Agricola (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
noowy
Posty: 493
Rejestracja: 07 paź 2004, 16:28
Has thanked: 78 times
Been thanked: 173 times

Re: Agricola

Post autor: noowy »

To jeszcze wypada wkleić inny post:
Krzysztof Kobiela pisze: Odpowiem, co w mojej niemieckiej II-ej edycjy jest na tych kartach wymienionych przez ciebie, pabula:

#86: 2 trzciny
#136: 0 puntków
#262: niemiecka karta jest jednoznaczna: rozkladasz po 1 zywnosc na kazde pole jeszcze nie zagranej rundy - ja bierzaca runde nic nie otrzymujesz
#285: no cóz, a wiec inny Język
#303: na karcie niemieckiej nie ma takiej sugestii - po prostu w nawiasie pisze, ze koszta renowacji trzeba poniesc
#266: znowu karta niemiecka jest jednoznaczna: "zawsze zanim wykonujesz akcje.."
#233: "w przeciwienstwie" nawet sprzeciwia sie: wasnie karta z rundy 5 pozwala na male usprawienie, wiec jest to jedynie blad w tlumaczeniu

Oj, zaluje, ze nie mialem czasu pomóc wam z Agricola - na pewno wiele takich malych bledzików by nie bylo. Ale z drugiej strony - nie zalamuja gry, wiec mniejsza z tym.

Po drugie, pabula, prosze pamietac, ze 18 kart pierwszej edycjy niemieckiej zostalo skorygowane, m. i. #86 i #136 i wiele innych. Wiec nie dziw sie, ze oba edycje róznia sie.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Swoją drogą , czy Lacerta dokłada jakąś erratę do pudełek? Bo na stronie internetowej w PLIKACH ani na forum, nie znalazłem?

Jeśli nie dokłąda - trzeba sobie chyba samemu wydrukować , i jak ktoś wyciągnie dane karty to od razu sprawdza i prostuje.

PS
Mam nadzieję że nie planują Agirocli Ed: II :) Bo przecież A. dopiero co w czerwcu wydana, jak kupię za jakieś tygodnie, a potem w 2009 CYK i nowa, poprawiona edycja, to będzie mi baardzo niemiło .... :)
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

Lucf pisze: co do losowosci - to jest wariant ze jak komus karty nie przypadna = moze wymienic, wiec mozna te zle karty jakos wyeliminowac - probowaliscie tego? dziala?
W oficjalnej instrukcji są podane dwa warianty, dotyczące kart:
1) w dowolnym momencie w czasie gry, gracz może odrzucić z ręki 3 karty małych usprawnień/pomocników i dobrać jedną nową,
2) na początku gry, gdy graczowi nie podobają się otrzymane karty usprawnień i pomocników, może (tylko raz) je wszystkie wymienić i dobrać nowe.

Z moich doświadczeń wynika, że nikt nawet nie próbował tych wariantów. Zawsze dostajesz jakieś lepsze i gorsze karty, czasem te lepsze lepiej się ze sobą łączą. Ale zawsze fajnie jest próbować coś z nich wykombinować. W czasie gry raczej nigdy nie wykorzystasz wszystkich kart i w zależności od tego, co zdecydujesz, możesz ich użyć mniej lub więcej. Możesz np. wystawić tylko dwie karty, ale za to często korzystać z ich bonusów, zamiast wystawiać wiele kart (co kosztuje akcje, a często też surowce i spełnienie dodatkowych warunków) a rzadziej z nich korzystać. Naprawdę nie ma się co bać, że dostaniesz tak beznadziejne karty, że żadnej nie zagrasz i będziesz się męczyć całą grę. Dodatkowo zwróć uwagę, że nie wiesz co mają inni gracze, i co mogą zrobić ze swoimi kartami. Poza tym, właśnie przez te karty, w Agricoli zwycięstwo nie ma aż tak wielkiego znaczenia. Po prostu bardzo fajnie się kombinuje przez całą grę w którą stronę pójść, czy i jakie karty zagrać, jakie akcje trzeba wykonać, co mogą nam zablokować inni itd. Kart jest na tyle dużo, że ciężko wpaść w jakieś schematy łączenia ze sobą kart, bo trudno trafić na ich określoną kombinację. Tak więc, jeśli szukasz solidnej, ekonomicznej eurogry, to koniecznie spróbuj Agricoli.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

@Geko:
dzięki za info :) Jesli chodzi o Lucfa-gracza, to moim ideałem [przez 10lat] były/są Scrabble - może to wydawać się Wam śmieszne, no ale jak ktoś nigdy wcześniej nie trafił na to forum, albo na "nowoczesne planszówki" to ciągla grałem w te Scrabble. Teraz oczywiście mam parenaście tytułów do sprobowania, bo w tej dziedzinie "początkuję".
Na agricolę zwróciłem uwagę waśnie na ten system korzystania z akcji/blokowania komuś/wybierania miesjca. trochę mi się to kojarzy ze skrablami. wiem że porównywanie jest bez sensu,b o to inne gry, ale SYSTEM ruchu , może przypomniać to. Piszesz że wygrana nie ma znaczennia? jak to rozumieć? Że nie ma rywalizacji? Wyścigu?

Każdy [i w A. i w S.] przyrządza sobie combosa, żeby w końcu go wykoncać. By zdobyć ptk. I tu i tu losowo dochodzą ci litery/karty które musisz WPASOWAĆ w planszę. Dlatego ciekawi mnie czy w A. ludzie skupiają się by swoje poletka jak najlepiej prowadzić, czy też tak jak w scrablach jednocześnie grając, blokują, no bo np. majac do wyboru dwie akcje wolę wybrać dobrą dla sibie i jednocześnie blokującą przeciwnikowi - bo np widzę że ma piec jakiśtam i będzie zaraz potrzebował drzewa by go rozbudować. to wezmę sobie drzewo do chaty i jemu "zabiorę' to pole - dobrze myślę? jest tak? czy się kompromituję? ;)

ale już we wtorek dzięki uprzejmości jednego z forumowiczów spróbuję A. i nie będę męczył ;)
__
PS a moim ulubionym wariantem był na 4osoby - gdzie losowość wzrastała, i trzeba było mieć 3 ruchy gotowe, i jeszce pomyśleć by trzech innych graczy nie miało lekko :)
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

Lucf pisze:@Geko:
Na agricolę zwróciłem uwagę waśnie na ten system korzystania z akcji/blokowania komuś/wybierania miesjca. trochę mi się to kojarzy ze skrablami. wiem że porównywanie jest bez sensu,b o to inne gry, ale SYSTEM ruchu , może przypomniać to. Piszesz że wygrana nie ma znaczennia? jak to rozumieć? Że nie ma rywalizacji? Wyścigu?
Rywalizacja jest. Oczywiście nie wysyłamy żołnierzy na ziemie innych graczy, tylko staramy się dobrze wykorzystywać swoje akcje i utrudniać to innym. Interakcja to przede wszystkim umiejętne wybieranie akcji, tak aby inni nam ich nie zabrali, lub blokowanie ważnych akcji innym. Trzeba uważać co mają i robią inni, bo można się przejechać. Sam wczoraj pod koniec gry zebrałem drewno, żeby postawić drugie pastwisko. Za chwilę zobaczyłem, że dwie osoby będą chciały to zrobić w ostatniej rundzie i było już za późno (był już wzięty pierwszy gracz na nową rundę) - w ten sposób zmarnowałem akcję, bo drewna już do niczego nie wykorzystałem. Albo inny przykład - chcesz koniecznie powiększyć rodzinę w danej rundzie. Póki inni gracze nie mogą tego zrobić (bo np. nie mają jeszcze tyle miejsca w chacie), to lepiej taką akcję wykonać ostatnim swoim pionem, a wcześniej brać, coś, co również jest Ci potrzebne, a co mogą Ci zablokować. Co do ważności zwycięstwa w grze - chodzi mi o to, że nie grasz tylko po to, żeby wygrać. Samo granie, planowanie strategii, zagrania taktyczne w danej rundzie, obserwowanie możliwości innych są angażujące i dają przyjemność z gry. Nawet jak przegrasz.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: BloodyBaron »

Geko pisze:Samo granie, planowanie strategii, zagrania taktyczne w danej rundzie, obserwowanie możliwości innych są angażujące i dają przyjemność z gry. Nawet jak przegrasz.
Tym bardziej, że rozgrywka jest zwykle tak wyrównana, a punktacja na tyle złożona, że o tym, kto wygra wszyscy dowiadują się dopiero na końcu - każdy stara się więc do końca i nie ma sytuacji, że ktoś w połowie gry jest bez szans, albo że i tak wszystko decyduje się w trakcie ostatnich rund. I między innymi dlatego w Agricoli fun ma się nie tylko ze zwycięstwa, ale z samej gry.
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: ragozd »

ja nawet nie wiedzialem o tej opcji wymiany kart - z nia Agricola to juz wymiata :) Ja rowniez uwazam ze przyjemnosc z grania w A jest duzo wieksza niz ew. satysfakcja z wygranej. Ni i te ponad 4 tys glosujacych na BGG chyba tez ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

"Samo granie, planowanie strategii, zagrania taktyczne w danej rundzie, obserwowanie możliwości innych są angażujące i dają przyjemność z gry. Nawet jak przegrasz."

No to takie podejście można mieć/wypadało by mieć do WSZYSTKICH gier - nawet jak przegramy, to cieszymy się z zaciętej walki, ciekawych chwytów, strategii etc . Jednak chyba Agricolę wskazujecie, jako grę , która pod tym względem jest wyjątkowo dobra. Hmm . Więc widzę kolejne podobieństwo do Scrabli ;) W ciągu gry wciąż próbujemy ukłądać jak najlepiej premiowane wyrazy, dopiero pod koniec jak już NAWET ODEJMIEMY UJEMNE PUNKTY okazuje się kto wygrał . No tylko w Scr. punkty liczy się na bierząco, a w Agri chyba pod koniec wszystkie dopiero wpisuje się do notatnika.
Więc pytanie - czy punktacja jest na tyle jasna/WIDOCZNA także dla graczy trzecich - czyli oprocz, że mogę na bierząco SOBIE liczyć ILE MAM AKTUALNIE, to czy mogę WIDZĄC TYLKO PLANSZE PRZECIWNIKA i jego zasobów etc, WIDZIEĆ ILE ON MA PUNKTÓW ? Żeby dzięki temu wiedzieć np. ile mi brakuje, czy może mając przewagę, próbować mu bardziej blokować. Hm ?
Awatar użytkownika
Styku
Posty: 232
Rejestracja: 07 sie 2007, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola

Post autor: Styku »

Lucf pisze:Więc pytanie - czy punktacja jest na tyle jasna/WIDOCZNA także dla graczy trzecich - czyli oprocz, że mogę na bierząco SOBIE liczyć ILE MAM AKTUALNIE, to czy mogę WIDZĄC TYLKO PLANSZE PRZECIWNIKA i jego zasobów etc, WIDZIEĆ ILE ON MA PUNKTÓW ? Żeby dzięki temu wiedzieć np. ile mi brakuje, czy może mając przewagę, próbować mu bardziej blokować. Hm ?


Wiem z doświadczenia, że nikt podczas gry punktów nie liczy. Nie ma to większego sensu. A czemu? Bo w Agricoli trzeba się starać mieć wszystkiego mniej więcej po równo, a strategie gry modyfikujemy pod karty jakie dostaniemy na początku. Więc mniej więcej wiadomo jak grać. Punkty sa kompletnie drugorzędne, a liczenie punktów przeciwnika nie ma sensu zbytnio, bo wszystko się z reguły w ostatniej rundzie i tak rozstrzyga. Można wtedy bardzo dużo punktów zdobyć, które sa nie do przewidzenia czasem, bo nie wiemy co przeciwnik ma na ręce.
12' inches and single
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: zephyr »

Myślę że tu warto zrobić porównanie Agrykoli i Caylusa - obie gry opierają się na tej samej mechanice podstawowej (worker placement) obie wymagają sporo myślenia, ale sam charakter rozgrywki jest diametralnie różny.

Caylus
- (praktycznie) zerowy element losowy
- stała rywalizacja o zasoby, nawet z "budynków konkretnego gracza" korzystają wszyscy
- jawna punktacja i bezpośrednia rywalizacja

Agrykola
- karty, które sprawiają, że każdy ma trochę inną sytuacją, ale też poprawiają regrywalność, bo trzeba się do nich dostosować
- rozwój własnego gospodarstwa - sytuacja "u mnie" jest kluczowa w wyborze akcji
- ukryta punktacja, punktuje się wszystko, widać mniej więcej jak kto sobie radzi, punktuje się na końcu
(teoretycznie można wszystko przeliczyć bo nie ma nic tajnego, ale jakoś tak... po co... i tak Ci to nie pomoże :) )
- ciągły brak akcji i głód - nie ma czasu na zabawę w blokowanie, jak widzisz że ktoś inny potrzebuje tego co ty musisz się spieszyć... może pod koniec zostanie Ci kilka akcji dla których nie masz przeznaczenia, ale przez większość czasu raczej masz za dużo rzeczy, które przydałoby się jeszcze zrobić

A co do elementu losowego - przereklamowany. W Agrykoli każdy walczy nie tyle z innymi graczami o rozwój własnego gospodarstwa - dzięki temu mamy satysfakcję porównując rezultat do innych partii i biorąc pod uwagę warunki jakie mieliśmy (pomocnicy itd.) Jednocześnie karty nie są z natury "mam super kartę, możemy już nie grać, wygrałem" jedne pomagają lepie inne gorzej, ale nadal trzeba grać dobrze, żeby odnieść zwycięstwo.

Agrykola nie jest grą logiczną z bezpośrednią rywalizacją i planowaniem na 10 ruchów w przód, ale jednak wymaga myślenia i dostosowywania się do sytuacji.

PS Porównania do Scrabble poetyckie, ale nie wiem na ile mają sens.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Dzięki za wasze komentarze :)


Czytałem sobie na BGG różne recki, i jedna gość narzekał , że dużo zależy od tego jakie kto karty wylosuje. Jak ktośwylosuje takie, które tworzą dobrego combosa, dobrą kombinację to zwykle wygrywa, bo od pierwszych ruchów może łatwo grać. Czy poteierdzacie tę opinię ???

I na to ktoś mu odpisał min.:
" There are many variants you can play with, and several of them even mentioned in the rulebook. The best one for you would be the draft variant, similar to drafting in CCGs such as Magic the Gathering, where you each take a card and keep passing your hand to the left until everyone has their 7 cards. This will alleviate much of the luck factor "

Nie grałem w te dwie przytoczne gry - więc zastanawiam się o jakie dobieranie kart chodzi? Możecie mi to wyjaśnić? KAżdy bierze po jednej karcie i jeśli my pasuje to ją zatrzymuje, jak nie pasuje to odrzuca, i tak aż każdy będzie miał 7/14 kart? :|:|:|

Wiem, że w instruukcji jest opcja ZAMIANY CAŁEGO ZESTAWU i wymiany 3 kart na jedną, ale tu facet widze wymyślił coś innego. I chyba łatwo to przetestować. Tylko [o ile dobrze zrozumiałem ten system dobierania kart] w ten sposób każdy może sobie dobrać SUPER ZESTAW KART.
Awatar użytkownika
knidyjczyk
Posty: 148
Rejestracja: 06 paź 2006, 12:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Agricola

Post autor: knidyjczyk »

Mechanizm draftowy wygląda tak:

Każdy z graczy otrzymuje po 7 kart. Wybiera sobie z nich jedną, po czym pozostałe 6 podaję graczowi po lewej. Z otrzymanych od gracza po swojej prawicy kart znów wybiera jedną, pozostałe 5 oddaje dalej w lewo - i tak postępujemy aż do rozdzielenia wszystkich kart.

Może zmniejsza to nieco losowość, choć nie eliminuje jej zupełnie (dalej można ustawić jakieś Combo). Nigdy tak nie próbowałem jeszcze (wydłuży to z pewnością rozgrywkę o 15-20 minut), ale przy 4-5 graczach już samo dzielenie kart będzie elementem gry, więc może być ciekawie.

pozdrawiam
r
pracuję w rebel.pl - gg: 697779
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: ragozd »

ja pwoem tak - od "pseudo"losowosci kart w Agrilcoli duzo bardziej mi przeszkadza rozgrywka wg kolejnosci siedzenia. Ale to juz jest w innym watku.
Zauwazylem jeszcze inna dziwna zaleznosc - im lepszy gracz - tym lepsze superkomba zagrywa :P
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Agricola

Post autor: khaox »

ragozd pisze:im lepszy gracz - tym lepsze superkomba zagrywa :P
Tym lepiej wie jak zlozyc akcje w superkomba. Ale jak z kazdym kombem warunek jest jeden... wszyscy musza mu na to kombo pozwolic. Zeby nie wspomniec, że w jednej z moich pierwszych rozgrywek "bliżej nienazwany acz doświadczony gracz" zrobił przed ostatnią rundą wieeeelki stos drewna... i tak całkiem przypadkiem (nie byłem wtedy świadomym graczem Agricoli, grałem jedynie zachowawczo) zabraliśmy mu obie akcje związane ze stawianiem ogrodzeń... musiało boleć.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: ragozd »

znaczy sie niedoswiadczony - bo w taki wypadku zawsze bieze sie pierwszego gracza najpierw :) No i nie zawsze mozna blokowac przeciwnikow - czasami widmo zebraka skutrcznie od tego odstrasza ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1697
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Sztefan »

klema pisze:
bogas pisze: Aha, i recenzja dotyczy chyba pierwszego wydania niemieckiego, co też jest bardzo dziwne.
RebelTimes pisze:Ludziom przyzwyczajonym do gier planszowych ze stajni FFG może nie spodobać się ich ogromna schematyczność (zwierzęta są przedstawione za pomocą prostych w formie kostek (...)
Taaak, pisze chłopczyna o Lacercie, a potem sunie po kostkach...
To o tyle dziwne, że na zdjęciach są zwierzątka :)

Lucf pisze:.


2. Budowanie duzego pastwiska na koniec by pozbyc sie minusowych pkt = no w sumie mi sie to nie podoba [o ile to prawda]
moze mozna to wyeliminowac , likwidujac w ogóle pkt minusowe? probowaliscie? jest sens??
Tak zawsze gra Ostry. Często wygrywa, ale na przykład w ostatni piątek był drugi (ma 5 osób.). Nie jest to jedyna szłuszna droga. Po pierwsze uzbieranie 15 drewna nie jest łatwe. Drewno się przydaje tez do izby. Często do innych kart. No i dodatkowa izbę i ogrodzenie chcą wybudowac rózwnież inni gracze. Te mega ogrodzenie możesz zbudować dopiero pod sam koniec gry. 1 ogrodzenie - miejsce na 1 rodzaj zwierząt. Drugie możesz mieć w domu. Za 1 będziesz miał minusy. Może też nie starczyć miejsca/czasu na zbudowanie minimum dwóch pól (znowu minus). Brak pól oznacza małą ilość zboża i marczewki. No i za 1 pastwisko masz 1 punkt. Ostry nadrabia to dodatkowymi punktami z kart. Stara się obowiązkowo wybudowac studnie, któregoś z pożeraczy, no i silnie punktujące małe usprawnienia. Te jednak muszą się jeszcze trafić.

Zbudowanie jednego dużego pastwiska jest po prostu jedną z dróg. Wcale nie musi dac wygranej. Jak widac powyżej ma nei jest bez wad. Tak jak każda inna strategia.

BloodyBaron pisze: bo nie uważam, by zestawy losowanych kart mogły jakoś szczególnie wypaczać rozgrywkę - ostatecznie nie ma możliwości skorzystania ze wszystkich dobranych na rękę pomocników i ulepszeń, tylko 4-6 kart z tych 14 trafi na stół (przecież jeszcze trzeba robić inne ważne rzeczy w trakcie), więc wybór jest naprawdę spory, a szansa, że ktoś dostanie jakiegoś mega kombosa wcale nie taka duża. Zwykle karty dadzą się ułożyć w ciekawą strategię, tylko trzeba uważać, czy ktoś czasem nie podąża w podobną stronę, w czym mieści się ogromna ilość interakcji - choć bez burzenia, etc.
Trochę się nie zgodzę. Nie tylko z Tobą, ale i z innymi. Zgadza się szansa na super combo nie jest duża. Gdy grają gracze na tym samym poziomie i podczas gry nie popełnią błędów, to moim zdaniem karty moga decydować o wygranej. Jak sam piszesz raczej nie wyłoży się wszystkich kart, ale combo polega właśnie na 2-3 kart, które razem świetnie zw sobą współgrają. Jak wszyscy mają w miarę przeciętne karty, a jeden dostanie super combo, to ma największe szanse na wygraną.

Blokowanie nie zawsze się opłaca. Na przykłąd Dasilwa miał w jednej grze chyba wszystkie kartym które wzmacniają połów ryb. Nie dość, że dostawał + ileś tam jedzenia, to jeszcze jakieś surowce. Na początku gry próbował być cwany i czekać na większe ilości jedzenia. Wtedy ktoś go ubiegał. Potem jednak brał to pole nawet z jednym jedzeneniem. Jemu wraz z bonusami i tak pozwalało na wyżywienie całej rodziny, a nikomu z nas nie opłacało się tam stawać dla marnego 1 jedzenia. Tym samym kiedy my walczyliśmy z głodem, Dasilwa załatwiał problem w jednym ruchu i następnymi akcjami mógł się skupiać na zdobywaniu punktów. I oczywiście wygrał.

Także losowość w Agricoli jest. Na szczęście nie na tyle, by destabilizować grę. Po części nie liczy sie na bieżąco punktów, więc zawsze można mieć nadzieję, że jednak się uda. Poza tym jak dwóch graczy dostanie i próbuje korzystać z comba na to samą strategie, to się wzajemnie będą blokować. No i jak pisał Geko przyjemnie się po prostu wyciąga pubkty z tego co się ma.

ragozd pisze:ja nawet nie wiedzialem o tej opcji wymiany kart - z nia Agricola to juz wymiata :)
Dlaczego wymiata? Zgadzam się z tym, że

zephyr pisze: - karty, które sprawiają, że każdy ma trochę inną sytuacją, ale też poprawiają regrywalność, bo trzeba się do nich dostosować
w momencie wymiany kart możesz liczyć, że znowu trafi się karta pod określoną strategie. Okej kart jest bardzo dużo. Jednak wymiana może powodować, że jak nie dostaniesz określone karty, to będziesz chciał nowe, bo może się trafia te pod strategie, które lubisz najbardziej.

Tak czy siak Agricola to naprawdę dobra gra. O wyjątkowości Agricoli świadczy fakt, że większość gier na Politechnice w Warszawie pojawia się na chwilę, poczym szybko znika. W końcu "trzeba" poznać kolejne nowości. A jakoś Agricola pojawia się prawie co tydzień, czasem nawet w kilku egzemplarzach i nie ma problemu by zebrać ekipę.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: ragozd »

Dlaczego wymiata - bo na ok 8 partii w Agricole z kartami tylko raz mialem karty kiepskie. Mimo to zajalem srodkowe miejsce. Z wymiana na 2 sposoby praktycznie gwarantuje sobie jakies sensowne karty.
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mst »

Najbliższe wydanie magazynu Spielbox zawierać będzie talię X (po niemiecku) do Agricoli.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

@mst:
talia X? A cóż to takiego?
Widziałem że na stronie wydawcy, dają po jednej karcie stopniowo, można sobie wydrukować, tylko jak to dostosować do swoich kart tak by spokojnie można było pomieszać z resztę i rzeczywiście losowwać w ciemno - chyba mija się z celem :|

A czy ktoś grał z talią Z ? bo jak narazie wszyscy piszą, że to takie karty-żarty, takie by było śmieszniej, a nikomu w sumie nie chce się nimi grać...


Ciekawy jestem czy wydałby ktoś tę talię "W" , o której w tym wątku kiedyś była mowa Wojna, żeby była większa interkacja neggatywna. Cyztalem jedna recke na BGG, i ktos akurat tey na to nakrzekal , ze nie mozna np komus "zaracic krowy wirusem, i zatrutego miesa nie moze on zjeść" :):):)
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1697
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Sztefan »

Hm, tylko czy na pewno dodatek do Agricoli :)

"2 naklejki ze Spielboxa 03/08 już to zdradzały. Oni są wśród nas. Razem z talią X do w grze pojawią się obcy. Talia X to nie tylko nowe karty, ale specjalny wariant możliwy do rozegrania tylko z tymi kartami. Rozszerzenie kosmiczne nie jest dostępne w formie elektronicznej i wyjdzie tylko jako dodatek do Spielboxa 05/2008."

http://www.spielbox.de/php/aktuell.php4?anz_id=1854

P.S. Spielbox 05/2008 wyjdzie w październiku. Na pewno najpóźniej na Essen.

P.S.2 Na razie tylko po niemiecku. Nie wiadomo, czy będzie tłumaczenie na inne języki.
Lucf pisze:@mst:
talia X? A cóż to takiego?
Widziałem że na stronie wydawcy, dają po jednej karcie stopniowo, można sobie wydrukować, tylko jak to dostosować do swoich kart tak by spokojnie można było pomieszać z resztę i rzeczywiście losowwać w ciemno - chyba mija się z celem :|
Nie, to o czym piszesz to talia L. I ona jest już całkiem na żarty. Ja swojej talii Z jeszcze nie otwierałem, ale z tego co słyszałem to karty mocno przegięte i przez to są raczej ciekawostką niż rzeczywistym rozszerzeniem.

Co do ewentualnej gry z talią L, to zawsze możesz użyć nieprzezroczystych deck protectorów.

Talią L dostępna na stronie Lookaout Games w dwóch wersjach językowych (niemiecki i angielski). Na jednej z kart podobizna polskiego wydawcy.

http://lookout-games.de/downloads/
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

@sztefan
obcy? poważnie ? a nie ma w sieci jakichś zapowiedzi tego? skanów? bo w linku co podałeś tylko niemiecka zapowiedź pisana.

ta talia - ciekawy numer z tym PL wydawdą :) fajny bajer. W sumie to pokazuje jak łatwo można Agricole rozszerzać. wystarczy nowa talia i jest już nowa gra.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1697
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Sztefan »

Lucf pisze:@sztefan
obcy? poważnie ? a nie ma w sieci jakichś zapowiedzi tego? skanów? bo w linku co podałeś tylko niemiecka zapowiedź pisana.
I właśnie dlatego tuż nad linkiem (w cudzysłowie) polska zapowiedź pisana (w sensie przetłumaczony zalinkowany news) ;)
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

@Sztefan
:) no sorki, nie zauważylem tego, z nerwów przed pierwszą Agricolą nie przeczytałem dokładnie ;)

Dzięki uprzejmośći Uieka, moglem wreszcie zagrać :) i właśnie on miał naklejone te naklejki ze Spielboxa, i na jenym krążku był obcy :) A na innym jakiś wilkołak :| hehe. Tylko teraz mam pytanie? Spielbox to jakiś niemiecki magazyn? miesięcznik? Tylko można go zamówić w Niemccech? np Rebel nie zamawia?
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Agricola

Post autor: ja_n »

Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mst »

To chyba tylko ze względu na popularność Agricoli Rebel miał ten numer w sprzedaży (albo sie mylę i teraz już Rebel będzie miał kolejne numery Spielboxa w stałej ofercie :) ).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
ODPOWIEDZ