Cywilizacja: Poprzez wieki (Vlaada Chvatil)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: farmer »

BloodyBaron pisze:gros kart wojen trafiło do mnie dzięki 5 akcjom militarnym.
Ino należy pamiętać, że po swoim ruchu ciągniemy karty militarne w ilości niewykorzystanych kostek akcji militarnych jednakże nie więcej niż trzy :).

Co zaś się tyczy Napoleona - szczęście i kostki miltarne jak najbardziej się przyda, ale także nauka, lepsze technologie wojskowe, jakieś wspomagające cuda no i koniecznie lotnictwo :).

Na karty obrony jest sposób - zagrywać agresje co turę (jeśli się ma). Karty z czasem się skończą i ataki poczną "wchodzić" :P.
Oczywiście minusem takiej taktyki jest czasochłonność i "tyły" w polityce.
Jeśli się ma jakąś bolesną agresję, można też narobić trochę więcej wojska, zaatakować z większą przewagą (trochę poświęcenia jednostek), tak, że przeciwnik będzie zmuszony ponieść stratę albo pozbyć się większej ilości kart. A potem już jechać na tym zwycięstwie...

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: BloodyBaron »

farmer pisze:
BloodyBaron pisze:gros kart wojen trafiło do mnie dzięki 5 akcjom militarnym.
Ino należy pamiętać, że po swoim ruchu ciągniemy karty militarne w ilości niewykorzystanych kostek akcji militarnych jednakże nie więcej niż trzy :).
uuppsss... :)
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Van »

BloodyBaron pisze:Trzymaliśmy się więc na poziomie 15-20 punktów siły, trochę więcej zwykle miała żona, ale:
a) nie zagrywała agresji przewidując, że mam na ręku sporo kart obrony/kolonizacji (i rzeczywiście miałem 3-4 przez cały czas).
Błędem dużym jest takie podejście. Trzeba właśnie atakować ile się da, żeby przeciwnik musiał się zrzucić z tych kart. Jak się nie uda najazd to nic oprócz akcji politycznej się nie traci, bo agresje działają tylko w jedną stronę. A gdybyś miał mniej kart obrony to i kolonizacja byłaby w sporym stopniu utrudniona bo więcej jednostek byś musiał poświęcić (i zawsze przynajmniej jedną).
Van_Hoover
#Lista gier
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: bazik »

Van pisze:
BloodyBaron pisze:Trzymaliśmy się więc na poziomie 15-20 punktów siły, trochę więcej zwykle miała żona, ale:
a) nie zagrywała agresji przewidując, że mam na ręku sporo kart obrony/kolonizacji (i rzeczywiście miałem 3-4 przez cały czas).
Błędem dużym jest takie podejście. Trzeba właśnie atakować ile się da, żeby przeciwnik musiał się zrzucić z tych kart. Jak się nie uda najazd to nic oprócz akcji politycznej się nie traci, bo agresje działają tylko w jedną stronę. A gdybyś miał mniej kart obrony to i kolonizacja byłaby w sporym stopniu utrudniona bo więcej jednostek byś musiał poświęcić (i zawsze przynajmniej jedną).
jeśli przeciwnik dobiera 3 karty polityczne co rundę to zdecydowanie wolę zagrać dobry dla mnie event za 2 punkty niż marnować akcję polityczną na agresję która wiem że się nie uda, a tylko wyjmie przeciwnikowi kartę którą i tak musiałby wyrzucić bo zaraz będzie przekraczał limit...
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: ragozd »

Dokladnie, dodatkowo nawet wiecej czerwonych kostek nie oznacza, ze atak bedzie bezkosztowy. Koszt ataku, ew. militarne akcje i nie zawsze zostaja 3 do pociagniecia max kart - a to podstawa :)
Nie wolno rezygnowac z ataku tylko wtedy, kiedy nie ma lepszej alternatywy i mamy pewnosc ze na koniec zostana nam 3 akcje na karty.

Co do Napoleona - grajac na 4 osoby, gdzie taktyki i agresje zostaly dokladnie "przemielone", nikt nie poznal sie na talencie Napoleona i nie doszedl on do wladzy :)
A wyscig zbrojen byl bardzo duzy
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Victor Strogow
Posty: 92
Rejestracja: 26 sty 2009, 11:10
Lokalizacja: Kraków

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Victor Strogow »

Ech, to przecież wszystko zależy.
Czy mam czym poprawić w następnej rundzie?
Ile kart obronnych już zeszło w tej erze?
Czy jestem może pierwszy w kolejce po tym słabeuszu (w grze 3-4-osobowej)? Czy gracz grający po mnie ma szansę powtórzyć atak? Czy jest mi to na rękę?
A może jest jakiś Event, który ma szansę właśnie wyjść, a na nim mi bardzo zależy? Może mogę doprowadzić do sytuacji, gdy co rundę będzie wychodził taki przykry Event?
W przypadku ataku, najlepiej oczywiście mieć przewagę większą niż jedna karta obronna. Wtedy agresja jest zazwyczaj warta zagrania, a już zwłaszcza, gdy mamy na ręce kolejną.
No i są jeszcze (a może przede wszystkim) wojny, które idealnie jest zagrać w rundzie, gdy możemy zrobić duży skok w zbrojeniach.
Ciągnięcie trzech kart na pewno nie jest obligatoryjne, już zwłaszcza w II erze, czasem wręcz mamy właściwie wszystko co potrzebne.
Sporo zabawy w tym wszystkim. ;)
Unguibus et rostro.
Z przyjemnością zagram
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: ragozd »

Dodatkowo, wojne moza zagrac nie po to by wygrac, ale by wyscig zbrojen pozostawil np jakis nieukonczony cud :) - Tak, mozliwosci jest tu ogrom :)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Van »

Chodziło mi tylko o sytuację wspomnianą powyżej, czyli o grę dwuosobową i o niezagrywanie agresji w obawie, że się nie uda. Pisząc ile się da miałem na myśli granice rozsądku i normalne jest, że nie należy za wszelką cenę atakować jak można zrobić coś bardziej opłacalnego.
ragozd pisze:Nie wolno rezygnowac z ataku tylko wtedy, kiedy nie ma lepszej alternatywy i mamy pewnosc ze na koniec zostana nam 3 akcje na karty.
A jakby miały zostać dwie to nie należy atakować? :o well. Jeśli nie mam planów dozbrajania się, zostaną mi na ręce karty, które potrzebuję i te dociągnięte i tak bym zrzucił - jak dla mnie jeśli wjazd ma być udany to można zostawać nawet bez akcji militarnej. Trzeba być elastycznym (flexible jakoś mi bardziej pasuje) i reagować na możliwości jakie nam gra daje a nie trzymać się dziwnych sztywnych zasad.
Van_Hoover
#Lista gier
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: bazik »

Van pisze: Trzeba być elastycznym (flexible jakoś mi bardziej pasuje) i reagować na możliwości jakie nam gra daje a nie trzymać się dziwnych sztywnych zasad.
w poprzedniej wypowiedzi zabrzmialo ze elastycznosc to ostatnia rzecz ktora zalecasz mowiac co trzeba koniecznie robic ile wlezie, i tylko dlatego odpowiedzialem... :p
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Van »

Oj no. Ile się da w takim razie nie wyraziło precyzyjnie tego co miało :P.
Van_Hoover
#Lista gier
Królik
Posty: 376
Rejestracja: 17 sie 2008, 13:16
Lokalizacja: Bemowo
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Królik »

Ale w tej rozgrywce wygrała kolonizacja zrobiona dzięki kartom kolonizacji - tak przynajmniej zrozumiałem opis rozgrywki, więc gdyby parę agresji było (nawet nieudanych) to kolonizowanie Cookowi nie szłoby tak łatwo skoro miał słabsze wojsko.
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: BloodyBaron »

Królik pisze:Ale w tej rozgrywce wygrała kolonizacja zrobiona dzięki kartom kolonizacji - tak przynajmniej zrozumiałem opis rozgrywki, więc gdyby parę agresji było (nawet nieudanych) to kolonizowanie Cookowi nie szłoby tak łatwo skoro miał słabsze wojsko.
zdarzylo sie nieco inaczej. gros kolonii nabylem w pierwszej/drugiej erze nie majac jeszcze Cooka, ale glownie dzieki nawigacji i temu, ze zona troche bala sie licytowac samym wojskiem, bo nie podeszly jej karty kolonizacji a nie chciala puszczac calej armii na kolonie i ryzykowac natychmiastowy atak z mojej strony - akurat kolonie wychodzily raczej podczas moich tur
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: ragozd »

akurat na dwie osoby nie ma znaczenia w kogo turze kolonia wyjdzie :) (jesli chodzi o mozliwosc agresji). No i liczac na kolonie, zawsze warto miec 1 wojaka wiecej :)

Na 2 osoby - albo zona popelnila blad wrzucajac kolonie do eventow a potem sie do tego nie przygotowala, albo miales nieziemskiego farta i sam je wrzuciles ;)
Generalnie, to na 4 graczy dopiero kolonie w ilosci sensownej dla Cooka sie pojawiaja.
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: BloodyBaron »

ragozd pisze: Na 2 osoby - albo zona popelnila blad wrzucajac kolonie do eventow a potem sie do tego nie przygotowala, albo miales nieziemskiego farta i sam je wrzuciles ;).
to realnie byla nasza pierwsza partia na naprawde pelnych zasadach, wiec nie watpliwosci ze zadne z nas nie ustrzeglo sie bledow, a wynik koncowy wypaczylo to moje dobieranie po 5 kart militarnych gdzies od konca 2 ery (zapomnielismy o limicie max. 3 kart). przebrawszy stosik powybieralem te eventy z 3 ery, ktore mi pasowaly bardziej niz przeciwnikowi i na pewno dzieki temu odskoczylem jeszcze bardziej. jeszcze ze dwie partie i bedzie juz ok :)

no gra jest po prostu swietna ;)
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
muker
Posty: 308
Rejestracja: 11 mar 2010, 20:58
Lokalizacja: Zabrze

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: muker »

Czym się różni polska wersja od angielskiej TTA?

PL:
-gorsze karty (czy dużo?)
-cieńsza plansza
-brak osobnych przegródek na karty
+dodatkowe karty PL

koniec różnic?
Awatar użytkownika
Sandman
Posty: 1406
Rejestracja: 11 lut 2009, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Sandman »

muker pisze:Czym się różni polska wersja od angielskiej TTA?

PL:
-gorsze karty (czy dużo?)
-cieńsza plansza
-brak osobnych przegródek na karty
+dodatkowe karty PL

koniec różnic?
Jeszcze wersją językową. :lol:

A na poważnie jeszcze rozmiar pudełka, w TtA jest dużo poręczniejsze i przede wszystkim znaczniki (drewniane walce vs plastykowe kostki), aha, w Cywilizacji podzielono jeszcze plansze główną.
Ostatnio zmieniony 17 mar 2010, 13:32 przez Sandman, łącznie zmieniany 1 raz.
Planszowa przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Uzależniony od TtA :]
Visca el Barca!!!
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Ink »

muker pisze:Czym się różni polska wersja od angielskiej TTA?

PL:
-gorsze karty (czy dużo?)
-cieńsza plansza
-brak osobnych przegródek na karty
+dodatkowe karty PL

koniec różnic?
+ plastikowe kostki zamiast drewnianych turlający się cylindrów
+- podzielona plansza główna (osobny tor punktacji)
+- reorganizacja rozmieszczenia rzeczy na planszy gracza
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: farmer »

...
+ jest po polsku :D co ma niebagatelne znaczenie dla wielu graczy :roll:

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: farmer »

W kwestii kostek chciałbym dodać od siebie, że:
+- uwagę można mieć jedynie co do materiału wykonania - drewniane byłyby elegantsze
+ zdecydowanie na plus kształt kostek (sześciany zamiast walców).

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 16 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Veridiana »

w moich oczach te z lekka przeźroczyste plastikowe sześcianiki są po prostu przepiękne :D nie wiem, co Wy z tym drewnem ciągle...
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: costi »

Nie wiem, dla mnie sa oblesne i wieja tania chinszczyzna (co w polaczeniu z biednymi kartami daje ogolny obraz dziwnie pojetych oszczednosci).
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Dabi »

W porównaniu do tragicznie turlających się i nieporęcznych walców to naprawdę wypadają dużo lepiej. Poprę Veridianę

Już pomijając iż te kawałeczki drewna specjalnie estetyczne nie są.

Akurat wraz z polskimi kartami i spolszczeniem zaleta w porównaniu do edycji angielskiej ;) Niestety reszta porównania wypada gorzej.
Awatar użytkownika
muker
Posty: 308
Rejestracja: 11 mar 2010, 20:58
Lokalizacja: Zabrze

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: muker »

OK dzięki wszystkim za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3083
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 91 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: cezner »

Czy w wersji pełnej wyciągamy na początku 4 karty impactów, które punktują na koniec gry czy też nie? (tak jak w wersji zaawansowanej).
Zawsze tak graliśmy, ale po przestudiowaniu instrukcji już nie jestem pewien czy to jest prawidłowe działanie...
Awatar użytkownika
bart8111
Posty: 691
Rejestracja: 28 wrz 2008, 22:25
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: bart8111 »

Nic takiego nie ma w wersji pełnej.

edit:
choć trzeba przyznać, że instrukcja jest beznadziejnie napisana z tym całym podziałem na grę prostą, zaawansowaną i pełną
ODPOWIEDZ