Scythe (Jamey Stegmaier)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Scythe

Post autor: kastration »

Gra podobno bez klimatu (zero, nul, nihil), kapkę droga na eksperyment w większym gronie, to może zapytam, czy jeśli wersja na 2 osoby daje radę, to czy ktoś w ogóle grał solo czy to wariant na doczepkę jedynie?
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2496
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 438 times
Been thanked: 126 times

Re: Scythe

Post autor: Coen »

kastration pisze:Gra podobno bez klimatu (zero, nul, nihil), kapkę droga na eksperyment w większym gronie, to może zapytam, czy jeśli wersja na 2 osoby daje radę, to czy ktoś w ogóle grał solo czy to wariant na doczepkę jedynie?
Zupełnie bez klimatu ta gra :wink:
Grałem i w 2 i w 3 osoby - było ok, nie widzę co miałoby gorzej działać na dwie osoby. Jest więcej miejsca na planszy to fakt, na ewentualne walki trzeba poczekać parę tur, ale gra się równie dobrze.
Przed chwilką skończyłem również grę solo, grałem drugi raz i znów dostałem łupnia od Autometty :oops:
Także nie jest to wariant na doczepkę, ale jest to pełnoprawny wariant z 4 poziomami trudności, który zapewni przyjemność na wiele gier.
Na bgg jest również opcja zagrania solo z dwoma i więcej automatycznymi przeciwnikami - trzeba jedynie wydrukować sobie karty automy.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1311 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

Albo skorzystać z aplikacji
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2496
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 438 times
Been thanked: 126 times

Re: Scythe

Post autor: Coen »

rastula pisze:Albo skorzystać z aplikacji
O, jakiej aplikacji?
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1311 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

Coen pisze:
rastula pisze:Albo skorzystać z aplikacji
O, jakiej aplikacji?

http://ai.nagy.tech/scythe/
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Scythe

Post autor: Bea »

kastration pisze:Gra podobno bez klimatu (zero, nul, nihil),
Zawsze się zastanawiam czym dla ludzi jest ten klimat i co go tworzy.
Skoro gra co ma piękne ilustracje, fajne i dowcipne flavour teksty na kartach, zajebiste figurki, mechanikę korespondującą z tematyką, dobrze opisane w instrukcji universum, skoro taka gra nie ma klimatu, to co ją ma i cóż to jest ten klimat, ja się zapytowywuję?

Dodam tylko, ze póki co w naszym towarzystwie gra się podoba zarówno fanom Horroru w Arkham, którzy przy Tzolkinie marudzili, jak i eorosucharzystom. Duży plus dla niej za to!
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2016, 09:13 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ariser
Posty: 1138
Rejestracja: 16 lut 2016, 19:29
Lokalizacja: Cieszyn
Has thanked: 63 times
Been thanked: 49 times

Re: Scythe

Post autor: ariser »

Odpowiadając na Twoje zapytanie zacytuję kolegę kilka stron wcześniej. Myślę, że w temacie klimatu tej gry zostało już wszystko powiedziane. Są gusta i guściki, a i różni ludzie różnie odczuwają klimat gier. :)
Ayaram pisze:Wczoraj dzięki uprzejmości MordimerMorta zagraliśmy na TT. Wrażenia po 1 partii:

Tak, ta gra to niemal suche euro, bez niemal żadnego klimatu. I nie. Oprawa wizualna to nie klimat. I tak głupi pion z robinsona, który leci odkrywać dżunglę, ale spotyka tam tygrysa, więc walczy z nią wcześniej skonstruowanym przez niego nożem jest klimatyczny, a nasz dumny bohater ze swoim dumnym towarzyszem, który leci uczestniczyć w wydarzeniu by zyskać surowce do przemielenia na punkty nie jest ani trochę klimatyczny. Może inaczej. Jak dla kogoś krasnolud z caverny lecący na przygodę to coś klimatycznego - to tu jest mniej więcej ten sam poziom. Owszem wybudowanie pierwszego mecha daje takie poczucie satysfakcji, ale szybko znika jak zaczynamy go wykorzystywać do transportu rolników na pola :wink:
"W grze doszło do momentu niedociągnięcia, który jest spowodowany wielkością gry i jej nieidealnością."
vegathedog, 2019
Kupię / Sprzedam
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1311 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

tak jest... słowo wytrych "klimat" - nic nie znaczy , albo dla każdego znaczy coś innego . Absolutnie i konsekwentnie pomijam wynurzenia kogokolwiek na temat "jest klimat, nie ma klimatu" ponieważ są one generalnie bezużyteczne jeśli pochodzą od osób trzecich.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Scythe

Post autor: kastration »

Jeśli wszystko tak subiektywizować, to najbardziej klimatyczną grą planszową mogą być równie dobrze warcaby i nie da się temu zaprzeczyć, że to być może nie tylko najlepsza gra świata, ale i najbardziej klimatyczna (no może na 2 miejscu po Eurobiznesie).

Próbuję zrozumieć tok niektórych.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Scythe

Post autor: Bea »

kastration pisze:Jeśli wszystko tak subiektywizować, to najbardziej klimatyczną grą planszową mogą być równie dobrze warcaby i nie da się temu zaprzeczyć, że to być może nie tylko najlepsza gra świata, ale i najbardziej klimatyczna (no może na 2 miejscu po Eurobiznesie)..
Aż tak to może nie, ale flavour teks na kartach to już klimat czy jeszcze nie? ;)
rafaelus
Posty: 464
Rejestracja: 30 sty 2015, 09:57
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Scythe

Post autor: rafaelus »

kastration pisze:Jeśli wszystko tak subiektywizować, to najbardziej klimatyczną grą planszową mogą być równie dobrze warcaby i nie da się temu zaprzeczyć, że to być może nie tylko najlepsza gra świata, ale i najbardziej klimatyczna (no może na 2 miejscu po Eurobiznesie).

Próbuję zrozumieć tok niektórych.
A mi się wydaje, że rastula ma sporo racji. Daleko mi do opinii Ayaram, że ta gra to wyłącznie suche euro. Rozumiem, że piękne grafiki, metalowe monety itp. komuś mogą nie tworzyć klimatu, ale skłaniam się do opinii koleżanki Bea, że mechanika tutaj fajnie łączy się z tematem gry, a całość z ekstra dodatkami tworzy dla mnie pewien klimat, szczególnie biorąc pod uwagę, że to euro, a nie bitewniak!
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2016, 11:25 przez rafaelus, łącznie zmieniany 1 raz.
Chętnie się podzielę ;)
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Scythe

Post autor: Trolliszcze »

Flavour tekst na kartach owszem, tworzy klimat, ale wyłącznie pod warunkiem, że gracze mają powód i ochotę, żeby go czytać. W przeciwnym razie tylko niepotrzebnie zajmuje miejsce.
Jako przykład mogę podać Lords of Waterdeep - tam też jest klimatyczny fluff na kartach. Mam na BGG 29 zarejestrowanych rozgrywek w ten tytuł i w tym czasie czytaliśmy fluff na kartach podczas gry dokładnie zero razy.
Awatar użytkownika
Karit
Posty: 1486
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Scythe

Post autor: Karit »

Bea pisze:
kastration pisze:Jeśli wszystko tak subiektywizować, to najbardziej klimatyczną grą planszową mogą być równie dobrze warcaby i nie da się temu zaprzeczyć, że to być może nie tylko najlepsza gra świata, ale i najbardziej klimatyczna (no może na 2 miejscu po Eurobiznesie)..
Aż tak to może nie, ale flavour teks na kartach to już klimat czy jeszcze nie? ;)
Ale w Scythe nie ma flavor tekstu :)
Tutaj zgadzam sie z twórca - dobre, wieloznaczeniowe ilustracje są lepsze od tekstu.
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
crsunik
Posty: 2870
Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Been thanked: 2 times

Re: Scythe

Post autor: crsunik »

No ok, ale to że tego nie czytacie to wina wasza czy gry? Gracze mają znaczny wpływ na to czy grają z klimatem czy też bez. Gra może to mniej lub bardziej ułatwiać. Akurat tutaj grając casualowo faktycznie można poczuć klimat, ale wydaje mi się, że po przejściu na twardą rywalizację na klimat nie ma tu miejsca.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Scythe

Post autor: Bea »

Karit pisze:
Bea pisze:
kastration pisze:Jeśli wszystko tak subiektywizować, to najbardziej klimatyczną grą planszową mogą być równie dobrze warcaby i nie da się temu zaprzeczyć, że to być może nie tylko najlepsza gra świata, ale i najbardziej klimatyczna (no może na 2 miejscu po Eurobiznesie)..
Aż tak to może nie, ale flavour teks na kartach to już klimat czy jeszcze nie? ;)
Ale w Scythe nie ma flavor tekstu :)
Tutaj zgadzam sie z twórca - dobre, wieloznaczeniowe ilustracje są lepsze od tekstu.
Ilustracje tu świetnie uzupełniają się z tekstem, sam tekst jak i same ilustracje niewiele wnoszą, ale razem...

Trolliszcze pisze:Flavour tekst na kartach owszem, tworzy klimat, ale wyłącznie pod warunkiem, że gracze mają powód i ochotę, żeby go czytać. W przeciwnym razie tylko niepotrzebnie zajmuje miejsce.
Jako przykład mogę podać Lords of Waterdeep - tam też jest klimatyczny fluff na kartach. Mam na BGG 29 zarejestrowanych rozgrywek w ten tytuł i w tym czasie czytaliśmy fluff na kartach podczas gry dokładnie zero razy.
Do Lordsów jak by lupę dołączyli to bym może czytała. :wink:
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2835
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 849 times
Been thanked: 364 times

Re: Scythe

Post autor: Gromb »

Ale chyba się zgodzicie, ze widząc bohaterów i uzbrojone mechy, militarna zajawka włącza się u większości z nas. Teksty może i budują klimat, ale KOSA przemawia przede wszystkim obrazem.
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 318 times
Been thanked: 347 times

Re: Scythe

Post autor: tomb »

Karit pisze:Ale w Scythe nie ma flavor tekstu :)
Tutaj zgadzam sie z twórca - dobre, wieloznaczeniowe ilustracje są lepsze od tekstu.
Ja flavourów nie dostrzegam na kartach, jak reklam na ulicy. Wiem, że tam coś jest, ale to jest wszędzie, więc ignoruję. We Władcy LCG lata całe grając przeczytałem flavour może na kilku wzorach. Za to na ilustrację lubię sobie popatrzeć.
Ale ja wolę określenie temat - i w Scythe obiecuję sobie, że poprzez ruchy bohatera i mechów, wykorzystanie surowców na budowę itd., gra opowie mi jakąś historię. Bo mechanikę ma dobrze połączoną z tematem.

A gra z klimatem to CO2 albo Terraformacja Marsa.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Scythe

Post autor: Trolliszcze »

tomb pisze:A gra o klimacie to CO2...
Poprawiłem za Ciebie.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Scythe

Post autor: rattkin »

tomb pisze: Ale ja wolę określenie temat - i w Scythe obiecuję sobie, że poprzez ruchy bohatera i mechów, wykorzystanie surowców na budowę itd., gra opowie mi jakąś historię. Bo mechanikę ma dobrze połączoną z tematem.
Słowo-klucz - narracja emergentna.
tomb pisze:A gra z klimatem to CO2 albo Terraformacja Marsa.
Toś Pan teraz pojechał... w CO2 to chyba klimat jest głównie w tytule, a na Marsie klimat jest wciąż nieprzyjazny do życia :)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 318 times
Been thanked: 347 times

Re: Scythe

Post autor: tomb »

Trolliszcze pisze:
tomb pisze:A gra o klimacie to CO2...
Poprawiłem za Ciebie.
A nie, bo albo on nas, albo my jego. Taka z nim gra.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1311 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

Mogę tylko powiedzieć że dopóki wydaję moją kasę i będę w te gry grał osobiście to mam zamiar subiektywizować na maksa :D...

Cóż napisać więcej w kwestii klimatu, bądź braku ...? Dla mnie 80% klimatu w grach to komponenty, jestem wzrokowcem. Wypasiona wersja monopoly z odjechanymi budynkami , super kasę , wypasionymi pionkami byłaby dla mnie "klimatyczna" - czy chciałbym w to grać? Niekoniecznie. Waga pod względem której decyduję o zakupie gier jest inna niż waga oceny gry / klimatyczna - nieklimatyczna. Ale na pewno jest tak, że gra świetnie wyglądająca przyciągnie moją uwagę . Gra nie dająca mi satysfakcji organoleptycznej ma bardzo małe szanse na przebicie. Jeśli gra przemówi do mnie tematem ( choćby "doklejonym") a jej mechanika dostarczy mi satysfakcji - to dla mnie wystarczające. LotW to dobry przykład. Gra jest bardzo porządnie oprawiona ( szczególnie jak kostki zastąpiłem meeplami) i faktycznie mogła by się bez straty dziać w kosmosie albo epoce kamienia łupanego - ale odczuwam subiektywną przyjemność z rozgrywki i oglądania komponentów - nie mam też problemu aby powiedzieć podczas gry "wysyłam moich łotrzyków do portu", tak jak nie mam problemu z wydawaniem odgłosu "ksztbztysz..." przesuwając swojego mecha na planszy Scythe, śpiewając pod nosem "Wojenko, wojenko..." , gdyba SMG zrobiło wersję "kosmiczną" to pewnie robiłbym galktyczne "ziuuuu" i nucił "marsz imperium". Bozia dała mi wyobraźnię która działa nawet przy tak ograniczonych bodźcach :)...

ale, jak to mówią - każdemu wg potrzeb...


PS symptomatyczne jest to że wciąż słyszę w dyskusji o eurosucharach , braku klimatu itp, itd - natomiast bardzo niewiele jest przykładów "pozytywnych" - i mam jakoś takie odczucie, że jak jest tekst o potworach na kartach i możesz zginąć po rzucie kością "to dopiero jest klimat" ;D...
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1311 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

crsunik pisze:No ok, ale to że tego nie czytacie to wina wasza czy gry? Gracze mają znaczny wpływ na to czy grają z klimatem czy też bez. Gra może to mniej lub bardziej ułatwiać. Akurat tutaj grając casualowo faktycznie można poczuć klimat, ale wydaje mi się, że po przejściu na twardą rywalizację na klimat nie ma tu miejsca.

mogę się podpisać pod tym
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Scythe

Post autor: Trolliszcze »

rastula pisze:PS symptomatyczne jest to że wciąż słyszę w dyskusji o eurosucharach , braku klimatu itp, itd - natomiast bardzo niewiele jest przykładów "pozytywnych" - i mam jakoś takie odczucie, że jak jest tekst o potworach na kartach i możesz zginąć po rzucie kością "to dopiero jest klimat" ;D...
Ja jak tłumaczę znajomym na spotkaniach Marco Polo, to zawsze robię klimatyczne wprowadzenie i tłumaczę, że to gra o dalekich podróżach, odkrywaniu nowych szlaków i takich tam, i że warto się wczuć i poczuć ten wiatr przygody we włosach. Nie wiem, może mi średnio to wprowadzenie wychodzi, bo na razie nikt wiatru nie czuł, ale na następne spotkanie zabieram wentylator.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Scythe

Post autor: rattkin »

rastula pisze: nie mam problemu z wydawaniem odgłosu "ksztbztysz..." przesuwając swojego mecha na planszy Scythe
Hmm, to źle grałeś. Bo właściwy głos to "uuuudzuuuudsz" :)
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1311 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

:)... no tak - ale kto kupuje Marco Polo, Concordię czy Rialto w poszukiwaniu "klimatu" ? :) - natomiast wciąż gry te mają ładną oprawę, ciekawą mapę, ilustracje...

ale może rzeczywiście jest tak, że kupując bardziej świadomie, nie stawiam grom nierealnych oczekiwań...wiem czego się spodziewać i gdzie leży "satysfakcja" z rozgrywki

gracz który pójdzie do sklepu kupić "grę przygodową" i przyniesie do domu pokolorowany arkusz kalkulacyjny z mapą ( Marco Polo musi być przygodowy), może czuć zawód.
ODPOWIEDZ