Strona 29 z 40

Re: Root (Cole Wehrle)

: 24 wrz 2021, 16:04
autor: Yuri
Otorek pisze: 23 wrz 2021, 13:32 reDrewno osobiście informowało mnie i chyba nawet w komentarzach na Fejsie, o tym, że insert ma być już niedługo i ma pasować do pudełka PL - zakładam, że pomieści aktualnie debiutujące dodatki - ciężko powiedzieć czy weźmie pod uwagę przyszłe...
Wydaje mi się, że na forum reDrewno jest aktywne i można go dopytać pewnie też gdzieś tutaj.
Fajnie by było, gdyby pasowały do tego również elementy z druku 3d, podmieniające żetony :roll: :wink:

Re: Root (Cole Wehrle)

: 29 wrz 2021, 07:37
autor: Lambrso
Jestem posiadaczem gry i dodatku z pierwszego wydania tj. roku 2019 sierpień/wrzesień.
Czy w nowym polskim wydaniu z roku 2021 zaszły jakieś zmiany, coś poprawiono, ulepszono, dopracowano?
Czy w dodatku Plemiona Rzeczne poprawiono błędny tekst na planszetce Kultystów?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 30 wrz 2021, 10:22
autor: narandil
czy ktoś wie jak wygląda kompatybilność Botów z dodatku Clockwork podczas grania frakcjami z dodatku Podziemia i Plemiona Rzeczne? Zakładam, że te nowe frakcje mają pewne mechaniki z którymi inni gracze w różny sposób wchodzą w interakcję, czy Boty z podstawki nie mają z nimi żadnych zgrzytów mechanicznych ??

Re: Root (Cole Wehrle)

: 30 wrz 2021, 10:28
autor: Golin
Panowie i Panie, mam pytanie, mam Roota to pierwsze wydanie portalowe, leżało do tej pory na półce wstydu, wertując wątek widzę informacje o jakiś nowych edycjach zasad etc, na szybko, co powinienem wiedzieć żeby móc grać w miarę aktualnymi zasadami?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 30 wrz 2021, 10:34
autor: Vezyr
Tak, pierwszy druk był oparty o zasady w 3 edycji. Ktoś coś wspominał, że nowy dodruk ma już zaktualizowane zasady z 4 edycji. W zasadach nie ma błędów jako takich (chyba z wyjątkiem kultu), tylko kolejna edycji wyjaśnia/doprecyzowuje parę dyskusyjnych rzeczy. Na stronie Portalu chyba nadal wisi stara instrukcja. Możliwe, że ją podmienią po oficjalnej premierze nowego dodatku. Jak nie masz problemu z angielskim to tu znajdziesz aktualne wersje zasad https://root.seiyria.com/

Re: Root (Cole Wehrle)

: 30 wrz 2021, 11:59
autor: Atamán
narandil pisze: 30 wrz 2021, 10:22 czy ktoś wie jak wygląda kompatybilność Botów z dodatku Clockwork podczas grania frakcjami z dodatku Podziemia i Plemiona Rzeczne? Zakładam, że te nowe frakcje mają pewne mechaniki z którymi inni gracze w różny sposób wchodzą w interakcję, czy Boty z podstawki nie mają z nimi żadnych zgrzytów mechanicznych ??
Trochę jest zgrzytów, ale to zależy już od konkretnej frakcji:
- Podziemne Księstwo (Krety) - mają w miarę normalną mechanikę, boty sobie z nimi raczej radzą, można grać bez problemów
- Jaszczurzy Kult - też jest w miarę ok, ta mechanika, że nawet 1 Ogród wystarczy do kontroli potrafi trochę namieszać w algorytmie botów (najgorzej to może zadziałać na bota ptaków - Elektryczne Dynastie), ale ogólnie ok, wg mnie można grać
- Kompania Plemion Rzecznych (Wydry) - tu już gorzej, bo mechanika zakupu kart i usług z botem nie zadziała, boty niczego nie kupią, więc jak będziesz grał solo, to teoretycznie możesz się jakoś rozkręcić dzięki zasadzie Protekcjonizmu, ale duża część mechaniki tej frakcji nie zagra. Za to kooperacyjne granie na bota (lub boty) umożliwia przegięte windowanie cen (na początku gry wszystko po 4, żeby rozkręcić Wydry, a potem wszystko po 1, by sojusznik ze wszystkiego mógł korzystać po taniości). Raczej nie polecam, ale w grze solo spróbować można.
- Krucza Konspiracja - najgorzej, bo Krucze Intrygi mają być czymś w rodzaju gry blefu, boty nie mają mechanizmu reakcji na podłożenie żetonu na ich polanie. Trzeba uznać, że ta frakcja nie ma sensu w grze przeciwko botom.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 01 paź 2021, 09:07
autor: narandil
dzięki, poszperałem trochę na BGG i znalazłem oryginalny wątek, gdzie użytkownik fanowsko zaczynał tworzenie tych botów: https://boardgamegeek.com/thread/206803 ... -cwe2-upda
potem przejęło to wydawnictwo i wydało jako oficjalny dodatek :)

Co ciekawe w tym wątku twórca ma też ukończone Boty dla kolejnych 4 frakcji (jeśli dobrze rozumiem to teraz Leder Games bierze te Boty i testuje/zmienia a później oficjalnie wydaje) oraz właśnie zasady gry jak sprawić, aby Boty wchodziły w interakcję z Wydrami i Krukami :D

Re: Root (Cole Wehrle)

: 01 paź 2021, 14:55
autor: Otorek
W wklepiku Portalu pokazał się już insert do Roota, cięzko powiedzieć czy ze strony reDrewno.pl będzie taniej - bo strzelam, że to ich produkt.
Edit:
Produkt na stronie reDrewno pokaże się wkrótce i nie tylko w opcji z HDF

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 paź 2021, 07:40
autor: Wrotek
Na wstępie przepraszam, ale temat dość długi a szukajka nie znalazła tego co chciałem.
Przymierzam się do Roota, ale gram głównie z żoną. Czy Root sprawdza się na dwie osoby? Czy ogranicza się to tylko do pojedynku koty vs ptaki?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 paź 2021, 08:08
autor: Mr_Fisq
Wrotek pisze: 07 paź 2021, 07:40 Na wstępie przepraszam, ale temat dość długi a szukajka nie znalazła tego co chciałem.
Przymierzam się do Roota, ale gram głównie z żoną. Czy Root sprawdza się na dwie osoby? Czy ogranicza się to tylko do pojedynku koty vs ptaki?
Da się grać, ale w podstawce sensownie wygląda chyba tylko pojedynek koty vs ptaki (ja tak grywałem z żoną).
Jakąś opcją są boty, czy to w wersji PL od Portalu, czy nawet darmowe w ENG z BGG, ale tu też pewne nacje nie chwycą.

Ogólnie Root rozwija skrzydła przy większej liczbie osób; dla mnie 4 to optimum, ale nie próbowałem grać na więcej.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 paź 2021, 08:22
autor: narandil
Wrotek pisze: 07 paź 2021, 07:40 Na wstępie przepraszam, ale temat dość długi a szukajka nie znalazła tego co chciałem.
Przymierzam się do Roota, ale gram głównie z żoną. Czy Root sprawdza się na dwie osoby? Czy ogranicza się to tylko do pojedynku koty vs ptaki?
ja kupiłem właśnie do grania z żoną - ale tak jak kolega wyżej pisze - dodatek z Botami obowiązkowy, żeby były co najmniej 3-4 frakcje na planszy i żeby gracze mogli grać dowolnymi frakcjami (grałem już z nimi trochę solo po eng i jest sporo do ogarnięcia ale jak to ci nie przeszkadza to działa to fajnie) - wiadomo, że z Botami będzie mniej tej "gry nad stołem"/negocjacji między graczami ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma :) A parę postów wyżej podałem linki do BGG gdzie są już wstępne BOTY dla frakcji z dodatków więc i te możesz już dołączyć do kolekcji i zwiększyć różnorodność :)

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 paź 2021, 08:27
autor: Jareks1985
Moim zdaniem grajac innym składem niż koty vs ptaki, balans jest mocno zachwiany.

w ksiedze praw macie rozpiskę skladu frakcji do rozgrywki. Z tego co pamietam koty, ptaki, krety, sojusz, są w miare grywalne na dwóch. Reszta jest zależna od innych więc mogą pojawić się spore problemy z balansem.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 06 lis 2021, 12:02
autor: Sol
Hej, widzę w sklepach angielską wersję z dopiskiem 2nd edition. Czy polska wersja jest też w tej wersji? Czy jest jakiś problem z wersjami? Czy na horyzoncie widać jakiś zbiorczy pakiet, jak do Everdell?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 06 lis 2021, 12:06
autor: Yuri
Wydana ostatnio przez Portal edycja jest zaktualizowana.
Co do zbiorówki nikt nic nie zapowiadał.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 06 lis 2021, 19:35
autor: Yuri
Na nast tydz mamy maraton z CDMD i ROOTem. Jakieś porady wzgl najczesciej popełnianych błędów w kwestii pierwszych gier?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 06 lis 2021, 20:16
autor: Anarprim
Bijcie włóczęge od początku, chyba że będziesz grał Włóczęgą to przekonaj resztę żeby przekuwali ci miecze i kusze :D

Re: Root (Cole Wehrle)

: 06 lis 2021, 22:39
autor: karmazynowy
Yuri pisze: 06 lis 2021, 19:35 Na nast tydz mamy maraton z CDMD i ROOTem. Jakieś porady wzgl najczesciej popełnianych błędów w kwestii pierwszych gier?
Nie ignorujcie zielonych tostów. Najmniej go widać na mapie a później punktuje jak szalony.

Z zasad to kot często zapomina, ze szpitalem może reanimować zbite jednostki po bitwie. No i że każdy ściągnięty żeton punktuje, więc za zbijanie drewna kotom tez lecą punkty. Dla Ptaka taka podpowiedź, że wywalanie dekretu nie jest końcem świata, czasem nawet warto szybko się rozlać po mapie ze świadomością wywalenia się za chwilę. A dla Włóczęgi podpowiedź, że mu najłatwiej balansować grę, musi obserwować kto prowadzi i podcinać mu skrzydła, ale tak jak wyżej, nie ignorujcie go, bo jak nikt go nie zbije przez całą rozgrywkę to ma duże szanse na wygraną.
XLR8 pisze: 06 lis 2021, 22:26
Yuri pisze: 06 lis 2021, 19:35 Na nast tydz mamy maraton z CDMD i ROOTem. Jakieś porady wzgl najczesciej popełnianych błędów w kwestii pierwszych gier?
Tak. Granie w roota to błąd. To taka gra wojenna dla dzieci, które nie ogarną prawdziwych gier wojennych.
Dokładnie, a FCM to jakaś popierdolka, trzeba prawdziwy biznes prowadzić a nie w jakieś głupie gierki grać.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 06 lis 2021, 22:42
autor: Chudej
Yuri pisze: 06 lis 2021, 19:35 Na nast tydz mamy maraton z CDMD i ROOTem. Jakieś porady wzgl najczesciej popełnianych błędów w kwestii pierwszych gier?
Kotami gra jest na tyle prosta, że nawet nie ma co się rozpisywać, nimi gra się jak w każdy inny area control. Może tyle, żeby oszczędzać niebieskie karty na dodatkowe akcje jak będą potrzebne. Przeciwko nim staraj się niszczyć to, co da im przy następnym budowaniu najwięcej punktów lub dodatkową kartę lub drewno (za żetony drewna też są punkty).

Ptaszkami, gdy nie wiesz w którą część dekretu pójść, najbezpieczniejszymi opcjami są chyba rekrutowanie i ruch. Pamiętaj, że za niespełnienie dekretu tracisz punkty w liczbie niebieskich kart w dekrecie. Przeciwko nim też trzeba zerkać na dekret i starać się go rozwalić. Trzeba też uważać, bo przy remisach to oni kontrolują pole.

Nie daj się rozwinąć Woodland Alliance. Jak grasz nimi to gdy jest taniej, stawiaj żetony ile wlezie, a jak koszt wzrasta, to rozsiewaj je poprzez poświęcanie wojowników. Najważniejsze to zbudować bazę i jej bronić.

Vagabondem, w zależności od klasy robi się trochę różne rzeczy - osobiście najbardziej lubię tego, co wywołuje pochodni walkę między 2 dowolnymi frakcjami na polu, bo można nim narobić najwięcej rabanu, ale on jest w którymś dodatku. Z ogólnych porad, to na start skup się na budowaniu swojego ekwipunku odwiedzając ruiny. Grałem nim tylko w wersję elektroniczną, ale w większości rozgrywek questy prawie zawsze olewałem, zwykle lepiej jest po prostu dać komuś śmieciową kartę za punkty, albo kogoś zaatakować i zniszczyć mu żeton. Przeciwko vagabondowi trzeba patrzeć na ekwipunek - najważniejsze, to żeby nie miał za dużo mieczyków i kusz. Jak robi się zbyt bogaty, to zaatakować go raz czy 2 większą grupką, żeby wymusić powrót do lasu. Ostrożnie też z craftowaniem czego popadnie - poza wymienionymi wcześniej mieczami w późniejszej fazie herbatki też są bardzo ważne.

Frakcjami z dodatków grałem zbyt mało, żeby się wypowiadać, jedyne co to pograłem trochę Jaszczurami i przeciwko nim nie polecam grać jako Eyrie, bo będzie bardzo frustrująca gra (dekret vs auto kontrolowanie terenu z ogrodem) :)

Re: Root (Cole Wehrle)

: 06 lis 2021, 23:19
autor: Chudej
XLR8 pisze: 06 lis 2021, 22:26 Tak. Granie w roota to błąd. To taka gra wojenna dla dzieci, które nie ogarną prawdziwych gier wojennych.
Dam się zbaitować, a co. Gry wojenne też są dla dzieci, prawdziwe kozaki walczą na prawdziwej wojnie zamiast przesuwać kartonowe żetony! A jak już, to grają tylko w takie coś:

https://boardgamegeek.com/boardgame/481 ... ar-1940-43

Root to jednak zupełnie inne doświadczenie niż "prawdziwe gry wojenne" i jedyne, co się przenosi z Roota w porównaniu do COINów (bo tu akurat najbliżej) to asymetryczność, bo sama rozgrywka jest dosyć płytka, chociażby ze względu na malutką mapę i jeden typ jednostek u każdej strony konfliktu. Nie znaczy jednak, że nie może sprawiać frajdy i nie warto w to zagrać. Do prawdziwych gier wojennych to mało kto zresztą ma głowę, na samym forum jest może kilka osób i chyba każdy ma problem ze znalezieniem współgraczy spoza wątku tego jednego wątku :)

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 lis 2021, 01:24
autor: kasztan4321k
Yuri pisze: 06 lis 2021, 19:35 Na nast tydz mamy maraton z CDMD i ROOTem. Jakieś porady wzgl najczesciej popełnianych błędów w kwestii pierwszych gier?

Tak na szybko porady które zwykle udzielam każdemu jak zaczynamy grę.
Wrzuciłem w spoiler bo może to komuś zepsuć radość z odkrywania mechanik gry.
Spoiler:
Z innej beczki:
Ktoś grał na fanowskie frakcje i może jakąś zarekomendować? :D

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 lis 2021, 09:18
autor: XLR8
Yuri pisze: 06 lis 2021, 23:06
XLR8 pisze: 06 lis 2021, 22:26...
Tak. Granie w roota to błąd. To taka gra wojenna dla dzieci, które nie ogarną prawdziwych gier wojennych.
Miej dla mnie litość, ja jestem dzieckiem ameri i po prostu badam obce lądy :) to i tak dużo z mojej strony :)

P. S. Dziękuję wszystkim za uwagi, pokrywają się z tym co czytałem :)
Poprawię :p
Granie w roota raz, albo bardzo rzadko to błąd. Ta gra jest raczej płytka i niestety jeśli nie grasz w nią wiele razy to prawie zawsze kończy się gdy ktoś nagle mówi "robię to i to, dostaję 10pkt i wygrywam" a reszta stołu na to "aha".
Trzeba mocno ograć każdą frakcję żeby wiedzieć co dokładnie robi i będzie robić. Inaczej tylko patrzysz jak każdy coś dłubie na swojej planszetce.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 lis 2021, 09:40
autor: anitroche
kasztan4321k pisze: 07 lis 2021, 01:24 -Szop przekuwa karty tylko jednego koloru i maksymalnie 4 -
Doprecyzowując, to przekuwa w danej turze karty jednego koloru (tego, na jakiej polanie akurat stoi). Ale nie rozumiem tego, że maksymalnie 4? Jak to maksymalnie 4?
Yuri pisze: 06 lis 2021, 19:35 Na nast tydz mamy maraton z CDMD i ROOTem. Jakieś porady wzgl najczesciej popełnianych błędów w kwestii pierwszych gier?
Ja zaczynaliśmy grać w Roota zrobiłam listę zasad, które często zapominaliśmy. Wrzucam w spojler może się przyda przeczytać/mieć do wglądu podczas rozgrywki i zwrócić na te zasady szczególną uwagę:
Spoiler:

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 lis 2021, 11:12
autor: anitroche
Jak już wyjęłam Roota przed napisaniem wcześniejszego posta, to pomyślałam, że porównam starą (pierwsze wydanie polskie podstawki) i nową Księgę Praw (pierwsze wydanie dodatku Podziemia), poniżej w spojlerze zmiany, które znalazłam. Różnice są pogrubione, jeśli cały podpunkt jest pogrubiony, to znaczy, że jest zupełnie nowy w księdze praw. Kursywą dodałam moje komentarze.
Spoiler:

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 lis 2021, 13:15
autor: kasztan4321k
anitroche pisze: 07 lis 2021, 09:40
kasztan4321k pisze: 07 lis 2021, 01:24 -Szop przekuwa karty tylko jednego koloru i maksymalnie 4 -
Doprecyzowując, to przekuwa w danej turze karty jednego koloru (tego, na jakiej polanie akurat stoi). Ale nie rozumiem tego, że maksymalnie 4? Jak to maksymalnie 4?

Ah, efekt pisania o 1 w nocy. Maksymalnie w danej turze może przekuć 3 przedmioty bo potem nie będzie miał młotków - cztery ma możliwość przekucia tylko w dodatku, jak drugi szop jest w grze i będzie miał szczęście znalezienia młotka pod ruinami.
Mój błąd, dziękuje za wyłapanie :)

Re: Root (Cole Wehrle)

: 07 lis 2021, 13:51
autor: wrojka
kasztan4321k pisze: 07 lis 2021, 13:15 cztery ma możliwość przekucia tylko w dodatku, jak drugi szop jest w grze i będzie miał szczęście znalezienia młotka pod ruinami.
Mój błąd, dziękuje za wyłapanie :)
To ja wyłapię jeszcze jedno przeoczenie (chociaż to temat o grze, a nie o zasadach)
9.8.1 Add Extra Item to Ruins. During setup, use both
sets of items for ruins, and place two items in each
ruin slot. When a Vagabond explores a ruin with
two items, he may look at them and take one of
his choice so long as it does not match another
“R” item on his faction board.
By taking two Explore
actions, a Vagabond could take both items
from one ruin.
Tj. Vagabond może mieć 3 młotki, ale nigdy 4 [chyba, że o czymś nie wiem].
1. Bo są chyba dwie postacie VB, które zaczynają z młotkiem startowym [wydaje mi się, że mają małą literkę "S" na sobie]
2. Mogą pozyskać młotek spod ruin [z literką "R"]
3. Jest jeden młotek do wycraftowania [bez literki :D ]