Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
oneiros
Posty: 76
Rejestracja: 04 mar 2007, 15:20
Lokalizacja: Tichau

Post autor: oneiros »

Jeszcze detaliczne pytanie w sprawie Handlu:
oczywiście zasada max dwóch kart od innego gracza obejmuje sytuację, w której ciągnę 2 od jednego, a on ode mnie ani jednej?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

nie ma zadnej zasady max 2 kart od jednego gracza. jest tylko zasada, ze nie moze byc sytuacji

Gracz A -> Gracz B
Gracz B -> Gracz A
Gracz A -> Gracz B <---- to jest niedozwolone w tym momencie
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

Witam mam pare pytań (niekoniecznie o zasady)

Wczoraj gralismy w 5 osób (gra wymiata) ale nasuneło się pare przemysleń - mimo, że taka sytuacja się nie zdarzyła - czy jest możliwe żeby komuś zabrakło surowca do pobrania( w sensie karty) - i jeśli tak co sie wtedy dzieje.

Kolejne pytanie - co jest jeśli szef handlu podyktuje handel np na 8 , a ktoiś ma 6 kart - czy ta osoba wtedy nie może czy nie musi brać udziału w handlu - w polskiej instrukcji pisze że nie musi , natomiast w angielskiej nie do końca.

i ostatnie już pytanie Czy jako przywódca wojskowy musze odrazu wyznaczyc po kolei kto się jak porusza itd i dopiero wtedy zaczyna się poruszać 1 osoba, czy po kolejce każdej osoby wyznaczam znowu.


dzięki
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

Strike pisze:Witam mam pare pytań (niekoniecznie o zasady)

Wczoraj gralismy w 5 osób (gra wymiata) ale nasuneło się pare przemysleń - mimo, że taka sytuacja się nie zdarzyła - czy jest możliwe żeby komuś zabrakło surowca do pobrania( w sensie karty) - i jeśli tak co sie wtedy dzieje.
Mi się jeszce nie zdażyło, ale jeżeli by do takiej sytuacji doszło to pierwszeństwo poboru wyznaczone jest przez SZEFA HANDLU.
Strike pisze: Kolejne pytanie - co jest jeśli szef handlu podyktuje handel np na 8 , a ktoiś ma 6 kart - czy ta osoba wtedy nie może czy nie musi brać udziału w handlu - w polskiej instrukcji pisze że nie musi , natomiast w angielskiej nie do końca.
Osoba taka nie uczestniczy w handlu.
Strike pisze: i ostatnie już pytanie Czy jako przywódca wojskowy musze odrazu wyznaczyc po kolei kto się jak porusza itd i dopiero wtedy zaczyna się poruszać 1 osoba, czy po kolejce każdej osoby wyznaczam znowu.
wyznaczasz raz kolejnosc ruchów obowiązująca zarówno dla floty jak i piechoty.
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

dzięki za odpowiedzi MacDante - czyli wniosek jest taki że w polskiej instrukcji jest błąd....
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

Each player must choose that number of Resource cards from their hand, and place them facedown in front of themselves. These are the offered trade cards. If a player does not have enough Resource cards to meet the stated offer, they may not participate in the trading this turn.

to wszystko chyba wyjaśnia :)
Awatar użytkownika
klema
Posty: 461
Rejestracja: 20 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1 time

Post autor: klema »

Fakt, mój błąd. Przepraszam. :oops: Poprawione instrukcje (w Mythology jest ten sam błąd) :( zaraz prześlę do Rebela.
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

Po raz kolejny mam pytanie :D

czy jeśli prowincje A(np moją) najechał przeciwnik i po rozstrzygnieciu walki między nami mi został 1 legion jemu 2 , nastepnie w swojej fazie włancza sie 3 gracz decyduje się zaatakowac mój 1 pozostały legion - niszczy go. I teraz prowincja jest dalej moja(mimo braku oddziałów bo znacznik jest) ale czy jesli jest 2 graczy w niej czy mozliwe jest jej okupowanie lub niszczenie np karawany i jeśli tak kto to może taką akcję zrobić . w sensie czy gracz który się włączył do walki i zniszczył mój pozostały legion może odrazu okupowac lub niszczyć jeśli są tam tez oddziały innej cywilizacji.


mam jeszcze 2 pytanie - co zrobić jak tylko 2 graczy może handlować - jak ten handel ma się odbyć?
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: macike »

Strike pisze:czy jeśli prowincje A(np moją) najechał przeciwnik i po rozstrzygnieciu walki między nami mi został 1 legion jemu 2 , nastepnie w swojej fazie włancza sie 3 gracz decyduje się zaatakowac mój 1 pozostały legion - niszczy go. I teraz prowincja jest dalej moja(mimo braku oddziałów bo znacznik jest) ale czy jesli jest 2 graczy w niej czy mozliwe jest jej okupowanie lub niszczenie np karawany i jeśli tak kto to może taką akcję zrobić
Żadne z opisanych starć nie zakończyło się sytuacją na polu bitwy pozostał tylko jeden z walczących. A zatem żaden z najeźdźców nie mógł myśleć o plądrowaniu/okupacji/przejęciu kontroli.
Prowincja pozostaje w stanie wojny. Gracz A posiadający kontrolę nad prowincją w następnej turze otrzyma cały dochód wynikający z produkcji w prowincji, ale nie będzie mógł niczego w niej wybudować (pomijam wyjątek dotyczący prowincji ze stolicą).
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

spoko dziękuje za odpowiedź , jeszce bym miał prośbe żeby ktoś odpowiedział mi na 2 pytanie bo jest to dośc ważne mianowicie - co zrobić jak tylko 2 graczy może handlować - jak ten handel ma się odbyć? Szef handlu dyktuje tak handel, że tylko 2 graczy może handlować w tym szef handlu i jak to teraz zrobić?
Awatar użytkownika
max_star
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2005, 11:49
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: max_star »

gralismy niedawno i byla podobna sytuacja;
szef handlu zadecydowal o handlowaniu 5 kartami - tylko 2 graczy spelnialo ten warunek - po wybraniu kart do handlu; zawodnik A zabral karte zawodnikowi B i odwrotnie - na tym skonczyla sie faza handlu bo zawodnik A nie mial z kim juz handlowac - nie wiem czy to w zgodzie z zasadami ale tak wlasnie gralismy
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: macike »

Strike pisze:co zrobić jak tylko 2 graczy może handlować - jak ten handel ma się odbyć?
No dobrze, ale w czym jest problem?
Zakładam, że chodzi Ci o regułę dotyczącą zakazu - nazwijmy to - ciągłego handlu pomiędzy dwoma graczami.
To proste w opisanej sytuacji nie ma możliwości jej stosowania. Gracze są zmuszeni do wymiany między sobą. Podobnie może się zresztą zdarzyć w końcówce zwykłego handlu, gdy pozostaną na targu tylko dwaj kupcy.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

macike - to właśnie tak graliśmy - polegało to na przekazniu poprostu sobie wszystkich kart 2 gracza - cały handel trwal sek, tylko dawalo to niesamowitego kopa kartaginie bo za darmo mnóstwo podatku odrazu dostała , dlatego musialem się dowiedzieć jak to mniej więcej ma wygladać, czy aby napewno tak właśnie, że z pomijaniem tej zasady o nie braniu 2 x raz z rzędu od tego samego gracza. dzieki za odpowiedzi
Awatar użytkownika
max_star
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2005, 11:49
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: max_star »

macike napisał:
To proste w opisanej sytuacji nie ma możliwości jej stosowania.
Dlaczego nie mam mozliwosci stosowania ? Wlasnie po to sa reguly ! Kiedy handluje tylko dwoch graczy handel jest ograniczony (jak jest niewielu uczestnikow jednego rynku wielkich transakcji sie nie zrobi). Po to jest ta zasada.

Wyobrazmy sobie sytuacje w ktorej Dyrektorowi Handlowemu do wygrania brakuje 2 zasobow (zeby miec komplet na zbudowanie Cudu). Wie o tym ze jeden z graczy (i tylko on) moze handlowac tymi zasobami. Deklaruje tak handel zeby wymienic sie na wszystkie zasoby z jednym graczem i wygrywa gre !

Zasada wymiany kart powinna dzialac rowniez w tej sytuacji. Gracze wymieniaja sie 1 zasobem i koniec handlu.
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

max_star - wszystko pieknie ale instrukcja wyraźnie zakłada osobe trzecią podczas takiego handlu mówiąc , że po wzięciu od innej osoby surowca można znowu brać od poprzedniej gdzie zadziałała ta zasada.

a tu mamy doczynienia startowo z handlem pomiedzy tylko 2 osobami - takiej sytuacji nie ma w instrukcji.

przydałoby się żeby wypowiedziały się jeszce jakieś osoby grające w MN , bo ciekawy problem to jest :D
Awatar użytkownika
max_star
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2005, 11:49
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: max_star »

dokladnie :)
różne spojrzenia - różne interpretacje
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

Zasad dział także dla 2 osób.

Jeżeli dyrektor handlu wrzuci do licytacji 6 kart, z czego tylko 1 (prócz niego) osoba bedzie mogła uczestniczyć w licytacji.

To licytację zaczyna dyrektor handlu, następnie osoba od której ciągnął kartęzabiera mu i na tym kończy się faza lizytacji, pozostałe karty wracają na rękę.


W przypadku 4 osób uczestniczących w podobnej licytacji jedna osoba może nie mieć także możliwości wymiany, gdyż pozostałe 3 osoby wymieniają się kartami tylko ze sobą :)
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

max_star - kurcze ale dalej mało się wyjaśniło - chyba zapytam o to na angielskim forum żeby zobaczyć co oni tam myślą , bo niechce interpretować gry jak mi pasi.

edyta - nie zauważyłem posta MacDante. - czyli wychodziło by że dyktowanie handlu w którym miały by uczestniczyć tylko 2 osoby jest kompletnie nie opłacalne bo nic się nie uzyska :D
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

Dyrektor handlu zanim podda ilość kart na licytacji zawsze ma prawo wiedzieć ile kart na ręku mają inni gracze i może zawsze podać ilość mniejszą tak aby więcej osób uczestniczyło w handlu.

i jak najbardziej zyska, gdyz w ten sposob mozna zmusic przeciwnika to wystawienia wszystkich kart.

Bardzo czesto tak trzeba postepowac z EGIPTEM, aby wyzbyl sie zapasow TAXOW z reki. Madry DH potrafi tak rozegrac liytacje aby samemu zyskac najwiecej a innym pomieszac szyki :)
Ostatnio zmieniony 17 lip 2007, 09:49 przez MacDante, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
max_star
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2005, 11:49
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: max_star »

Znalazlem w instrukcji:

Wcześniejsze zakończenie wymiany handlowej
Jeśli tylko jeden gracz pozostał z odkrytą kartà podczas etapu
handlu między graczami, bierze on tą kartę z powrotem na rękę.
Jeśli dwaj gracze mają odkryte karty, po pierwszej wymianie
kart między nimi ten etap handlu się kończy. Obaj gracze zabierają
pozostałe karty na rękę.


Sprawa jasna :)[/b]
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

tak to wiadomo:) a pozatym to wie każdy nie tylko dyrektor wystarczy popatrzeć na znaczniki karawan i miast i światyn i marketów :D dlatego każdy gracz musi podać ile ma kart jeśli jest o to zapytany, a pytać go może choćby nie dyrektor handlowy - bo każdy może zobaczyć na planszy jak to wyglada.

MacDante no to wyjasniło się i nawet lepij , bo bez tej zasady wydawała mnie się opcja przegieta (ale wtedy sie na nią zgodziliśmy bo była 3 rano i gralismy już od 4 godzin a dzięki temu 30 min pozniej koniec gry :D :D )

max_star heh no i jest w instrukcji - ale brak - respekt człowieku :)
Awatar użytkownika
max_star
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2005, 11:49
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: max_star »

Strike napisał:
max_star heh no i jest w instrukcji - ale brak - respekt człowieku Smile
hahahaha
jak gralismy nie znalazlem tego w instrukcji :D
Strike
Posty: 99
Rejestracja: 03 paź 2006, 10:36
Lokalizacja: Zebrzydowice
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times

Post autor: Strike »

a swoją drogą czy wam panowie Mare Nostrum też zżera tyle czasu - u nas praktycznie niemozliwe wydaje się rozegranie gry krócej niż 4h nawet w 3 osoby ( a co ciekawe w 5 jest podobny czas gry nie wydłuża się) jedynym wyjątkiem są osoby grające 1-2 raz nie łapiące gry wtedy przez niedoplinowanie ktoś szybciej może wygrać - dlatego mimo że wszyscy pratycznie uceiszyli by się z dodatku boje się go kupić bo napewno z dodatkiem gra bedzie jeszce dłuższa - ktoś może coś na ten temat powiedzieć?
Awatar użytkownika
MacDante
Posty: 346
Rejestracja: 19 mar 2006, 11:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MacDante »

normalne zasady (nawet z dodatkiem) pozwalaja bezproblemowo zakonczyc gre w ciagu 2h.

My aby sobie pograc wprowadzilismy zasady:
- wygrywa gre osoba ktora zbuduje wykupi 5 bohaterow/cuda a nie 4.
- wszystkie códa i bohaterowie kosztują o 1 surowiec więcej nawet piramidy (z dodatkiem)
- w momencie pełnej kontroli nad wroga prowincja domową (stolica) gracz okupujący ma prawo zabić/zniszczyć jeden z cudów/bohatrów w posiadaniu tego gracza.

dzięki tym modyfikacją mozna spokojnie pograćw MN w 4h do 6h

:)

PS: JAK MARE NOSTRUM TO TYLKO Z DODATKIE M!!!
Ostatnio zmieniony 17 lip 2007, 10:16 przez MacDante, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
max_star
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2005, 11:49
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: max_star »

dluga gra - to fakt :)

nie jestem zwolennikiem jakichkolwiek dodatkow do gry typu "kartka i olowek; ale ....

najwiecej czasu zawsze zajmuje rozdawanie zasobow - przynajmniej u nas;
pomysl podpowiedzial mi jeden z graczy w Cywilizacje planszowa: Dyrektor Handlowy prowadzi "kartoteke" tzn. na kartce papieru rozpisuje nazwy grajacych cywizilacji i zaznacza ile zasobow pobieraja (w kolumnach nazwy cywilizacji w wierszach nazwy zasobow) - po kazdej zmianie zapisuje na kartce ile ma dana cywilizacja zasobow (wystarczy znacznik w odpowiedniej kratce)

taki sposob bardzo ulatwia nam gre - aktualny Dyrektor Handlowy poprostu odczytuje wartosci a osoba odpowiedzilna wydaje zasoby
ODPOWIEDZ