Osadnicy: Narodziny Imperium (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Harth
Posty: 272
Rejestracja: 28 lis 2013, 12:38
Lokalizacja: Skierniewice
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Harth »

zioombel pisze:Naczytałem się w wątku narzekań na małą czcionkę. Z ciekawości porównałem ją z czcionką z gier LCG od FFG. Jest takiej samej wielkości. Narzekacie , więc dlatego , że polskie, czy jak? W wątkach o grach LCG jakoś nie widziałem narzekania na czcionkę.

Myślę że bardziej może chodzić o 'naćkane' ilustracje. Kiedy ktoś poznał już grę to rzadko czyta za każdym razem tekst na karcie, z reguły wystarcza ilustracja. W typowych LCG-ach jedno spojrzenie wystarcza żeby zidentyfikować na jaką kartę patrzymy. Ilustracje w Osadnikach mają tyle szczegółów że trudno odróżnić jedną od drugiej. Ale to moje zdanie :wink:
Mam/Miałem
3Trolle 7%
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1149
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 202 times
Been thanked: 98 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: zioombel »

Tylko, że to nie były narzekania na ilustracje tylko na małą czcionkę. Chyba niektórzy dię przyzwyczaili , że na Portal się narzeka.
Awatar użytkownika
Harth
Posty: 272
Rejestracja: 28 lis 2013, 12:38
Lokalizacja: Skierniewice
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Harth »

zioombel pisze:Tylko, że to nie były narzekania na ilustracje tylko na małą czcionkę. Chyba niektórzy dię przyzwyczaili , że na Portal się narzeka.
Może to dążenie do perfekcjonizmu? :roll:
Mam/Miałem
3Trolle 7%
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Trolliszcze »

Harth pisze:
zioombel pisze:Tylko, że to nie były narzekania na ilustracje tylko na małą czcionkę. Chyba niektórzy dię przyzwyczaili , że na Portal się narzeka.
Może to dążenie do perfekcjonizmu? :roll:
Do perfekcjonizmu mogą dążyć ci, którzy coś robią (chyba że mowa tu o ludziach, którzy dążą do perfekcjonizmu w narzekaniu).
Awatar użytkownika
Harth
Posty: 272
Rejestracja: 28 lis 2013, 12:38
Lokalizacja: Skierniewice
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Harth »

Ta dyskusja znowu może się rozwinąć w niekończący się spór kto ma rację. Osobiście myślę że rynek to zweryfikuje. Jak się ludziom nie będzie podobać to nie będą ani gry ani dodatków kupować. Natomiast jeśli większości osób czcionka/ilustracje/mechanika/kolory/żetony/wypraska i inne pierodoły spodobają, ewentualnie będę przeszkadzać w dopuszczalnym stopniu, nie będzie problemów ze sprzedażą. A Ci co chwalą/narzekają i tak nic z tym nie zrobią.
Mam/Miałem
3Trolle 7%
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: mig »

zioombel pisze:Tylko, że to nie były narzekania na ilustracje tylko na małą czcionkę. Chyba niektórzy dię przyzwyczaili , że na Portal się narzeka.
Nigdy na Portal nie narzekałem. Czcionka w Osadnikach mi przeszkadza. Być może jest taka sama jak w innych grach - w tamtych mi to specjalnie nie przeszkadzało. Być może dlatego, że tu jest zwykle na karcie jeszcze masa miejsca i bez problemu można by czcionkę zwiększyć, być może wynika to z innego charakteru korzystania z kart (np. rzadziej się zagląda co u przeciwnika jest, albo wręcz przeciwnie śledzi się to na bieżąco i lepiej pamięta). Nie wiem. W każdym razie uwielbiam gry Portalu, Osadnicy mi się bardzo podobają a rozmiar czcionki mi przeszkadza :p
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Perpetka »

Osadnicy mi się bardzo podobają a rozmiar czcionki mi przeszkadza :p
+1
Ale najbardziej mi przeszkadza, że w tej czcionce 3 jest takie podobne do 2.
Może jak się nauczę kart, to przestanę zwracać uwagę.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bea »

zioombel pisze:Naczytałem się w wątku narzekań na małą czcionkę. Z ciekawości porównałem ją z czcionką z gier LCG od FFG. Jest takiej samej wielkości. Narzekacie , więc dlatego , że polskie, czy jak? W wątkach o grach LCG jakoś nie widziałem narzekania na czcionkę.
A porównaj sobie czcionkę na przykład do Alien Frontiers. Jest ciut większa i czytelniejsza, a symbole dużo większe. Bardzo wygodnie się czyta. Oczywiście że narzekanie nic nie daje, (a może daje, może twórcy gier, którzy tu zaglądają wezmą to pod uwagę przy swoich kolejnych projektach) ale chyba nam wolno wypunktować co nam się w grze podoba a co nie? Nota bene, ja też Portal lubię, a Trzewiczek jest jednym z moich ulubionych projektantów.

Bardziej teraz się zastanawiam, czy podoba mi się fakt, że w grze są frakcje. Z jednej strony to fajne, bo po każdej grze mam ochotę spróbować czegoś nowego, czyli zagrać inną frakcją i sprawdzić czy potrafię nią wygrać. Z drugiej zaś strony martwi mnie fakt, że strategia każdej frakcji jest predefiniowana, czyli mamy jedną słuszną ścieżkę do wygrane. Taki barbarzyńca nie ma co iść w kamień i jego produkcję, bo zmarnuje potencjał swojego narodu i na wygraną raczej nie ma szans. Gdyby wszyscy grali tym samym, to to w co kto pójdzie byłoby mniej oczywiste, zależne raczej o kart, które by nam podchodziły, albo od własnego pomysłu.
Ostatnio zmieniony 14 wrz 2014, 22:02 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Qlaqs
Posty: 493
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Qlaqs »

Jak tak bardzo wam czcionka przeszkadza to sobie ją powiększ i druk nim do koszulki :D
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bea »

Qlaqs pisze:Jak tak bardzo wam czcionka przeszkadza to sobie ją powiększ i druk nim do koszulki :D
Taaa, bardzo mądry pomysł. Aż tak bardzo mi nie przeszkadza. :roll:
Awatar użytkownika
Harth
Posty: 272
Rejestracja: 28 lis 2013, 12:38
Lokalizacja: Skierniewice
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Harth »

Mi osobiście frakcje bardzo się podobają. Np. w RftG frakcji nie ma i każdy może iść w co chce, albo raczej jakie mu karty przyjdą, przez co brakuje mi w tej grze wyjątkowości. Lubię wiedzieć jakie wady i zalety ma dana frakcja dzięki temu biorę tą której strategia mi odpowiada i staram się dojść do 'perfekcji' w graniu nią. Jeśli natomiast szybko mi się taka gra nudzi to nie jest to wina zaimplementowania frakcji do gry, ale zbyt prostej mechaniki frakcji/całej gry.
Mam/Miałem
3Trolle 7%
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: tomb »

Gry jeszcze nie mam, więc piszę na sucho, ale też zastanawiałem się nad tym, co napisała Bea, czyli czy talie frakcyjne nie zdeterminują zbyt mocno określonych sposobów gry?
Zakładam, że nawet jeśli tak jest, to nowe karty frakcyjne z zapowiadanych dodatków umożliwią zmianę sposobu gry dla danej frakcji.
Mam nadzieję, że nowe karty umożliwią spore zmiany, aby można było przy modyfikowaniu talii celować w konkretną strategię.

Na razie jednak tylko czytam, z zakupem już mnie tak nie pili - po waszych zachwytach nad uproszczoną, względem 51. Stanu, rozgrywką, trochę mi ciśnienie spadło. U mnie 51. Stan (w różnych konfiguracjach) ląduje na stole co najmniej raz w tygodniu, więc nie mam co się spieszyć z zakupem.

(Rysunki na kartach są rozbrajające, ale ze zdziwieniem stwierdzam, że ogólny widok na stół po partii jest trochę... monotonny? Jednolity? Z daleka wszystkie karty wyglądają podobnie.)
uday
Posty: 726
Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: uday »

Mnie za to boli design kart i planszy frakcji. Budując naście lokacji danego rodzaju (np. produkcyjnych) - co wcale nie jest zupełnie niewykonalne - zaczyna brakować miejsca, trzeba kłaść jedną na drugą, częściowo przykrywać. Potem żeby zobaczyć co mogę, a co nie muszę je przesuwać, przestawiać, podnosić. Niepraktyczne to. Szkoda, że nie zostało to jakoś zoptymalizowane. Nie, żebym potrafił jakąś genialną alternatywę do obecnego stanu przedstawić, ale wymagania mam ;)

Tak samo nie podoba mi się miejsce na umowy u góry planszy frakcji. Ktoś już o tym wspominał. Znacznie łatwiej wsadzać je u spodu i tak właśnie robię w moich solo rozgrywkach. A tak w ogóle to uważam, że Produkcja jako taka jest fundamentem każdej cywilizacji - czemu więc nie kładziemy tego typu kart w dolnym rzędzie? ;)
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: sqb1978 »

Bo prawie na każdej jest budynek+ludziki i do tego frakcyjny kolor podłoża. I to sprawia, że słabo odróżnia się te karty. Niemniej liczę, że z czasem będzie się je rozpoznawać po rzucie okiem.
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: vojtas »

uday pisze:Szkoda, że nie zostało to jakoś zoptymalizowane. Nie, żebym potrafił jakąś genialną alternatywę do obecnego stanu przedstawić, ale wymagania mam ;)
To było do przewidzenia. Wystarczy tylko spojrzeć, ile miejsca zajmuje 7 Cudów Świata - im bliżej końca, tym stół wydaje się za mały. W rozgrywce 6-osobowej chyba lepiej rozłożyć się na podłodze. Albo na stole bilardowym, jak ktoś ma.. :P
uday pisze:Tak samo nie podoba mi się miejsce na umowy u góry planszy frakcji. Ktoś już o tym wspominał. Znacznie łatwiej wsadzać je u spodu i tak właśnie robię w moich solo rozgrywkach. A tak w ogóle to uważam, że Produkcja jako taka jest fundamentem każdej cywilizacji - czemu więc nie kładziemy tego typu kart w dolnym rzędzie? ;)
Z bardzo prostego powodu - by nie zapomnieć o wzięciu dóbr w fazie produkcji. Umiejscowienie tego elementu na górze sprawia, że produkcja (bazowa, z lokacji i z umów) jest w kupie. To nie jest przypadek czy fanaberie projektanta.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Trolliszcze »

Nie mówiąc o tym, że umowy u góry są dużo lepiej widoczne dla przeciwnika, a przecież są karty, które wchodzą w interakcje z umowami.
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: vojtas »

mig pisze:Być może dlatego, że tu jest zwykle na karcie jeszcze masa miejsca i bez problemu można by czcionkę zwiększyć, być może wynika to z innego charakteru korzystania z kart
Moim zdaniem wynika to z potrzeby zachowania spójności. Na jednych kartach jest dużo miejsca (np. produkcyjnych), na innych (np. w barbarzyńskiej "Mrocznej kaplicy") opis wypełnia całe dostępne pole tekstowe. Duża różnica w wielkości czcionki na różnych kartach wyglądałaby po prostu źle.
uday
Posty: 726
Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: uday »

vojtas pisze:
uday pisze:Tak samo nie podoba mi się miejsce na umowy u góry planszy frakcji. Ktoś już o tym wspominał. Znacznie łatwiej wsadzać je u spodu i tak właśnie robię w moich solo rozgrywkach. A tak w ogóle to uważam, że Produkcja jako taka jest fundamentem każdej cywilizacji - czemu więc nie kładziemy tego typu kart w dolnym rzędzie? ;)
Z bardzo prostego powodu - by nie zapomnieć o wzięciu dóbr w fazie produkcji. Umiejscowienie tego elementu na górze sprawia, że produkcja (bazowa, z lokacji i z umów) jest w kupie. To nie jest przypadek czy fanaberie projektanta.

Gdyby wszystkie karty produkcyjne były u dołu, produkcja bazowa frakcji była u dołu i umowy były u dołu, to faza produkcji przebiegałaby dokładnie tak samo jak obecnie.

Akceptuję argument o tym, że dobrze jest jeśli przeciwnik widzi jakie mamy umowy, ale:
- Cenię swoją wygodę ponad wygodę oponenta.
- Dopytanie o umowy przeciwnika trwa 10s. Wcale nie dłużej niż obejrzenie ich samemu.
- Inne karty również wchodzą w interakcję z kartami przeciwnika, mając wybudowanych Inżynierów/Garnizon?Hodowce Skorpionów, itp. wolałbym widzieć jakie akcje i Cechy przeciwnik ma w swoim Imperium, niż co produkuje. Ergo - dobrze jest, jeśli przeciwnik widzi wszystko co mamy w Imperium - dlaczego właśnie Umowy mają być w tym względzie premiowane?

Zastanawiam się, czy nie kłaść umów wprost na planszę użytkownika, muszę to sobie potestować w rozgrywce solo. W końcu zapamiętanie co jaka frakcja produkuje wcale nie nie jest trudne.
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: vojtas »

uday pisze:Gdyby wszystkie karty produkcyjne były u dołu, produkcja bazowa frakcji była u dołu i umowy były u dołu, to faza produkcji przebiegałaby dokładnie tak samo jak obecnie.
Zgodnie z zasadami projektowania porządek w layoucie nierozerwalnie łączy się z logiką użytkowania, a więc w tym przypadku z kolejnością rozgrywania faz. A więc skoro faza produkcji jest wcześniej niż akcje, to powinna być ona na górze - a wraz z produkcją również umowy.
Wosho
Posty: 1443
Rejestracja: 01 gru 2011, 13:15
Has thanked: 177 times
Been thanked: 141 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Wosho »

Kupilismy, zagralismy i czekamy na wiecej gier :)
Jak na razie bardzo pozytywnie :)
100ch
Posty: 44
Rejestracja: 26 maja 2011, 14:41
Lokalizacja: Kraków

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: 100ch »

Po pierwszej grze (z kobietą życia mego) mamy bardzo dobre wrażenia. Gra biegła sprawnie i mimo iż żona kart nie znała to dość szybko była w stanie połapać się w ich działaniu oraz wzajemnym uzupełnianiu się zdolności. W rundy na rundę czas gry się wydłużał jednak wszystko nabierało tempa. Słusznie ktoś z Was wcześniej pisał, że liczba rund jest dobrze dobrana- szósta mogłaby się ciągnąć strasznie długo.
Stołu nam starczyło, choć wielki on nie jest, ale spodziewam się, że w kolejnych partiach, już po lepszym poznaniu gry, może być ciasno. Jak to mawiają informatycy " It's not bug, it's feature". Po prostu tak jak do gier video potrzeba nieraz dobrego TV, konsoli i wygodnego fotela, tak do planszówek nieraz potrzeba większego stołu.

Edit:

Dodam jeszcze, że żona zagrała tylko po oglądnięciu filmiku instruktażowego i w czasie gry tylko parę razy dopytywała mnie o jakieś szczegóły. Super sprawa- ja przygotowywałem grę, ona w tym czasie obejrzała film, usiedliśmy i do boju.
Ostatnio zmieniony 15 wrz 2014, 08:59 przez 100ch, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Thorin
Posty: 148
Rejestracja: 28 lis 2010, 19:59
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Thorin »

Jestem po kilkunastu solówkach i max wynik jaki wykręciłem to 124p Rzymem, w tym zagranych 26 lokacji fakcyjnych. Natomiast grając Egiptem wydaje mi się że, około 1/3 kart jak prawie bezużyteczna - nawet jak przerobiłem je na umowy (w jednej grze miałem ich 11) to zysk z tego niewielki - frakcja tak jakby ma spore braki w stosunku do Barbarzyńców i Rzymu. W grze wieloosobowej jest troszkę lepiej ale wydaje mi się, że nieznacznie. Max Egiptem po 3 rozgrywkach to 70p (zagranych 16 kart frakcyjnych + 7-9 na umowach).
Czekam na dodatki i pierwsze co to modyfikuję Egipt - bo ma fajny potencjał.
Baruk Khazad! Khazad ai-menu!
Own BGG, na sprzedaż
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1149
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 202 times
Been thanked: 98 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: zioombel »

Thorin pisze:Jestem po kilkunastu solówkach i max wynik jaki wykręciłem to 124p Rzymem, w tym zagranych 26 lokacji fakcyjnych. Natomiast grając Egiptem wydaje mi się że, około 1/3 kart jak prawie bezużyteczna - nawet jak przerobiłem je na umowy (w jednej grze miałem ich 11) to zysk z tego niewielki - frakcja tak jakby ma spore braki w stosunku do Barbarzyńców i Rzymu. W grze wieloosobowej jest troszkę lepiej ale wydaje mi się, że nieznacznie. Max Egiptem po 3 rozgrywkach to 70p (zagranych 16 kart frakcyjnych + 7-9 na umowach).
Czekam na dodatki i pierwsze co to modyfikuję Egipt - bo ma fajny potencjał.
Zawsze mozna mieć oddzielne statystyki punktowe dla każdej frakcji i dla każdej frakcji ustanawiać osobne rekordy.
Awatar użytkownika
hadrian
Posty: 543
Rejestracja: 18 sie 2012, 20:05
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 87 times
Been thanked: 19 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: hadrian »

Nawet najlepszy Cezar będzie miał pod górkę z Ramzesem, karty Egiptu nie są przeznaczone do wykręcania punktów na grze solo tylko do kontrowania i psucia taktyk żywemu przeciwnikowi. Testowaliśmy z dziewczyną wszystkie frakcje. Jak na razie najlepiej mi się grało Egiptem i Barbarzyńcami, a jej Rzymem i Japonią także zgoda w domu jest :)

Tylko 2 pierwsze partie trzeba zweryfikować... źle doczytałem i graliśmy tak, że jak karta akcji nie ma napisanego limitu, to była bez limitu :mrgreen: Wtedy by dopiero odchodziły dzikie comba :lol:
Large Hadrian Collider
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6133
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 652 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: pan_satyros »

hadrian pisze:Testowaliśmy z dziewczyną wszystkie frakcje. Jak na razie najlepiej mi się grało Egiptem i Barbarzyńcami, a jej Rzymem i Japonią także zgoda w domu jest :)
ha u Nas dokładnie taki sam układ :)
ODPOWIEDZ