Neuroshima Hex! (Michał Oracz)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2335
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 572 times
Been thanked: 931 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Galatolol »

Trolliszcze pisze:Hyhy, ciekaw jestem, jaka będzie reakcja międzynarodowej grupy fanów. Wszyscy pamiętamy zadymę przy okazji wydania Wintera, a okazuje się, że - o zgrozo! - na BGG dodatek ma ocenę 8,17, a chyba jedyną osobą płaczącą w komentarzach, że Portal to OKROPNY wydawca, jest Jax.

Warto zacząć przyjmować zakłady, czy przypadkiem nie szykuje się powtórka z rozrywki :D A fe, Portalu! Wstydźcie się!
Winter jest po prostu bardzo dobry. Sam dałbym mu 10, gdyby nie potknięcia wydawnicze - planszetki są naprawdę biedne - dlatego odjąłem 1 oczko z oceny. Nie rozumiem twojego rozumowania, że skoro uważamy grę za źle wydaną to trzeba ją ocenić jak najniżej.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex

Post autor: jolietjake »

powermilk pisze: Jak rozmawiałem z Oraczem, to powiedział, że to alternatywa... Może już mu się mieszało, tyle razy wyjaśniać Tezeusza, pytania o Mephisto oraz nowego Heksa też robiły swoje.
Skoro Ci tak wprost powiedział, to jasne, nie ma o czym dyskutować, widocznie źle zrozumiałem.
Dabi pisze:ale sama znając grę lepiej pomijasz tutaj Duel a skoro jest taki świetny balans to nie powiniśmy go chyba pomijać.
Senthe i Duel to akurat archenemies :D , ale ja osobiście uważam, że balans jest zrobiony na tyle dobrze, na ile mógł być, a taki Vegas jest poprostubardzo trudny i trochę losowy, a nie słabszy.
Z tego co słyszałem, to właśnie Smart na początku był dobrze zbalansowany z wszystkimi armiami, tylko Posterunek go strasznie tłukł i trzeba było przerobić całą armię i w efekcie zostało coś zupełnie innego. To tak na dowód temu o czym pisałem post wcześniej. Powiązania balansu między armiami są bardzo skomplikowane.
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Baartoszz
Posty: 836
Rejestracja: 27 sty 2010, 13:35
Lokalizacja: Komorów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Baartoszz »

jax pisze:
Tycjan pisze:Wprawdzie o gustach się nie dyskutuje, ale po raz kolejny uderzyła mnie postawa, o której pisałem już nie raz – gracze (polscy?) nie lubią zmian. Kiedy są do czegoś przyzwyczajeni, to nawet jeżeli coś jest robione w dobrej wierze, to i tak ma szanse zostać odebrane jak zamach na „starych fanów”.
Nie mam bladego pojęcia o co chodzi, o jakie zamachy. Mi się zwyczajnie nowa szata graficzna NIE podoba (jest tragiczna) i tyle. Co to za spiskowe teorie o 'przyzwyczajeniach i zamachach'? Nowe jest ohydne (IMO) i tyle. O gustach się nie dyskutuje.
Śpieszę z tłumaczeniem. Problemem nie jest wyrażanie własnych poglądów estetycznych, ale oburzenie jakie niejedna osoba już tutaj wyraziła z powodu zmian.

Przykłady
BartP pisze:Czytam, że nowa (3.) edycja Neuroshimy będzie zawierać piątą armię - Doomsday Machine. Ech... jak ja takich zabiegów nie lubię :/.
Kaktus+ pisze:zatem powinszować rozpiepszenia całej edycji, wszystkich dodatków pod przykrywką wydania nowego, lepszego produktu, zapewnienia sobie wpływów z wydanych dotychczas dodatków, które trzeba będzie wydać na nowo.
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Senthe »

@Dabi
Hej, już wiem, skąd Cię pamiętam! Grałeś w moim drugim turnieju w NHO :)

Jeszcze raz.
Balans w podstawce jest bardzo dobry. Po prostu jedną armią gra się łatwiej: wymaga ona mniej myślenia. To nie znaczy automatycznie, że jest ona niezbalansowana.

IMHO gdybyś przeprowadził eksperyment i posadził naprzeciwko siebie dwóch graczy idealnych, grających Borgo i Posterunkiem, to co prawda jeden z nich musiałby się dużo więcej nakombinować, ale ostatecznie odsetek zwycięstw byłby podobny.

O balansie armii świadczy jej powiedzmy "potencjał żetonowy", a nie to, czy wymaga ona mniej, czy więcej myślenia.

@Baartossz
Fakt, starzy fani są zaniepokojeni pojawiającymi się zmianami i brakiem konkretnych informacji. No i? Co Cię dziwi w tej sytuacji?
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex

Post autor: jolietjake »

Senthe pisze: Jeszcze raz.
Balans w podstawce jest bardzo dobry. Po prostu jedną armią gra się łatwiej: wymaga ona mniej myślenia. To nie znaczy automatycznie, że jest ona niezbalansowana.
IMHO gdybyś przeprowadził eksperyment i posadził naprzeciwko siebie dwóch graczy idealnych, grających Borgo i Posterunkiem, to co prawda jeden z nich musiałby się dużo więcej nakombinować, ale ostatecznie odsetek zwycięstw byłby podobny.
O balansie armii świadczy jej powiedzmy "potencjał żetonowy", a nie to, czy wymaga ona mniej, czy więcej myślenia.
+1
Tycjan pisze:Wprawdzie o gustach się nie dyskutuje, ale po raz kolejny uderzyła mnie postawa, o której pisałem już nie raz – gracze (polscy?) nie lubią zmian. Kiedy są do czegoś przyzwyczajeni, to nawet jeżeli coś jest robione w dobrej wierze, to i tak ma szanse zostać odebrane jak zamach na „starych fanów”.

Tycjan, ale wydaje mi się, że to nie o to chodzi, że ludziom się nie podoba, że nowa edycja wprowadza graficzne zmiany, bo przecież swoją edycję już mają i nie muszą kupować innej, która im nie leży. Ludziom się nie podoba to, że będą mieli połowe armii w jednym designie i ikonologii, a połowę w innym.
Ignacy Trzewiczek pisze:Tor punktacji jest po to, iż NS HEX jest grą dla 2-4 graczy, więc w pudełku są 4 liczniki, ale jesli ktoś ma armypack to może grać wariant 2-6 graczy. Ponieważ w armypackach nie ma liczników, będzie zaznaczal swój HQ na torze
Więc będziemy mieli połączenie rozwiązania z 1 edycji i z 2 edycji, do wyboru, do koloru: kto woli liczniki, bedzie miał liczniki, kto woli zaznaczać na torze, będzie miał tory :wink:
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Tycjan »

jolietjake pisze:
Tycjan pisze:Wprawdzie o gustach się nie dyskutuje, ale po raz kolejny uderzyła mnie postawa, o której pisałem już nie raz – gracze (polscy?) nie lubią zmian. Kiedy są do czegoś przyzwyczajeni, to nawet jeżeli coś jest robione w dobrej wierze, to i tak ma szanse zostać odebrane jak zamach na „starych fanów”.

Tycjan, ale wydaje mi się, że to nie o to chodzi, że ludziom się nie podoba, że nowa edycja wprowadza graficzne zmiany, bo przecież swoją edycję już mają i nie muszą kupować innej, która im nie leży. Ludziom się nie podoba to, że będą mieli połowe armii w jednym designie i ikonologii, a połowę w innym.
Ten fragment pochodzi z ZP, dlatego zapraszam do dyskusji właśnie na ZP :)

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Baartoszz
Posty: 836
Rejestracja: 27 sty 2010, 13:35
Lokalizacja: Komorów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Baartoszz »

Senthe pisze:IMHO gdybyś przeprowadził eksperyment i posadził naprzeciwko siebie dwóch graczy idealnych, grających Borgo i Posterunkiem, to co prawda jeden z nich musiałby się dużo więcej nakombinować, ale ostatecznie odsetek zwycięstw byłby podobny.
Dobrze, że zaczęłaś od IMHO, bo wg mnie Borgo wygrałby zdecydowaną większość gier.
Senthe pisze:Fakt, starzy fani są zaniepokojeni pojawiającymi się zmianami i brakiem konkretnych informacji. No i? Co Cię dziwi w tej sytuacji?
Dziwi mnie to, że gracze są "zaniepokojeni" zmianami, które wcale nie muszą ich dotyczyć. Bo przecież nie muszą nowego produktu kupować. Kupiłem grę Masters of Commerce, rok później została wydana wersja Panic on Wall Street! z zupełnie innymi grafikami. Nie kupiłem i mi z tym dobrze. Czemu mam być oburzony, lub chociażby "zaniepokojony"?
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Neuroshima Hex

Post autor: kwiatosz »

Patrzajcie go, jak na lewo czytelników sobie napędza ;)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 576 times
Been thanked: 1028 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: RUNner »

Baartoszz pisze:
Senthe pisze:Fakt, starzy fani są zaniepokojeni pojawiającymi się zmianami i brakiem konkretnych informacji. No i? Co Cię dziwi w tej sytuacji?
Dziwi mnie to, że gracze są "zaniepokojeni" zmianami, które wcale nie muszą ich dotyczyć. Bo przecież nie muszą nowego produktu kupować.
Otóż to. Trzeba do tego podejść rozsądnie, chyba że ktoś musi mieć wszystko to wtedy mimo posiadania kompletu aktualnej edycji, kupi też 3.0 i będzie zadowolony! :)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Senthe »

Tak jak napisał jolietjake.

Nie będę zadowolona, jeśli nie będę mieć opcji kupna dodatków utrzymanych w starej stylistyce. Guzik mnie obchodzi, co będą kupować lub nie inni gracze, ale jak najbardziej mnie interesuje, aby późniejsze dodatki ukazywały się w "moim" stylu graficznym. Czy teraz jest już jasne, skąd lamenty i niepokój?
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: BartP »

Baartoszz pisze:Problemem nie jest wyrażanie własnych poglądów estetycznych, ale oburzenie jakie niejedna osoba już tutaj wyraziła z powodu zmian.

Przykłady
BartP pisze:Czytam, że nowa (3.) edycja Neuroshimy będzie zawierać piątą armię - Doomsday Machine. Ech... jak ja takich zabiegów nie lubię :/.
Przesadziłeś, podciągając moją wypowiedź pod "oburzenie [...] z powodu zmian".
Baartoszz pisze:Dziwi mnie to, że gracze są "zaniepokojeni" zmianami, które wcale nie muszą ich dotyczyć. Bo przecież nie muszą nowego produktu kupować. Kupiłem grę Masters of Commerce, rok później została wydana wersja Panic on Wall Street! z zupełnie innymi grafikami. Nie kupiłem i mi z tym dobrze. Czemu mam być oburzony, lub chociażby "zaniepokojony"?
Sytuacja nie jest analogiczna. Tu chodzi przecież o nadchodzące dodatki i ich kompatybilność ze starą wersją. Nie wierzę, że tego nie rozumiesz.
Awatar użytkownika
Epyon
Posty: 1164
Rejestracja: 30 mar 2012, 08:07
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 8 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Epyon »

Senthe pisze:Nie będę zadowolona, jeśli nie będę mieć opcji kupna dodatków utrzymanych w starej stylistyce. Guzik mnie obchodzi, co będą kupować lub nie inni gracze, ale jak najbardziej mnie interesuje, aby późniejsze dodatki ukazywały się w "moim" stylu graficznym. Czy teraz jest już jasne, skąd lamenty i niepokój?
Tupnij jeszcze nóżką. ;)

Kto Ci w ogóle gwarantuje, że kolejne armie w stylistyce Hexa 2.5 by w ogóle wyszły? Po wydaniu 3.0 jest naprawdę spora szansa na kolejne dodatki, hexogłówki itd., które być może nigdy by nie powstały do 2.5.

Poza tym narzekanie na zmiany graficzne w nowej edycji Hexa to tak jakby marudzenie że Wiedźmin 2 nie chodzi na starym kompie, na którym jedynka śmigała bez problemu. Gdyby wszyscy tak myśleli, to byśmy nie wyszli z epoki Pac-Mana. ;)
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Dabi »

@Dabi
Hej, już wiem, skąd Cię pamiętam! Grałeś w moim drugim turnieju w NHO :)

Jeszcze raz.
Balans w podstawce jest bardzo dobry. Po prostu jedną armią gra się łatwiej: wymaga ona mniej myślenia. To nie znaczy automatycznie, że jest ona niezbalansowana.

IMHO gdybyś przeprowadził eksperyment i posadził naprzeciwko siebie dwóch graczy idealnych, grających Borgo i Posterunkiem, to co prawda jeden z nich musiałby się dużo więcej nakombinować, ale ostatecznie odsetek zwycięstw byłby podobny.

O balansie armii świadczy jej powiedzmy "potencjał żetonowy", a nie to, czy wymaga ona mniej, czy więcej myślenia.
Mówię właśnie o potencjale, żetonowym. Oraz na tym jak to wychodzi w praktyce. A jak wychodzi to wyraźnie widać ;)
Nie ma co więc mówić o zbalansowaniu.

Jeśli coś nie wymaga myślenia aby być równie skuteczne jak inne frakcje które grają z myśleniem to po włączeniu myślania potencjał tej bezmyślnej jeszcze rośnie.
Jeśli siła frakcji Posterunek z myślącym graczen to (P) + Myślenie i to równa się sile Borgo (B). To siła Borgi z dodatkiem myślenia będzie większa.

Przy dwóch takich samych graczach zdecydowanie wygrałby Borgo. W 100 pojedynkach Posterunek nie otrzymałby więcej niż 20 zwycięstw.

Troszkę to jak w tym dowcipie o przynoszeniu noża na strzelaninę.
I jednym i drugim można zabić ale tym drugim jakoś zdecydowanie prościej.
Chyba nie doceniasz jak skomplikowane jest balansowanie takiej asymetrycznej gry. To, że armia A jest zbalansowana w stosunku do armii B, a armia B w stosunku do C, nie znaczy, że armia A będzie do C (jakby mogło się mylnie zdawać). Jeśli jedna armia z podstawki zostałaby, jak sugerujesz, osłabiona, to wszystkie późniejsze armie, które byłyby zbalansowane do wcześniejszej wersji armii, teraz byłyby za silne na nową, osłabioną wersję armii.
To nie jest nie wiem jak skomplikowana gra bez przesady :)
No i tu właśnie balans asymetryczny nawet na pozimie podstawki leży na tyle, że do grania bez dwumeczu wymaga dość luźnego podejścia. Przeceniasz za to mom zdaniem Portal jeśli chodzi o te aspekty rozgrywki.
Tylko potwierdzasz to co było powiedziane wcześniej - musisz się nimi nauczyć grać i tyle :wink:
Czyli Dabi ogarniety grajacy Posterunkiem vs Borgo bedzie tak samo często wygrywał co Dabi ogarniety grający Borgo vs Posterunek ? :) To bardzo idealistyczne założenie w które nie wierzę. Doświadczenia własne stoją w opozycji do tego stwierdzenia.
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Senthe »

@Epyon
Spójrz na to lepiej z drugiej strony.

Wydawnictwo zdradzające swoich najwierniejszych klientów aż się prosi o pytanie, czy - i jak długo - zachowa lojalność wobec tych nowonabytych. Co jeśli kiedyś wydadzą Hexa 4.0 niekompatybilnego z poprzednimi edycjami? Czy warto w tej sytuacji w ogóle kupować edycję 3.0, nie wiedząc, jak długo potrwa z kolei wsparcie do niej?
W ogóle czy można traktować grę planszową jak jakiegoś nie przymierzając Windowsa, do którego wsparcie wygasa po kilku latach? Zastępować wersje "stare" "bardziej nowoczesnymi"?... C'mon...

Case Portalu nie jest jakimś wyjątkiem. Google z sobie tylko znanych niejasnych powodów zamknęło Google Readera, wywalając na bruk miliony wiernych użytkowników. Efekt? Ich nowa usługa Google Keep spotkała się z chłodnym i nieufnym przyjęciem internautów.

Żadna firma, czy mała, czy duża, nie powinna sobie pozwalać na stratę zaufania najwierniejszych klientów.

Portal zaliczał już różne incydenty związane z badziewnymi wydaniami gier i nie tylko. Jeśli naprawdę dodatki do Hexa nagle zaczną ukazywać się wyłącznie w stylistyce edycji 3.0, moje zaufanie do Portalu po prostu zjedzie do zera i chyba naprawdę niczego już od nich nie kupię. Są na świecie i inne gry. Pozostawiam tę informację ku rozwadze Portalowych decydentów.

@Dabi
Jakie działania ku poprawie balansu byś zaproponował?
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4135
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 316 times
Been thanked: 344 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: tomb »

Senthe pisze:Jeśli naprawdę dodatki do Hexa nagle zaczną ukazywać się wyłącznie w stylistyce edycji 3.0, moje zaufanie do Portalu po prostu zjedzie do zera i chyba naprawdę niczego już od nich nie kupię.
Oczywiście rozumiem, że komuś może nie pasować łączenie dwóch dizajnów w jednej grze.
Chciałbym jednak się upewnić - jesteś gotowa zrezygnować z jakichkolwiek zakupów gier Portalu (dalszych dodatków albo zupełnie nowych tytułów), choćby nie wiem jak dobre były (jesteś wielką zwolenniczką Hexa, jak można zauważyć z innych wpisów), dlatego, że istnieje możliwość, że któreś tam rozszerzenie gry nie będzie kompatybilne, choćby tylko graficznie, z podstawową wersją gry, tak?


Nowe grafiki mi się podobają, ale i tak uważam, że NH powinna ukazać się bez tła fabularnego, bo to gra abstrakcyjna. Sam zamierzam wykonać wersję drewnianą, tylko z ikonami.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex

Post autor: jolietjake »

Dabi pisze: Mówię właśnie o potencjale, żetonowym. Oraz na tym jak to wychodzi w praktyce. A jak wychodzi to wyraźnie widać ;)
Nie ma co więc mówić o zbalansowaniu.
Jeśli coś nie wymaga myślenia aby być równie skuteczne jak inne frakcje które grają z myśleniem to po włączeniu myślania potencjał tej bezmyślnej jeszcze rośnie.
Jeśli siła frakcji Posterunek z myślącym graczen to (P) + Myślenie i to równa się sile Borgo (B). To siła Borgi z dodatkiem myślenia będzie większa.
Przy dwóch takich samych graczach zdecydowanie wygrałby Borgo. W 100 pojedynkach Posterunek nie otrzymałby więcej niż 20 zwycięstw.
Stary... trochę gadasz od rzeczy z tym dodawaniem "myślenia" - błędnie to pojmujesz. Nie chodziło nam o granie z myśleniem i bezmyślnie. Chodziło o poznanie armii, nauczenie się odpowiedniej taktyki, nauczenie używania mocnych stron i ochrony słabych stron. Tak więc wbrew temu co piszesz bedzie:
"Przy dwóch takich samych początkujących graczach wygra Borgo. Przy dwóch takich samych doświadczonych graczach szansa na wygranie wynosi 50%" Gdy już poznamy dobrze grę, to nasze umiejętności gry Borgo, który nie jest skomplikowany, nie rosną adekwatnie do umiejętności gry Posterunkiem. Z tego błędnego założenia wynika Twe błędne myślenie :wink:
To nie jest nie wiem jak skomplikowana gra bez przesady :)
No i tu właśnie balans asymetryczny nawet na pozimie podstawki leży na tyle, że do grania bez dwumeczu wymaga dość luźnego podejścia.
Nie jest to bardzo skomplikowana gra, ale dość różnorodna przez mnogość asymetrycznych armii. Przy małej dozie losowości tej gry, balans nie jest taką łatwą sprawą.
Czyli Dabi ogarniety grajacy Posterunkiem vs Borgo bedzie tak samo często wygrywał co Dabi ogarniety grający Borgo vs Posterunek ? :) To bardzo idealistyczne założenie w które nie wierzę. Doświadczenia własne stoją w opozycji do tego stwierdzenia.
Nie wiem gdzie tu "idealistyczne założenie". Niestety tylko Twoje doświadczenia :wink:
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Epyon
Posty: 1164
Rejestracja: 30 mar 2012, 08:07
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 8 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Epyon »

Senthe pisze:Wydawnictwo zdradzające swoich najwierniejszych klientów aż się prosi o pytanie, czy - i jak długo - zachowa lojalność wobec tych nowonabytych. Co jeśli kiedyś wydadzą Hexa 4.0 niekompatybilnego z poprzednimi edycjami? Czy warto w tej sytuacji w ogóle kupować edycję 3.0, nie wiedząc, jak długo potrwa z kolei wsparcie do niej?
Ale o jakiej zdradzie i niekompatybilności Ty teraz mówisz? Przecież 3.0 jest w pełni kompatybilny z resztą wypuszczonych dotąd dodatków, co było wielokrotnie podkreślane...
Senthe pisze:W ogóle czy można traktować grę planszową jak jakiegoś nie przymierzając Windowsa, do którego wsparcie wygasa po kilku latach? Zastępować wersje "stare" "bardziej nowoczesnymi"?... C'mon...
A niby czemu nie? Z biznesowego punktu widzenia jak widać się to sprawdza. Poza tym to że wychodzi nowa edycja wcale nie znaczy, że stara jest do bani, bądź wybrakowana -to dalej ta sama, bardzo dobra gra.
Senthe pisze:Portal zaliczał już różne incydenty związane z badziewnymi wydaniami gier i nie tylko. Jeśli naprawdę dodatki do Hexa nagle zaczną ukazywać się wyłącznie w stylistyce edycji 3.0, moje zaufanie do Portalu po prostu zjedzie do zera i chyba naprawdę niczego już od nich nie kupię. Są na świecie i inne gry. Pozostawiam tę informację ku rozwadze Portalowych decydentów.
Podejrzewam, że Portal od tego nie zbiednieje. ;)

Podkreślam jeszcze raz kilka ważnych spraw, które jak widać niektórym umykają:
1. Mając wybór: brak dodatków do 2.5, a wydanie dodatków w stylistyce 3.0 (które poza zmienioną grafiką są kompatybilne z 2.5) zdecydowanie druga opcja jest lepsza.
2. Gry planszowe to dobra luksusowe. Naprawdę nikt nie zmusza nikogo do ich zakupu.
3. Portal to jest firma i musi przynosić zysk. Jeśli Portalowi i Z-Manowi kalkuluje się zrobić reedycję i przyniesie to zysk, to jest to świetna informacja - dzięki temu w przyszłości na rynku pojawi się więcej gier obu wydawnictw (więcej gier = większe prawdopodobieństwo że jakaś będzie dobra).
Awatar użytkownika
Karit
Posty: 1486
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Karit »

Senthe pisze:@Epyon
Spójrz na to lepiej z drugiej strony.

Wydawnictwo zdradzające swoich najwierniejszych klientów aż się prosi o pytanie, czy - i jak długo - zachowa lojalność wobec tych nowonabytych. Co jeśli kiedyś wydadzą Hexa 4.0 niekompatybilnego z poprzednimi edycjami? Czy warto w tej sytuacji w ogóle kupować edycję 3.0, nie wiedząc, jak długo potrwa z kolei wsparcie do niej?
W ogóle czy można traktować grę planszową jak jakiegoś nie przymierzając Windowsa, do którego wsparcie wygasa po kilku latach? Zastępować wersje "stare" "bardziej nowoczesnymi"?... C'mon...

Case Portalu nie jest jakimś wyjątkiem. Google z sobie tylko znanych niejasnych powodów zamknęło Google Readera, wywalając na bruk miliony wiernych użytkowników. Efekt? Ich nowa usługa Google Keep spotkała się z chłodnym i nieufnym przyjęciem internautów.

Żadna firma, czy mała, czy duża, nie powinna sobie pozwalać na stratę zaufania najwierniejszych klientów.

Portal zaliczał już różne incydenty związane z badziewnymi wydaniami gier i nie tylko. Jeśli naprawdę dodatki do Hexa nagle zaczną ukazywać się wyłącznie w stylistyce edycji 3.0, moje zaufanie do Portalu po prostu zjedzie do zera i chyba naprawdę niczego już od nich nie kupię. Są na świecie i inne gry. Pozostawiam tę informację ku rozwadze Portalowych decydentów.

@Dabi
Jakie działania ku poprawie balansu byś zaproponował?
Ale przecież Portal nigdzie nikomu nie obiecuje że wersja X.0 będzie dostępna tyle i tyle lat i będzie XXX dodatków do niej...
Ja mam 2.5 i wcale nie czuje się zdradzony, wydawnictwo ma pełne prawo do zmiany gry czy jej nowszego wydania...
Firma chce pozyskać nowych klientów, i aby to zrobić musi coś zmienić, nie da sie rozwijać nie zmieniając produktu... To czy zmiana jest lepsza czy gorsza to inna kwestia (i zawsze dyskusyjna) ale prawo do niej zawsze ma wydawca. Po za tym nie jest tak że NH jest wydawana w nowej wersji co pól roku.

Porównanie do windowsa jest nie trafione bo system operacyjny moze potrzebować serwis packow albo pomocy technicznej, a gra planszowa to nie sprzet komputerowy który sie popsuje, planszówka to produkt gotowy do użytku/grania już po odpakowaniu, teraz jak i za 100 lat...
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja
Hansolo
Posty: 11
Rejestracja: 29 kwie 2013, 22:13

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Hansolo »

Tak propo dyskusji Posterunek-Borgo:

No patrzcie, jak gram Posterunkiem to wygrywam jakieś 75% gier. Jak gram Borgo to wygrywam może 40%. Widać nie potrafię osiągnąć odpowiedniego stopnia no-brainu by grać mutantami :lol:

Propo dyskusji o zmianie edycji:

Jak dodatki 3.0 będą się za mocno odróżniać graficznie od dodatków 2.5 to trudno, najwyżej przestanę kupować kolejne dodatki. W sumie 12 armii do 2.5 to i tak całkiem niezła liczba.
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Senthe »

Karit pisze:Porównanie do windowsa jest nie trafione bo system operacyjny moze potrzebować serwis packow albo pomocy technicznej, a gra planszowa to nie sprzet komputerowy który sie popsuje, planszówka to produkt gotowy do użytku/grania już po odpakowaniu, teraz jak i za 100 lat...
No właśnie.
Nie ma powodu, żeby na siłę naprawiać coś, co działa.

@Epyon
Jeśli wydawcy - czy dowolnej inna firmie - wydaje się, że w jego interesie leży olewanie klientów, to prędzej czy później tych klientów straci. Być może straci starych, a zyska nowych. Ale czy na naszym małym polskim ryneczku można sobie w ogóle pozwolić na tracenie klientów? I to jeszcze w sposób tak beztroski, jak robi to Portal? Wpadka wydawnicza tu, wpadka wydawnicza tam, jeden klient jest trollem, drugi ma za duże wymagania... Nazbiera się tego dla wielu planszówkowiczów, i kogo potem będzie wkurzać Portal, wydając Hexa 7.0?
Rynek amerykański może jest bardziej pojemny, ale i konkurencja na nim wielokrotnie silniejsza.
TomB pisze:Chciałbym jednak się upewnić - jesteś gotowa zrezygnować z jakichkolwiek zakupów gier Portalu (dalszych dodatków albo zupełnie nowych tytułów), choćby nie wiem jak dobre były (jesteś wielką zwolenniczką Hexa, jak można zauważyć z innych wpisów), dlatego, że istnieje możliwość, że któreś tam rozszerzenie gry nie będzie kompatybilne, choćby tylko graficznie, z podstawową wersją gry, tak?
1. Płacimy za planszówki nie tylko ze względu na ich zasady, ale również aby mieć możliwość obcowania z ładnymi przedmiotami. Łączenie dwóch dodatków byłoby rażące estetycznie. Równie dobrze mogłabym sobie Nowy Jork czy Dancera narysować flamastrem.
2. Nie dlatego, że istnieje możliwość, tylko w wypadku, gdyby ta możliwość stała się faktem.
Nie wiem w ogóle, skąd to zdziwienie. Wydawca olewa mnie - ja olewam jego. Jak mam niby zareagować, udawać, że deszcz pada? Jestem klientem i głosuję portfelem.
Pomijając drobny fakt, że jestem fanką i byłoby mi zwyczajnie przykro, no ale kogo to obchodzi w świecie szoł biznesu.
Póki co jednak nic nie wiadomo na temat przyszłych planów, jeszcze zobaczymy co to będzie. Mam nadzieję, że te najczarniejsze wizje się jednak nie spełnią.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4779
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1039 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Trolliszcze »

Senthe pisze:Pomijając drobny fakt, że jestem fanką i byłoby mi zwyczajnie przykro, no ale kogo to obchodzi w świecie szoł biznesu.
Kurczę, zawsze mi się wydawało, że fan to taki ktoś, kto właśnie najlepiej stara się rozumieć decyzje twórców i popierać je, zamiast publicznie grozić bojkotem. IMHO słaba z Ciebie fanka.
Bo jeśli jesteś fanką samej gry, ale już niekoniecznie fanką Portalu, Trzewika czy Michała Oracza, to chyba naprawdę nikt Ci nic nie jest winien. Neuroshima Hex sama się nie zrobi, że tak powiem.

Znak czasów. Dzisiaj fan to ktoś taki, komu się wydaje, że to on powinien decydować, co jest dla dzieła twórców najlepsze. Przypomina mi się flejm o piractwie, znów wyłazi z Ciebie postawa roszczeniowa, Senthe.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: RE: Neuroshima Hex

Post autor: yosz »

Ale to nie jest wypięcie się tak jak np w przypadku Descent 2 gdzie nic nie jest kompatybilne. Nowych zasad można używać w starej wersji, wielkość hexow / żetonów ta sama. Nowe dodatki będą wyglądać trochę inaczej ale można to potraktować jako nowe armie i tyle (no i można będzie zagrać niego vs niego ;) ). rozumiem ze jak ktoś jest mega esteta to tego nie przeżyje ale mówienie o zdradzie fanów jest nietaktowne i przesadzone.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4135
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 316 times
Been thanked: 344 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: tomb »

@Senthe
Wytłumaczę, co - według mnie - napisałaś kilka postów temu.
Napisałaś, że nie kupisz już żadnej gry od Portalu. Zatem załóżmy, że Portal wydaje grę, że klękajcie narody... albo chociaż taką, że mały światek planszówkożerców kiwa z uznaniem głową. Ale ty nie kupujesz tej gry, bo Portal kiedyś wydał dodatek do innej gry, która ci się podobała, ale nie był w tej samej szacie graficznej, co podstawka (a to jest zdradą). Nie ma znaczenia, czy nowy tytuł będzie miał dodatki, bo nikt tego nie wie. Ty nie kupujesz i tak, prawda? Bo Portal "zjechał do zera" z zaufaniem u Ciebie, tak?
Dopytuje się, bo wydawałaś mi się naprawdę wielką zwolenniczką Hexa, a tu taka deklaracja?

Edycja:
Trolliszcze pisze:Znak czasów. Dzisiaj fan to ktoś taki, komu się wydaje, że to on powinien decydować, co jest dla dzieła twórców najlepsze.
(Już nie do Senthe.) Często spotykane na forum ostre deklaracje to dowód raczej na rozkapryszenie, niż wrażliwość np. estetyczną. I to głoszone przez użytkowników, nie graczy (wątki w rodzaju: gra miesiąca wiele zdradzają w tej kwestii).
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: RE: Neuroshima Hex

Post autor: yosz »

To jeszcze ja: Senthe - patrząc na dyskusję tutaj jesteś w zdecydowanej mniejszości. Żadne wydawnictwo nie będzie podtrzymywać wydawania dodatków dla kilkudziesięciu zagorzałych fanów - musisz się z tym pogodzić.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Neuroshima Hex

Post autor: Senthe »

@Trolliszcze
Gdybym nie lubiła Portalu, Trzewika i MOracza, to nie rozmawiałabym z nimi, nie kupowałabym gier Portalu, nie jeździłabym na Portalkony, nie zaczepiała na każdym innym konwencie... Krótko mówiąc kulą w płot...

@yosz
Dyskusja tutaj nie jest wyznacznikiem niczego. Chociaż być może masz rację. Ale Hexa 2.5 sprzedało się już naprawdę sporo. Jeśli opłacało się wydawanie do niego dodatków wcześniej, to czemu nie miałoby się opłacać wydawanie dodatków później?

@all
1. Przecież Portal jeszcze w ogóle nie powiedział, co mają zamiar zrobić z posiadaczami edycji 2.5! Póki co to wszystko i tak tylko teoretyzowanie.
2. Nie lubię podejścia "ojtam ojtam, ludzie łykną wszystko". Lubię podejście "hej, przecież jesteście naszymi klientami, lubimy was i szanujemy, nie moglibyśmy was zawieść". Tylko tyle. Wiem, dziwna jestem.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
ODPOWIEDZ