Strona 30 z 30

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lut 2023, 15:24
autor: Dr. Nikczemniuk
Pompa85 pisze: 07 lut 2023, 13:33 W szachach po debiucie najczęściej też jest jedyna droga do zwycięstwa. 😉 Tam masa rzeczy została już rozpracowana.
No głupotę napisałeś i tyle. Magnus Carlsen jest mistrzem świata od 2013r, pewnie dlatego, że tylko on jeden wie o jedynych drogach do zwycięstwa i ma wszystko rozpracowane :lol:
Takie rzeczy właśnie piszą pseudo mastersi co to odkryli, że Kawerna jest broken bo nie ma stu dróg do zwycięstwa. Ja też przestałem grać w Tzolkina ze względu na oklepane strategie w które można grać na autopilocie, ale jednym to pasi a innym nie.
No i jeszcze taka myśl mnie naszła, to po co ci kozacy grają na BGA w Kawernę skoro jest broken? Ja myślę, że lubią tę grę i sprawia im to przyjemność niż pisanie że gra jest kiepska, ot co :D

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lut 2023, 16:09
autor: Stephan
Dr. Nikczemniuk pisze: 07 lut 2023, 12:33
Mr_Fisq pisze: 07 lut 2023, 09:24 Problem o którym piszecie dotyczy również gry z dodatkiem?
Problem dotyczy większości gier rozłożonych na czynniki pierwsze i wymasterowanych na maxa, ale nie tych do grania rodzinnego z graczami casualowymi a nie tymi masters, ot co.
No i nie dotyczy gier ściąganych z półki raz czy dwa razy w roku.
Pytanie tylko kiedy to naprawdę staje się problemem. Uwe Rosenberg zdecydował się na szalony ruch, udostępnieniając pełen komplet ulepszeń na raz i od samego początku, bez żadnego draftu czy losowania, sugerując tym samym, że wszystko ma doskonale policzone i przetestowane (ja nadal chciałabym wierzyć, że naprawdę tak jest i ktoś to udowodni, pokazując jak ugrał 120pkt taktyką np. "na żelazo"). Tymczasem, mając doświadczenia wyniesione z partii online, nie będę się już potrafił dobrze bawić Kawerną np. grając z rodzinką do kotleta. Młody zapyta co robi ten czy tamten kafelek, a ja mu odpowiem, że nic i jeżeli chce ograć tatusia, to nawet niech na to nie patrzy! 😋

Dla odmiany - grając na żywo w TTA czasem wezmę tego Szekspira, bo choć wiem, że statystycznie częściej przegra z np Newtonem, to jednak widzę też możliwość zapunktowania na nim w sprzyjających okolicznościach i wygrania dzięki temu partii.

No i jeszcze taka myśl mnie naszła, to po co ci kozacy grają na BGA w Kawernę skoro jest broken? Ja myślę, że lubią tę grę i sprawia im to przyjemność niż pisanie że gra jest kiepska, ot co :D
Już napisałem, że lubię Kawernę i chciałbym ją dalej lubić. I dlatego grzecznie pytam, czy ktoś, kto grał w nią więcej, może potwierdzić lub obalić tezę, że znakomita większość zawartości gry (która to zawartość składa się na wyjątkowość Kawerny) jest bezużyteczna.

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lut 2023, 16:16
autor: Pompa85
Dr. Nikczemniuk pisze: 07 lut 2023, 15:24
Pompa85 pisze: 07 lut 2023, 13:33 W szachach po debiucie najczęściej też jest jedyna droga do zwycięstwa. 😉 Tam masa rzeczy została już rozpracowana.
No głupotę napisałeś i tyle. Magnus Carlsen jest mistrzem świata od 2013r, pewnie dlatego, że tylko on jeden wie o jedynych drogach do zwycięstwa i ma wszystko rozpracowane :lol:
Takie rzeczy właśnie piszą pseudo mastersi co to odkryli, że Kawerna jest broken bo nie ma stu dróg do zwycięstwa. Ja też przestałem grać w Tzolkina ze względu na oklepane strategie w które można grać na autopilocie, ale jednym to pasi a innym nie.
No i jeszcze taka myśl mnie naszła, to po co ci kozacy grają na BGA w Kawernę skoro jest broken? Ja myślę, że lubią tę grę i sprawia im to przyjemność niż pisanie że gra jest kiepska, ot co :D
Chess.Com albo chessmaster by ci pokazały jaki jest optymalny ruch do każdej gry. I chyba się nie zrozumieliśmy. Chodziło mi o to że w szachach jesteś w stanie rozpracować optymalnie każdą partię czy to przy użyciu maszyny czy swojej głowy. Bardzo często już zastosowanie złego debiutu powoduje przegrana. Magnus carlsen debiuty czy cale partie mistrzów zna na pamięć i dzięki temu jest w stanie obrać optymalną strategie. No i oczywiście jest geniuszem szachowym😉. Ale nigdy w życiu nie powiedziałbym że ta gra jest broken, tylko dlatego że są schematy czy optymalne zagranis. W kawerne pewnie też znajdą inne zagrania, to kwestia czasu. I zgadzam się z tobą że skoro grają to im się pewnie podoba😁. Pewnej schatycznosci nie postrzegał bym za wadę. W wielu grach po ilus nastu partiach wkrada się rutyna i schematyczność.

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lut 2023, 16:16
autor: Abizaas
Ktoś zwraca po prostu uwagę na występowanie problemu. Ja napisałem, że subiektywnie takie cechy czynią dla mnie daną grę gorszą - ale nie grałem nawet w Kawernę i na własne oczy nie mogę potwierdzić czy ten problem występuje w tej grze, ale jednak ufam bardziej znawcom co napstrykali sporo partii na bga.

Ale nie można zamieść tej "cechy" Kawerny pod dywan pisząc, że to cecha wszystkich sandboxów, a potem twierdzić, że tak jest z wszystkimi grami rozłożonymi na czynniki pierwsze - bo to po prostu nie prawda. Uważam też, że nie powinno się mówić że jak ktoś wymaga balansu w grach to powinien grać w szachy i jeszcze sugerować że któryś tam forumowicz jest jakimś "pseudomasterem" cokolwiek to znaczy.

W Projekt Gaja brak balansu ras naprawiono licytacjami. W TTA mamy pozycje w których nawet najgorsze karty mogą się przydać.

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lut 2023, 20:29
autor: wajwa
Dla mnie Kawerna to jedna z najlepszych gier Uwe.
Oczywiście nie sposób uciec od porównań z Agricolą.
Można by rzec , że to Agri bis , albo Agri na sterydach.
Dla mnie zawsze Agicola stała wyżej w tym zestawieniu , oczywiście nie umniejszając niczego Kawernie.
Zawsze byłem zdania , że to dzięki temu iż w Agricolę miałem okazję pograć więcej (liczone w setkach partie na żywo i po sieci) , Kawerna wpadała na stół raczej okazyjnie.
Przez to (nie znając tak dobrze gry) zawsze grałem swoim utartym schematem , nie eksplorując zbytnio (i nie starając się poznać) wszystkich budynków.

Pojawienie się Kawerny na BGA sprawiło , że w grudniu na fali entuzjazmu ;-) zagrałem w stałej 3-osobowej ekipie 11 partii z rzędu , jedna po drugiej.
Oczywiście pierwsze partie po staremu ;-) , ale w każdej kolejnej zaczęliśmy badać możliwości jakie daje gra.
Można powiedzieć , że udało się przemielić wszystkie dostępne budynki.
Rozegrane partie pokazały , że ofc są budynki , które trzeba wystawić , są i takie , które nie robią zbytniej różnicy.
Pograliśmy i na pełne uzbrojenie , i na granie bez wypraw , i na kopalnie , i na zwierzęta.
Trudno stwierdzić , jaka jest strategia wygrywająca i czy jest ?
Tu dużo zależy od współgraczy i tego na ile komuś pozwolą ...
Jeżeli mam 6 krasnoludów , wszyscy są nieuzbrojeni , biorę budynek , który daje 10 VP za 6 ludków i 8VP za spełnienie warunku nieuzbrojenia no to można sobie maksować wyniki ;-)
U nas raczej nikt nikomu na takie rzeczy nie pozwala , jak masz 6 chopków to budynku , który to punktuje nie wyhaczysz ;-)
Jak masz izbę na krasnoluda , to się nie rozmnożysz w następnej rundzie ;-)
Doceniłem jednak w tej grze kilka budynków , na które wcześniej nie zwracałem specjalnej uwagi ...
Chociażby taki który zmienia "albo" na "i" na polach akcji.
Nagle okazuje się , że można mocno wcześniej się rozmnożyć , bo na polu , gdzie jest "powiększenie rodziny" albo "budowanie budynku" , nagle mamy jedno i drugie.
Jest tam więcej takich smaczków i powiem szczerze to odkrywanie na nowo pewnych budynków było bardzo przyjemne , otworzyło mi trochę oczy na możliwości jakie daje Kawerna.

Po intensywnym miesięcznym graniu jednakże powiedzieliśmy sobie stop.
Dlaczego ?
Rozgrywki stały się schematyczne , wciąż był to wyścig o to kto się najszybciej rozmnoży ( i to jest fajne) , jednakże wciąż obracamy się wśród tych samych budynków ...

... i dlatego wolę Agricolę ;-) , gdzie każdy musi się uporać z ręką kart , które są unikalne , bo tylko nasze , obręb wspólnych kart stanowią jedynie Duże Usprawnienia , zresztą ktoś tu nawet sugerował , żeby potasować w Kawernie budynki i rozdać graczom ;-)

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lut 2023, 22:21
autor: rdbeni0
wajwa pisze: 07 lut 2023, 20:29 (...)
... i dlatego wolę Agricolę ;-) , gdzie każdy musi się uporać z ręką kart , które są unikalne , bo tylko nasze , obręb wspólnych kart stanowią jedynie Duże Usprawnienia , zresztą ktoś tu nawet sugerował , żeby potasować w Kawernie budynki i rozdać graczom ;-)
to byłoby dosyć ciekawe home rule - zamiast ogólnodostępnej puli wszystkich budynków wyłożonych na środku planszy, to gdyby każdy gracz miał losowo (lub przez draft) wybrane tylko np. 7 kafli które może wybudować? Zrobić trzeba wyjątek dla zwykłych izb. Co sądzicie? Mi się podoba. Każdy ma swoją przypisaną pulę od początku gry. I tylko z tej puli może budować. Może to całkiem spoko być - i wtedy naprawi też problem który zaczyna sygnalizować Stephan...

I dodajemy zasadę, że np. za 1 rubin można w dowolnym momencie odrzucić jakiś niechciany i wylosować kolejny kafel.
Albo... za 1 psa. Bo psy są trochę mało użyteczne w tej grze.

Można też rozważyć czy pula jest widoczna czy zakryta (i obydwie opcje mogą być ciekawe).

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lut 2023, 22:30
autor: warlock
Najlepiej zrobić to tak, że draftuje się 7 Pomocników i 7 Małych Usprawnień, a potem

a nie... czekaj...

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lut 2023, 23:20
autor: Dr. Nikczemniuk
warlock pisze: 07 lut 2023, 22:30 Najlepiej zrobić to tak, że draftuje się 7 Pomocników i 7 Małych Usprawnień, a potem

a nie... czekaj...
A draftuj sobie te ściany tekstu :lol:

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 08 lut 2023, 08:19
autor: wajwa
rdbeni0 pisze: 07 lut 2023, 22:21
wajwa pisze: 07 lut 2023, 20:29 (...)
... i dlatego wolę Agricolę ;-) , gdzie każdy musi się uporać z ręką kart , które są unikalne , bo tylko nasze , obręb wspólnych kart stanowią jedynie Duże Usprawnienia , zresztą ktoś tu nawet sugerował , żeby potasować w Kawernie budynki i rozdać graczom ;-)
to byłoby dosyć ciekawe home rule - zamiast ogólnodostępnej puli wszystkich budynków wyłożonych na środku planszy, to gdyby każdy gracz miał losowo (lub przez draft) wybrane tylko np. 7 kafli które może wybudować? Zrobić trzeba wyjątek dla zwykłych izb. Co sądzicie? Mi się podoba. Każdy ma swoją przypisaną pulę od początku gry. I tylko z tej puli może budować. Może to całkiem spoko być - i wtedy naprawi też problem który zaczyna sygnalizować Stephan...

I dodajemy zasadę, że np. za 1 rubin można w dowolnym momencie odrzucić jakiś niechciany i wylosować kolejny kafel.
Albo... za 1 psa. Bo psy są trochę mało użyteczne w tej grze.

Można też rozważyć czy pula jest widoczna czy zakryta (i obydwie opcje mogą być ciekawe).
Idąc tym tropem można stworzyć wspólną pulę Pomocników i Usprawnień w Agricoli :wink:
Tylko po co ?
Agri to Agri , Caverna to Caverna.
Wiadomo , wszystko wyrasta z jednego pnia , ale niech rzeczy które te gry wyróżniają , wspólna/odrębna pula kart/budynków , wyprawy , pozostaną na swoim miejscu 8)

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 08 lut 2023, 08:27
autor: anitroche
A co myślicie o wprowadzeniu kary punktowej za kazdy brakujący typ budynku w naszej jaskini? Coś jak kara za brakujący typ zwierzaka na koniec gry

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 08 lut 2023, 09:30
autor: Dr. Nikczemniuk
anitroche pisze: 08 lut 2023, 08:27 A co myślicie o wprowadzeniu kary punktowej za kazdy brakujący typ budynku w naszej jaskini? Coś jak kara za brakujący typ zwierzaka na koniec gry
Tylko nie to, żadnych kar i sztucznego wymuszania. :D
wajwa pisze: 08 lut 2023, 08:19 ale niech rzeczy które te gry wyróżniają , wspólna/odrębna pula kart/budynków , wyprawy , pozostaną na swoim miejscu 8)
No nie koniecznie, są gry gdzie pewne rzeczy same się cisną. Podobnie jest z Orleanem, też jest cała pula dostępnych budynków, a mimo to są gracze którzy wolą ją ograniczać. I oczywiście są zwolennicy jak i przeciwnicy.

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 22 mar 2023, 10:31
autor: jozef.k
Czy ktoś mógłby spojrzeć do swojego egzemplarza Kawerny odpowiedzieć mi czy w żetonach żniw jest 4 żniwa a 3 pytajniki czy może na odwrót 3 żniw, a 4 pytajniki

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 22 mar 2023, 12:42
autor: Cezary1916
Obrazek
Obrazek
W moim egzemplarzu to tak wygląda.

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 22 mar 2023, 15:30
autor: dave8
Na karcie jest miejsce na 3 znaczniki wejść powinny być 3

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 22 mar 2023, 22:54
autor: litk
Dostał już ktoś Frantic Fiends?

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 30 sie 2023, 17:42
autor: Barbarzyńca
Czy kolejne wydania Kawerny czymś się różnią w aspekcie mechanicznym?

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

: 07 lis 2023, 10:10
autor: Polo15
Na podstawie plików dostępnych na stronie wydawcy (https://lookout-spiele.de/en/games/cave ... -downloads) oraz świetnie przygotowanych graficznie tyłów planszetek przez innego użytkownika BGG (https://boardgamegeek.com/image/4636719 ... otten-folk, https://boardgamegeek.com/image/4636750 ... otten-folk) przygotowałem polską wersję dodatków promocyjnych (Halflings i Adventurers) do samodzielnego wydruku:
https://boardgamegeek.com/filepage/2681 ... omocyjnego
https://boardgamegeek.com/filepage/2680 ... omocyjnego
Terminologia w tłumaczeniu powinna być zgodna z ostatnim wydaniem Lacerty.

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

: 12 lis 2023, 13:19
autor: rdbeni0
Po początkowym zachwycie (widać przy postach wcześniejszych)... pozbyłem się jednak Kawerny. Głównie dlatego, że:
- pudełko jest za duże
- Kawerna to dobra gra, ale na obecnym rynku jest zbyt mocna konkurencja i chcę zwolnić miejsce, sprawdzić coś innego
- jest zbyt podobna do Agricoli
- gra przeważnie sporo elementów niewykorzystanych jak się gra w 2-3 osoby (nawet 60-80% nigdy się nie wykorzystuje i leżą odłogiem)
- a także że wydaje mi się jednak słabo zbalansowana i są rzeczy znacznie lepsze/słabsze: prawdopodobnie jest tylko kilka strategii wygrywających, a reszta nie ma sensu - co powoduje, że po odkryciu tych strategii wiele elementów stanie się bezużytecznych na zawsze (to tylko opinia, może być błędna)

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

: 18 lut 2024, 09:18
autor: Black-Hut
Cześć, kupiłem używaną kawerna i brakuje mi karty handlarz rudą, mógłby ktoś podesłać mi skan żebym mógł sobie wydrukować?

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

: 18 lut 2024, 10:21
autor: Mr_Fisq
rdbeni0 pisze: 12 lis 2023, 13:19 - Kawerna to dobra gra, ale na obecnym rynku jest zbyt mocna konkurencja i chcę zwolnić miejsce, sprawdzić coś innego
Warto rzucić przykładami :)