Strona 28 z 34

Re: Carcassonne

: 26 sty 2018, 23:47
autor: pudding
Dziękuję za poprawienie ;) i za udzielenie odpowiedzi.

Re: Carcassonne

: 27 sty 2018, 18:23
autor: radzi23
Dotyczy dodatku opat.

Włączamy do gry Opatów i niestety instrukcja kolejny raz nie wyjaśnia dokładnie wszelkich wątpliwości.

Fragment instrukcji:
"Po dołożeniu płytki z klaszorem lub ogrodem gracz może wybrać, czy umieści podwladnego, czy opata. Podwładny umieszany jest zgodnie ze standardowymi zasadami, opat musi zostać umieszczony na właśnie dołożonym klasztosze lub ogrodzie"

Moim zdaniem kilka rzeczy się tu wyklucza stąd moje pytanie:

1. Czy podwładnych można umieszczać na ogrodach?
2. Co do ostatniego zdania cytowanego z instrukcji: przecież podwładny również może być umieszczony na właśnie dołożonym kafelku.

Z góry dzięki za rozwiklanie z mojej perspektywy nkejasno napisanej instrukcji.

Re: Carcassonne

: 27 sty 2018, 20:43
autor: Qrzy
1. Nie. Ale można umieścić na kaflu, na którym znajduje się ogród, bo przecież jest tam jeszcze otaczająca go łąka a czasem jakieś miasto, prawda?
2. vide 1.

Re: Carcassonne

: 28 sty 2018, 13:36
autor: Quille
Moim zdaniem to też nie jest specjalnie precyzyjny zapis w instrukcji. Bo jak rozumiem chodziło o to, że opat może być umieszczony jedynie w ogrodzie albo w klasztorze. W sensie, że nigdzie indziej (na polu, w mieście, na drodze). Ale "musi" sugeruje co innego jednak. Że trzeba go umieścić, a przecież wcale nie trzeba. :roll:

I z tego co pamiętam była też taka zasada, że normalnego podwładnego można umieścić w klasztorze (jak brakło opata), ale nie w ogrodzie? Dobrze pamiętam, czy coś mylę?

Re: Carcassonne

: 28 sty 2018, 22:00
autor: Qrzy
Podwładny umieszany jest zgodnie ze standardowymi zasadami
Dla mnie to w pełni zrozumiałe. Czyli może być umieszczony na drodze, w mieście, na łące, w klasztorze, ewentualnie na wieży czy innym miejscu przewidzianym przez inne dodatki...

Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie

: 30 sty 2018, 21:35
autor: Keep Walking
Cześć,

mam pytanie związane z dodatkiem Kupcy i budowniczowie, dokładnie chodzi o poniższą sytuację.

Obrazek

Podczas rozbudowy miasta w którym znajduje się budowniczy mogę dobrać dodatkową płytkę. Czy dodatkowy (drugi ruch) obowiązuje również w sytuacji gdy pierwszą płytką (żółty prostokąt na zdjęciu) zamykam miasto z budowniczym?

Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie

: 31 sty 2018, 12:14
autor: toorbus
Keep Walking pisze:Cześć,

mam pytanie związane z dodatkiem Kupcy i budowniczowie, dokładnie chodzi o poniższą sytuację.



Podczas rozbudowy miasta w którym znajduje się budowniczy mogę dobrać dodatkową płytkę. Czy dodatkowy (drugi ruch) obowiązuje również w sytuacji gdy pierwszą płytką (żółty prostokąt na zdjęciu) zamykam miasto z budowniczym?
Obrazek nie działa ale jeżeli zamykasz miasto w którym jest budowniczy to ściągasz pionki z miasta, podliczasz punkty i przysługuje Ci kolejny ruch.

Re: Carcassonne

: 07 lut 2018, 10:44
autor: mairwen
Mam pytanie odnośnie dodatku promy:
Mam meepla na drodze, wyciągam kafelek z jeziorkiem i dokładam do swojej drogi. Czy muszę dołożyć drugiego meepla, żeby położyć prom na kafelku?

Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie

: 07 lut 2018, 17:51
autor: Keep Walking
Dzięki za pomoc [emoji106][emoji5]


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Carcassonne

: 08 lut 2018, 22:22
autor: Blom
mairwen pisze:Mam pytanie odnośnie dodatku promy:
Mam meepla na drodze, wyciągam kafelek z jeziorkiem i dokładam do swojej drogi. Czy muszę dołożyć drugiego meepla, żeby położyć prom na kafelku?
Oczywiście, że nie. Jedyne co musisz to położyć prom.

Re: Carcassonne

: 12 lut 2018, 18:30
autor: CSharpBeginner
Kupcy i budowniczy

Jak działa podliczanie punktów za wina/zboże/sukno?

W instrukcji jest napisane, że za każdą przewagę +10 punktów. Jakby to wyglądało poniżej?

A) 2 graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2
B) 3 (lub więcej) graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2, trzeci gracz ma 2
C) 3 (lub więcej) graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2, trzeci nie ma żadnego.

W przypadku A jest to jeszcze dość zrozumiałe, mam 2 więcej, więc dostaję 2 razy 10 punktów. Nie wiem niestety jak to się ma w przypadku większej liczby graczy, z kim porównuje się osoba która ma najwięcej danego surowca.

Re: Carcassonne

: 12 lut 2018, 21:36
autor: KozaK69
Osoba, która ma najwięcej żetonów danego rodzaju dostaje 10 pkt. i tyle, zatem we wszystkich przypadkach Ty dostajesz 10 pkt.
Nie ma znaczenia czy masz o 5 czy o 1 zboże więcej.

Zdanie w instrukcji faktycznie jest napisane niezbyt fortunnie.

Re: Carcassonne

: 20 lut 2018, 12:00
autor: BenePL
Hej,

małe pytanie. Jak punktujecie w takiej sytuacji?
Spoiler:
Czy punktujecie via łąki czy via miasta?
Na BGA policzyło mi 18 pkt czyli 3pkt * 3miasta * 2meeple
Ale znam też zasady że każde miasto liczymy tylko raz, czyli byłoby to 9pkt.
Jak jest w polskiej wersji?

Pozdrawiam

Re: Carcassonne

: 20 lut 2018, 12:06
autor: E2MD
BenePL pisze:Hej,

małe pytanie. Jak punktujecie w takiej sytuacji?
Spoiler:
Czy punktujecie via łąki czy via miasta?
Na BGA policzyło mi 18 pkt czyli 3pkt * 3miasta * 2meeple
Ale znam też zasady że każde miasto liczymy tylko raz, czyli byłoby to 9pkt.
Jak jest w polskiej wersji?

Pozdrawiam
Wg mnie na BGA jest OK. Pionki są na dwóch różnych łąkach (czyli niepołączonych) więc liczymy je osobno.
Miasta liczymy raz dla jednego pionka więc masz 9 ale dla JEDNEGO pionka. Wyobraź sobie to, że po podliczeniu ściągasz i liczysz dalej.

Re: Carcassonne

: 20 lut 2018, 12:21
autor: Dr. Nikczemniuk
Zgadza się, czyli 18 pkt.

Re: Carcassonne

: 20 lut 2018, 12:48
autor: BenePL
Dla mnie też to punktowanie jest bardziej intuicyjne i fajniejsze.

Ale spójrzcie tutaj:

https://boardgames.stackexchange.com/qu ... n-carcasso
Spoiler:


Tu są przedstawione zasady, że kiedyś (przed 2009) punktacja za każde miasto punkty mogą być tylko raz.
Ale ja zamierzam grać tak jak sugerujecie Wy, BGA i najnowsze zasady. :)

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

: 06 mar 2018, 10:42
autor: kropka75
dzumandzi pisze:wrzuciłem kompendium wiedzy ver 0,85

http://www.sendspace.com/file/gexbgj

pozdrawiam
Wow, buty mi spadły.

Mam nadzieję, że ta instrukcja odpowie na wszystkie moje pytania, a co próbuję grać, to mam ich z dziesięć.

Dziękuję.
Świetna robota!

Re: Carcassonne

: 30 kwie 2018, 21:04
autor: CSharpBeginner
Kopalnie złota.

Cześć, piszę by się upewnić co do zasad tego dodatku o jeden przypadek

Gdy dostawię kafelek, który kończy miasto na którym mam jako jedyny ludzika, oraz dodatkowo kafelek ten kończy drogę na której stoi ktoś inny to rozumiem, że pierw złoto obecne tylko na kafelkach które wchodzą w skład mojego miasta biorę ja, następnie złoto które jest na kafelkach które wchodzą tylko w skład drogi bierze przeciwnik oraz na koniec złoto na kafelkach które wchodzą zarówno w skład drogi jak i miasta rozdzielamy po kolei rozpoczynając od aktywnego gracza. Zgadza się?

Re: Carcassonne

: 02 maja 2018, 10:39
autor: KozaK69
Też tak rozumiem ten zapis w instrukcji, aczkolwiek raczej nie należy on do najczęściej spotykanych ;)

Re: Carcassonne wieża

: 04 cze 2018, 12:03
autor: Dr. Nikczemniuk
W mieście miałem swojego poddanego i budowniczego. Pojmano mi poddanego, co się dzieje z budowniczym? Wraca do mnie?

Re: Carcassonne wieża

: 04 cze 2018, 12:17
autor: tomb
Moim zdaniem budowniczy zostaje, bo jedynie jego wystawienie jest związane z obecnością zwykłego pionka, ale już jego późniejsze działanie jest niezależne.

Re: Carcassonne wieża

: 04 cze 2018, 13:09
autor: KozaK69
Było już takie pytanie viewtopic.php?t=15740
Zgodnie z tym wątkiem budowniczy wraca do ręki gracza, gdyż nie może on funkcjonować jako oddzielna jednostka. Dodałbym również że budowniczy nie może zostać wzięty w niewolę za pomocą wieży.

Re: Carcassonne wieża

: 04 cze 2018, 13:29
autor: tomb
Rzeczywiście, nawet nowe zasady (angielskie, polskich nie sprawdzałem) dodatku Kupcy i Budowniczowie, mówią, że budowniczy wraca do ręki, jeśli nie ma na lokacji zwykłego pionka danego gracza.

Trzeba będzie wydrukować sobie najnowsze wersje zasad. A może jest jakiś zbiorczy plik, uwzględniający wszystkie niuanse?

Carcassonne: The Fruit-Bearing Trees

: 05 lip 2018, 00:05
autor: kumcia82
Witam.
Czy wie ktoś może o co chodzi z tymi wartościami liczbowymi na tokenach z owocami (od 2 do 5) w jaki sposób się je punktuje? w jednej turze mogę: dołożyć płytkę ?położyć na niej meepla? zgarnąć token? sprawdzić jego wartość i zapunktować?
Pozdrawiam:)

Re: Carcassonne: The Fruit-Bearing Trees

: 05 lip 2018, 08:18
autor: KozaK69
Gdy wykładasz drzewko kładziesz na nim stos czterech takich samych tokenów owoców, numerkami do dołu.
Gdy w kolejnych turach kładziesz płytkę terenu sąsiadującą z drzewem (w linii lub na ukos) i położysz na niej meepla to masz do wyboru dwie akcje:
1. Zbiory - zbierasz górny owoc ze stosu i dostajesz tyle punków ile jest na nim pokazane.
2. Sprzedaż owoców - Sprzedajesz "set" od 1 do 4 różnych owoców i dostaniesz za nie odpowiednią ilość punktów zależną od ilości sprzedanych owoców - wtedy liczby na nich wydrukowane nie mają znaczenia.