he he he, podpisuje sie obiema rekami, mnie klimat wciagnal jak odkurzacz, zwlaszcza, ze grafiki sa piekne i cytaty mozna smakowite wyszperac. ale HPLa uwielbiam, takze warto to przemyslec przed zainwestowaniem pieniedzy - dosc konkretnych jak na nasze warunki.Cirrus pisze:Podsumowując jeśli nie jesteś fanem HPLa to gra może Ci się nie spodobać- mnóstwo rzutów, siermiężna mechanika... Ale jeśli wiesz co znaczy "ia ia cthulhu ftaghn" to bierz w ciemno
Arkham Horror / Horror w Arkham (Richard Launius, Kevin Wilson)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Arkham Horror
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Arkham Horror
Niestety nie wiem co znaczy "ia ia cthulhu ftaghn" ani czym to się je
Dzięki jednak za pomoc przy wyborze gierki. Myślę że klimatem, językiem, czasem gry i wciągnięciem "Nowych" będzie ok. Zmatwiła mnie tylko dopiska dotycząca MNÓSTWA RZUTÓW I SIERMIĘŹNEJ MECHANIKI - aż tak źle ?? i w jakim sensie siermięźna. ( tego że trzeba ciągle czytać tabele i zaglądać do instrukcji
). Dzięki

Dzięki jednak za pomoc przy wyborze gierki. Myślę że klimatem, językiem, czasem gry i wciągnięciem "Nowych" będzie ok. Zmatwiła mnie tylko dopiska dotycząca MNÓSTWA RZUTÓW I SIERMIĘŹNEJ MECHANIKI - aż tak źle ?? i w jakim sensie siermięźna. ( tego że trzeba ciągle czytać tabele i zaglądać do instrukcji

Re: Arkham Horror
Mechanika jest o tyle siermiężna, że sprowadza się do "weź kartę i rzuć kostką". Jeśli będziesz grać w stylu "rzucam z trudnością 2 na szczęście, nie udało się, tracę dwa życia i wywala mnie do zaświatów, teraz Ty" to gra będzie nudna, bo na poziomie mechaniki, strategii, decyzji to za dużo się nie dzieje. Jak będziesz grał "nie udało mi się uniknąć spadających skał. Kiedy obudził mnie ból ran stwierdziłem, że znajduję się w jakimś dziwnym miejscu... tratatata" i się wczujesz to powyższe braki zostaną Ci wynagrodzone. Ja z przygodówek wolę inne pozycje ale z jakiegoś powodu AH jest (chyba?) najlepiej sprzedającą się grą FFG i najwyżej notowaną przygodówką na BGG (nie liczę WotR bo co to za przygodówka).
Re: Arkham Horror
1. Nie jest najlepsza.Bo trzeba grać dwoma postaciami minimum.Ja osobiście wole przezywac ten klimat ze znajomymi i cieszyć się, że ich coś zjadło
2. Trudno powiedzieć.Trzeba lubić wczuwać się w gre. BEz niej to tylko suchy tekst i turlanie kostkami.Nie mniej istnieje duża szansa
3. W 3 osoby przy wysokim zdyscyplinowaniu tak.
4. Ja nie odczuwałem przestojów.Śledzisz gre wraz z innymi.CZy to podczas swojej tury czy kogoś innego.
5. Tak.Łatwiej też zrozumieć teksty pisane kursywą służące budowaniu nastroju
druga część pytań:
1. Musi być jedna osoba znająca instrukcje.Reszta skuma dokładnie w 5 min.
2. Mojej kobiecie wogóle nie podszedł AH.
3. j.w

2. Trudno powiedzieć.Trzeba lubić wczuwać się w gre. BEz niej to tylko suchy tekst i turlanie kostkami.Nie mniej istnieje duża szansa

3. W 3 osoby przy wysokim zdyscyplinowaniu tak.
4. Ja nie odczuwałem przestojów.Śledzisz gre wraz z innymi.CZy to podczas swojej tury czy kogoś innego.
5. Tak.Łatwiej też zrozumieć teksty pisane kursywą służące budowaniu nastroju
druga część pytań:
1. Musi być jedna osoba znająca instrukcje.Reszta skuma dokładnie w 5 min.
2. Mojej kobiecie wogóle nie podszedł AH.
3. j.w
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Arkham Horror
1. Czy gra w pojedynkę też jest ciekawa i ile trwa ?
Nie próbowałam
2. Czy osoby pogrywające w Talisman i Osadników wciągną się w te wszystkie mega zawiłości?
Jakie mega zawiłości? Tak naprawdę - wystarczy,że jedna osoba przy stole zna reguły.
3. Czy da radę skończyć tą grę w 2- 2,5 godzinki
Niektórzy twierdzą, że się da, ale moje doświadczenia tego raczej nie potwierdzają.
4. Czy faktycznie gra jest bardzoooo trudna i pełna przestojów ( szczególnie podczas walki ) ?
Nie.
5. Czy język polski na kartach znacznie ułatwi i "upłynni" rozgrywkę ??
O ile wszyscy gracze przy stole będą płynnie posługiwać się tym językiem
Ja gram w gronie, któremu jest dokładnie obojętne, czy karty są po polsku czy po angielsku, bo jedno i drugie to znany język. Klimatyczność gry jest baaaardzo zależna językowo, więc jeśli Twoi współgracze don't speak English, to kupuj spolszczoną.
1. Czy "nowi" ( średnio zaawansowani ) dadzą radę pograć
Z tego co czytałem zasady można opanować dopiero po 2,3 grach ( nie licząć Cirrusa, który zakumał je po minucie
)
Zależy jak do tego podejdziesz. W moim gronie ludzie raczej wolą znać wszystkie niuanse instrukcji przed grą i tłumaczenie Arkhama trochę trwało. Ale bez problemu można podejść do tego na zasadzie "ja i moja planszówka poprowadzimy Wam przygodę" i wtedy gracz może w ogóle nie mieć pojęcia o mechanice i mieć ją tłumaczoną na bieżąco ("teraz możesz pójść tu, tu lub tu, co robisz?").
2. Czy kobietą się podoba
Moja Luba zagrywa się w Magię i miecz i zastanawiam się czy tego rodzaju rozgrywka może ją wciągnąć. ( czy może ilośc zasad przytłoczy )
W naszej paczce największymi fankami AH esteśmy ja z koleżanką
3. Wystarczy, że jedna osoba zna zasady a reszta też się dobrze bawi ??
Jak pisałam wyżej - raczej tak (zależy od indywidualnego podejścia graczy, czy bardziej bawi ich przygoda, czy chcą znać wszelkie niuanse i prą do zwycięstwa).
Nie próbowałam
2. Czy osoby pogrywające w Talisman i Osadników wciągną się w te wszystkie mega zawiłości?
Jakie mega zawiłości? Tak naprawdę - wystarczy,że jedna osoba przy stole zna reguły.
3. Czy da radę skończyć tą grę w 2- 2,5 godzinki
Niektórzy twierdzą, że się da, ale moje doświadczenia tego raczej nie potwierdzają.
4. Czy faktycznie gra jest bardzoooo trudna i pełna przestojów ( szczególnie podczas walki ) ?
Nie.
5. Czy język polski na kartach znacznie ułatwi i "upłynni" rozgrywkę ??
O ile wszyscy gracze przy stole będą płynnie posługiwać się tym językiem

1. Czy "nowi" ( średnio zaawansowani ) dadzą radę pograć


Zależy jak do tego podejdziesz. W moim gronie ludzie raczej wolą znać wszystkie niuanse instrukcji przed grą i tłumaczenie Arkhama trochę trwało. Ale bez problemu można podejść do tego na zasadzie "ja i moja planszówka poprowadzimy Wam przygodę" i wtedy gracz może w ogóle nie mieć pojęcia o mechanice i mieć ją tłumaczoną na bieżąco ("teraz możesz pójść tu, tu lub tu, co robisz?").
2. Czy kobietą się podoba

W naszej paczce największymi fankami AH esteśmy ja z koleżanką

3. Wystarczy, że jedna osoba zna zasady a reszta też się dobrze bawi ??
Jak pisałam wyżej - raczej tak (zależy od indywidualnego podejścia graczy, czy bardziej bawi ich przygoda, czy chcą znać wszelkie niuanse i prą do zwycięstwa).
Re: Arkham Horror
nie mam pojecia, ale plansza jest spora, karty mitow tez troche miejsca zajmuja... Mnie by sie nie chcialo rozkladac tej gry gdybym miala grac w nia samaTOMI pisze:Wielkimi krokami zbilża się polski Arkham Horror. W związku z tym dość sporym wydarzeniem mam pytanie:
1. Czy gra w pojedynkę też jest ciekawa i ile trwa ?

Mega zawilosci nie ma w tej grze...TOMI pisze: 2. Czy osoby pogrywające w Talisman i Osadników wciągną się w te wszystkie mega zawiłości?



calkiem mozliwe.TOMI pisze: 3. Czy da radę skończyć tą grę w 2- 2,5 godzinki

Trudne to jest Ghost Stories. Na 8 rozgrywek wygralismy 2 razy. Na initiate'cie.TOMI pisze: 4. Czy faktycznie gra jest bardzoooo trudna i pełna przestojów ( szczególnie podczas walki ) ?


podczas walki nie ma zbyt duzych przestojow, za to moga wystapic podczas czytania kart mitow... Osobiscie podobaloby mi sie, jakby wszyscy czytali glosno, co jest na nich napisane, wczuwali sie itp., byloby przynajmniej wesolo, ale w wiekszosci naszych gier tylko ja tak robilam, a pozostali gracze czytali glosno tylko skrot wydarzen "na 6+ costam dostaje, na 1-2 trace punkt Sanity..." NUUUUUDA i zero klimatu!!


Raz jednak gralismy w wariant z "Mistrzem" i bylo o wiele lepiej, jesli chodzi o klimat...
Moim zdaniem moze nie ulatwi (bo zasady pozostana bez zmian) ani nie uplynni, ale na pewno pomoze we wczuciu sie w klimat.TOMI pisze: 5. Czy język polski na kartach znacznie ułatwi i "upłynni" rozgrywkę ??

Ja tez dalam rade opanowac zasady dosc szybko (nie wiem, czy tak szybko, jak Cirrus, ale na pewno w pierwszej grzeTOMI pisze: Ostatnie pytanko :
1. Czy "nowi" ( średnio zaawansowani ) dadzą radę pograć Z tego co czytałem zasady można opanować dopiero po 2,3 grach ( nie licząć Cirrusa, który zakumał je po minucie )


To, czy gra sie spodoba, czy nie, zalezy od tego, jakie sa preferencje Twoich graczy, jak bardzo sami chca, zeby im sie spodobala i jak entuzjastycznie ja im przedstawisz, a nie od plci...TOMI pisze: 2. Czy kobietą się podoba Moja Luba zagrywa się w Magię i miecz i zastanawiam się czy tego rodzaju rozgrywka może ją wciągnąć. ( czy może ilośc zasad przytłoczy )

Patrz punkt 1 - wystarczy wykorzystac tryb z Mistrzem.TOMI pisze: 3. Wystarczy, że jedna osoba zna zasady a reszta też się dobrze bawi ??

No wlasnie, bedzie nawet b. droga...Sorry, że tyle pytań ale gierka będzie dośc droga i nie chciałbym wtopić kasy.
Pozdrawiam i z góry dzięki



- Ink
- Administrator
- Posty: 2861
- Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 207 times
- Kontakt:
Re: Arkham Horror
Jesli chodzi o trudnosc - podobnie bylo u nas, przez pierwsze kilka, jesli nie kilkanascie partii niecierpliwie wygladalismy tej "zabojczosci" Arkhama i pierwszej okazji, zeby przegrac. Nie wychodzilo. Przy losowanych postaciach bardzo czesto wypada zestaw mordercow, ktory eliminuje wiekszosc potworow nie bardzo je nawet zauwazajac.FormatC pisze:A w AH na jakies 5-6 rozgrywek nie przypominam sobie, zebysmy kiedykolwiek przegrali...Moze gralismy w zbyt duzo osob? (zwykle 5+)
Wtedy uznalismy, ze trzeba wziac sprawy w swoje rece. Na szczescie AH mozna bardzo latwo tuningowac, nawet majac tylko podstawke. Wystarczylo zamiast losowania wybrac jako przeciwnika Shub-Niggurath (+1 toughness dla wszystkich potworow), a do druzynki nie dobierac zadnych killerow w typie gangstera czy pani psycholog. Od razu poziom wyzwania wzrosl, a umiejetnosc stealth nagle okazala sie niezmiernie pozadana...
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
- cahir
- Posty: 270
- Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
- Lokalizacja: Vratislavia
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 7 times
- Kontakt:
Re: Arkham Horror
Prawdę mówiąc, liczyłem na " mniej"Cena: 179.90 149.90 zł
Promocja przedpremierowa
Gra dostępna jest w niższej, promocyjnej cenie tylko do piątku, 27. lutego!


No i pozostaje sprawa, czy po polsku wyjdą wszystkie dodatki bo sama podstawka AH jest co tu dużo mówić zbyt prosta do rozgrywania po kilku partiach, tak jak wspomniał wyżej Ink.
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Re: Arkham Horror
Chodzi dobrze, ale w dwie osoby jest trudniej - po prostu mniej postaci i nie zawsze sie zdazy ze wszystkim - pojdziecie do innych swiatow, to w Arkham sie zagesci od potworow, zaczniecie sie dozbrajac, bramy sie otwieraja - gra jest bardziej napieta, wieksze znaczenie ma tez jakimi gracie postaciami, trafia sie dwie "slabsze" i jest ciezko...FormatC pisze:A jak wlasciwie AH "chodzi" na dwie osoby??
a jesli grasz z dodatkami (zwlaszcza z dodatkowymi planszami), to polecam grac w 2 osoby po 2 postacie na gracza - ja tak gram z zona i jest calkiem ok.
All work and no play makes Jack a dull boy!
- Ink
- Administrator
- Posty: 2861
- Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 207 times
- Kontakt:
Re: Arkham Horror
U nas zdecydowanie sie sprawdzal, to znaczy nie zauwazono wiekszych roznic przy skalowaniu 2 - 3 - 4. W wiecej osob gralem chyba tylko raz i troche downtimu bylo (bardzo to zalezy od typu graczy - jesli masz takich, ktorych interesuje tylko to, co oni sami robia, to AH na wiecej osob moze byc dla nich cokolwiek nudnawy).FormatC pisze:o!To fajnie.
Lubimy Wyzwania
![]()
A jak wlasciwie AH "chodzi" na dwie osoby??
We dwojke jest trudniejszy o tyle, ze latwiej wlasnie trafic na luke w kompetencjach druzyny (na przyklad nikt nie umie walczyc, albo wszyscy sa "strachliwi" - maja bardzo niskiego willpowera).
Ogolnie zeby grac w AH trzeba miec duze poczucie, ze gra druzyna, a nie pojedynczy badacze. Czesto zdarza sie tak, ze jedna czy dwie osoby sa znacznie lepiej predysponowane do "zadan specjalnych", czyli wlazenia do zaswiatow i zamykania bram, a reszta pelni role bardziej wspierajaca. Jezeli kogos bardzo boli to, ze moze w danej rozgrywce wyladowac w roli postaci drugoplanowej, to powinien brac ten fakt pod uwage.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
- yosz
- Posty: 6377
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 203 times
- Been thanked: 496 times
- Kontakt:
Re: Arkham Horror
Tak może było pół roku temu ale już nie teraz. Chinatown które nie powala ilością elementów (aczkolwiek wydane bardzo ładnie) kosztuje 160. Cena angielskiego BSG skoczyła ze 120 do 200 zł. Takie czasycahir pisze:Prawdę mówiąc, liczyłem na " mniej"Cena: 179.90 149.90 zł
Promocja przedpremierowa
Gra dostępna jest w niższej, promocyjnej cenie tylko do piątku, 27. lutego!Za tą cenę można kupić lepsze gry, aczkolwiek jako fan Lovecrafta chciałem zainwestować ze stówkę w polskie wydanie AH, a teraz okazuje się, że prawie dwie
![]()

ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Re: Arkham Horror
No wlasnie!! 150zl to nie 180, szanse AH na to, zebym go kupila, wlasnie wzrosly...
Jesli liczyc 5-procentowy rabat urodzinowy, to juz tylko 142,50... :>

- janekbossko
- Posty: 2615
- Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 28 times
Re: Arkham Horror
mnie juz przedwieczny namówił, może właśnie dlatego że posługiwał się piękna polszczyzną i zachwalał wersje naszego rodzimego wydawcy
AH zakupiony

Re: Arkham Horror
Ja również zakupiłem Horror w Arkham tylko żeby nie płacić za transport to dołożyłem jeszcze Cytadele 

Re: Arkham Horror
Uwielbiam takie oszczednosci!BMC pisze:Ja również zakupiłem Horror w Arkham tylko żeby nie płacić za transport to dołożyłem jeszcze Cytadele

ja juz mam zbyt duzo dodatkow, zeby zaczynac od poczatku, tylko po polsku... z reszta "Cthulhu fthaghn!" po polsku niekoniecznie brzmi lepiej

All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Arkham Horror
Ja zwykle rozdaje kazdemu graczowi po 5, po prostu kupilem kiedys wiaderko zwyklych k6 i je rozdaje albo dokladam gdzie brakuje 
Zwykle uzywa sie 1-5 kostek, a gry trzeba rzucic 8 to sie rzuca 5 zapamietuje ilosc sukcesow i przerzuca 3

Zwykle uzywa sie 1-5 kostek, a gry trzeba rzucic 8 to sie rzuca 5 zapamietuje ilosc sukcesow i przerzuca 3
Re: Arkham Horror
Jeżeli w naszym newtonowsko-euklidesowskim świecie uda ci się rzucić minus dwiema kośćmi, to nie mam nic przeciwko, żeby taki rzut wykonaćSztefan pisze:Jak to jest z modyfikatorami do testów umiejętności. Czy może mi wyjść, że mam np. -2 kości, czy wartość zatrzymuje się na 0?

Tak, nie możesz rzucić mniejszą niż 0 ilością kości. A co lepsze, każdy wydany clue token powiększa ci bazę kości o 1 kość zaczynając od wartości 0, czyli nawet jeśli z sumy wyjdzie Ci że masz -2, to wydając 1 token rzucasz 1 kością (chyba że inne karty = skille mówią inaczej)

- Sztefan
- Posty: 1697
- Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Arkham Horror
Oczywiście był to skrót myślowy
Po prostu zastanawiałem się, czy przy wyniku -2 musze wydać 3 wskazówki by mieć 1 kość, czy wszelkie minusy traktuje się jako 0 i wtedy wystarczy 1 wskazówka.
Dzięki za pomoc.

Dzięki za pomoc.
- Martin_Valdez
- Posty: 329
- Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Re: Arkham Horror
No ja też w kwestii umiejętności 
Czy ta sama zasada ze wskazówkami obowiązuje przy walkach ,unikaniach,przerażeniach? Wszystkie te czynności są bowiem testami umiejętności. Niestety wątpliwości zasiewa u mnie przykład dotyczący testu przerażenia czy też unikania potworów. Przykładzie testu przerażenia napisane jest, że potwór modyfikuje rzut o -3 i bohater ma wartość 0 zatem automatycznie traci punkty poczytalności. Nic nie stoi na temat możliwości wydania wskazówek aby uzyskać kość mimo niekorzystnego wyniku. Mógł zyskać tą kość czy też nie?
Dodatkowo zapisy na kartach zdolności mówiące o rzuceniu dodatkową kością po wydaniu wskazówki sprawiają, że rodzą się wątpliwości. Przecież normalnie dostajemy kość za wskazówki zatem w tym wypadku przy zdolnościach za jedną wskazówkę mamy 2 kości zamiast jednej? Inaczej ten tekst nie ma sensu bo wskazówka i tak mi gwarantuje dodatkową kość :/

Czy ta sama zasada ze wskazówkami obowiązuje przy walkach ,unikaniach,przerażeniach? Wszystkie te czynności są bowiem testami umiejętności. Niestety wątpliwości zasiewa u mnie przykład dotyczący testu przerażenia czy też unikania potworów. Przykładzie testu przerażenia napisane jest, że potwór modyfikuje rzut o -3 i bohater ma wartość 0 zatem automatycznie traci punkty poczytalności. Nic nie stoi na temat możliwości wydania wskazówek aby uzyskać kość mimo niekorzystnego wyniku. Mógł zyskać tą kość czy też nie?
Dodatkowo zapisy na kartach zdolności mówiące o rzuceniu dodatkową kością po wydaniu wskazówki sprawiają, że rodzą się wątpliwości. Przecież normalnie dostajemy kość za wskazówki zatem w tym wypadku przy zdolnościach za jedną wskazówkę mamy 2 kości zamiast jednej? Inaczej ten tekst nie ma sensu bo wskazówka i tak mi gwarantuje dodatkową kość :/
Re: Arkham Horror
Własnie skill na tym polega ze daje dodatkową kość w swojej dziedzinie podczac uzycia wskazówki
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
- Martin_Valdez
- Posty: 329
- Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Re: Arkham Horror
Jezeli masz umiejętność to w tej dziedzinie co pisze za jedną wskazówke= 2 kostki , jeśli nie masz to jedna wskazowka = jedna kostka
Co do drugiego pytania do wydaje mi się :
Możesz podnosić z -3 nawet ale jest do cholernie nieoplacalne i lepiej jest nie zdać w takim przypadku ;]
Co do drugiego pytania do wydaje mi się :
Możesz podnosić z -3 nawet ale jest do cholernie nieoplacalne i lepiej jest nie zdać w takim przypadku ;]
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]