Strona 4 z 15
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 27 mar 2022, 17:52
autor: Haniel
Hardkor pisze: ↑27 mar 2022, 14:58
Kolejna partia za nami. Muszę przyznać dwie rzeczy:
1. Gra jest bardzo intuicyjna w kwestii zasad i w instrukcji mimo, że ciężko napisanej to łatwo dość odnaleźć wymagane informacje.
2. Combosy jakie można stworzyć są piękne, a kolejni współgracze zachwycali się oprawą gry.
Jedyne co mnie niepokoi to balans doradców. Niektórzy wydają mi w najlepszym wypadku średni, zaś inni to must-have. Co ciekawe niektórzy w pojedynkę są średni, ale znowu z innym tworzą zabójcze combo. Bardzo fajnie to działa, aczkolwiek no martwię się o balans, a to dopiero ocenię po większej liczbie parti.
A jak wrażenia 5p vs 4p? Bo teraz graliście chyba we czwórkę? Wszyscy już grali czy znowu z tłumaczeniem zasad?
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 27 mar 2022, 23:38
autor: Hardkor
Haniel pisze: ↑27 mar 2022, 17:52
Hardkor pisze: ↑27 mar 2022, 14:58
Kolejna partia za nami. Muszę przyznać dwie rzeczy:
1. Gra jest bardzo intuicyjna w kwestii zasad i w instrukcji mimo, że ciężko napisanej to łatwo dość odnaleźć wymagane informacje.
2. Combosy jakie można stworzyć są piękne, a kolejni współgracze zachwycali się oprawą gry.
Jedyne co mnie niepokoi to balans doradców. Niektórzy wydają mi w najlepszym wypadku średni, zaś inni to must-have. Co ciekawe niektórzy w pojedynkę są średni, ale znowu z innym tworzą zabójcze combo. Bardzo fajnie to działa, aczkolwiek no martwię się o balans, a to dopiero ocenię po większej liczbie parti.
A jak wrażenia 5p vs 4p? Bo teraz graliście chyba we czwórkę? Wszyscy już grali czy znowu z tłumaczeniem zasad?
2 osoby z tłumaczeniem, jedna była z poprzedniej partii i ja. Na pewno graliśmy źle zasady nadzorców w pierwszej partii (bo liczyliśmy bonus per figurka urzędnika, a nie per cały dochód), więc wydawało nam się, że będzie o wiele trudniej w kwestii hordy (bo będzie mniej surowców). Okazało się, że nie i dalej nam się udawało bez problemu bronić. W sumie do końca nie rozumiem żetonów hańby. Sytuacji, że ktoś zajął wszystkie pola nie mieliśmy nigdy, jedynie nie zawsze był ktoś na koszarach, ale i tak w ciągu 2 gier może z 2-3 razy ktoś poszedł tam solo. Z kart hordy może parę razy dostaliśmy jakieś żetony, ale no po 1-2 ? I to per mecz, więc nie było dużego problemu ich odrzucić. Po prostu militarnie opłaca się walczyć o te karty. Nie wyobrażam sobie sytuacji końca gry, że kończą nam się żetony hańby. Chyba byśmy musieli totalnie olać karty hordy i walkę.
Co do różnic to najbardziej odczułem to, że wolniej się zapychają lokacje. W 5 os była walka, by zdążyć i tor herbaty odgrywał ogromną rolę. W 4 już tylko ostatnia osoba czasem nie mogła dołączyć i tor mimo, że wciąż ważny to nie miał aż tak dużego wpływu jak w 5 osób. Tak to różnic chyba nie czułem.
EDIT: A i kolega zrobił test i przez całą grę prawie w ogóle nie szedł w militaria. Chciał sprawdzić jak mocno go gra będzie karała i w sumie ledwo co karała, bo pozostałe 3 osoby broniły go mocno (raptem z 2-3 żetony dobrał hańby chyba). Ostatecznie skończył drugi w punktacji wyprzedzając trzecią osobę o pare punktów.
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 00:18
autor: japanczyk
A dlaczego gra miałaby karać za nieudzielanie się militarnie?
Kwestia innych graczy, ze wybraniali przed hanba - my na 4 graczy mieliśmy sytuacje gdzie inni wymuszali stagnacje lokacji po to żeby ktoś musiał jeszcze dorzucic, albo dochodziła gra nad stołem zeby ktoś poszedl na jakąś lokacje a nie na inna
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 00:43
autor: Hardkor
japanczyk pisze: ↑28 mar 2022, 00:18
A dlaczego gra miałaby karać za nieudzielanie się militarnie?
Kwestia innych graczy, ze wybraniali przed hanba - my na 4 graczy mieliśmy sytuacje gdzie inni wymuszali stagnacje lokacji po to żeby ktoś musiał jeszcze dorzucic, albo dochodziła gra nad stołem zeby ktoś poszedl na jakąś lokacje a nie na inna
No my gry nad stołem prawie w ogóle nie mieliśmy, każdy sobie dłubał. A co do nieudzielania się to jest to wspólny problem, więc czy jest opcja to olać i tylko dbać o siebie, ale ostatecznie i tak dbam militarnie budując mury
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 08:56
autor: Namurenai
japanczyk pisze: ↑28 mar 2022, 00:18
A dlaczego gra miałaby karać za nieudzielanie się militarnie?
Ta konkretna miałaby to robić chociażby tematycznie.
Mongołowie najeżdżają, a on sobie piję herbatkę i zbiera drewienka. No niezbyt fajnie.
No i w sumie karze w pewien sposób - poprzez shame tokeny za brak obecności na kartach Hordy.
japanczyk pisze: ↑28 mar 2022, 00:18
(...) albo dochodziła gra nad stołem (...)
Mieliśmy już kiedyś tę rozmowę - jeśli gra nie wymusza gry nad stołem mechanicznie (np jakąś fazą negocjacji) będąc przy tym grą niededukcyjną, to nie można oczekiwać, że gracze będą nad stołem grać w jakikolwiek sposób.
Już pomijając kwestię tego czy akcje tego typu są fair play w grach euro - wyobrażasz sobie ugadywanie się i grę nad stołem w Electropolis/Terra Mystica? No come on
Jeśli "każdy sobie dłubie" patrząc na sytuację na planszy, a nie pasjansowato (bo jednak gra mocno premiuje oportunistyczne zagrywki), to przecież jest ok.
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 09:02
autor: japanczyk
Namurenai pisze: ↑28 mar 2022, 08:56
japanczyk pisze: ↑28 mar 2022, 00:18
A dlaczego gra miałaby karać za nieudzielanie się militarnie?
Ta konkretna miałaby to robić chociażby tematycznie.
Mongołowie najeżdżają, a on sobie piję herbatkę i zbiera drewienka. No niezbyt fajnie.
No i w sumie karze w pewien sposób - poprzez shame tokeny za brak obecności na kartach Hordy.
No własnie - sama gra ma ten mechanizm - kwestia pozostałych graczy, ze ratuja ostatniego z opresji, bo hej... warto to robic dla punkcików z kart hord
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 09:10
autor: Namurenai
japanczyk pisze: ↑28 mar 2022, 09:02
Namurenai pisze: ↑28 mar 2022, 08:56
japanczyk pisze: ↑28 mar 2022, 00:18
A dlaczego gra miałaby karać za nieudzielanie się militarnie?
Ta konkretna miałaby to robić chociażby tematycznie.
Mongołowie najeżdżają, a on sobie piję herbatkę i zbiera drewienka. No niezbyt fajnie.
No i w sumie karze w pewien sposób - poprzez shame tokeny za brak obecności na kartach Hordy.
No własnie - sama gra ma ten mechanizm - kwestia pozostałych graczy, ze
ratuja ostatniego z opresji, bo hej... warto to robic dla punkcików z kart hord
No... Właśnie?
Jeśli "warto" to robić, to zagranie tak, żeby ktoś nie dostał (w scenariuszu, którzy przedstawiłeś) jest nieoptymalne.
A to przecież jest gra w optymalizację i "punkciki"
Zakładam, że Hardkorowi chodziło właśnie o silniejsze karanie kogoś tylko dlatego, że postanowił siedzieć bezpiecznie za murami,
niezależnie od tego co robią inni gracze.
Bo niezależnie od tego co oni robią, to jest niehonorowe - powinno być więc piętnowane.
Aczkolwiek wiadomo, flavour flavourem, a mechanika mechaniką

Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 09:38
autor: Hardkor
Namurenai pisze: ↑28 mar 2022, 09:10
japanczyk pisze: ↑28 mar 2022, 09:02
Namurenai pisze: ↑28 mar 2022, 08:56
Ta konkretna miałaby to robić chociażby tematycznie.
Mongołowie najeżdżają, a on sobie piję herbatkę i zbiera drewienka. No niezbyt fajnie.
No i w sumie karze w pewien sposób - poprzez shame tokeny za brak obecności na kartach Hordy.
No własnie - sama gra ma ten mechanizm - kwestia pozostałych graczy, ze
ratuja ostatniego z opresji, bo hej... warto to robic dla punkcików z kart hord
No... Właśnie?
Jeśli "warto" to robić, to zagranie tak, żeby ktoś nie dostał (w scenariuszu, którzy przedstawiłeś) jest nieoptymalne.
A to przecież jest gra w optymalizację i "punkciki"
Zakładam, że Hardkorowi chodziło właśnie o silniejsze karanie kogoś tylko dlatego, że postanowił siedzieć bezpiecznie za murami,
niezależnie od tego co robią inni gracze.
Bo niezależnie od tego co oni robią, to jest niehonorowe - powinno być więc piętnowane.
Aczkolwiek wiadomo, flavour flavourem, a mechanika mechaniką
Dokładnie o to mi chodziło. Przynajmniej jeśli dobrze zrozumiałem kolegę. Pytanie tylko czy budowanie murów jest uznawane, za walkę z hordą xD Bo jednak postawił z połowę ich samemu.
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 11:30
autor: Haniel
Jak chcielibyście mocniejsze Hordy to polecam wymienić część lub całość nawet na jakieś Hordy z Coopa/GK/BP albo przynajmniej zacząć grać ze znaczkiem czasu +1 i dokładać więcej kart

Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 12:42
autor: Hardkor
Haniel pisze: ↑28 mar 2022, 11:30
Jak chcielibyście mocniejsze Hordy to polecam wymienić część lub całość nawet na jakieś Hordy z Coopa/GK/BP albo przynajmniej zacząć grać ze znaczkiem czasu +1 i dokładać więcej kart
Ogramy trochę grę i może to wprowadzimy. Póki co planuję dodać karty z SG do podstawki, by mieć większą pulę. Przy okazji skoro już pan Autor czyta... proszę zróbcie przy reprincie jakieś pudełko stylowe na mury, nawet drukowane w polsce, bo nie potrzeba tam insertu. Żeby to się fajnie prezentowało na półce, a nie, że muszę wozić SG by pod nimi trzymać mury.
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 16:03
autor: Haniel
Hardkor pisze: ↑28 mar 2022, 12:42
Haniel pisze: ↑28 mar 2022, 11:30
Jak chcielibyście mocniejsze Hordy to polecam wymienić część lub całość nawet na jakieś Hordy z Coopa/GK/BP albo przynajmniej zacząć grać ze znaczkiem czasu +1 i dokładać więcej kart
Ogramy trochę grę i może to wprowadzimy. Póki co planuję dodać karty z SG do podstawki, by mieć większą pulę. Przy okazji skoro już pan Autor czyta... proszę zróbcie przy reprincie jakieś pudełko stylowe na mury, nawet drukowane w polsce, bo nie potrzeba tam insertu. Żeby to się fajnie prezentowało na półce, a nie, że muszę wozić SG by pod nimi trzymać mury.
Wiesz, to trochę nie ode mnie zależy, tylko od wydawcy. Widzimy, jakie komentarze się powtarzają etc, więc może coś z tego będzie, ale ja obiecać niczego nie mogę :p
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 23:18
autor: ekwilibrystyczny
Wiadomo coś czy będzie jeszcze dostępne w retailu pudełko ze stretch goalami w wersji z figurkami?
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 28 mar 2022, 23:40
autor: japanczyk
Z trgo co się orientowałem raczej nie
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 29 mar 2022, 06:55
autor: Majzownik
ekwilibrystyczny pisze: ↑28 mar 2022, 23:18
Wiadomo coś czy będzie jeszcze dostępne w retailu pudełko ze stretch goalami w wersji z figurkami?
W retailu raczej nie. Za to na wspieraczce na pewno tak:
https://gamefound.com/projects/draft/l2 ... featured_4
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 29 mar 2022, 13:59
autor: Golin
ciekawe ile drożej będzie
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 01 kwie 2022, 05:14
autor: Lukashi
Tak tylko dodam w kwestii shame, że w grze VS jest prawie niemożliwe żeby się skończyły (prawie, bo może się zdarzyć zwłaszcza jeśli się przesadzi z siłą hord

), i zazwyczaj ledwo ruszycie tę pulę. Natomiast w coop to jest podstawowy sposób na skończenie gry
Ja też polecam wziąć część hord z coop/BP/GK i tak grać, albo od razu całego GK na przykład, trochę mniej polecam granie na "+1" ale też można.
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 00:47
autor: Hardkor
Czy mógłby ktoś podesłac zdjęcia figurek Great Walla, ale bez sundropu? Kompletnie nie mogę znaleźć żadnych fotek, a jestem ciekawy różnic.
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 08:17
autor: Haniel
Tutaj są bez sundropa, a przynajmniej tak mi się wydaje (Owen wrzucił kilka zdjęć, więc możesz przejrzeć)
Klik
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 09:14
autor: Hardkor
ehh czyli tak jak sądziłem. Te figurki nawet bez sundropa wyglądają obłędnie...
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 10:34
autor: Gizmoo
Tutaj masz porównanie z i bez:
https://boardgamegeek.com/image/6451969/great-wall
Z sundropem wygląda to moim zdaniem dużo lepiej.

Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 10:38
autor: Hardkor
Lepiej? Tak, dużo? No nie wiem. Swoją wersję mam i jestem zadowolony, aczkolwiek byłem pewny, że jak w innych grach AR będzie czysty plastik w podstawce.
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 10:41
autor: Gizmoo
Zły link. Coś nie mogę skopiować właściwego na telefonie, więc wrzucam z postimage:

Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 11:01
autor: Haniel
Gizmoo pisze: ↑04 kwie 2022, 10:41
Zły link. Coś nie mogę skopiować właściwego na telefonie, więc wrzucam z postimage:
Tyle że to jest sundrop, który ten ktoś sam robił, to nie jest sundrop od ar, ten od ar jest bardziej delikatny
Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 11:10
autor: antonio3333
Jeśli ktoś jest niecierpliwy z tą grą, to obserwujcie czy to dzisiaj czy jutro stronę Aleplanszówki, bo ja postanowiłem zrezygnować z podstawki i SG w wersji figurkowej i poczekam sobie na dodruk

Re: The Great Wall (Kamil Cieśla, Robert Plesowicz, Łukasz Włodarczyk)
: 04 kwie 2022, 11:36
autor: Emil_1
Dlaczego czekasz na dodruk?:D Bo jest droższy czy dlatego, że będzie później?:D