(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: hancza123 »

Szczerze mówiąc będę we wtorek i liczę na wasze przybycie, liczne. Zestaw gier jak zazwyczaj: szlagiery. :D
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1635
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 101 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Highlander »

Ja bym zagrał jak ostatnio 1x ToC najchętniej w czterech bez bota i potem 2x undaunted
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Wolf »

Rosyjskie dowództwo oceniło dotychczasowe postępy w inwazji na Polskę jako wysoce niezadowalające. Operacje oczyszczania miast i zabezpieczania zdobytego terenu zajęły więcej niż planowano, a to wpłynęło na niewystarczające tempo natarcia wgłąb Polski. Cele strategiczne pozostawały dalekie do osiągnięcia, a stagnacja w postępach oznaczała utratę cennego czasu, który będzie skutkował wzmocnieniem obrony przez posiłki NATO. Oprócz tego solą w oku rosyjskiej armii stała się utrata Łomży oraz wciąż silnie broniąca się północna część kraju.

Żeby przełamać impas przygotowano dwa nowe plany. Pierwszy z nich znany jako operacja Tajga miał na celu przeorganizowanie natarcia w ten sposób, aby lepiej wykorzystać liczebną i ogniową przewagę zmechanizowanych oddziałów, które powinny przeciąć linię obrony i wedrzeć się głębiej. Kontynuacją miała być operacja Tundra, w której wojsko rosyjskie skupiłoby się na zdobyciu dużych miast w tym stolicy Polski.

Operacja Tajga

Cele:
- przecięcie linii obrony pomiędzy Kaliningradem, a Białorusią na linii Elbląg - Olsztyn - Łomża i połączenie sił atakujących z obu tych regionów
- zamknięcie w kleszczach wojsk amerykańskich i polskich broniących północno-wschodniej części kraju oraz przeprowadzenie natarcia na Ełk gdzie rozlokowane jest ich dowództwo
- zaatakowanie bazy lotniczej w Szymanach (zmuszenie do przebazowania amerykańskich śmigłowców)
- zdobycie: Olecka, Suwałk i Białegostoku

Operacja została zapoczątkowana wraz z przybyciem 41 armii. Nowo przybyłe siły zaczęły od wsparcia oblężenia Białegostoku, ale przedłużające się walki skłoniły dowództwo do wykorzystania nowych sił w sposób bardziej mobilny posyłając ich część w kierunku Ełku, gdzie wraz z wojskami białoruskimi miały zaatakować od południa stacjonujące w mieście sztaby osłaniane przez brygadą zmechanizowaną. Tym samym wywierając większą presję na pozostałych obrońców w tej części kraju. Ta zmiana dynamiki spowodowała istotne zamieszanie wśród broniących się jednostek i pozwoliła wykorzystać przeważające siły do skruszenia obrony. W międzyczasie walki o Białystok wciąż trwały, ale sytuacja obrońców stawała się coraz trudniejsza.

Reorganizacja natarcia pozwoliła na połączenie sił rosyjsko-białoruskich oraz przygotowania się do realizacji kolejnej operacji (Tundra), której celem było m.in. oczyszczenie drogi na Warszawę. W tym celu wysunięte na południe wojska zmechanizowane wkroczyły do Ostrołęki i Wyszkowa, a dywizja powietrznodesantowa rozpoczęła zabezpieczanie Pułtuska.

Większe zaangażowanie NATO

Kiedy Rosjanie zajmowali się realizacją nowych planów, do Polski dotarło większe wsparcie NATO, w którym znalazła się m.in. hiszpańska brygada zmechanizowana. Największe zaangażowanie okazali Niemcy (pułk powietrznodesantowy oraz brygada pancerna). Chociaż polityka niemiecka skierowana była w kierunku partnerstwa z Rosją i budowania przeciwwagi dla wpływów amerykańskich w Europie, które to z kolei budowane były w regionie za pośrednictwem Polski, to tak daleko posunięta agresja Rosji nie mogła spowodować w Niemczech gwałtownej reakcji. Tym razem Rosja nie zabawiała się w swojej strefie wpływów tak jak na Ukrainie czy w Gruzji. Rosjanie wkroczyli do bezpośredniej strefy niemieckich wpływów gospodarczych oraz kraju, z którym Niemcy sąsiadują. Tak drastyczne złamanie poczucia bezpieczeństwa i zagrożenie niemieckim interesom spotkało się z odpowiednią reakcją.

Amerykanie kontynuowali wspieranie Polskiej obrony, a widząc że Rosjanie poczynają sobie coraz śmielej przeprowadzili kontratak na Pułtusk, gdzie rosyjscy spadochroniarze zaczęli operację przejmowania miasta. Natarcie zostało przeprowadzone nowo przybyłymi siłami 2 pozostałych brygad 101 dywizji powietrznodesantowej wraz z polską brygadą pancerną. Rosyjscy spadochroniarze ponieśli ciężkie straty, ale utrzymali pozycję. Niemniej ich dalsza obrona jeszcze nieoczyszczonego miasta nieuchronnie musiała skończyć się katastrofą jeżeli nie otrzymają wsparcia.

Podsumowanie operacji

Operacja okazała się sukcesem, dzięki czemu Rosjanie byli w stanie wykonać większe postępy oraz zbliżyć się do osiągnięcia zakładanych celów. Ponownie dała o sobie znać determinacja obrońców, którzy stawiali zaciekły opór starając się opóźnić rosyjską nawałę choćby o dzień czy dwa, co dla zatrzymania inwazji jest kluczowe, bo każde opóźnienie to na tym etapie nowe siły NATO, które pomimo ograniczonej ilości sukcesywnie będą wspierać obrońców i utrudniać rosyjskie postępy. Co za tym idzie dla Rosjan niezbędne jest utrzymanie tempa i dynamiczna realizacja planu dopóki warunki są sprzyjające, a obrońcy dysponują ograniczonymi siłami.

Zdjęcia (końcówka operacji):
Spoiler:
Spoiler:
W kolejnym raporcie z rozgrywki przedstawię cele i przebieg operacji Tundra.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Odi »

We wtorek wpadnie do nas nowy gracz, więc albo ja tego kolegę ogarnę na jakiś prosty duel, albo gramy wszyscy razem w ToC, Root lub coś prostego.

Mogę też Wam przynieść ToC i np zagracie sami, jeśli będzie nieparzyście.
PneumatiKPonton
Posty: 49
Rejestracja: 27 sie 2018, 21:33
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: PneumatiKPonton »

Hej hej, Bede z wami we wtorek :)
~~ Antek ~~
Write to me in English, po polsku, auf Deutsch, по-Русски or en français - but be sure I am French
Kolekcja gier: https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1635
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 101 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Highlander »

Wolf pisze: 31 maja 2020, 16:49 (...)
Podsumowanie operacji
Operacja okazała się sukcesem, dzięki czemu Rosjanie byli w stanie wykonać większe postępy oraz zbliżyć się do osiągnięcia zakładanych celów. Ponownie dała o sobie znać determinacja obrońców, którzy stawiali zaciekły opór starając się opóźnić rosyjską nawałę choćby o dzień czy dwa, co dla zatrzymania inwazji jest kluczowe, bo każde opóźnienie to na tym etapie nowe siły NATO, które pomimo ograniczonej ilości sukcesywnie będą wspierać obrońców i utrudniać rosyjskie postępy. Co za tym idzie dla Rosjan niezbędne jest utrzymanie tempa i dynamiczna realizacja planu dopóki warunki są sprzyjające, a obrońcy dysponują ograniczonymi siłami.
(...)
Z zainteresowaniem czytam sobie twoje AAR dotyczące NextWar:Poland.

O ile zakładam że autorzy wykonali swoją robotę przygotowując OOB obydwu stron, to jak spojrzałem sobie na zdjęcia które załączyłeś, zacząłem mieć mieszane odczucia co do zamodelowania sieci drogowej i występowania na nich większych miejscowości które mają duży wpływ na szybkość operowania wojsk zmotoryzowanych.
- Autostrady i ekspresówki są wymieszane z niektórymi drogami krajowymi
- Nie uwzględniono wszystkich dróg krajowych
- Cała linia Biebrzy i część Narwi to powinny być bagna nie do przebycia dla wojsk zmotoryzowanych poza wskazanymi drogami (linia Łomża - Augustów)
- W rejonach nadgranicznych nie ma np. połączenia Giżycko - Węgorzewo i nad granicę obwodu kaliningradzkiego.
- Nie narysowano Grodna na Białorusi, z którego idzie asfaltowa droga na Augustów.
- Na drodze Grodno-Białystok nie uwzględniono miasta Sokółka.
- Na drodze z Białorusi (Prużany) na Bielsk Podlaski zniknęło miasto Hajnówka które jest od niego niewiele mniejsze. Jednocześnie na mapie pojawiają się miejscowości 3-4 x mniejsze np. Sejny)
- Litwa wygląda jak dzikie pola, żadnej miejscowości

Czy w zasadach są jakieś wytyczne odnośnie klasyfikacji miejscowości jako małych/dużych miast? Pamiętam z rozgrywki w NW:Pakistan że te większe wymagały clearingu co znacznie opóźniało natarcie a tutaj widzę że panuje pewna dowolność.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: hancza123 »

Tam jest też malownicze jezioro Hańcza skąd się wziąłem oraz wije się cienką nitką Rospuda i Czarna Hańcza wraz z kanałem Augustowskim!

Czy aby mapa uwzględnia to wszystko? Jeśli nie to jest brołken 😉
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Odi »

Tylko się wtrącę, że od 17 będzie nowy gracz (nick brutusss).

Czyli tak: brutusss, ja, muad, antek, highlander, hancza. Ktoś jeszcze?

Wezmę ToC, nie musze grać - mogę użyczyć.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: hancza123 »

Dla mnie ToC jest ciekawy ale jeszcze chętniej pogram z kimś na dwóch: UN, Holdfast, Iron Curtain, Seki, QG1914, Battle for Stalingrad.
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 704
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 113 times
Been thanked: 66 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Muad »

Możliwe, że się nie wyrobię z pewną robotą i jutro nie będę mógł wpaść :/
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Odi »

Hancza, to weź Undaunted, Holdfast i może coś jeszcze, ja wezmę ToC, Watergate ... nie wiem.
I na miejscu zdecydujemy.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Odi »

W plecaku ToC, Watergate, Wir Sind das Volk
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Wolf »

Highlander pisze: 01 cze 2020, 00:10Z zainteresowaniem czytam sobie twoje AAR dotyczące NextWar:Poland.

O ile zakładam że autorzy wykonali swoją robotę przygotowując OOB obydwu stron, to jak spojrzałem sobie na zdjęcia które załączyłeś, zacząłem mieć mieszane odczucia co do zamodelowania sieci drogowej i występowania na nich większych miejscowości które mają duży wpływ na szybkość operowania wojsk zmotoryzowanych.
Z pewnością nie uwzględniono wszystkich dróg i miast, ale jaka jest przewodnia teza posta w tym kontekście? Wpływ na grywalność lub odwzorowanie operacji? Strategiczna rola Hajnówki w obronie Polski? 

Wg mnie mapa gry nie musi być kopią Google Maps, tym bardziej że w wielu wypadkach trzeba podjąć różne kompromisy np. co do terenu heksa - są różne podejścia w tym zakresie, jedno z nich to takie, w którym jeżeli dany teren nie jest ewidentnie dominujący to się go nie wstawia. Tak czy inaczej ciężko będzie dyskutować o szczegółach wpływu danych elementów na rozgrywkę bez rozegrania scenariusza, bo wtedy najlepiej widać na ile dany element jest znaczący. Co więcej w tym wypadku to (trochę zmodyfikowany) scenariusz podstawowy, w którym strona atakująca po raz pierwszy prowadzi tak dużą operację. Na zasadach zaawansowanych i z większym doświadczeniem będzie to wyglądać inaczej, umieszczę komentarz o tym w podsumowaniu. W skrócie: Rosja będzie posiadać większą przewagę na początku oraz więcej możliwości, żeby przebić się głębiej, aczkolwiek będzie musiała martwić się o linie zaopatrzeniowe, a w późniejszej części gry utrata kontroli powietrznej będzie bardzo bolesna.

Wrzucenie na mapę miasta X czy Y jest mocno umowne w wypadku mniejszych miejscowości. Wszystko co jest oznaczone jako town czyli żółta kropka daje jedynie DRM w walce i nie potrzebuje clearingu, więc wpływ na postęp jest znikomy, ale przejęcie kontroli liczy się do punktacji, dlatego za dużo małych miejscowości na mapie nie miałoby sensu. Clearingu wymagają: urban, city, air base (nie mylić z air field) oraz port. Urban to osobny typ terenu i zawsze ciężkie walki (najtrudniejsza tabelka + piechota x2 w obronie + brak bonusu pancernego), natomiast city modyfikuje teren bazowy (2 kolumny dla obrońcy + brak bonusu pancernego).

Litwa i Białoruś na mapie operacyjnej są przedstawione symbolicznie, jako dojazd z mapy strategicznej (jednostka przechodząca z mapy strategicznej startuje na krawędzi mapy operacyjnej danego kraju). Działania zbrojne tam się toczyć nie będą (w wypadku krajów nadbałtyckich są one oddane w uproszczonej formie na mapie strategicznej).
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: hancza123 »

Będę o 18.00 chyba że Highlander lub Antek mieliby być szybciej to mogę i szybciej. Biorę UN, Holdfast, Iron Curtain.

Markus, przywołanie ponowne. Wracaj do planszy! :D
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1635
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 101 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Highlander »

Wolf pisze: 02 cze 2020, 10:59
Highlander pisze: 01 cze 2020, 00:10Z zainteresowaniem czytam sobie twoje AAR dotyczące NextWar:Poland.

O ile zakładam że autorzy wykonali swoją robotę przygotowując OOB obydwu stron, to jak spojrzałem sobie na zdjęcia które załączyłeś, zacząłem mieć mieszane odczucia co do zamodelowania sieci drogowej i występowania na nich większych miejscowości które mają duży wpływ na szybkość operowania wojsk zmotoryzowanych.
Z pewnością nie uwzględniono wszystkich dróg i miast, ale jaka jest przewodnia teza posta w tym kontekście? Wpływ na grywalność lub odwzorowanie operacji? Strategiczna rola Hajnówki w obronie Polski? (...)
Z jednej strony wpływ na odwzorowanie możliwych kierunków natarcia, z drugiej dobór trudnych do okrążenia punktów obrony (sił jak rozumiem wystarcza tylko na obronę punktową) i pozycji opóźniających.
Tak jak napisałeś, w tym systemie jest istotne czy autor mapy uzna daną miejscowość za Town albo City bo awans na City wymusza Clearing. Tak samo pominięcie nielicznych "wielohexowych" przeszkód terenowych takich jak bagna Biebrzy ułatwia oskrzydlenie wysuniętych punktowych pozycji obronnych. Pominięcie dróg typu Secondary Road ma znaczenie w zwartym terenie leśnym/wzgórzach bo znacząco zmniejsza ruchliwość jednostek. Rozrysowanie realnej sieci drogowej i podjęcia decyzji czy na węzłach jest Town czy City ma spore znaczenie - pamiętam z grania w NW:Pakistan że miejscami sieć drogowa miała nienaturalny przebieg i pominięto niektóre mosty, a Primary Road podwaja a Motorway potraja ruchliwość jednostek więc nie pozostaje bez wpływu na gameplay.
Litwa czy Białoruś domyślam się że jest poza zasięgiem polskich czołgów, niemniej skoro autor zadał sobie trud opisania obszaru Królewca to mógł rozrysować resztę. Może Litwini by poprzeszkadzali na kilku węzłach drogowych nawet samym Clearingiem. Nie chodzi mi o aptekarskie nanoszenie ulubionych miejsc Hańczy.

Oczywiście że to tylko gra i sam scenariusz jest pewnie zbilansowany do możliwości które daje graczom mapa. Znam te tereny rowerowo, interesuję się mapami i mam świadomość wpływu terenu na mechanikę tej gry - stąd przyjrzałem się mapie i spytałem. Kiedyś bym zagrał ale domyślam się że na pełnych zasadach to nie jest gra na 5 godzin w Krolmie. Chyba że to dobrze chodzi na Vassalu?
Awatar użytkownika
brutusss
Posty: 235
Rejestracja: 06 lis 2019, 12:19
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 223 times
Been thanked: 57 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: brutusss »

Dzięki za ogarnięcie mojej osoby ;)

Było blisko zwycięstwa...następnym razem :twisted:
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Odi »

Zapraszamy na kolejne spotkania :)
Wtorek po 17.00, to stały termin. Tylko daj dzień-dwa wcześniej znać, czy będziesz.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1635
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 101 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Highlander »

Partia Time Of Crisis odbyła się w składzie: Brutuss, Antek, Hancza i ja. Mimo że zagraliśmy w podstawkę naprawdę mi się podobało i do ostatniego ruchu nie było pewne kto zostanie zwycięzcą. Pierwszy raz widziałem w akcji kartę Damniato Memoriae i to ja nią oberwałem co o mały włos (1 punkt rożnicy z Brutuss'em) kosztowałoby mnie zwycięstwo.

Mam nadzieję że powtórzymy spotkanie już z zastosowaniem dodatku a w szczególności mieszanych stosów kart z podstawki i dodatku.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: hancza123 »

ToC nie wzbudza we mnie wojennej namiętności, trochę się dłuży i nieco dokucza mi downtime. Ale przyznaję że to bardzo solidna gra i raz na 4 wasze rozgrywki dołączę. Za tydzień liczę już na coś na dwóch.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Odi »

Może PoG na czterech się uda?
Maciej, Lacki?
Ktoś inny?
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4091
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 299 times
Been thanked: 176 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: lacki2000 »

Odi pisze: 03 cze 2020, 11:39 Może PoG na czterech się uda?
Maciej, Lacki?
Ktoś inny?
Jak w końcu uda mi się przybyć, to zagram choćby w bierki :)
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: hancza123 »

W piątek wieczór ma padać więc jak ktoś ma chęć pograć w Undaunted tak dodatkowo w ramach zajęć wyrównawczych i być może walnąć po 1-2 piwka to zapraszam.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: hancza123 »

Odi pisze: 03 cze 2020, 11:39 Może PoG na czterech się uda?
Maciej, Lacki?
Ktoś inny?
Ja naturalnie jestem PoGiem zainteresowany. Z wieloosobowych też zawsze czeka QG1914 oraz myślę o UN jako połączenie 2 egzemplarzy gry: wielka plansza, 4 talie i współpraca w parach! A to grają jednocześnie obaj Niemcy a to Jankesi.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Odi »

A tak żeby zachęcić Rafała: może ktoś byłby chętny na Die Machera?
Wyszła teraz nowa edycja, Rafał ma starą, nieco bardziej złożoną (co nam nie przeszkadza), więc może warto odkurzyć to pudełko?
4-5 godzin, 4-5 osób - brzmi jak idealna rzecz dla nas :)

A w kwestii Undaunted, to proponuję taki home rule na 4 (i więcej) graczy:
w fazie inicjatywy gracze normalnie wykładają po jednej zakrytej karcie. Następnie patrzymy na ŁĄCZNĄ inicjatywę wyłożoną przez strony (Niemcy, US). Rozpoczyna gracz tej strony, która wyłożyła karty o ŁĄCZNEJ większej wartości - ten gracz, który wyłożył wyższą kartę (przy remisie - decydują sami gracze). Potem gracz strony przegranej, który wyłożył wyższa kartę. Jako trzeci gracz strony wygranej, który wyłożył niższą kartę, i jako ostatni - drugi gracz strony przegranej.
Czyli jeśli Niemcy wyłożyli łącznie 10 (9+1), a US 8 (5+3), to najpierw gra Niemiec (9), potem US (5), potem Niemiec (1) i potem US (3).

Trzeba jeszcze tylko dostosować mapę i hajda na Soplicę ;)
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

Post autor: Wolf »

Highlander pisze: 02 cze 2020, 16:29Z jednej strony wpływ na odwzorowanie możliwych kierunków natarcia, z drugiej dobór trudnych do okrążenia punktów obrony (sił jak rozumiem wystarcza tylko na obronę punktową) i pozycji opóźniających.
Do czasu otrzymania większego wsparcia oraz zmęczenia armii rosyjskiej natarciem, wojsko polskie wraz z bazowym wsparciem nie może sobie specjalnie pozwolić na wysuniętą linię obrony, to przede wszystkim łatanie sytuacji beznadziejnej i obrona punktów trudniejszych do zdobycia na najważniejszych szlakach komunikacyjnych co za tym idzie głównie city oraz urban (oba posiadają jeszcze jeden kluczowy bonus: możliwość zignorowania na CRT konieczności wycofania po zdaniu testu ER co jest na wagę złota). Nie ma też tych wojsk znowu tyle, żeby bronić wszystkiego, więc większa ilość miast oznaczonych jako city niekoniecznie by pomogła Polsce w obronie na początku operacji, a podczas ruchu nie ma obowiązku zatrzymania się w mieście i zrobienia clearingu, można przejechać przez miasto bez oczyszczania, więc jest możliwość po prostu ominąć niebronione miasto jeżeli bardziej zależy nam na większych postępach.

Nie znam zdania czy argumentacji autora w temacie doboru terenu, rodzaju miast, sieci drogowej itd., więc nie będę gdybał czemu konkretny element rozwiązano tak, a nie inaczej. Natomiast niejednokrotnie autor dzieli się przemyśleniami jak również materiałami, na których bazuje (online są udostępnione nie tylko instrukcje czy tabelki, ale również dokumenty oraz analizy służące jako baza do nakreślenia danego konfliktu).
Highlander pisze: 02 cze 2020, 16:29Litwa czy Białoruś domyślam się że jest poza zasięgiem polskich czołgów, niemniej skoro autor zadał sobie trud opisania obszaru Królewca to mógł rozrysować resztę.
Obwód Kaliningradzki ma większe znaczenie w kontekście mapy operacyjnej, więc jego dokładniejsze oddanie ma sens. Przy czym w drugiej edycji jest planowane rozszerzenie mapy:
The expansion map will cover the rest of Kaliningrad and a larger portion of southern Lithuania. The overarching purposes of this is to show the main rail line between Belarus and Kaliningrad
Highlander pisze: 02 cze 2020, 16:29Może Litwini by poprzeszkadzali na kilku węzłach drogowych nawet samym Clearingiem.
Clearing Litwy odbywa się na mapie strategicznej. 
Highlander pisze: 02 cze 2020, 16:29 Kiedyś bym zagrał ale domyślam się że na pełnych zasadach to nie jest gra na 5 godzin w Krolmie. Chyba że to dobrze chodzi na Vassalu?
I bez pełnych zasad nie jest to gra na 5 godzin jeżeli mowa o pełnym scenariuszu. Natomiast ogólnie w Krolmie jest do rozegrania, tyle że na raty. Zakończyliśmy z Muadem pełny scenariusz na zasadach zaawansowanych zarówno w Indie - Pakistan jak i w Tajwan. W Indie - Pakistan mamy jeszcze kolejną taką rozgrywkę na finiszu. Co za tym idzie da się, ale... najlepiej na spokojnie w dzień wolny (+ zapis gry w postaci zdjęć i można kontynuować). Najwygodniejszą opcją jest ustawienie się w warunkach domowych, wtedy nie trzeba składać gry.

Z Vassala nigdy nie korzystałem, moduły do NW są, ale o szczegółach nic nie powiem. Przy czym z uwagi na mnogość zasad myślę, że bez bardzo dobrej znajomości gry lepiej jednak grać na żywo, bo można na bieżąco dopytać i zweryfikować wątpliwości.
ODPOWIEDZ