The Lord of the Rings / Władca Pierścieni LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: godpuppet »

Ad.1

skoro masz 0 kart w TS, to tasujesz te 0 kart i spełniasz wymogi karty :)
także ja bym się skłaniał ku Twojej interpretacji, zwłaszcza że...

ad. 2

...TS tworzy się ze stosu kart odrzuconych tylko w fazie Wyprawy, tak jak pisałeś. Także moim zdaniem wartość do testu będzie wynosić 0, opieram tą interpretację na podobnym procedowaniu kart Cienia przy pustej TS - po prostu ich nie dodajesz.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

Tak jak podejrzewasz i tak jak potwierdził godpuppet. Jeśli to wszystko dzieje się poza fazą Wyprawy, to trzeba to traktować jako szczęśliwy zbieg okoliczności, że talia spotkań jest pusta.
Tak z ciekawości zapytam: ostatnia karta z TS zeszła jako karta cienia dla jakiegoś wroga, a postęp wyprawy załatwił Legolas?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: tomb »

Dzięki za odpowiedzi. Jak się jest arbitrem dla samego siebie to ulega się własnym neurozom.
krokodiler pisze:Tak z ciekawości zapytam: ostatnia karta z TS zeszła jako karta cienia dla jakiegoś wroga, a postęp wyprawy załatwił Legolas?
Innymi słowy zadajesz sprytne podchwytliwe pytanie: czy po wyczerpaniu TS w fazie wyprawy przetasowuję stos odrzuconych i tworzę nową TS? Tak. I tak - Legolas był w użyciu. Ale niewiele pomógł. Znowu przegrałem.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

He, he... :P :P No tak głupio było spytać wprost: "a czy aby na pewno jak Ci się w fazie wyprawy TS skończy, to przetasowujesz?". Ale z ciekawości też pytałem, czy dobrze rozszyfrowałem ten moment :wink:
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: tomb »

A jeśli mielibyśmy przypadek, że ostatnia karta odsłaniana w fazie wyprawy jest zarazem ostatnią kartą z TS i zawiera ona słowo kluczowe "ukrywanie się", to czy przed rozpatrzeniem tej karty przygotowujemy nowy stos Talii Spotkań, czy dopiero po jej rozpatrzeniu?
Wydaje mi się, że od razu tworzymy nową TS - wymóg przetasowania kart jest warunkiem technicznym i wykonujemy go natychmiast po wyczerpaniu TS. Ale może uważacie inaczej?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 577 times
Been thanked: 1030 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: RUNner »

Jeśli coś dzieje się w fazie wyprawy, to trzeba przygotować nową talię spotkań.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

Zdecydowanie od razu, to jest efekt wynikający bezpośrednio z reguł gry i ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi efektami: pasywnymi, wymuszonymi, odpowiedziami.
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

A teraz ciekawostka dotycząca kolejności rozpatrywania efektów (do pkt. 1.37 @FAQ): załóżmy, że jestem w pierwszym etapie scenariusza Cień przeszłości, na początku gry. Mam Bag End jako aktywny obszar, z dołączoną kartą Mathom, co pozwala mi po zbadaniu tego obszaru dobrać 3 karty (jest to Odpowiedź). Rozpatruję wyprawę i mam dołożyć taką liczbę żetonów postępu, aby zbadać Bag End i przejść do drugiego etapu, co wiąże się z odkryciem Nazgula i wykonaniem testu ukrywania. I właśnie TO musi być wykonane jako pierwsze: najpierw muszę schować się przed Nazgulem, być może mi się to nie uda i będę musiał z nim walczyć, a dopiero POTEM dobrać karty z Mathom... A tam np. jakaś Niezłomność Niziołka mogłaby być, coby podpakować Siłę Woli do testu. Tak samo z Kamieniem elfów, który mógłby być dołączony do Bag End: mógłbym umieścić w grze sprzymierzeńca dopiero później, po postępie wyprawy i teście/walce.
Kto z Was tak grał? Ja przynajmniej nie, dopóki nie przeczytałem oficjalnego wyjaśnienia Caleba...
DominikBG
Posty: 28
Rejestracja: 20 lut 2014, 21:37

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: DominikBG »

mogę prosić to tego link?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: tomb »

Ale z tego wynika, że żetony postępu kładzie się jednocześnie na karcie aktywnego obszaru i karcie wyprawy. Zaś w instrukcji jest przykład, w którym najpierw żetony kładziemy na aktywnym obszarze, odrzucamy go i następnie kładziemy pozostałe żetony na karcie wyprawy.
Chyba że w Twoim przykładzie żetony postępu w wymaganej liczbie leżą już na karcie wyprawy (tu: 1 żeton)? Wtedy ok, rzeczywiście:
- najpierw odrzucamy zbadany Bag End, spełniając tym samym ostatni warunek karty wyprawy, którą natychmiast odrzucamy,
- okrywamy nową kartę wyprawy i wykonujemy wszystkie potrzebne działania,
- i dopiero teraz odpalamy odpowiedzi z Bag End i kart do niego dołączonych (według określonej kolejności np. ustalonej przez pierwszego gracza w przypadku jednoczesnych efektów).
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

LINK. To jest question 3 w ostatnim poście na tej stronie.
Tomb, właśnie ja sam miałem kiedyś takie dokładnie pytanie do Caleba, które pasuje do Twojego "studium przypadku": aktywny Bag End z Mathom zamieniłem wcześniej Ścieżką Obieżyświata z innym obszarem, więc miałem BE w strefie przeciwności. Na samej karcie wyprawy etapu 1-go miałem już więcej niż 1 żeton, ale BE cały czas nie był zbadany, więc nie mogłem przejść dalej. Później - nawet już teraz nie pamiętam, czy wziąłem znowu BE jako aktywny, czy spadł po prostu ze strefy przeciwności - Bag End spadł i od razu w związku z tym miałem odkryć kolejny etap wyprawy. Moje pytanie właśnie dotyczyło tego, czy najpierw test ukrywania się i ew. walka z Nazgulem czy najpierw Odpowiedź z Mathom (dobranie kart). Caleb odpowiedział, że najpierw postęp, a więc efekty Po odkryciu etapu 2-go: Nazgul i test, ew. walka i dopiero Odpowiedź z Mathom.
Pod tym podanym przez mnie linkiem jest to uogólnione i ma właśnie tak działać nawet nie tylko w takim szczególnym przypadku, jak ten mój (ale w sumie to on nie jest w niczym szczególny: tak czy siak dotyczy postępu wyprawy i kolejności efektów).
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: tomb »

krokodiler pisze:Pod tym podanym przez mnie linkiem jest to uogólnione i ma właśnie tak działać nawet nie tylko w takim szczególnym przypadku, jak ten mój (ale w sumie to on nie jest w niczym szczególny: tak czy siak dotyczy postępu wyprawy i kolejności efektów).
No, teraz wychodzi na to, że to nie jest szczególny przypadek, bo nie ma znaczenia kolejność "wypełniania" kart żetonami postępu, a jedynie fakt, czy za jednym razem (lub inaczej - w tym samym momencie) spełniliśmy warunki na kartach wyprawy i aktywnym obszarze, czy też nie. Przyznaję, że tej pory odrzucałem karty kolejno - najpierw pokonany aktywny obszar, potem kartę wyprawy. Ciekawe ile razy miało to jakieś znaczenie!?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

Ja - do niedawna - też, bo teraz gram już tak jak wskazał Caleb.
Myślę, że u mnie zdarzyła się jakaś rozgrywka, że miało to znaczenie: korzystam z combo Mathom + Kamień elfów, więc mogłem dobrać w tych 3 kartach jakiegoś (lepszego niż miałem grając Kamień) sprzymierzeńca i od razu umieścić go w grze, co mogło mieć znaczenie właśnie w tym zaraz-mającym-nastąpić-a-który-powinien-był-nastąpić-wcześniej teście ukrywania lub walce z Nazgulem. Albo właśnie Niezłomność Niziołka mogła się trafić jak raz przed testem.

edit: To chyba nawet nie jest kwestia kolejności odrzucenia: bo chyba aktywny obszar trzeba odrzucić jak ma wystarczającą liczbę żetonów postępu. Bardziej chodzi o kolejność efektów, które idą w ślad za całym zdarzeniem "postęp wyprawy".
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: raiden25 »

Mam pytanko odnosnie cech "Stanu". Np. Karta "Schwytany w siec" mowi o tym ze musimy wybrac bohatera ktory nie aktywuje sie w fazie odpoczynku i tak karta jest jego dodatkiem. Aby aktywowac bohatera trzeba zaplacic 2 zetony zasobow.
Jesli zaplace to usuwam ta karte czy tylko aktywuje bohatera? Jesli ma to zostac na glownym bohaterze do monca gry to troche bez sensu mi sie wydaje...
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: raiden25 »

Aha teraz sie doczytalem, jesli zadeklaruje postac jako obronce ataku, to ta sama postac nie moze zostac atakujacym bo jest wyczerpana. Zatem jak bronie to nie atakuje chyba ze aktywuje potem ta karte jakos, dobrze rozumiem?
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: godpuppet »

co do pierwszego pytania - Schwytany w sieć zostaje, dopóki nie zdejmiesz go inną kartą, np. Górnikiem z Żelaznych Wzgórz. Płacenie 2 zasobów tylko stawia postać do pionu, w sumie co 2 turę można jej użyć.

Wredne, nawet bardzo. Ale nie bez sensu. Witaj w Śródziemiu. :mrgreen:

co do drugiego postu - dobrze rozumiesz, tak właśnie jest.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

Schwytany w sieć - jeśli zapłacisz 2 zasoby, to tylko aktywujesz bohatera (w fazie odpoczynku), karta zostaje.
Generalnie - tak, jeśli bronisz, to nie atakujesz ;) Ale oczywiście, jeśli przygotujesz w jakiś sposób wyczerpanego bohatera, to możesz wyczerpać go ponownie aby "coś tam" nim zrobić.

edit: ninja'd by godpuppet
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: sqb1978 »

Na początku też mi się to wydawało ciężkie do przejścia, ale z ograniem okazuje się, że na wszystko są sposoby :)
Z kartą "Schwytany w sieć" można sobie poradzić zagrywając "Górnika z Żelaznych Wzgórz" lub dodając do tego Bohatera dodatek "Namiestnik Gondoru" lub "Nieoczekiwana Odwaga". Można też anulować schwytanie kartą "Sprawdzian Woli".

Co do wyczerpywania postaci w celu przydzielania ich do Wyprawy, Obrony lub Ataku szybko dojdziesz do wniosku, że warto jak najwcześniej mieć zagranych Sprzymierzeńców ;)
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: raiden25 »

Ok dzieki Za podpowiedz.
A czy postacie unikatowe takie z gwiazdka kolo imienia dostaja monete na poczatku tury? Czy tylko bohaterowie je dostaja?
Co do karty "Kamień Celebriany" w momencie gdy uzywa jej Aragorn dostaje on co ture jedna monete wiecej tak?
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: raiden25 »

sqb1978 pisze: Z kartą "Schwytany w sieć" można sobie poradzić zagrywając "Górnika z Żelaznych Wzgórz" lub dodając do tego Bohatera dodatek "Namiestnik Gondoru"
Wytlumacz jak karta "namiestnik gondoru" niweluje sieć? Czyzby bohater mogl miec jedna ceche?
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: sqb1978 »

Wytlumacz jak karta "namiestnik gondoru" niweluje sieć? Czyzby bohater mogl miec jedna ceche?
Niweluje jej "uciążliwość" nie samą kartę. Pozwala uzyskać te 2 dodatkowy zasoby co rundę.
A czy postacie unikatowe takie z gwiazdka kolo imienia dostaja monete na poczatku tury? Czy tylko bohaterowie je dostaja?
Tylko bohaterowie.
Co do karty "Kamień Celebriany" w momencie gdy uzywa jej Aragorn dostaje on co ture jedna monete wiecej tak?
Nie, Aragorn otrzymuje dodatkowo symbol "Duch". Czyli z jego zasobów można opłacać również karty ze sfery Ducha.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: raiden25 »

Ile kosztuje wyłożenie karty o koszcie [X] jakoś nie mogę tego znaleźć nigdzie.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: sqb1978 »

Jest to zmienny koszt, a ile wynosi konkretnie na danej karcie jest to zawsze opisane. Czasem możesz sam zdecydować, a czasem zależy to od innych czynników.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1409
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: raiden25 »

sqb1978 pisze:Jest to zmienny koszt, a ile wynosi konkretnie na danej karcie jest to zawsze opisane. Czasem możesz sam zdecydować, a czasem zależy to od innych czynników.
Aha ok czyli jak biorę kartę ze stosu kart odrzuconych (Stawić Czoła) to płacę za nią tyle co ta karta odrzucona kosztowała, teraz rozumiem - dzięki !
Kolejny zestaw:
1. Eowina: odrzuć 1 kartę z ręki aby dodać +1 do siły woli. Każdy gracz może aktywować ten efekt raz na rundę. Czyli wszyscy którzy grają mogą za pomocą tej Eowiny tez zrobić taki manewr (odrzucić karte) i tej właśnie Eowinie dać +1 za każdą kartę tak ?
2. Place za karte np. Wydarzenia (karta czerwona) zetonami z "czerwonego" bohatera, ale uzyc moge tej karty na kazda postac? Bez wzgledu na jej kolor?
3. Karta Szybkie Uderzenie - wyczerp pistac aby od razu zadeklarowac atak i go rozpatrzec natychmiast - czy do takiego ataku moge dolaczyc "dystans" np. Lucznika?
4. Jesli na poczatku gry w fazie Zasobów wybiore karte "szybkie uderzenie" i podejme atak na przeciwnika ze strefy przeciwnosci (bo chyba mozna?), rozumiem ze od razu przesuwam go do strefy zwarcia i atakuje.
4a. Ten przeciwnik przez atak bedzie wyczerpany i nie bedzie atakowal w tej rundzie juz?
4b. Przeciwnik nie liczy sie w tej rundzie do Rozpatrywania Wyprawy gdyz przeszedl do zwarcia?
Awatar użytkownika
Misio205
Posty: 418
Rejestracja: 30 lis 2012, 11:18
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 2 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: Misio205 »

raiden25 pisze:
sqb1978 pisze:Jest to zmienny koszt, a ile wynosi konkretnie na danej karcie jest to zawsze opisane. Czasem możesz sam zdecydować, a czasem zależy to od innych czynników.
Aha ok czyli jak biorę kartę ze stosu kart odrzuconych (Stawić Czoła) to płacę za nią tyle co ta karta odrzucona kosztowała, teraz rozumiem - dzięki !
Kolejny zestaw:
1. Eowina: odrzuć 1 kartę z ręki aby dodać +1 do siły woli. Każdy gracz może aktywować ten efekt raz na rundę. Czyli wszyscy którzy grają mogą za pomocą tej Eowiny tez zrobić taki manewr (odrzucić karte) i tej właśnie Eowinie dać +1 za każdą kartę tak ?
2. Place za karte np. Wydarzenia (karta czerwona) zetonami z "czerwonego" bohatera, ale uzyc moge tej karty na kazda postac? Bez wzgledu na jej kolor?
3. Karta Szybkie Uderzenie - wyczerp pistac aby od razu zadeklarowac atak i go rozpatrzec natychmiast - czy do takiego ataku moge dolaczyc "dystans" np. Lucznika?
4. Jesli na poczatku gry w fazie Zasobów wybiore karte "szybkie uderzenie" i podejme atak na przeciwnika ze strefy przeciwnosci (bo chyba mozna?), rozumiem ze od razu przesuwam go do strefy zwarcia i atakuje.
4a. Ten przeciwnik przez atak bedzie wyczerpany i nie bedzie atakowal w tej rundzie juz?
4b. Przeciwnik nie liczy sie w tej rundzie do Rozpatrywania Wyprawy gdyz przeszedl do zwarcia?
1. Tak, ale każdy gracz może odrzucić tylko jedną kartę. Czyli w sumie jest +X , gdzie X to liczba graczy którzy odrzucili kartę.
2. Tak, ale wszystko musi być zgodne z opisem karty.
3. Nie, ponieważ karta mówi że musisz natychmiast rozpatrzyć atak tej postaci. (Aczkolwiek mam pewne wątpliwości :oops: )
4. Nie można. Atakować możesz jedynie wrogów w zwarciu. Jedynie Dunhern potrafi atakować bezpośrednio strefę przeciwności.
4a. Przeciwnicy się nie wyczerpują.
4b. Nie pamiętam zasady która mówi, że Dunhern atakujący strefę przeciwności ściąga w zwarcie swój cel. W innym przypadku patrz p.4
ODPOWIEDZ