Czytając posty KubyP mam wrażenie, że graliśmy w jakieś różne tytuły
Oczywiście dodatkowa opłata za wcześniej wykonaną akcję bardzo boli, ale przecież każdy z graczy wykona 2-3 akcje za darmo, a za resztę i tak musi płacić. Czy to pierwszy czy ostatni. Ważne jest to, że zawsze masz szansę daną akcję wykonać (tylko przysługa Khana jest blokowana po pewnej liczbie położonych kostek). A mnie zawsze bardziej bolało wydanie 6 kasy na 6 wielbłądów na targu niż dopłacenie 3 sztuk do podróżowania o 3 pola, gdzie i tak muszę mieć 12 pieniędzy + dodatkowe koszty na szlakach.
Z tą przerażającą losowością też Kuba przesadziłeś. Toż to kostki
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tak samo jest w Burgundii, Troyes, Kingsburgu, 2xBora i całej masie innych gier
I Marco Polo ma podobne mechanizmy do innych tego typu tytułów pozwalające zmieniać wartości (przerzut, +/- do kostki). Na dodatek w tej grze trudno ustalić jakie rzuty są idealne - szóstki niby są świetne, ale trzeba za nie dużo płacić (jeśli stawiasz je na zajętych polach). Czasami lepiej mieć 3-4 niż same 5 i 6.
A chyba najlepiej to wyrzucić 5 jedynek, wziąć sobie 10 wielbłądów jako rekompensatę, a potem dowolnie przerzucać ...
Podróżowanie jest faktycznie niezwykle istotną akcją, ale pole podróży to tylko jedna z 5 opcji pozwalających na przesuwanie się po planszy. Powszechną i zawsze dostępną, ale u nas np. kontrakty z podróżowaniem schodzą jak ciepłe buły
Doskonale rozumiem, że można mieć krytyczne zdanie o tej wg mnie świetnej grze, ale argumenty potwierdzające to zdanie powinny mieć merytoryczne podwaliny, a tutaj ich jakoś nie czuję.
Na dodatek opinia ta wpłynęła na zdanie osoby, która uznała grę za zepsutą, bo ważne jest "1-2 pola" a ich zajęcie niszczy grę innym...
No proszę Was...
Oczywiście absolutnie nie zmienia faktu, że może się ona nie podobać części graczy. Nie jest ich z resztą tak mało - naliczyłem ze 4 osoby
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sam grę pokazywałem już ok. 20 osobom i wszyscy byli co najmniej zachwyceni. Kilkoro z nich kupiło grę. I słyszałem że kolejne osoby, którym oni ją pokazują, też mają zdanie bardzo pozytywne.
Dodajmy, że żadna z ww. liczb nie jest miarodajna w żaden sposób, tak samo jak b. wysoka średnia na bgg.
Na koniec jeszcze uwaga do postu cactusse. Opisywana przez Kubę sytuacja z 2 trójkami na polu podróży przy przesunięciu się o jedno pole generuje koszt 6 a nie 4 kasy. Zawsze musisz zapłacić koszt dodatkowy w kwocie mniejszej liczby oczek. A potem możesz wykonać akcję słabszą niż wskazana liczba. Czyli w tym wypadku 3 za kostkę + 3 za podróż o 1.