Strona 4 z 4

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 11 sty 2024, 09:24
autor: garg
BOLLO pisze: 11 sty 2024, 09:11
garg pisze: 10 sty 2024, 17:02 Gloomhaven jest DC i nie jest Ameritrashem.
Nie grałem ale chyba jakiś klimat przygodowy z losowością tam jednak jakiś jest. Ale w sumie jest tam cooperacja więc faktycznie to się wyklucza jako gatunek ameri. Z drugiej strony taki Hard City też jest cooper a przecież to w czystej postaci ameri. :roll:
Nie chodzi o klimat, tylko o małe znaczenie losowości w rozgrywce. Większość rzeczy w Gloomhaven jest dość determistyczna.

A kooperacja/konkurencja nie ma znaczenia w przypisywaniu gry do Ameritrashy. Możemy współpracować (Posiadłość Szaleństwa), możemy konkurować (Doom), a nadal to będzie AT.

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 11 sty 2024, 09:56
autor: BOLLO
garg pisze: 11 sty 2024, 09:24
BOLLO pisze: 11 sty 2024, 09:11
garg pisze: 10 sty 2024, 17:02 Gloomhaven jest DC i nie jest Ameritrashem.
Nie grałem ale chyba jakiś klimat przygodowy z losowością tam jednak jakiś jest. Ale w sumie jest tam cooperacja więc faktycznie to się wyklucza jako gatunek ameri. Z drugiej strony taki Hard City też jest cooper a przecież to w czystej postaci ameri. :roll:
Nie chodzi o klimat, tylko o małe znaczenie losowości w rozgrywce. Większość rzeczy w Gloomhaven jest dość determistyczna.

A kooperacja/konkurencja nie ma znaczenia w przypisywaniu gry do Ameritrashy. Możemy współpracować (Posiadłość Szaleństwa), możemy konkurować (Doom), a nadal to będzie AT.
Nigdy nie przywiązywałem uwagi do tego aby gry w jakiś sposób klasyfikować, tak samo jak nazywać mechaniki w nich zawarte. Ale idąc za tłumaczeniem z Wiki (https://pl.wikipedia.org/wiki/Ameritrash) trochę mi się to gryzło.
Bezpośrednia rywalizacja między graczami
Eliminowanie graczy przed końcem gry
Z drugiej strony taki Zombicide jest przecież i DC i Ameri a nie ma
Szeroka gama mechanik
:roll:

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 11 sty 2024, 16:02
autor: The Fifth Horseman
Cyel pisze: 06 sty 2024, 11:09O fpsach kiedyś się mówiło "gra doomopodobna", ale termin "gra heroquestopodobna" nie brzmi tak dobrze już, moim zdaniem.
Bo używasz dwóch słów zamiast jednego. "Gra questopodobna" zadziała. "Gra dedekopodobna" też.

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 11 sty 2024, 16:36
autor: Yuri
BOLLO pisze: 11 sty 2024, 09:11 ...
Yuri pisze: 10 sty 2024, 17:12 Miałem każda część tej gry w rękach do malowania i ilość współczynników tam do ogarnięcia to jak dla mnie planszowy Excel.
No ale według definicji to czystej krwi to ameri.
Jasne. "Gloomhaven" też jest DC. Dla mnie osobiście jednak, jako jakiegoś tam fana gatunku, ani jeden tytuł, ani drugi nie jest grywalny w tym zakresie. Czy ludziska te tytuły lubią ? No pewnie. Dla mnie jednak jako "pełzaki" są zupełnie niejadalne :)

Co zaś tyczy sie meritum wątku to sądzę, że "lochołaz" chyba jest najcelniejszym z przytoczonych określeń.

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 11 sty 2024, 18:31
autor: Zet
Wałęsacz mógłby być, pod warunkiem, że miałby specjalną umiejętność "przeskakiwanie przez płot", a jako broń "ogromny długopis".
Niestety, żeby nie popadać w śmichy i rubaszności, to chyba pozostanie myślenie "poza pudełkiem" albo agnielszczyzm.

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 11 sty 2024, 18:35
autor: arian
garg pisze: 11 sty 2024, 09:24
BOLLO pisze: 11 sty 2024, 09:11
garg pisze: 10 sty 2024, 17:02 Gloomhaven jest DC i nie jest Ameritrashem.
Nie grałem ale chyba jakiś klimat przygodowy z losowością tam jednak jakiś jest. Ale w sumie jest tam cooperacja więc faktycznie to się wyklucza jako gatunek ameri. Z drugiej strony taki Hard City też jest cooper a przecież to w czystej postaci ameri. :roll:
Nie chodzi o klimat, tylko o małe znaczenie losowości w rozgrywce. Większość rzeczy w Gloomhaven jest dość determistyczna.
Akurat z tym się nie zgadzam, że GH nie jest ameri i jednocześnie że jest w jakikolwiek sposób mniej losowy niż inne gry. Dyskusja na inny temat, ale GH tylko sprytnie losowość ukrywa. To że mamy dostęp do wszystkich kart to jest pewnego rodzaju oszustwo, bo w wielu ameri DC mamy dostęp do wszystkich akcji, a niektóre wyczerpują się po wykonaniu. W GH dalej możemy wybrać mocną akcję, a losując kartę modyfikatora trafić na porażkę, jeśli jeszcze nie wypadła z talii. Można w pewnym zakresie tym zarządzać, ale znów, inne ameritrashe też mają mechaniki, gdzie przerzucamy kości, mamy ataki bez użycia kości albo wyłączamy na chwilę możliwość pudła. Podróże przez Śródziemie też jest w pewnym zakresie policzalny, jeśli chodzi o sukcesy na kartach, a nikt nie twierdzi, że to euro. Dodatkowo nieoczekiwana aktywacja wrogów może pokrzyżować porządnie plany. Dość powiedzieć, że GH: Szczeki Lwa to jedna z gier, oprócz AH:LCG i Robinsona, gdzie wiedziałem że scenariusz jest przegrany w drugiej rundzie gry, bo odpaliły mi sie dwie bardzo mocne aktywacje wrogów, ktore pozbawiły mnie kart (do wyboru mialem śmierć). I nie miałem na to absolutnie żadnego wpływu, bo tak się ułożyły talię aktywacji i modyfikatorów.

Natomiast to, że jakaś gra korzysta/-łaby, np. z mechaniki worker placement do określania wyników starć raczej nie jest przeszkodą w byciu dungeon crawlerem. Czy to kostki, czy karty, czy inna metoda — jeśli wszystko prowadzi do takiego samego efektu na planszy, czyli bicia potworów pojawiających się na mapie, to wydaje się pasować do istoty rozgrywki w takich grach.

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 11 sty 2024, 19:17
autor: garg
arian pisze: 11 sty 2024, 18:35
Spoiler:
Akurat z tym się nie zgadzam, że GH nie jest ameri i jednocześnie że jest w jakikolwiek sposób mniej losowy niż inne gry. Dyskusja na inny temat, ale GH tylko sprytnie losowość ukrywa. To że mamy dostęp do wszystkich kart to jest pewnego rodzaju oszustwo, bo w wielu ameri DC mamy dostęp do wszystkich akcji, a niektóre wyczerpują się po wykonaniu. W GH dalej możemy wybrać mocną akcję, a losując kartę modyfikatora trafić na porażkę, jeśli jeszcze nie wypadła z talii. Można w pewnym zakresie tym zarządzać, ale znów, inne ameritrashe też mają mechaniki, gdzie przerzucamy kości, mamy ataki bez użycia kości albo wyłączamy na chwilę możliwość pudła. Podróże przez Śródziemie też jest w pewnym zakresie policzalny, jeśli chodzi o sukcesy na kartach, a nikt nie twierdzi, że to euro. Dodatkowo nieoczekiwana aktywacja wrogów może pokrzyżować porządnie plany. Dość powiedzieć, że GH: Szczeki Lwa to jedna z gier, oprócz AH:LCG i Robinsona, gdzie wiedziałem że scenariusz jest przegrany w drugiej rundzie gry, bo odpaliły mi sie dwie bardzo mocne aktywacje wrogów, ktore pozbawiły mnie kart (do wyboru mialem śmierć). I nie miałem na to absolutnie żadnego wpływu, bo tak się ułożyły talię aktywacji i modyfikatorów.

[...]
Zgadzam się, że losowość w Gloomhaven jest - po prostu moim zdaniem GH to takie euro wśród "lochołazów" (też mi się podoba to określenie :) ). Czyli losowość jest, ale dużo mnie istotna, niż w typowym ameritrashu (jak np. w Horror w Arkham).

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 18 sty 2024, 14:32
autor: Mr_Fisq
Kolega podpowiada ciekawy pomysł:
- Korytarzówka

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 18 sty 2024, 16:06
autor: Bruno
Mr_Fisq pisze: 18 sty 2024, 14:32 Kolega podpowiada ciekawy pomysł:
- Korytażówka
erzet :!:

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 18 sty 2024, 16:25
autor: tomp
może zapożyczenie z francuskiego (oubliette)?
Lekko zmienione do określenia "ubijatka"?

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 19 sty 2024, 11:17
autor: K@mil
seki pisze: 06 sty 2024, 10:49 Ja nie jestem fanem takich zbitek jak "lochotłuk" czy "lochoczłap". Ale wiem, że taka jest moda by wymyślać śmiesznie i krótko. Natomiast "Eksplorator lochów" mógłby się u mnie przyjąć jako polskie tlumaczenie gatunku.
Ja też mam "klasyczne" podejście do zbitek. Ewentualnie lochołaz - na wzór grotołaza - może być, ale nie w tytule.
Eksploracja podziemi (czy lochów - w przypadku np zamku) w pełni oddaje klimat.

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 19 sty 2024, 11:48
autor: Barbarzyńca
tomp pisze: 18 sty 2024, 16:25 "ubijatka"?
brzmi z rosyjska/ukraińska

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 19 sty 2024, 15:47
autor: Fyei
Pod postem Galakty dotyczącym ostatniego dodatku do S&S - lochopełzacz (już wcześniej wymieniany) brzmi bardzo przyjemnie :D.

Obrazek

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

: 19 sty 2024, 15:55
autor: Mr_Fisq
Fyei pisze: 19 sty 2024, 15:47 Pod postem Galakty dotyczącym ostatniego dodatku do S&S - lochopełzacz (już wcześniej wymieniany) brzmi bardzo przyjemnie :D.

Obrazek
To nie ja :mrgreen: