Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 488
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 68 times
Been thanked: 160 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: Grellenort »

Zbiórki na fanowski content do Carca sobie nie przypominam - prawdopodobnie barierą byłby tu rewers i faktura kafelków, a co za tym idzie konieczność używania wora (a dla dotykowców może także rękawiczek :p ) Ale nie jest powiedziane, że nie mogłoby się coś w temacie ruszyć. Carcassonne ma multilion dodatków mniejszych i większych, więc może nie ma aż takiego ciśnienia na dodatkowe rzeczy, skoro tyle tego jest.

Jeśli duże dodatki masz ograne, proponuję zapolować na mini dodatki - jest ich co najmniej kilkanaście i wiele można było dostać np. w sklepie na M. ;)
Awatar użytkownika
harnaś
Posty: 23
Rejestracja: 27 maja 2013, 10:05
Has thanked: 3 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: harnaś »

Hej, mam zestaw 18 kafelków , tylko nie wiem z jakiego dodatku one są. Możecie poratować?
Obrazek
Awatar użytkownika
kulka
Posty: 206
Rejestracja: 30 wrz 2016, 14:39
Has thanked: 22 times
Been thanked: 48 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: kulka »

harnaś pisze: 18 kwie 2024, 19:04 Hej, mam zestaw 18 kafelków , tylko nie wiem z jakiego dodatku one są. Możecie poratować?
dodatek Wieża
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1697
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne (Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: Sztefan »

Czy dobrze rozumiem, że ostatnia wersja jubileuszowa (20th Anniversary) zawiera wszystko to, co 2 edycja (PL)? W tej ostatniej pojawił się dodatek opat, ale ten jest też w wersji jubileuszowej.
Innymi słowy mając wersje jubileuszową, nie potrzebuję drugiej edycji, czy coś przegapiłem i jednak w 2ed jest cokolwiek, czego nie ma w wersji jubileuszowej? 😉
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 488
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 68 times
Been thanked: 160 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: Grellenort »

Prawie. Jest jeszcze 15-kafelkowy dodatek jubileuszowy. Kafle mające małe strzałki z symbolami efektów; jak taką płytkę dołożysz strzałką do już zagranego kafelka, odpalasz ów efekt dodatkowy. Nic specjalnego, a wręcz pogłębiający dystans punktowy przy pechowym/szczęśliwym dociągu. No ale jest to unikat, nieobecny w podstawowym wydaniu ani w Big Box.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1697
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne (Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: Sztefan »

Zgadza się, wersja jubileuszowa ma ten dodatkowy dodatek. Patrzyłem z punktu widzenia podstawki 😉

W każdym razie dziękuję za potwierdzenie 😀
samuraj1369
Posty: 1269
Rejestracja: 23 cze 2023, 22:11
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 564 times
Been thanked: 668 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: samuraj1369 »

Nie mogę znaleźć głównego tematu Carcassonne, to napiszesz tutaj.
Czy orientuje się ktoś czy są gdzieś do kupienia dwa mini-dodatki do wersji zimowej: Piernikowy ludzik i kręgi w zbożu?
https://boardgamegeek.com/boardgame/132 ... kuchenmann
Awatar użytkownika
predki
Posty: 434
Rejestracja: 14 cze 2015, 09:06
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: predki »

samuraj1369 pisze: 01 kwie 2025, 13:30 Czy orientuje się ktoś czy są gdzieś do kupienia dwa mini-dodatki do wersji zimowej: Piernikowy ludzik i kręgi w zbożu?
Biorąc pod uwagę, że nie są one już dostępne na Cundco, to pewnie nigdzie. :(
Edit: Najwyżej jest nadzieja w tym, że HiG wypuścił niedawno wersję 3.0 edycji zimowej to może te mini dodatki wznowią.
Awatar użytkownika
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 5840
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1707 times
Been thanked: 1858 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Mr_Fisq »

Odświeżyłem sobie dzisiaj po kilkunastu latach podstawkę - całkiem przyjemne pykadełko.

Dla tych którzy grali więcej ostatnio - jakiś konkretny zestaw dodatków polecacie dołączyć, czy tłuc podstawkę do znużenia?
Na dwie osoby?
Na więcej osób?

PS. Przy okazji próbuję połączyć tematy dotyczące Carcassonne, bo trochę się ich narobiło.
Sprzedam: Czerwcowe obniżki (m.in.: Królestwa Północy, SPQR Deluxe, League of Dungeoneers)
Przygarnę: Zone Wars, Agricola: Torfowisko (pierwsze wydanie PL)
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 488
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 68 times
Been thanked: 160 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Grellenort »

Nie będąc osamotniony w tej opinii powiem, iż PRAWDZIWA podstawka, to dla mnie Carcassonne plus rozszerzenia 1 i 2. Absolutny must have, windujący grę na zupełnie inny, nieporównywalnie lepszy poziom.
Do tej bazy dokładane są rozszerzenia, najlepiej jedno na raz, bo styrta kafli i stołożerność robi się inaczej niedorzeczna.

Generalnie (choć z wyjątkami), Claus najlepsze pomysły wystrzelał na początku. Z rozszerzeń polecam Księżniczkę i smoka (ciut wredne pudełko, ale kto gra w Carcassonna, temu świńskie zagrywki już od początku nie są obce).

Jeśli zaś nie chcesz wpadać w szał zakupowy i miotasz się między zakupem nowej gry a dodatku do Carca, idealnym wyborem będzie Mgła nad Carcassonne. Sama w sobie jest to wersja kooperacyjna/solo Carca, z sześcioma stopniami trudności (najwyższe stanowią dla mnie nadal absurdalne wyzwanie).
Co zaś jest super zagrywką projektancką - w pudełku jest instrukcja jak wykorzystać tę grę jako ogromny dodatek do bazowej gry (Duchy, zamki i cmentarze, czy jakoś tak), dając dwa w jednym. Bardzo opłacalny zakup.
Awatar użytkownika
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 5840
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1707 times
Been thanked: 1858 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Mr_Fisq »

Do Mgły zniechęciła mnie informacja (z recenzji Gradania chyba?), że mgły na kafelkach nie muszą do siebie pasować. Niby drobnostka, ale to taki mały uwierający kamień w bucie - wizualnie i w kwestii zasad.
Sprzedam: Czerwcowe obniżki (m.in.: Królestwa Północy, SPQR Deluxe, League of Dungeoneers)
Przygarnę: Zone Wars, Agricola: Torfowisko (pierwsze wydanie PL)
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 488
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 68 times
Been thanked: 160 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Grellenort »

Mr_Fisq pisze: 12 kwie 2025, 16:27 Do Mgły zniechęciła mnie informacja (z recenzji Gradania chyba?), że mgły na kafelkach nie muszą do siebie pasować. Niby drobnostka, ale to taki mały uwierający kamień w bucie - wizualnie i w kwestii zasad.
Owszem, co do zasady nie muszą, ale gra premiuje sytuacje kiedy pasują, odwlekając przegraną. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że na najwyższych (5, 6) stopniach trudności, układanie mgieł na pałę wręcz uniemożliwia wygraną - tam każdy ruch musi skupiać się na punktach, a nie przeganianiu duchów - do tego podstawowym narzędziem jest właśnie "zamykanie" mgieł.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 5018
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1246 times
Been thanked: 2404 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: warlock »

Jestem ogromnie zaskoczony, jak świetną samodzielną grą z tej serii okazali się być Łowcy i Zbieracze. Wrażenia z rozgrywki są trochę takie, jakby do podstawki dorzucić wybrane moduły z dwóch pierwszych dodatków i połączyć to wszystko w mega zgrabną (a w dodatku świetnie ilustrowaną) całość.

Punktowanie za rzeki i dorzecza jest o wiele ciekawsze niż za drogi w bazowym Carcassonne, nawet po dorzuceniu dodatku Karczmy i Katedry. Lasy zachęcają do zamknięcia ich również rywalom, bo gracz który to zrobi zyskuje dodatkową turę z dostępem do stosu specjalnych, bardzo mocnych kafelków (to taka luźna wariacja na temat kilku modułów z Kupców i Budowniczych).

Absolutnie nie postawiłbym tej wersji niżej od tradycyjnego Carcassonne, a już na pewno nie od podstawki z dwoma pierwszymi dodatkami. Kawał świetnej rodzinnej gry kafelkowej (chociaż ta wersja potrafi być równie - jeśli nawet nie bardziej - krwiożercza przy agresywnym stylu grania).
Obrazek
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1419
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 198 times
Been thanked: 204 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Zet »

Spoiler:
Podpisuję się obiema rękoma. Jak dla mnie Łowcy i Zbieracze to najlepsza iteracja Carcassonne (chociaż bardzo chciałbym kiedyś zagrać w Amazonas). Ciekawsza niż sama podstawka oryginału, ale nie zapaćkana dodatkami i dalej lekka, łatwa i przyjemna. A do tego, jak dla mnie, o wiele wiele ładniejsza. I może to dziwne stwierdzenie, ale (ponownie oczywiście, jak dla mnie) bardziej klimatyczna, bo odkrywanie lasów i rzek ma więcej sensu niż budowy tysiąca miast i miasteczek ;)
Ostatnio zmieniony 02 maja 2025, 00:35 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4836
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1815 times
Been thanked: 1301 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: garg »

Mądrych to aż przyjemnie posłuchać :)

Też najbardziej lubię tę wersję. Choć niestety nie mam z kim grać :( Ale trzymam w szafie na lepsze czasy :mrgreen:
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
kmd7
Posty: 1028
Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
Has thanked: 47 times
Been thanked: 40 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: kmd7 »

Dołączam do chóru ;). To jedna z pierwszych gier, którą kupiłem na własność. Do dzisiaj jest w kolekcji i gramy rodzinnie od czasu do czasu. I przez te wszystkie lata zabierałem się wiele razy do do kupna podstawowej wersji, ale zawsze pojawiało się pytanie: po co? Łowcy i zbieracze całkowicie zaspokajają moje potrzeby, jeśli chodzi o tę serię.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 5018
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1246 times
Been thanked: 2404 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: warlock »

Carcassonne: The Discovery - nie wiedziałem czego się spodziewać, bo to chyba jedna z mniej poważanych odsłon serii. Zagrałem i... jakie to jest dobre! I jednocześnie jakie inne od zwykłego Carcassonne. Główny myk Odkryć polega na tym, że mamy tylko czterech robotników, a punktacja nie następuje automatycznie po zamknięciu obszaru. Po dołożeniu kafelka mamy możliwość albo wystawienia na nim meepla (jak w klasycznej odsłonie) ALBO zdjęcia już położonego na planszy pionka i zapunktowania obszaru, na którym stał. I teraz - jeśli obszar był ukończony, dostajemy komplet punktów. Ale jeśli nie, to dostajemy ich mniej, przy czym teren ten może być dalej rozwijany i ktoś inny (albo i my) możemy wejść tam znowu i potencjalnie rozbudowywać go dalej. Mało tego, jeśli uda nam się wprowadzić dwa pionki na jeden obszar, to z czasem zapunktujemy podwójnie.

Sposób, w jaki punktują dane obszary (szczególnie góry, w przypadku których istotne jest to, z czym sąsiadują) wywraca do góry nogami to, jak patrzymy na planszę. Możemy teraz trzymać meepla na już domkniętym obszarze i czekać na jeszcze dogodniejszy moment, w którym na sąsiadujących z górą łąkach pojawi się więcej miast. Albo będziemy próbować dobudować górę do intratnej łąki. Możliwości jest mnóstwo.

W instrukcji jest też wariant, w którym gramy z "ręką" dwóch kafli - będę musiał go przetestować, bo taki wybór ogromnie wpłynie na taktycznie możliwości i długofalowe planowanie.

Powiem tak - na 100% będę tu w mniejszości i myślę, że na wielu osobach The Discovery nie zrobi wrażenia, ale dla mnie to ŚWIETNA odsłona serii. Tak jak odczucia ze (znakomitych) Łowców i Zbieraczy są bardzo podobne do klasycznego Carcassonne, tak tutaj dostajemy coś zupełnie innego.

Obrazek
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4836
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1815 times
Been thanked: 1301 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: garg »

Grałem wieki temu i ta wersja pozostawiła na mnie wrażenie gorsze niż oryginał, ale nadal pozytywne. Mój główny zarzut polegał na tym, że brakowało mi poczucia, że gram w Carcassonne. Ta gra jest na tyle inna, że wyrzuciłem ją z pamięci.

Ale na pewno jest duuuużo lepsza od ostatniej samodzielnej wersji z tamtych lat - Mayflower. Jeśli nawet będziesz mógł z tamtą zagrać - uciekaj :) .
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Lailonn
Posty: 338
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:09
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 8 times
Been thanked: 109 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Lailonn »

Na przyszły rok zaplanowana jest jakaś odpicowana wersja jubileuszowa. Jakby ktoś planował zakup, to można poczekać ;)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 5018
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1246 times
Been thanked: 2404 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: warlock »

garg pisze: 06 maja 2025, 23:02 Mój główny zarzut polegał na tym, że brakowało mi poczucia, że gram w Carcassonne. Ta gra jest na tyle inna, że wyrzuciłem ją z pamięci.
Właśnie dlatego tak mi siadło! Bo nie chcę, żeby każde niezależne pudło z serii było podstawką z wbudowanym minidodatkiem, tylko oferowało coś innego, właśnie jak Zamek czy The Discovery ;). Ale jeśli ktoś szuka "sprawdzonej formuły Carcassonne, tylko ciut zmienionej" to faktycznie się odbije ;).

Idzie do mnie The City w drewnianym pudle, mam wielkie oczekiwania wobec tej odsłony...

A co do jubileuszowego wydania The Discovery - wielkie zaskoczenie! Nie miałem pojęcia ;). Zapowiadali to gdzieś oficjalnie?
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4836
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1815 times
Been thanked: 1301 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: garg »

City uwielbiam :)
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1853
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 94 times
Been thanked: 204 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Legun »

U nas z kolei nieustająco wracają na stół "Morza Południowe". Bardzo niezobowiązujące, z wyraźnymi krokami w postaci zakupionych statków. Idealny odtresowywacz.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 5018
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1246 times
Been thanked: 2404 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: warlock »

Byłem o krok od zakupu, ale mam trochę przesyt realizacją kontraktów w grach, a South Seas w sumie głównie na tym się opiera... Ten dodatkowy krok wymiany zasobów na statki faktycznie wnosi coś do rozgrywki? :)
Apostolus
Posty: 211
Rejestracja: 23 mar 2015, 20:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Apostolus »

Wydaje mi się, że wnosi, bo jednak trzeba zerkać jak zebrać odpowiednie surowce w odpowiednich ilościach, aby zdobyć te statki/kontrakty (a poza statkami niewiele więcej punktów można zdobyć...).
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1853
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 94 times
Been thanked: 204 times

Re: Carcassonne (Klaus-Jurgen Wrede)

Post autor: Legun »

W oryginalnym Carcassonne "małe sukcesy", które dla mnie składają się na jeden z rodzajów satysfakcji z gry, są słabo odczuwalne. Gdy zapunktuję za drogę, klasztor czy małe miasto, to przestają być "moje". Jest tego też dużo. W "muszelkach" jest trochę polowania na cenniejsze statki, których aż tak dużo nie ma. Do tego łowienie rybek uruchamia mini-grę pomiędzy graczami, bo jeśli ktoś sobie "wyhoduje" większe łowisko, to po jego odłowieniu inni też mają na to szansę, nawet jeśli za każdym odłowieniem ono się zmniejsza. Nie jest to naprawdę gra ambitna, lecz bardzo miłe "niezobowiązujące łechtanie mózgu" ;).
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
ODPOWIEDZ