opcji na poprawę wyniku robiąc lepsze ruchy i wtedy wychodzi jaka strategia ma jakie ograniczenie górne.

Proste strategie które mają nieproporcjonalnie dużo punktów do trudności wykonania są problemem, ale jeśli doświadczony gracz pokonuje innego doświadczonego gracza stosującego taką strategię z sensownym prawdopodobieństwem nie jest to problem z balansem gry, a raczej z nauczeniem graczy innych strategii (zwłaszcza jak najlepsze wykonanie innych strategii wymaga mało intuicyjnych ruchów typu trzymanie się a ujemnych pkt pół gry żeby mocno zapunktować w końcówce, kiedy alternatywna strategia kosi punkty równo całą grę).

[o strategii w Tzolkinie się nie wypowiadam o grałem 3 razy i czekam na swoją kopię]

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 01 paź 2016, 08:31
autor: DarkSide
Gdzieś czytałem z kolei propozycję by nie tylko dać limit na U2, ale właśnie U2 zamienić z U4.
Gdyby połączyć to z zmianą położenia dodatkowego robola, to wychodzi że można by spróbować wariant:

U2: budynki za zboże
U3: surowce<>zboże [z limitem 20]
U4: +1 robotnik

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 10:24
autor: warlock
Drodzy i szanowni ;). Mam angielską wersję dodatku i przyznam szczerze, że chętnie wydrukowałbym "karty pomocy" z oficjalnym tłumaczeniem zdolności poszczególnych plemion dla słabiej znających angielski znajomych. Nie mam sumienia prosić kogoś, żeby przepisywał tekst z kilkunastu płytek, ale może macie gdzieś już taki dokument zalegający w czeluściach dysku, którym moglibyście się podzielić? :wink:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 10:42
autor: vincentblack
warlock pisze:Drodzy i szanowni ;). Mam angielską wersję dodatku i przyznam szczerze, że chętnie wydrukowałbym "karty pomocy" z oficjalnym tłumaczeniem zdolności poszczególnych plemion dla słabiej znających angielski znajomych. Nie mam sumienia prosić kogoś, żeby przepisywał tekst z kilkunastu płytek, ale może macie gdzieś już taki dokument zalegający w czeluściach dysku, którym moglibyście się podzielić? :wink:
Mogę wieczorem zrobić zdjęcie i przepiszesz sobie sam ;) Ew. mogę zrobić skan.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 10:42
autor: warlock
Byłoby cudownie, stawiam piwo na jakimś konwencie ;).

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 10:43
autor: bukimi
warlock pisze:Drodzy i szanowni ;). Mam angielską wersję dodatku i przyznam szczerze, że chętnie wydrukowałbym "karty pomocy" z oficjalnym tłumaczeniem zdolności poszczególnych plemion dla słabiej znających angielski znajomych. Nie mam sumienia prosić kogoś, żeby przepisywał tekst z kilkunastu płytek, ale może macie gdzieś już taki dokument zalegający w czeluściach dysku, którym moglibyście się podzielić? :wink:
Wystarczy Ci sam tekst, czy potrzebujesz skan płytek?
Nie ma tego dużo, mogę wrzucić tłumaczenie.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 10:46
autor: warlock
Wystarczyłby tekst tak naprawdę, ale chodzi mi o oficjalny tekst z polskiego dodatku (tłumaczenie mógłbym zrobić sam, ale chcę po prostu zachować 100% poprawności ;)).

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 11:01
autor: Aville
Hej,
ja bym chętnie przygarnęła, ale skan. Tłumaczenie sobie zrobiłam, ale chciałabym sobie wydrukować i nakleić na płytki takie "oryginalne" :D

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 11:21
autor: vincentblack
A tak w ogóle: czy udostępnienie skanu elementów gry nie łamie praw autorskich i praw wydawcy? Ktoś się orientuje?

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 11:30
autor: Tomzaq
Ja przepisałem robiąc stop klatki w recenzji "Grania z chmurach". Piehoo (sorki jeśli powinno być przez "ch") pokazuje wszystkie płytki plemion.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 gru 2016, 22:51
autor: warlock
Ilość literówek i błędów interpunkcyjnych na polskich kaflach przeraża... cieszę się, że mam angielską wersję gry ;). "pobierz tyle być mieć", "robornik"... Nie wiem, czy ktokolwiek to chociaż raz przeczytał przed ostatecznym wydrukiem. Babole w instrukcji łatwiej mi wybaczyć, ale takie wtopy na komponentach to już przegięcie ;).

Tak czy inaczej - ogromne podziękowania dla vincentblack za pomoc! :) Wrzucę gdzieś zestawienie polskich zdolności i objaśnień z instrukcji w formie tabelki ;). Może się komuś przyda.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 16 gru 2016, 12:21
autor: hipcio_stg
świetna gra. Genialnie osadzona mechanika do klimatu. Cztery tygodnie na kole kalendarza. Jeżeli chodzi o taktyki to sporo zostało napisane. Niestety przespałem dodatek i gramy tylko podstawkę. Nie zmienia to faktu, że świetnie się bawimy i gramy różnymi taktykami. Nie zawsze świątynie są górą ;) Minusem gry jest dość długi setup i czas partii. Z reguły po pierwszej partii tylko ja mam ochotę na drugą...

PS. Moja plansza się odgięła po jakimś czasie. Jak ją złożę to jeden koniec "puzzla" się podnosi i odstaje. Idzie grać, ale jakiś tam niesmak pozostaje.

PS. 2. Modelinowe figurki i surowce - "palce lizać" !!!

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 16 gru 2016, 14:04
autor: bukimi
hipcio_stg pisze:świetna gra. Genialnie osadzona mechanika do klimatu. Cztery tygodnie na kole kalendarza. Jeżeli chodzi o taktyki to sporo zostało napisane. Niestety przespałem dodatek i gramy tylko podstawkę. Nie zmienia to faktu, że świetnie się bawimy i gramy różnymi taktykami. Nie zawsze świątynie są górą ;) Minusem gry jest dość długi setup i czas partii. Z reguły po pierwszej partii tylko ja mam ochotę na drugą...

PS. Moja plansza się odgięła po jakimś czasie. Jak ją złożę to jeden koniec "puzzla" się podnosi i odstaje. Idzie grać, ale jakiś tam niesmak pozostaje.

PS. 2. Modelinowe figurki i surowce - "palce lizać" !!!
Setup jest błyskawiczny jeśli w pudełku trzyma się wszystko podzielone: małe pudełeczka na konkretne zasoby (przy okazji jako podajnik), podzielone talie kart budynków, rozdzielone pionki i dyski graczy. Wtedy jedynym utrudnieniem jest wykładanie płytek lasów i zbóż przy kole i sztuczne zapychanie kół przy grze na mniejszą ilość graczy.
Dodatek mocno polecam - na pewno gdzieś upolujesz kiedyś :)

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 23 gru 2016, 10:20
autor: Furia
hipcio_stg pisze:świetna gra. Genialnie osadzona mechanika do klimatu. Cztery tygodnie na kole kalendarza. Jeżeli chodzi o taktyki to sporo zostało napisane. Niestety przespałem dodatek i gramy tylko podstawkę. Nie zmienia to faktu, że świetnie się bawimy i gramy różnymi taktykami. Nie zawsze świątynie są górą ;) Minusem gry jest dość długi setup i czas partii. Z reguły po pierwszej partii tylko ja mam ochotę na drugą...

PS. Moja plansza się odgięła po jakimś czasie. Jak ją złożę to jeden koniec "puzzla" się podnosi i odstaje. Idzie grać, ale jakiś tam niesmak pozostaje.

PS. 2. Modelinowe figurki i surowce - "palce lizać" !!!
hipcio_stg dodruk dodatku pojawił się już w sklepach, więc możesz szykować się do zakupu. ;)
Potwierdzam słowa kolegi, że jeśli ma się odpowiednio posegregowane elementy to setup zajmuje dosłownie chwilę. Dużo uciążliwsza do rozkładania jest np. Terra Mystica.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 28 gru 2016, 10:45
autor: hipcio_stg
Dzięki za informację! Już szukam najlepszej oferty.

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 18 sty 2017, 16:53
autor: Sonne
Zauważyłem u Was spór odnośnie balansu gry na dwóch poziomach rozgrywki.
Jedni profesjonaliści uważają inaczej niż casualowi gracze.
Profesjonaliści którzy natłukli 1000 gier mają swoje racje odmienne od tych co twierdzą causalowi, którzy rozegrali ich 10.

Gdy gramy w grę np sc2, lol. Gdzie scena esportowa jest rozwinięta bardzo, gdzie pompowane są miliony dolarów. To Twórcy gry musza stworzyć balans dla profesjonalistów.

W grze planszowej wysoko rozwiniętego e-sportu nie ma. Dlatego też twórcy nie muszą przystać na to czego chcą profesjonaliści, tylko tak, by sprzedać jak najlepiej swój produkt :).

Na szczęście można zawsze zrobić homerules :)

Mi się tam gra bardzo podoba, rozegrałem potyczek kilkanaście, głównie gram w 5 osób, dlatego dodatek dołożył sporo. I jestem zadowolony że pomyśleli o rozwinięciu gry

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 kwie 2017, 17:54
autor: warlock
Każdy geek już zna, ale dorzucam swoje trzy grosze na temat Tzolk'ina dla mniej doświadczonych planszówkowiczów ;).

TZOLK'IN: KALENDARZ MAJÓW - recenzja

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 13 kwie 2017, 22:34
autor: DarkSide
warlock pisze:Każdy geek już zna, ale dorzucam swoje trzy grosze na temat Tzolk'ina dla mniej doświadczonych planszówkowiczów ;).

TZOLK'IN: KALENDARZ MAJÓW - recenzja
No i znowu to zrobiłeś!

Znowu ręce same rwą się do oklasków. Jak zawsze w punkt(y), jak zawsze zwięzle, lekko i przyjemnie. (Może czas zająć się dłuższą formą literacką? :roll: ) No i jak zawsze w 100% w mój gust :mrgreen:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 14 kwie 2017, 08:17
autor: seki
Jak zawsze genialna recenzja. Tak szczerze warlock to z całej szerokiej planszowkowej braci Twoje recenzje lubie czytać najbardziej więc nawet jeśli zrecenzujesz coś starszego to z przyjemnością przeczytam a że gry kupuję dopiero od kilku miesięcy to mam jeszcze sporo do nadrobienia w poszerzaniu kolekcji więc nadal z dużym zainteresowaniem czytam o grach starszych niż nowości

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

: 14 kwie 2017, 08:42
autor: Banan2
DarkSide pisze:
warlock pisze:Każdy geek już zna, ale dorzucam swoje trzy grosze na temat Tzolk'ina dla mniej doświadczonych planszówkowiczów ;).

TZOLK'IN: KALENDARZ MAJÓW - recenzja
No i znowu to zrobiłeś!

Znowu ręce same rwą się do oklasków. Jak zawsze w punkt(y), jak zawsze zwięzle, lekko i przyjemnie. (Może czas zająć się dłuższą formą literacką? :roll: ) No i jak zawsze w 100% w mój gust :mrgreen:
+1
Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby recenzje w Kurierze Planszowym wyglądały właśnie tak jak te pisane przez warlocka.
Pozdrawiam