Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
mafiafb
Posty: 137
Rejestracja: 28 lip 2013, 20:18

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: mafiafb »

No to kiepska wiadomość. Czyli generalnie sytuacja, w której nie tracimy krzyża a 'zakrywamy kafelek' to mgła.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Nietylko mgła, jeszcze wyspa ma parę innych brudnych zagrań w kieszeni,gotowych do uprzykrzania nam gry. ;)
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
mafiafb
Posty: 137
Rejestracja: 28 lip 2013, 20:18

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: mafiafb »

Piszesz, że z kafelka zakrytego spadają wszystkie znaczniki bezpowrotnie. Czy to znaczy, ze wykonując akcję zagrożenia i odwracając kafelek (właśnie przykładowo budując most) z powrotem mamy czystą lokację bez mgły i wyczerpanych zasobów, jeżeli takie tam akurat były?
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Nie mam jak sie upewnic, nie pamietam jak bylo tam z mgla, ale wydaje mi sie, ze tak wlasnie jest. Najlepiej jakby ktos to potwierdzil, bo nie chce wprowadzac w blad ;)
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3095
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 622 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

Też męczę ostatnio "Przeklętą wyspę" i mam takie pytanie-przemyślenie-obserwację gdyż nie wiem czy moje wnioskowanie jest słuszne.

1. Najbardziej upierdliwą sprawą w tym scenariuszu jest fakt iż na kafelku z mgłą teren jest nieodkryty. Przy 1-2 graczach ciężko o szybkie tempo odkrywania kafelków. Może się zatem zdarzyć że nie trafi się kafelek z łąką (potrzebny do wyprodukowania liny) oraz nie trafi się kafelek ze wzgórzami. Obie "rzeczy" są potrzebne do produkowania "Świętego dzwonu", który usuwa mgłę. Może się zdarzyć że po 3 rundach będą 4 kafle odkryte, a na pozostałych 6 polach nieodkrytych będzie już mgła, czyli raczej scenariusz "pozamiatany".

2. Kwestia druga to żetony kolejności kładzione na Totemach. Jaki to ma sens? W zasadzie poza oznaczeniem Totemu nr 1 reszta ma działanie natychmiastowe (nr 2 natychmiastowe zadanie ran, a od nr 3 w górę po prostu kładzenie znacznika mgły). Po co więc "bawienie się" w numerowanie Totemów?

3. Wśród kart tajemnic jest przedmiot "amulet ochronny" pozwalający jeden raz usunąć dowolny znacznik z kafelków wyspy. Czy mogę za jego pomocą usunąć znacznik mgły?
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

1. A nie mozesz mgly ustawic na niepotrzebnych Ci kafelkach, zamiast na nieodkrytych?
2. W innych scenariuszach jest to niezbedne, wiec takie sa ogolne zasady gry.
3. Jak dowolny znacznik to dowolny znacznik ;)
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
mafiafb
Posty: 137
Rejestracja: 28 lip 2013, 20:18

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: mafiafb »

DarkSide pisze:1. Najbardziej upierdliwą sprawą w tym scenariuszu jest fakt iż na kafelku z mgłą teren jest nieodkryty. Przy 1-2 graczach ciężko o szybkie tempo odkrywania kafelków. Może się zatem zdarzyć że nie trafi się kafelek z łąką (potrzebny do wyprodukowania liny) oraz nie trafi się kafelek ze wzgórzami. Obie "rzeczy" są potrzebne do produkowania "Świętego dzwonu", który usuwa mgłę. Może się zdarzyć że po 3 rundach będą 4 kafle odkryte, a na pozostałych 6 polach nieodkrytych będzie już mgła, czyli raczej scenariusz "pozamiatany".
Czyli mówisz o sytuacji, gdzie masz już zwiedzoną całą wyspę? Czy może planujesz kłaść mgłę na miejscach, gdzie kafelki jeszcze nie zostały dolosowane? Zauważyłem, że w tym scenariuszu krytyczne jest zbudowanie liny i dzwonów tak szybko, jak to możliwe, gdyż w przypadku gdy przyjdzie mgła i zakryje nam łąkę, albo wzgórza (które są bodajże tylko 2) to praktycznie nie ma szans wygrać.
Ja z kolei mam pytanie o żeton +1 drewno.
1. Z przygody wynika, że muszę położyć go i rozpatrywać w przypadku budowy palisady, dachu, broni, czyli generalnie zwiększa nam koszt rozbudowy obozu, ale co gdy nie będę używał drewna a skóry? Czy wtedy na dwóch graczy płacę tylko jedną skórę (alternatywny koszt drewna na 2 graczy jest zerowy), czy skórę +1 drewno za utrudnienie?
2. Co w przypadku, gdy mgła zostanie położona na kafelku na którym mamy obóz i mamy "Siekierę" - +1 drewno na polu obozu. Czy w fazie otrzymywania surowców otrzymujemy jakieś zasoby, czy nie?
Ostatnio zmieniony 16 sie 2013, 13:31 przez mafiafb, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Widze tu jakies pomowienia jesli chodzi o umieszczenie mnie jako cytowanego ;)

Zeton "+1 drewna" zwieksza koszt tylko przy placeniu w drewnie.

Nie pamietam dokladnego wordingu, ale jesli jest napisane, ze gdy masz oboz na kafelku z mgla to nie otrzymujesz surowcow w fazie produkcji, to siekiera nic nie pomaga. Natomiast paradoksalnie pomaga na kafelku bez drewna, tak nawiasem ;)
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
mafiafb
Posty: 137
Rejestracja: 28 lip 2013, 20:18

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: mafiafb »

Poprawiona quota:) I dzięki za odpowiedź.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3095
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 622 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

jolietjake pisze:
DarkSide pisze:2. Kwestia druga to żetony kolejności kładzione na Totemach. Jaki to ma sens? W zasadzie poza oznaczeniem Totemu nr 1 reszta ma działanie natychmiastowe (nr 2 natychmiastowe zadanie ran, a od nr 3 w górę po prostu kładzenie znacznika mgły). Po co więc "bawienie się" w numerowanie Totemów?
2. W innych scenariuszach jest to niezbedne, wiec takie sa ogolne zasady gry.
Ale w tym konkretnym przypadku jest to w zasadzie sztuka dla sztuki.
mafiafb pisze:
DarkSide pisze:1. Najbardziej upierdliwą sprawą w tym scenariuszu jest fakt iż na kafelku z mgłą teren jest nieodkryty. Przy 1-2 graczach ciężko o szybkie tempo odkrywania kafelków. Może się zatem zdarzyć że nie trafi się kafelek z łąką (potrzebny do wyprodukowania liny) oraz nie trafi się kafelek ze wzgórzami. Obie "rzeczy" są potrzebne do produkowania "Świętego dzwonu", który usuwa mgłę. Może się zdarzyć że po 3 rundach będą 4 kafle odkryte, a na pozostałych 6 polach nieodkrytych będzie już mgła, czyli raczej scenariusz "pozamiatany".
Czyli mówisz o sytuacji, gdzie masz już zwiedzoną całą wyspę? Czy może planujesz kłaść mgłę na miejscach, gdzie kafelki jeszcze nie zostały dolosowane? Zauważyłem, że w tym scenariuszu krytyczne jest zbudowanie liny i dzwonów tak szybko, jak to możliwe, gdyż w przypadku gdy przyjdzie mgła i zakryje nam łąkę, albo wzgórza (które są bodajże tylko 2) to praktycznie nie ma szans wygrać.
Dopiero po kilku grach w scenariusz nr 2 uzmysłowiłem sobie jak kłopotliwe (gdyż bardzo rzadko występujące) będzie granie z użycie "Świętego dzwonu". Otóż OBA kafelki ze wzgórzem występujące w grze posiadają totem. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest to, że jeśli jednym z pierwszych dwóch odkrytych totemów nie jest kafelek ze wzgórzem, to trzeba sobie już radzić bez świętego dzwonu.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
aspo
Posty: 465
Rejestracja: 27 paź 2011, 14:10
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: aspo »

Przepraszam, jeśli pytanie się powtarza - 30 stron tematu przejrzałem dość pobieżnie; mogłem coś przeoczyć.

Mam taką sytuację:
Wysłałem 2 pionki (1 gracza) na 2 różne akcje budowy. Przy pierwszej ciągnę kartę przygody, która każe mi położyć znacznik "-1 pionek" na pole budowy. Co się dzieje z drugim pionkiem przy akcji, którą muszę rozpatrzyć?
a) wraca do obozu z niczym, gdyż samotnie nie może wykonać akcji
b) wraca z raną z powodu niespełnienia wymagań pola
c) czeka do kolejnej rundy na dostawienie mu kolejnego pionka
d) buduje (rzuca) normalnie, a znacznik wchodzi do akcji od następnej rundy
Ruben$
Posty: 107
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:26
Has thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Ruben$ »

Sytuacja D jest poprawna -> przy takich dylematach warto pamiętać zapis z instrukcji, że każda akcja rozgrywa się niejako w tym samym momencie tylko rozgrywamy się według porządku na planszy :)
Awatar użytkownika
sorfal
Posty: 245
Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: sorfal »

Czy można użyć świec (żeton odkrycia), kiedy nie ma się jeszcze "wymyślonego" ognia (przedmiot)?
Łowca anegdot
Lubel
Posty: 629
Rejestracja: 17 gru 2011, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lubel »

sorfal pisze:Czy można użyć świec (żeton odkrycia), kiedy nie ma się jeszcze "wymyślonego" ognia (przedmiot)?

Można, to jest niezależne. Odkryłeś świece z krzesiwem. Ogień jako ogień wynajdziesz sobie później.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Ruben$ pisze:Sytuacja D jest poprawna -> przy takich dylematach warto pamiętać zapis z instrukcji, że każda akcja rozgrywa się niejako w tym samym momencie tylko rozgrywamy się według porządku na planszy :)
A najlepiej zapamiętać, że wszystkie takie żetony zaczynają działanie dopiero po bieżącej fazie akcji.
Lubel pisze:
sorfal pisze:Czy można użyć świec (żeton odkrycia), kiedy nie ma się jeszcze "wymyślonego" ognia (przedmiot)?
Można, to jest niezależne. Odkryłeś świece z krzesiwem. Ogień jako ogień wynajdziesz sobie później.
Tak, świece na szczęście jeszcze się paliły, gdy je znalazłeś :D
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
sorfal
Posty: 245
Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: sorfal »

Lubel pisze:Można, to jest niezależne. Odkryłeś świece z krzesiwem. Ogień jako ogień wynajdziesz sobie później.
jolietjake pisze:Tak, świece na szczęście jeszcze się paliły, gdy je znalazłeś :D
:D
Ale trzeba przyznać, że uderza to nieco w klimat - w takim razie albo trzeba by czekać ze świecami na ogień, albo uznać, że świece dają ogień automatycznie.
Łowca anegdot
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Nie popadajmy w przesadyzm, ze uderza w klimat. Gra swietnie realizm odwzorowuje, ale jest pewna granica sensownosci, ktorej nie ma co przekraczac...
Joliet Jake na BGG
Lubel
Posty: 629
Rejestracja: 17 gru 2011, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lubel »

sorfal pisze:
Lubel pisze:Można, to jest niezależne. Odkryłeś świece z krzesiwem. Ogień jako ogień wynajdziesz sobie później.
jolietjake pisze:Tak, świece na szczęście jeszcze się paliły, gdy je znalazłeś :D
:D
Ale trzeba przyznać, że uderza to nieco w klimat - w takim razie albo trzeba by czekać ze świecami na ogień, albo uznać, że świece dają ogień automatycznie.

No to sobie wyobraź, że znalazłeś takie świetliki - pałki co jak się przełamie to świecą ;) nie jest to ogień a będziesz mógł pracować w nocy :D
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 63 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan Madejski »

Zważywszy na fakt, że i bez wynalezionego ognia traci się drewno w deszczowej nocy, należy przyjąć, że ogień w obozowisku jest obecny już od samego początku przygody (rozbitkowie mają jedno ognisko w pobliżu Schronienia i stale je pielęgnują - dlatego nie mają też problemu z rozpaleniem świec, a obóz ma ikonkę ogniska). Wynalezienie przedmiotu "Ogień" jest raczej sposobem szybkiego krzesania płomienia z dala od obozowiska (np. na plaży, gdy w oddali pojawią się żagle statku i należy natychmiast podpalić stos, zamiast robić bieg maratończyka z pochodnią) albo znalezieniem bardziej kalorycznego opału (pozwalającego rozbudować Piec).
Voila, klimat uratowany ;)
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Jan Madejski pisze:Zważywszy na fakt, że i bez wynalezionego ognia traci się drewno w deszczowej nocy, należy przyjąć, że ogień w obozowisku jest obecny już od samego początku przygody (rozbitkowie mają jedno ognisko w pobliżu Schronienia i stale je pielęgnują - dlatego nie mają też problemu z rozpaleniem świec, a obóz ma ikonkę ogniska). Wynalezienie przedmiotu "Ogień" jest raczej sposobem szybkiego krzesania płomienia z dala od obozowiska (np. na plaży, gdy w oddali pojawią się żagle statku i należy natychmiast podpalić stos, zamiast robić bieg maratończyka z pochodnią) albo znalezieniem bardziej kalorycznego opału (pozwalającego rozbudować Piec).
Voila, klimat uratowany ;)
Albo też "zbudowanie przedmiotu" Ogień to opanowanie wykorzystywania ognia w celach obronnych - w końcu zwiększa zdolność obronną palisady.
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
sorfal
Posty: 245
Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: sorfal »

Jan Madejski pisze:Zważywszy na fakt, że i bez wynalezionego ognia traci się drewno w deszczowej nocy, należy przyjąć, że ogień w obozowisku jest obecny już od samego początku przygody (rozbitkowie mają jedno ognisko w pobliżu Schronienia i stale je pielęgnują - dlatego nie mają też problemu z rozpaleniem świec, a obóz ma ikonkę ogniska). Wynalezienie przedmiotu "Ogień" jest raczej sposobem szybkiego krzesania płomienia z dala od obozowiska (np. na plaży, gdy w oddali pojawią się żagle statku i należy natychmiast podpalić stos, zamiast robić bieg maratończyka z pochodnią) albo znalezieniem bardziej kalorycznego opału (pozwalającego rozbudować Piec).
Voila, klimat uratowany ;)
Może być :)
Lubel pisze:o to sobie wyobraź, że znalazłeś takie świetliki - pałki co jak się przełamie to świecą ;) nie jest to ogień a będziesz mógł pracować w nocy :D
:lol:
Łowca anegdot
Awatar użytkownika
sorfal
Posty: 245
Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: sorfal »

jolietjake pisze:Albo też "zbudowanie przedmiotu" Ogień to opanowanie wykorzystywania ognia w celach obronnych - w końcu zwiększa zdolność obronną palisady.
Też ok, ale ten "ogień" jako warunek pierwszego scenariusza (służy do podpalenia stosu) musi mieć jednak "szersze" zastosowanie :)
Łowca anegdot
Długi_SPAP
Posty: 20
Rejestracja: 03 cze 2013, 22:51

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Długi_SPAP »

Czesc ;)

Mam problem dotyczacy budowy dachu i palisady. Widzialem filmik instruktazowy pokazujacy rozgrywke i wywnioskowalem, ze dach buduje sie tak jak schronienie, czyli w grze dla 2 osob 2 drewna lub skora. A jak jest z palisada?

dzieki za odpowiedz ;)
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Identycznie jak z dachem. Natomiast często opłaca się bardziej korzystać z przedmiotów podnoszących poziom palisady (ogień, cegły, umiejętność żołnierza).
Długi_SPAP
Posty: 20
Rejestracja: 03 cze 2013, 22:51

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Długi_SPAP »

Wiem, wiem to juz zauwazylem, ze niektore karty podnosza ich poziom ;) Dzieki wielkie za informacje
ODPOWIEDZ