Zacznijmy od dodatku do Kupców i Korsarzy. Na wstępie bardzo dziękujemy za wszystkie sugestie jak rozwiązać tę trudną sytuację, nie będziemy się do nich kolejno odnosić, ale omówimy temat całościowo.
Pierwsza sprawa dotycząca dodatków - komunikacja z klientem.
Zainteresowani wiedzą, że temat polonizacji tego rozszerzenia pojawił się już przed zeszłorocznymi targami w Essen.
Negocjacje trwały długo, mimo, że zaprezentowane przez Z-mana stanowisko od początku wskazywało, że minimalny nakład to 1000 sztuk, a poniżej tych ilości można zakupić jedynie edycję angielską. Wiemy jak istotne jest posiadanie tego dodatku w polskiej wersji językowej, spora część załogi Rebela ma tę grę u siebie w prywatnej kolekcji i także chcielibyśmy, aby dodatek do niej był dostępny w rodzimym języku.
Temat numer 2 - Dlaczego więc Rebel nie wyda 1000 sztuk dodatku?
Kupcy i Korsarze dostępni są na polskim rynku od 2011 roku. Ich pierwszy i jedyny nakład wyniósł 2000 sztuk. Sprzedawał się przez 4 lata. To zbyt słaba sprzedaż, aby projekt kontynuować, zwłaszcza jeśli pod uwagę weźmiemy rok 2014 - w którym gra sprzedawała się znacznie poniżej akceptowalnego poziomu. W konsekwencji doprowadziło to do decyzji o braku dodruku gry podstawowej.
Ta decyzja nijak się ma jednak do decyzji w sprawie druku dodatku. Jeśli sprzedaliśmy 2000 "podstawek" to statystyki pokazują, że rynek przyjmie 500 sztuk dodatku, a co do tego nie mamy wątpliwości. Może nie sprzedamy wszystkich 500, bo zwykle średnia rotacja dodatku to około 15-20% całkowitej sprzedaży gry podstawowej, mimo wszystko taką ilość jesteśmy skłonni wydać.
Niestety minimalna ilość, jaką Z-man i fabryka z której korzystają jest w stanie wydrukować, wynosi 1000 sztuk. Dwa razy więcej niż rynek polski byłby w stanie przyjąć.
Czy są jakieś alternatywne rozwiązania?
Wyprodukowanie elementów zależnych językowo w Polsce i dokładanie ich do pudełka. Niemożliwe jest utrzymanie jakości kart, odcieni wydruku, formatów cięcia i innych aspektów typowo drukarskich w tej samej formie. Te elementy muszą być produkowane w tej samej fabryce, która produkuje gry dla Z-mana. Dodatkowo nie ma wydawcy, który zgodziłby się przesłać zależne językowo materiały współwydawcy w obawie o niekontrolowane kopiowanie gry. Z-man również nie zgadza się na takie rozwiązanie.
Crowdfunding i druk na żądanie - głównym celem takich akcji jest zebranie pieniędzy, których aktualnie nie posiada się na wydanie gry. Fundusze nie są tutaj problemem, barierę nie do przeskoczenia stanowi minimalny nakład.
Jaki jest efekt?
Próbowaliśmy wielu rozwiązań i sugestii, łącznie z deklaracją, że nasza własna marża i cena zakupu 500 sztuk to drugorzędna sprawa. Z-man postawił sprawę jasno: "druk 500 sztuk dodatku nie jest możliwy".
Dodatek do Kupców i Korsarzy nie pojawi się więc w pełnej polskiej wersji językowej.
Rebel wydał w 2011 roku Kupców zauroczony mechanikę i klimatem tej gry już po pierwszej partii testowej. Wiedzieliśmy, że to gra skierowana dla trochę bardziej doświadczonych graczy, ale takie również znajdą dla siebie miejsce. Udało nam się sprzedać cały nakład, chociaż końcówka tej sprzedaży była znacznie wolniejsza niż zakładaliśmy. Mimo to nie żałujemy decyzji, nawet jeśli dodatek do niej nie pojawi się na polskim rynku, bo graliśmy w nią wiele razy i bawiliśmy się przednio.
Zdajemy sobie sprawę z wizerunkowego oddźwięku takiej decyzji, ale poza wprowadzaniem na polski rynek gier, które naszym zdaniem warto w kraju zaprezentować, nawet tych bardziej niszowych istnieje także aspekt finansowy, którego nie możemy bagatelizować. Wydanie 1000 sztuk dodatku z których w sensownym czasie sprzeda się niecałe 50% przy najlepszych rokowaniach to zamrożenie około 30 000 - 40 000 tys złotych z bardzo dużą szansą na ich nieodzyskanie. Zdecydowanie wolimy w to miejsce wydać inną grę.
Jeśli zaś chodzi o politykę wydawania dodatków. Uczymy się cały czas, mimo, że na rynku jesteśmy dopiero nieco ponad 10 lat już teraz posiadamy sporo większą wiedzę o dynamice rynku niż 4 lata temu.
W zeszłym roku ukazały się 2 dodatki do "Pór Roku", seria "Story Cubes" oraz "Dixit" jest wspierana cały czas, pokazał się malutki dodatek do "Wojny Narodów", oraz do "Tash-Kalara", 5 dodatków do "Small Worlda", dodatek do "7 Cudów Świata", "Maskarady", 3 dodatki do "Cyklad".
Na ten rok mamy już teraz zaplanowane dodatki m.in. do gier "Ucieczka: Świątynia Zagłady", "Królestwo w Budowie", "7 Cudów Świata", "Small Worlda", "Story Cubes", w zapowiedziach już jest dodatek do "World of Tanks", czy do "Ciężarówką przez Galaktykę", a to tylko te, które już teraz mamy potwierdzone.
Dokładamy wszelkich starań, aby wydawane przez nas gry uzyskiwały możliwie najlepsze wsparcie. Owszem zdarzają się nam potknięcia, ale w 2014 roku wymieniliśmy cały zespół odpowiedzialny za wydawnictwo i efekty mamy nadzieję widać. Z naszej strony czujemy, że wzrosła niemal dwukrotnie ilość gier, które przygotowaliśmy do wydania przy jednoczesnym wzroście jakości tłumaczenia i przygotowania elementów zależnych językowo.
------------------------
ODPOWIEDZI NA PYTANIA:
------------------------
kaszkiet pisze:Panie Rebelu, jaka będzie sugerowana cena detaliczna Mamy Szpiega?
Sugerowana cena wyniesie 75 zł.
Monk pisze:Jest jakaś szansa na Jäger und Späher w rodzimym języku?
Rebel nie współpracuje z wydawnictwem Kosmos, także od nas nie ma szans.
zawias pisze:Kiedy można się spodziewać Galaxy Truckera w sklepach ? Koniec pierwszej połowy lutego tuż tuż

Dzisiaj został wysłany z Czech do Polski i będzie dostępny w sprzedaży od wtorku 17go lutego.
------------------------
AKTUALIZACJA:
------------------------
1)
World of Tanks: Rush - Drugi Front

- utworzyliśmy kartę produktu na stronie wydawnictwa. Dodatek lada moment powinien pojawić się w sprzedaży. Podobnie jak w podstawowej wersji gry, także w dodatku otrzymamy kod do czołgu premium - tym razem francuskiej artylerii 5 poziomu. Więcej szczegółów
na stronie wydawnictwa.
2)
Baronia

- utworzyliśmy kartę produktu na stronie wydawnictwa. Gra skierowana dla tych co nie boją się poprzepychać z innymi graczami walcząc o rozległe tereny. Pozbawiona losowości i typowo strategiczna, a do tego świetnie wykonana.
Do gry jest już dostępna
polska instrukcja.
3)
Komiks

- utworzyliśmy kartę produktu na stronie wydawnictwa. Nietypowa gra narracyjna, w której nie musisz być świetnym bajkopisarzem, aby wygrać. Naszym zadaniem jest stworzenie komiksu z dwustronnych obrazowo zilustrowanych kart, następnie opowiedzenie jej. Punkty dostajemy zaś nie tylko za dobrze opowiedzianą historię, ale przede wszystkim za wskazanie spośród kilku z nich tej najbardziej pomysłowej, najlepiej ułożonej czy najbardziej emocjonującej historii.
Do gry jest już dostępna
polska instrukcja.
4)
Mamy Szpiega

- utworzyliśmy kartę produktu na stronie wydawnictwa. Hit wieloosobowych spotkań ostatniego półrocza. Zasady są bardzo proste, a zabawa przednia. Szpieg ma nieco trudniej na początku, ale po kilku partiach nakrycie go we własnych szeregach robi się znacznie trudniejsze!
Do gry jest już dostępna
polska instrukcja.
5)
Śpiące Królewny

- utworzyliśmy kartę produktu na stronie wydawnictwa. Mała prosta gra dla młodszych graczy pomagająca rozwijać pamięć, budować strategię i poznawać podstawową arytmetykę. To jedna z tych gier, przy których również dorośli się nie zanudzą, a do tego świetnie zilustrowana. No i zawsze można własnemu dziecku próbować zaszczepić chęć spróbowania sił w tworzeniu własnych gier, gdyż tę stworzyła 6 letnia wówczas Miranda Evarts (z drobną pomocą rodziców i starszej siostry)
Do gry jest już dostępna
polska instrukcja.