Strona 28 z 30
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 21 paź 2024, 19:14
autor: Marx
Deem pisze: ↑21 paź 2024, 17:26
O ile rozumiem końcową ocenę, bo to kwestia wysoce subiektywna, o tyle robienie zarzutu z tego, że po wydaniu gry, twórcy nadal poprawiają zasady, jest słabe. Raz, że idea living rules istnieje na rynku już od dłuższego czasu (ja spotkałem się z nią pierwszy raz przy okazji pierwszej edycji Pax Ren), dwa, że chyba lepiej jest mieć produkt bardziej grywalny niż mniej, trzy, że w czasach wypluwania ksów i zapominaniu o nich przez twórców, należałoby to chwalić, a nie ganić.
To taki klimat łatek rodem gier z prądem. Ciekawe, o il lubię zasady już doszlifowane, to jednak ogromny feedback własnie społeczności graczy jest testem finalnym

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 07:58
autor: Gambit
Deem pisze: ↑21 paź 2024, 17:26
O ile rozumiem końcową ocenę, bo to kwestia wysoce subiektywna, o tyle robienie zarzutu z tego, że po wydaniu gry, twórcy nadal poprawiają zasady, jest słabe. Raz, że idea living rules istnieje na rynku już od dłuższego czasu (ja spotkałem się z nią pierwszy raz przy okazji pierwszej edycji Pax Ren), dwa, że chyba lepiej jest mieć produkt bardziej grywalny niż mniej, trzy, że w czasach wypluwania ksów i zapominaniu o nich przez twórców, należałoby to chwalić, a nie ganić.
Nie każdy jest świadom istnienia Living Rules. Nawet ja nie mam czasami pojęcia, że do jakiejś gry, którą mam uskuteczniane są Żyjące Zasady, a uważam siebie za siedzącego dość głęboko w hobby. Nie każdy grający i kupujący gry będzie wiedział o BGG, czy o tym Forum. Nie każdy będzie miał we krwi zaglądanie na stronę produktu u wydawcy, bo a może coś się wydarzyło (sam dowiedziałem się o tym z random posta na FB). Jasne, zajmowanie się tytułem po jego wypuszczeniu i staranie się by był dopieszczony jest godne pochwały. Ale fakt, że wypuściłeś coś co trzeba poprawić, a masa osób może nie być świadoma tej poprawki i będzie grać na starych zasadach już moim zdaniem nie

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 08:51
autor: Morkai
Się trochę powtórzę. W dużym uproszczeniu - ta gra to lekka hybryda. Taki trochę bitewniak ubrany w grę planszową. Z dwoma armiami. Oczywiście to nie Wh40k, gdzie jest kilkanaście ogromnych armii.
Każdy gracz 40k doskonale wie, że w dniu wyjścia Codexu armii jest on w dużej mierze niedopracowany, nieaktualny i wymaga erraty i rosnących z czasem FAQ. Nie da się tego uniknąć z racji obszerności zasad i chwała wydawcy, który ogarnia temat i aktualizuje wszystko na bieżąco... kiedyś było inaczej i graliśmy turnieje na PKZ - polskich klaryfikacjach zasad, bo zwyczajnie inaczej się nie dało.... zresztą chyba nadal nie da
Dune: War for Arrakis z racji posiadania pewnych cech bitewniaka - również będzie "cierpieć" na różne nieuregulowane sytuacje, choć na pewno w mniejszym zakresie.
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 08:52
autor: japanczyk
Gambit pisze: ↑22 paź 2024, 07:58
Nie każdy jest świadom istnienia Living Rules. Nawet ja nie mam czasami pojęcia, że do jakiejś gry, którą mam uskuteczniane są Żyjące Zasady, a uważam siebie za siedzącego dość głęboko w hobby. Nie każdy grający i kupujący gry będzie wiedział o BGG, czy o tym Forum. Nie każdy będzie miał we krwi zaglądanie na stronę produktu u wydawcy, bo a może coś się wydarzyło (sam dowiedziałem się o tym z random posta na FB). Jasne, zajmowanie się tytułem po jego wypuszczeniu i staranie się by był dopieszczony jest godne pochwały. Ale fakt, że wypuściłeś coś co trzeba poprawić, a masa osób może nie być świadoma tej poprawki i będzie grać na starych zasadach już moim zdaniem nie
Ale stare zasady wciaz dzialaja - wprowadzane zmiany nie przelamywaly gry, wciaz mozna wygrywac atrydami bez problemu na starych zasadach i dobrze sie bawic

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 08:54
autor: MataDor
Dopiero zagrałem piątą partię wczoraj, ale każda rozgrywka była epicka (jak i WoP). Bardzo polecam.
Gra jest dośc wymagająca jeśli chodzi o reguły (jak i WoP) i ciężko zagrać pierwsze partie grając wszystko prawidłowo, czy też niezapomnieć o czymś. Ale gameplay i frajda z gry wynagradza wszystko. Epic gaming.
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 10:07
autor: Probe9
Nie no porównywanie tej gry do bitewniaka to jakiś żart

To, że w grze są armie i jest walka nie czyni z gry bitewniaka. Już pomijam fakt, że w bitewniakach w dużej mierze potrzeba poprawiania zasad wynika z ilości armii i konieczności ich balansowania. Grę planszową taką jaką jest Diuna można bezproblemowo zbalansować od razu bo tych zmiennych jest tu znacznie mniej niż w bitewniakach.
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 10:47
autor: Wildcard
Probe9 pisze: ↑22 paź 2024, 10:07
Grę planszową taką jaką jest Diuna można bezproblemowo zbalansować od razu bo tych zmiennych jest tu znacznie mniej niż w bitewniakach.
No chyba jednak nie

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 11:19
autor: Deem
Probe9 pisze: ↑22 paź 2024, 10:07
Nie no porównywanie tej gry do bitewniaka to jakiś żart

To, że w grze są armie i jest walka nie czyni z gry bitewniaka. Już pomijam fakt, że w bitewniakach w dużej mierze potrzeba poprawiania zasad wynika z ilości armii i konieczności ich balansowania. Grę planszową taką jaką jest Diuna można bezproblemowo zbalansować od razu bo tych zmiennych jest tu znacznie mniej niż w bitewniakach.
Widzę, że kolega postanowił zareagować żartem na żart

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 13:05
autor: Probe9
Z tego co pamiętam Rebelia jest zbalansowana, WoP również. Generalnie Diuna imo też jest raczej zbalansowana (jej probem tkwi w czym innym - w beznadziejnych kartach misji), więc pozostane przy swoim
Ale generalnie spoko, przy planszówkach powinno się w ogóle zrezygnować z testów przed wydaniem, powie się potem, że to trochę taki bitewniak i się poczeka aż gracze zbalansują. Genialny biznes plan

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 13:15
autor: Deem
Probe9 pisze: ↑22 paź 2024, 13:05
Ale generalnie spoko, przy planszówkach powinno się w ogóle zrezygnować z testów przed wydaniem, powie się potem, że to trochę taki bitewniak i się poczeka aż gracze zbalansują. Genialny biznes plan
Umówmy się, że pomiędzy porównaniem do bitewniaków a określeniem „bezproblemowo zbalansować” jest sporo przestrzeni
Wiele gier już pokazało, że zamknięte testy nie zastąpią oddania gry w ręce tysięcy graczy. Oczywiście każdy z nas (zapewne) chciałby dostać produkt niewymagający poprawek, ale skoro żyjemy w nieidealnym świecie, cieszmy się, że niektórym twórcom chce się popracować nad swoim dziełem po wydaniu.
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 13:18
autor: Ushi
No nic, czekajmy na drugą edycję
Ja sie tam cieszę, że wychodzą takie oceny jak Gambita. Gracze zaczną się tego pozbywać skoro ta gra nie jest taka super. Cena zmaleje tak bardzo, że w końcu stwierdzę ze mnie na nią stać.
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 13:34
autor: Probe9
Deem pisze: ↑22 paź 2024, 13:15
Umówmy się, że pomiędzy porównaniem do bitewniaków a określeniem „bezproblemowo zbalansować” jest sporo przestrzeni
Wiele gier już pokazało, że zamknięte testy nie zastąpią oddania gry w ręce tysięcy graczy. Oczywiście każdy z nas (zapewne) chciałby dostać produkt niewymagający poprawek, ale skoro żyjemy w nieidealnym świecie, cieszmy się, że niektórym twórcom chce się popracować nad swoim dziełem po wydaniu.
Trudność w zbalansowaniu gier bitewnych wynika z ilości zmiennych, rozchodzi się tu głównie o liczbę armii. Bo przy asymetryczności, to, że armia A jest zbalansowana z armią B nie znaczy, że tak samo będzie kiedy armia A spotka się z armią C. Do tego dochodzą liczne statystyki (atak / pancerz / ruch) + umiejętności dodatkowe poszczególnych jednostek. No i to faktycznie jest bardzo trudne do zbalansowania. No ale jak czytam, że mało skomplikowaną grę z dwoma frakcjami z 3 (!) symetrycznymi jednostkami bojowymi bardzo trudno zbalansować bo to trochę bitewniak

to mi ręce opadają. Będę się trzymał wersji, że przy pewnym wysiłku (proporcjonalnym do skali produkcji) da się taką grę bezproblemowo zbalansować. No i chyba wymienione przeze mnie gry z tego gatunku potwierdzają tę tezę (sama Diuna również).
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 14:47
autor: Morkai
Klaryfikacje, FAQi i erraty dotyczą praktycznie WYŁĄCZNIE doprecyzowaniu zasad specjalnych jednostek, a nie żadnych statystyk. A dlaczego? Ponieważ sama ilość gier generuje taką ilość sytuacji, których żadnemu testerowi się nawet nie przyśni. I nawet w tak mikrej grze z dwoma armiami nie przewidzi się wszystkiego. A i również można coś naprawić. Proste
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 14:59
autor: Wozik
Pora, żeby AI wzięła się za testowanie gier.
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 15:18
autor: Deem
Ushi pisze: ↑22 paź 2024, 13:18
No nic, czekajmy na drugą edycję
Ja sie tam cieszę, że wychodzą takie oceny jak Gambita. Gracze zaczną się tego pozbywać skoro ta gra nie jest taka super. Cena zmaleje tak bardzo, że w końcu stwierdzę ze mnie na nią stać.
Eeeer tam, kto by się przejmował, przecież wiadomo, że Gambit skończył się na Gloomhaven

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 15:36
autor: Gambit
Deem pisze: ↑22 paź 2024, 15:18
Eeeer tam, kto by się przejmował, przecież wiadomo, że Gambit skończył się na Gloomhaven
Żeby się skończyć, to trzeba kiedykolwiek się najpierw zacząć...więc na razie mi to nie grozi
A żeby nie robić maksymalnego offtopu. Jeśli ktokolwiek będzie się pozbywał Wojny o Arrakis, to nie dlatego, że ja coś powiedziałem, tylko dlatego, że ludzie zagrają i sami wyrobią sobie o niej zdanie. Jednym się spodoba i zostanie. Innym może się nie spodobać i poleci. As simple as that

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 22 paź 2024, 15:56
autor: Morkai
Gambit pisze: ↑22 paź 2024, 15:36
Deem pisze: ↑22 paź 2024, 15:18
Eeeer tam, kto by się przejmował, przecież wiadomo, że Gambit skończył się na Gloomhaven
Żeby się skończyć, to trzeba kiedykolwiek się najpierw zacząć...więc na razie mi to nie grozi
A żeby nie robić maksymalnego offtopu. Jeśli ktokolwiek będzie się pozbywał Wojny o Arrakis, to nie dlatego, że ja coś powiedziałem, tylko dlatego, że ludzie zagrają i sami wyrobią sobie o niej zdanie. Jednym się spodoba i zostanie. Innym może się nie spodobać i poleci. As simple as that
Nic dodać nic ująć. To wszystko jest dużo prostsze niż się wydaje. Ot taka brzytwa Okhama…
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 30 lis 2024, 11:46
autor: Ianixius
Wczoraj podczas kolejnej rozgrywki zaliczyłem akcję czysto filmową.
Wjazd na arrakin na czerwiach muad dibem, z zaskoczenia, z szej huludem na czele.
Przejąłem arrakin ale nie ogarnąłem i nie zdobyłem wymaganyvh punktów jasnowidzenia, a mogłem gdyby poczekał akcję
Ostatecznie przegrałem bo przegapiłem jedno wolne miejsce na mapie xD

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 30 lis 2024, 11:48
autor: Wozik
Ianixius pisze: ↑30 lis 2024, 11:46
Wczoraj podczas kolejnej rozgrywki zaliczyłem akcję czysto filmową.
Wjazd na arrakin na czerwiach muad dibem, z zaskoczenia, z szej huludem na czele.
Przejąłem arrakin ale nie ogarnąłem i nie zdobyłem wymaganyvh punktów jasnowidzenia, a mogłem gdyby poczekał akcję
Ostatecznie przegrałem bo przegapiłem jedno wolne miejsce na mapie xD
Skoro przejąłeś Arrakin, to automatycznie wygrałeś.
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 30 lis 2024, 12:04
autor: Ianixius
Nie, bo po ataku nie osiągnąłem wszystkich wymaganych punktów jasnowidzenia, zabrakło mi jednego zielonego =[
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 30 lis 2024, 12:05
autor: Wozik
Ianixius pisze: ↑30 lis 2024, 12:04
Nie, bo po ataku nie osiągnąłem wszystkich wymaganych punktów jasnowidzenia, zabrakło mi jednego zielonego =[
Faktycznie, masz rację!

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 01 gru 2024, 21:06
autor: akustyk
Ianixius pisze: ↑30 lis 2024, 11:46
Wczoraj podczas kolejnej rozgrywki zaliczyłem akcję czysto filmową.
Wjazd na arrakin na czerwiach muad dibem, z zaskoczenia, z szej huludem na czele.
Przejąłem arrakin ale nie ogarnąłem i nie zdobyłem wymaganyvh punktów jasnowidzenia, a mogłem gdyby poczekał akcję
Ostatecznie przegrałem bo przegapiłem jedno wolne miejsce na mapie xD
Jak wjechałeś? Spoza mapy? Jakie miejsce na mapie wolne przegapiłeś?
Z innej beczki Harkonnenowie w ogóle mieli zamiar opuścić swoje osady? Dziwne wszyscy siedzą i nie atakują siczy...
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 02 gru 2024, 08:26
autor: Ianixius
akustyk pisze: ↑01 gru 2024, 21:06
Ianixius pisze: ↑30 lis 2024, 11:46
Wczoraj podczas kolejnej rozgrywki zaliczyłem akcję czysto filmową.
Wjazd na arrakin na czerwiach muad dibem, z zaskoczenia, z szej huludem na czele.
Przejąłem arrakin ale nie ogarnąłem i nie zdobyłem wymaganyvh punktów jasnowidzenia, a mogłem gdyby poczekał akcję
Ostatecznie przegrałem bo przegapiłem jedno wolne miejsce na mapie xD
Jak wjechałeś? Spoza mapy? Jakie miejsce na mapie wolne przegapiłeś?
Z innej beczki Harkonnenowie w ogóle mieli zamiar opuścić swoje osady? Dziwne wszyscy siedzą i nie atakują siczy...
Masz strzałkę narysowaną, czerwie i żetony.
Odsłoniłem sicz za 2 na lewo
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 02 gru 2024, 09:58
autor: akustyk
aaaaa kurde teraz widzę żetony

jaaa nooo

)))
Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)
: 02 gru 2024, 12:22
autor: Ianixius
akustyk pisze: ↑02 gru 2024, 09:58
aaaaa kurde teraz widzę żetony

jaaa nooo

)))
tak czy inaczej, to dopiero druga gra, więc wciąż się uczymy i błędy też się pojawiają.