Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna
: 22 sty 2013, 10:42
Przed graniem oglądałem przedpremierowe filmiki autora, dzięki którym wiedziałem o co mniej więcej chodzi z podwójnymi pionkami, z talią wydarzeń itd., po jednej partii już mi się utrwaliła większość zasad, a po drugiej różne niuanse (przebieg każdej tury jest bardzo prosty mechanicznie). Potem, gdy miałem jakieś wątpliwości, często okazywało się, że są one w instrukcji wyjaśnione, a wątpliwości nt. różnych kart wydarzeń i nietypowych połączeń reguł można sobie dopowiedzieć samemu (i gra nie straci, nawet przy niekanonicznej interpretacji
- nawet po kilkunastej rozgrywce znalazłem w FAQ czy na forum jakiś szczegół, który stale robiłem źle, ale grało się i tak wybornie). Gra jest w tej chwili moim faworytem - od grudnia innych tytułów nawet mi się nie chciało wyciągać z szafy.
ALE
instrukcja jest, moim zdaniem, do całkowitego przeredagowania:
- nie opisuje na wstępie ogólnikowo przebiegu rozgrywki (nie chodzi mi o: "Podczas każdej rozgrywki, gracze będą eksplorować wyspę, budować obóz, walczyć z bestiami, stawiać czoła róż-nym przygodom, starając się jednocześnie przetrwać i osiągnąć swój cel", tylko już konkretne "mięcho", mówiące czytelnikowi o tym, co było w filmikach promujących - "żywa" talia wydarzeń, akcje podejmowane ryzykownie lub bez pośpiechu, istotność ran u bohaterów itd. A dopiero po tym - lub równolegle - opis komponentów i przygotowanie rozgrywki);
- tekst jest strasznie ściśnięty - zawiera sporo reguł na zbyt małej liczbie stron, komponenty opisane są zbyt lakonicznie, przez co np. informacja dlaczego są 3 karty wraku znajduje się gdzieś w regułach opcjonalnych na końcu (a wzmianki, że mają lekko inny grzbiet od pozostałych kart, nie ma nigdzie);
- brakuje krótkich, treściwych informacji - np. wytłuszczeń, podsumowań na marginesie czy w ramkach, czyli tekstu, który łatwo wyłapać gdy się szuka jakiejś informacji. Zamiast tego wszystko jest w zwałach tekstu opisowego (z kolei w najbardziej wyróżniających się ramkach są dodatkowe reguły, które nie są ani istotniejsze, ani mniej istotne od głównego tekstu). Brakuje też litanii krótkich informacji ułatwiających interpretację spornych zasad z kart wydarzeń, zebranych w jednym miejscu ("Jeśli karta pozwala wybrać między dwoma opcjami i użyte jest słowo 'lub', można wybrać na swoją korzyść nawet, gdy cośtam cośtam", "Na potrzeby niektórych kart Piętaszek jest graczem", "Jeśli źródło ulega wyczerpaniu, srututu", "Przeniesienie obozu bez wybudowanego schronienia tralalala", "Jeśli nie masz wybudowanego schronienia, żaden dodatkowy efekt nie zwiększa palisady") - ale może taka lista nie byłaby potrzebna, gdyby tylko treści instrukcji były lepiej zindeksowane i wyróżnione;
- instrukcja jest za sucha ;P Brak w niej klimatu, elementów fabularnych.
Krótko podsumowując: instrukcja jest chyba dla innej grupy docelowej, niż gra![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
ALE
instrukcja jest, moim zdaniem, do całkowitego przeredagowania:
- nie opisuje na wstępie ogólnikowo przebiegu rozgrywki (nie chodzi mi o: "Podczas każdej rozgrywki, gracze będą eksplorować wyspę, budować obóz, walczyć z bestiami, stawiać czoła róż-nym przygodom, starając się jednocześnie przetrwać i osiągnąć swój cel", tylko już konkretne "mięcho", mówiące czytelnikowi o tym, co było w filmikach promujących - "żywa" talia wydarzeń, akcje podejmowane ryzykownie lub bez pośpiechu, istotność ran u bohaterów itd. A dopiero po tym - lub równolegle - opis komponentów i przygotowanie rozgrywki);
- tekst jest strasznie ściśnięty - zawiera sporo reguł na zbyt małej liczbie stron, komponenty opisane są zbyt lakonicznie, przez co np. informacja dlaczego są 3 karty wraku znajduje się gdzieś w regułach opcjonalnych na końcu (a wzmianki, że mają lekko inny grzbiet od pozostałych kart, nie ma nigdzie);
- brakuje krótkich, treściwych informacji - np. wytłuszczeń, podsumowań na marginesie czy w ramkach, czyli tekstu, który łatwo wyłapać gdy się szuka jakiejś informacji. Zamiast tego wszystko jest w zwałach tekstu opisowego (z kolei w najbardziej wyróżniających się ramkach są dodatkowe reguły, które nie są ani istotniejsze, ani mniej istotne od głównego tekstu). Brakuje też litanii krótkich informacji ułatwiających interpretację spornych zasad z kart wydarzeń, zebranych w jednym miejscu ("Jeśli karta pozwala wybrać między dwoma opcjami i użyte jest słowo 'lub', można wybrać na swoją korzyść nawet, gdy cośtam cośtam", "Na potrzeby niektórych kart Piętaszek jest graczem", "Jeśli źródło ulega wyczerpaniu, srututu", "Przeniesienie obozu bez wybudowanego schronienia tralalala", "Jeśli nie masz wybudowanego schronienia, żaden dodatkowy efekt nie zwiększa palisady") - ale może taka lista nie byłaby potrzebna, gdyby tylko treści instrukcji były lepiej zindeksowane i wyróżnione;
- instrukcja jest za sucha ;P Brak w niej klimatu, elementów fabularnych.
Krótko podsumowując: instrukcja jest chyba dla innej grupy docelowej, niż gra
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)