Strona 27 z 109

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 17 lis 2017, 14:05
autor: elayeth
polwac pisze:Czy korzysta ktoś z Was z kości k12 do śledzenia hp potworów zamiast używać zwykłych tokenów? Zmieszczą się takie kości na kartach statystyk potworów? Ile w jednej chwili w scenariuszu może być najwięcej potworów (zwykłych i elitrnych)? Innymi słowy ile potrzebuje kości, żeby wystarczyło na scenariusz?
Koperty na karty potworów różnią się ilością podziałów na potwory danego typu (od 6 do 10). Ja aktualnie jestem po 6 scenariuszach i używałem tylko tych z 6 potworami, gdyż nigdy nie miałem więcej niż 4-5 danego typu na raz (żyjących). Domyślam się, że ich liczba może wzrosnąć. W wersji z 6 potworami mamy obszar mniej więcej trójkąta o boku ok 5 cm... więc spokojnie wejdą. Niestety ja na ten moment nie używam kości, ale rozważam, gdyż kładzenie tokenów jest upierdliwe. Także jak ktoś znalazł jakieś ładne i praktyczne to chętnie się przyjrzę... ;)

Na ten moment na planszy miałem maks ok 8 potworów. Myślę, że 10 kości spokojnie wystarczy w 95% przypadków.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 17 lis 2017, 14:09
autor: Moniczka.s
polwac pisze:Czy korzysta ktoś z Was z kości k12 do śledzenia hp potworów zamiast używać zwykłych tokenów? Zmieszczą się takie kości na kartach statystyk potworów? Ile w jednej chwili w scenariuszu może być najwięcej potworów (zwykłych i elitrnych)? Innymi słowy ile potrzebuje kości, żeby wystarczyło na scenariusz?
Nie wiem, czy kości będą wygodne, nierzadko potwory mają więcej niż 12 zdrowia (boss może mieć koło 100). Jeśli chodzi o liczbę potworów na planszy to nie powinna przekroczyć 15.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 17 lis 2017, 14:15
autor: Ziomalek78
A może by tak oznaczać spoilery? Uprzejma prośba dot. dyskusji o bossach etc...

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 17 lis 2017, 14:26
autor: polwac
Moniczka.s pisze:
polwac pisze:Czy korzysta ktoś z Was z kości k12 do śledzenia hp potworów zamiast używać zwykłych tokenów? Zmieszczą się takie kości na kartach statystyk potworów? Ile w jednej chwili w scenariuszu może być najwięcej potworów (zwykłych i elitrnych)? Innymi słowy ile potrzebuje kości, żeby wystarczyło na scenariusz?
Nie wiem, czy kości będą wygodne, nierzadko potwory mają więcej niż 12 zdrowia (boss może mieć koło 100). Jeśli chodzi o liczbę potworów na planszy to nie powinna przekroczyć 15.
Zawsze można użyć 2 lub nawet 3 kości na takiego bossa ;)

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 17 lis 2017, 14:54
autor: Arius
Ziomalek78 pisze:A może by tak oznaczać spoilery? Uprzejma prośba dot. dyskusji o bossach etc...

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka
Ale co według Ciebie jest spoilerem?
Że w grze są moby typu BOSS, czy, że mają więcej hp niż normalni przeciwnicy?

Ja rozumiem, że spoilery są fee, ale nie popadajmy w paranoję.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 17 lis 2017, 16:06
autor: Vandal
Bossowie nawet są wspomniani w instrukcji, do tego w pudle widać już ich żetony i karty potwora.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 17 lis 2017, 21:58
autor: olsszak
Arius pisze:
Ziomalek78 pisze:A może by tak oznaczać spoilery? Uprzejma prośba dot. dyskusji o bossach etc...

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka
Ale co według Ciebie jest spoilerem?
Że w grze są moby typu BOSS, czy, że mają więcej hp niż normalni przeciwnicy?

Ja rozumiem, że spoilery są fee, ale nie popadajmy w paranoję.

Ja tam uważam, że zawsze lepiej napisać mniej niż więcej. Nie zaszkodzi, żeby ludzie zanim coś napiszą włączyli myślenie :)

Co do próśb w kwestii insertów to miałem ciężki tydzień, więc jak odsapnę.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 18 lis 2017, 21:51
autor: olsszak
Kwestia insertów to temat rzekam dzieli ludzi bardziej niż koszulkowanie kart ;) Jedni uważają to za zbytek (bo jak to płacić 3/4 ceny gry za takie coś), a dla innych (w tym dla mnie to konieczność, aby w ogóle dany tytuł trafił na stół). Jedni zrobią to sami (bo przecież taniej, ale nie policzą czasu swojej pracy) , a inni szukają gotowych rozwiązań (bo wolą zapłacić niż dłubać samemu.

Ja przerabiałem już obie drogi - mam gotowe inserty do Mage Knight, Legendary Marvel z dodatkami, Wiertła, Skały, Minerały; sam zrobilem insert do Massive Darkness z pianki kartonowo-piankowej (15 godzin pracy), i zacząłem do kompletu Descenta, a jak nie pojawi się na polskim/europejskim rynku pewnie zrobię sam do Zombicide BP, Conana i Arcadii Quest.

Dla mnie to przyspieszanie zarówno setupu, jak i sprzątania po rozgrywce. Dość wstępu, a teraz do rzeczy (bez skojarzeń).

Rozglądając się za insertami rozważałem 5 opcji:
1) Broken Token - USA ->>> http://www.thebrokentoken.com/gloomhaven-organizer/
2) Dedalus - USA ->>> http://www.daedalusproductionsinc.com/p ... gloomhaven
3) Meeple Reality - USA ->>> https://www.meeplerealty.com/product/gloomhaven-town/
4) Laserox - Holandia ->>> https://laserox.net/board-game-inserts/ ... duct_id=82
5) Warbox lub Geekmod

Piąta opcja była ważna tylko do Essen, bo do tego czasu chciałem mieć jasny pogląd, aby w razie czego kupić na targach Broken Token lub Laserox jeśli wygrają w rozważniach. Niestety ani Adam ani Przemek nie wypuścili nic przed Essen i też nie wiadomo czy byloby to rozwiązanie bardziej satysfakcjonujące od dostępnych (choć na pewno tańsze;))


Z przedstawionych wyżej produktów od 1 do 4 wybrałem Broken Token ponieważ:
1) Zakochałem się w pudełeczkach na standy i karty potworów. Bardzo pomysłowe rozwiązanie w porownaniu do przewalaniu się przez traye ze standami i pudełeczka z kartami. Grałem w tę grę kilkanaście razy u kolegi i miał to zorganizowane w podobny sposób choć bez pudełeczek - czyli standy razem z kartami, ale czasem trzeba bylo chwili, aby przelecieć przez pudelko, a tutaj widzę nazwę i wyciągam pudelko. Dla mnie bomba.
2) Jako jedyna firma BT zrobił specjalny Tray na kafle i zaproponował ich organizacje. Nie wiem czy zostanę przy tym rozwiązaniu czy zgapię rozwiązanie kolegi i zrobię segregator z kaflami, ale to jest najbardziej uporządkowane podejście z dostępnych. Mam dość Tetris, ktorego zaznałem przy okazji grania w Descenta z wszystkim dodatkami w aplikacji ;) (tam już też zmieniam podejscie)
3) To już kwestia bardziej subiektywna, ale bardziej do mnie przemawia sposób organizacji proponowany przez BT vs dwie pozostałe firmy amerykańskie.
4) BT oprocz bardzo fajnej instrukcji ma dwa filmy isntruktażowe, a więc powinno być najbardziej idiotoodporne.


Jakby powyższe kwestie były za mało obszerne to daję link do watku, ktory przeczytalem wzdłuż i wszerz na bgg:
https://boardgamegeek.com/thread/180478 ... aed/page/1

A Szczegolnie bardzo fajnemu zestawieniu ze zdjęciami jednego z userów:
I’m definitely getting one of these as I value the savings of time vs the cost of the organizer. Price-wise, they’re all in the same ballpark AFAIC so it’s really about which one I think is the best. In that regard, I’m feeling a bit overwhelmed with the choices as I’ve never played the game and have no insight as to which part of these I might value over the others.

But as I’m laid up at home post-surgery with naught much else to do, I thought I’d try a little project and share it here.

GT = Gloomhaven Town (Meeple Realty)
BT = Broken Token
D = Daedalus Productions

Caveat: I haven’t played Gloomhaven yet so I may have made mistakes below in identifying what is what.

Battle goals, Attack, Scenario Cards
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x797.jpg

BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = Think here: http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768


Event, Dungeon, Reference, Personal Quest Cards
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x797.jpg

BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = Not sure; maybe they float free?


Monster Stat Sheets and Sleeves
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x900.jpg

BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 768%2C1024


Status Tokens & Other Tokens
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x797.jpg

GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x797.jpg

BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768


Overlay Tiles
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x797.jpg

GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x797.jpg

BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768


Personal Player Elements (character boards, decks, etc.)
GT = Not sure; I assume here: https://www.meeplerealty.com/wp-content ... T_14-1.jpg

BT = One of their better elements but they neglected to post a picture. Can see at 1:23 of the video. https://www.youtube.com/watch?v=nvuJRRk ... df9e0755b3

D = Not sure; maybe they float free?


Player Character Tuckboxes
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x798.jpg

BT = They hang out in the box: http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768


Player Character Miniatures
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x900.jpg

BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768


Plastic Stands
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x900.jpg
BT = http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2
D = http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768

Monster Ability Cards
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x797.jpg

BT = Cards & standees in the custom tuckboxes: http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = Not sure; maybe pictured here: http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768

Monster Standees
GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x900.jpg

GT = https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x797.jpg

BT = Cards & standees in the custom tuckboxes: http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2
Also, 1:54 of the video.

D = http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768

Map Tiles
GT = float free: https://www.meeplerealty.com/wp-content ... 00x900.jpg

BT = In a tray: http://cdn1.bigcommerce.com/n-ww20x/irn ... 40.jpg?c=2

D = float free: http://www.daedalusproductionsinc.com/w ... 1024%2C768

My Thoughts
These are my thoughts after this exercise. Hopefully, this helps you and you make your own conclusions as YMMV.

General Note: Daedalus doesn’t have as many pictures of individual components so they may not look as good in the comparison I chose to do, but I don’t think that means the insert is any lesser for it (just that they don’t have as many pictures on their website). That said, I can’t say I’m getting a warm and fuzzy feeling between the lack of pictures and user wzdan’s comment above.

Cards = GT seems to have them all in one big card organizer whereas BT went for individual card holders by type. I think I prefer the BT model. The D pictures don't give me a clear idea of how they're organized.

Tokens = The token organizers all look pretty similar to me with no salient advantages by any.

Overlay Tiles = GT wins here for the lids that have component names on them as a handy legend.

Personal Player Elements = BT is the only one that I can see that has a special way of storing player character components. I like this a lot!

Player Character Tuckboxes = GT and D both have a special insert for these whereas BT has them float free in the box. I prefer an insert as floating free means things move around, fall over, etc.

Player Character Miniatures = Now it’s D’s turn to have them float free with GT and BT having an insert to hold them.

Plastic Stands = GT has a generic tray that holds monster sleeves and other assorted items. The more I look at it, the more I think those will move around and get mixed up.

Monster Ability Standees & Cards = BT wins here for the custom tuckboxes that holds the standees AND the cards in one place, but I think they all did a nice job. GT again has the names on the lid for a handy legend, and D has them vertical. With GT and D you have to find the cards in a separate place.

Map Tiles = They all pretty much float free in the box (which is to be expected), but I guess BT again has a nice innovation with a “map” to show you how to put them away.

Extra Features = The D inserts have a nicer, darker wood and have symbols on the side for easy reference. Very nice indeed!

I don't know for certain, but I guess I'd say after writing this up that I'm leaning towards the BT one. I like the individual player component boards quite a bit for ease of startup.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 18 lis 2017, 22:48
autor: xan
Broken token wygląda super ale z przesyłką wyjdzie tyle co gra albo drożej. Ja póki co rozglądam się za tańszym rozwiązaniem. Kombinował ktoś z tackamii gmti, boxami itd?

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 18 lis 2017, 23:34
autor: elayeth
Ja kupiłem pudełka w sklepie wędkarskim. W dużych tego typu sklepach wybór jest ogromny, a ceny przystępne. Potwory mam zapakowane w 5 pudełkach podzielone mniej więcej wg. rodzaju. Żetony terenu w jednym dużym podełku. Żetony stanów w małym podełku, a pozostałe tokeny w średnim. Wszystkie pudełka mają przegródki, także każdy rodzaj potwora ma swoją... Wywalilem oryginalny insert poza częścią na pudełka z figurkami, ustawiłem opakowania bohaterów w poprzek (wchodzą idealnie). Obok postawiłem część insertu z pudełkami figurek. Część map w poprzek, część na górze. Karty małe w dwóch pudełkach na talie (z podziałem z tekturki). Duże karty (road i city) w woreczkach. Wszystko wchodzi idealnie i szybko się rozpakowuje. Całkowity koszt ok 100 zl.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 18 lis 2017, 23:41
autor: olsszak
elayeth pisze:Ja kupiłem pudełka w sklepie wędkarskim. W dużych tego typu sklepach wybór jest ogromny, a ceny przystępne. Potwory mam zapakowane w 5 pudełkach podzielone mniej więcej wg. rodzaju. Żetony terenu w jednym dużym podełku. Żetony stanów w małym podełku, a pozostałe tokeny w średnim. Wszystkie pudełka mają przegródki, także każdy rodzaj potwora ma swoją... Wywalilem oryginalny insert poza częścią na pudełka z figurkami, ustawiłem opakowania bohaterów w poprzek (wchodzą idealnie). Obok postawiłem część insertu z pudełkami figurek. Część map w poprzek, część na górze. Karty małe w dwóch pudełkach na talie (z podziałem z tekturki). Duże karty (road i city) w woreczkach. Wszystko wchodzi idealnie i szybko się rozpakowuje. Całkowity koszt ok 100 zl.
Pokaż proszę foty :)

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 19 lis 2017, 01:04
autor: woytas
Tak, tak, ja też o zdjęcia poproszę.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 19 lis 2017, 10:39
autor: Do0ctor
xan pisze:Broken token wygląda super ale z przesyłką wyjdzie tyle co gra albo drożej. Ja póki co rozglądam się za tańszym rozwiązaniem. Kombinował ktoś z tackamii gmti, boxami itd?
Wysylka do Polski koło 80 dolarów :shock:

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 19 lis 2017, 11:27
autor: elayeth
woytas pisze:Tak, tak, ja też o zdjęcia poproszę.
Proszę:

Potwory (poza bossami, których mam w woreczku):
Spoiler:
Żetony terenów w największym pudełku, stanów - w najmniejszym, pozostałe - w średnim:
Spoiler:
Małe karty w dwóch pudełkach. W jednym karty potworów, w drugim przedmioty i battle goal'e:
Spoiler:
Insert wywalony. Reszta ułożona jak widać. W woreczkach mam tyko duże karty ogólne (city, road i personal goal), bossów oraz kółka HP/EXP:
Spoiler:
Trochę musiałem pokombinować by te "puzzle" ładnie wchodziły: ;)
Spoiler:
Spoiler:
Na górze instrukcje, plansza GH, największe plansze scenariuszy... i się domyka bez problemu:
Spoiler:

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 19 lis 2017, 11:32
autor: xan
Do0ctor pisze:
xan pisze:Broken token wygląda super ale z przesyłką wyjdzie tyle co gra albo drożej. Ja póki co rozglądam się za tańszym rozwiązaniem. Kombinował ktoś z tackamii gmti, boxami itd?
Wysylka do Polski koło 80 dolarów :shock:
Laserox nie wychodzi tak źle. Wysyłka jakieś 12 euro. Przy zamówieniu pojedyńczym wychodzi ok 300zl z przesyłką. Przy 5 można zejść do ok 270zł.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 21 lis 2017, 00:46
autor: olsszak
Jestem prawie w połowie sklejania insertu BT i muszę przyznać, że to na razie idzie mocno na pozycję lidera w zakresie najlepszy insert jaki sklejałem. Intuicyjny, z czytelną instrukcją, kompletnie bez wątpliwości. Jutro go skończę pewnie. Zobaczymy jak będzie z funkcjonalnością ;)

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 23 lis 2017, 15:09
autor: Do0ctor
olsszak pisze:Jestem prawie w połowie sklejania insertu BT i muszę przyznać, że to na razie idzie mocno na pozycję lidera w zakresie najlepszy insert jaki sklejałem. Intuicyjny, z czytelną instrukcją, kompletnie bez wątpliwości. Jutro go skończę pewnie. Zobaczymy jak będzie z funkcjonalnością ;)
Ja dalej nie mam koncepcji jak to wszystko poukładać ;(

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 23 lis 2017, 16:27
autor: xan
To tak jak ja. :D Znalazłem w necie projekt insertu ale niestety to projekt wersji 1.0 i to bez bez fugurek

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 23 lis 2017, 17:22
autor: odmu
Projekt prosty stosowany przeze mnie - dwa pudełka narzędziowe - potwory / kafelki terenu + kafelki terenu / żetony często ruszalne. Karty w woreczkach strunowych. Dodatkowe pudło (w moim przypadku od dodatku do lords of waterdeep) na zawartość zablokowaną/ zużytą. Czas rozłożenia gry 15-20 minut przez jedną osobę.
Planowane ulepszenie - futerał na płyty cd do przerzucania tam kompletu potworów. Taki na 30CD wystarczy.

Co do samej gry. Mam za sobą 5 partii z czego 4 w gronie dwuosobowym i jedną w gronie czteroosobowym. W obu przypadkach gra się świetnie, ale moim zdaniem gra dużo lepiej balansuje się na 4 osoby. Cele osobiste, umiejętności postaci, rozmiary pomieszczeń (na 4 osoby jest fajnie ciasno, co zwiększa trudność decyzji), system inicjatywy - wszystkie te rzeczy nabierają większych rumieńców w 4 osoby. Co nie zmienia faktu, że kiedy tylko żona będzie miała ochotę na kolejną partię dwuosobową to zagram z wielką przyjemnością.

Gra jak dla mnie działa podobnie do gier mmorpg czy komputerowa gra turowa jak cywilizacja - jeszcze jeden poziom, jeszcze jedna kolejka. Dawno tak dużo nie myślałem poza grą co robić z zarobioną kasą albo jaki perk wybrać jako następny.

I do tego dawno nie grało mi się tak dobrze w grę kooperacyjną. W moich ekipach zero syndromu lidera (gdzie zazwyczaj to ja się wyrywam by wszystkich rozstawiać po kątach). A wszystko dzięki celom osobistym + ograniczeniu komunikacji + strukturze kampanii bez konsekwencji przegranej. Grałem już w dużo kooperacji, ale często czy to cele osobiste, czy zdrajca, czy ograniczenia komunikacji nie dawały aż takich przyjemnych skutków. Tutaj każdy chce zarobić, zebrać doświadczenie, podnieść skrzynkę, zrobić swój cel i wygrać scenariusz równocześnie, a powstałe niedomówienia są po prostu naturalne. I ostatecznie przebijamy się przez scenariusz obarczeni pulą pomyłek, ale gdy czteroosobową partię zakończyliśmy z trzema wyczerpanymi postaciami to czuło się powiew przegranej.

Szczerze polecam - po 5 partiach stwierdzam, że nie grałem jeszcze w tak dobry tytuł.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 23 lis 2017, 17:33
autor: polwac
Ja zakupiłem 3 tacki GMT i mam nadzieję, że dadzą sobie radę z ogarnięciem tych komponentów :D

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 23 lis 2017, 19:05
autor: AkitaInu
polwac pisze:Ja zakupiłem 3 tacki GMT i mam nadzieję, że dadzą sobie radę z ogarnięciem tych komponentów :D
Nie da rady :) za waskie sa na polowe elementow :)

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 23 lis 2017, 19:27
autor: polwac
W sensie które?

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 23 lis 2017, 23:09
autor: AkitaInu
polwac pisze:W sensie które?
Troche potworow jest szerszych niz niejsce w tacce, kafelki terenu, niektore przeszkody.

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 24 lis 2017, 08:21
autor: polwac
AkitaInu pisze:
polwac pisze:W sensie które?
Troche potworow jest szerszych niz niejsce w tacce, kafelki terenu, niektore przeszkody.
Widziałem na bgg, że ludzie poszerzali niektóre miejsca na te potwory. Do tego najwyżej dokupie jakiś organizer na śrubki :)

Re: [KS] Gloomhaven - nowa gra autora Forge War

: 26 lis 2017, 14:10
autor: inshade
Zapowiada się w najbliższym czasie jakaś możliwość kupna Gloomhaven w sensownej cenie? Bo póki co widzę, że jedyna opcja to sprowadzenie zza granicy pudełka :(