Strona 39 z 102

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 03 lut 2014, 21:19
autor: TV3
Dziękuję. Rzeczywiście brzmi to logicznie.

Jeszcze jedno:
Napisałeś "1b1. Przedmiotów "scenariuszowych" się nie traci."
Jednak pomysł scenariuszowy można odrzucić, na przykład po Karcie Przygody BRAK NADZIEI, która nakazuje odrzucić 3 Karty Pomysłów, prawda?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 03 lut 2014, 22:01
autor: YuZ
TV3 pisze:Jednak pomysł scenariuszowy można odrzucić, na przykład po Karcie Przygody BRAK NADZIEI, która nakazuje odrzucić 3 Karty Pomysłów, prawda?
Pomysły scenariuszowe to nie Karty Pomysłów. Nie odrzuca się ich. Brak Nadziei nakazuje odrzucenie trzech kart pomysłu z PLANSZY (jest to także opisane w FAQ). Zauważ także, że jeżeli byłaby możliwość odrzucenia pomysłu scenariuszowego uniemożliwiało by to ukończenie np. 2 scenariusza (brak możliwości zbudowania Krzyży).

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 04 lut 2014, 08:18
autor: TV3
Czy TRATWA daje mi możliwość korzystania dowolnie w trakcie gry z pionka zielonego lub szarego (zamiennie), czy też muszę po zbudowaniu wybrać, jakiego koloru pionek (a więc do jakich akcji: budowy czy eksploracji) chcę wykorzystywać?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 04 lut 2014, 09:21
autor: YuZ
TV3 pisze:Czy TRATWA daje mi możliwość korzystania dowolnie w trakcie gry z pionka zielonego lub szarego (zamiennie), czy też muszę po zbudowaniu wybrać, jakiego koloru pionek (a więc do jakich akcji: budowy czy eksploracji) chcę wykorzystywać?
Dowolny wybrany (zamiennie). Musisz jednak pamiętać, że jest to pionek dodatkowy i można go użyć tylko do wspierania piona gracza w wybranej akcji.

EDIT: kolor szary oznacza zbieranie surowców, nie budowę.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 04 lut 2014, 09:48
autor: TV3
Z rozpędu to, oczywiście, szary = zbieranie surowców.


________________________

Piszesz:
"Pomysły scenariuszowe to nie Karty Pomysłów. Nie odrzuca się ich. Brak Nadziei nakazuje odrzucenie trzech kart pomysłu z PLANSZY"


Obawiam się, że jednak nie masz racji. W wątku "RC dyskusja ogólna" str. 44 pada pytanie:

"Mam pytanie o zasady. Nie znalazłem nic w FAQ ani w instrukcji (może pośrednio).
W ostatniej grze w pierwszym scenariuszu mieliśmy takie wydarzenia, że 3 razy w 4 czy 5 turach musieliśmy odrzucić po 3 karty pomysłu.
Czy jeśli nie można odrzucić takiej karty, bo już nie mamy pomysłów tylko same przedmioty, to dostajemy ranę? (tak myśleliśmy, że nam krew z uszu poszła?:) czy też odrzucamy tyle ile się da i gramy dalej? Czy do tej liczby liczą się też pomysły z karty scenariusza? (mieliśmy dwa pomysły, które odrzuciliśmy i niewymyślony maszt na karcie - spełniliśmy warunek odrzucenia trzech kart pomysłów czy nie?) Ma to znaczenie bowiem była to 10 tura, mieliśmy już drewno i ogień a kumpel miał tylko jedno życie i gdyby zastosować zasadę, że dostajemy ranę to przegraliśmy, a jeśli nie to wygraliśmy:)
"



Pada odpowiedź Portalu:

"Jeśli na karcie była instrukcja: "JEŚLI TO MOŻLIWE: Odrzuć 3..." to nic złego się nie wydarzyło, nie macie tego co należy odrzucić, więc jest to niemożliwe, więc nalezy zignorować polecenie.

Jeśli na karcie nie było tego warunku, to znaczy, że trzeba to zrobić. W sytuacji, gdy trzeba coś odrzucić, a tego się nie ma, wkracza reguła Niespełnionych wymagań, która kończy się otrzymaniem ran.

Tak, pomysły na karcie scenariusza są pełnoprawnymi pomysłami pod każdym względem. Ich wyjątkowość ogranicza się tylko do tego, iż są dostępne tylko w tym konkretnym scenariuszu.
"



Z tego co widzę więc można odrzucać pomysły ze scenariusza.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 lut 2014, 09:06
autor: TV3
SKRÓT

W instrukcji:

"Gracze otrzymują żeton Skrótu, który umieszczają na kafelku Wyspy sąsiadującym z kafelkiem , na którym znajduje się Obóz graczy. W kolejnych rundach, w fazie Produkcji, gracze otrzymują 1 wybrany surowiec z dostępnych na kafelku z żetonem Skrótu. Gracze nie mogą pozyskać już tego surowca z tego kafelka Akcją Zbierania. Jeśli gracze utracą Skrót, to zdejmują żeton Skrótu z planszy."


FAQ:

- Skrót pozwala w fazie Produkcji otrzymać jeden surowiec z kafelka, na którym znajduje się żeton Skrótu. Czy można wciąż w fazie Akcji wykonać Zbieranie Surowców pobierając ten sam surowiec z tego kafelka wyspy?

- Tak, można





No bez jaj..... :)))))))

Ja chyba grałbym tak: Jeśli SKRÓT jest na kaflu, gdzie jest i drewno i żarcie, a w danej kolejce w Fazie Produkcji pobrałem z tego kafla żarcie, to w Fazie Akcji Zbierania mógłbym z niego zebrać tylko drewno. Za instrukcją czyli.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 lut 2014, 09:28
autor: Pynio
TV3 pisze:SKRÓT


Ja chyba grałbym tak: Jeśli SKRÓT jest na kaflu, gdzie jest i drewno i żarcie, a w danej kolejce w Fazie Produkcji pobrałem z tego kafla żarcie, to w Fazie Akcji Zbierania mógłbym z niego zebrać tylko drewno. Za instrukcją czyli.
Tak gram

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 lut 2014, 10:00
autor: YuZ
TV3 pisze:Obawiam się, że jednak nie masz racji. W wątku "RC dyskusja ogólna" str. 44 pada pytanie:(...)
Chylę czoła przed dociekliwością i uporem w poszukiwaniu prawdy :)
TV3 pisze:SKRÓT
Ja chyba grałbym tak: Jeśli SKRÓT jest na kaflu, gdzie jest i drewno i żarcie, a w danej kolejce w Fazie Produkcji pobrałem z tego kafla żarcie, to w Fazie Akcji Zbierania mógłbym z niego zebrać tylko drewno. Za instrukcją czyli.
Instrukcja do drugiej edycji wyszła później niż FAQ, sądzę więc, prawidłowe jest trzymanie się właśnie powyższej zasady.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 lut 2014, 21:09
autor: rattkin
Kyrie elejson, czy 1/2 z palisady która jest na 0 to wciąż 0 i jest to wybór zgodny z regułami czy nie. Jest wreszcie jakaś jednoznaczna interpretacja wyborów i zaokrągleń?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 lut 2014, 22:11
autor: Peter128
Przy zerze jest tak:
- jeśli karta mówi połowę to nic się nie dzieje
- jeśli karta/coś tam mówi "o 1 poziom w dół" - rana

Ogólnie w innych przypadkach zaokrągla się na korzyść graczy.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 lut 2014, 22:27
autor: rattkin
Jest jakaś oficjalna wykładnia tej intepretacji? Mnie się tez tak wydaje, ale jakiś niemiec na BGG usilnie wszystkich przekonuje, że przy tłumaczeniu zasad do niemieckiej wersji, kontaktował się z Trzewikiem i zawsze dostawał odpowiedź "nie można wybierać, jeśli się czegoś nie ma". W tej sytuacji na karcie nie można by wybrać palisady z 0.

Więc już, kurczę, nie wiem. Spadam z tej wyspy :)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 05 lut 2014, 23:17
autor: Peter128
A to o wyborze nie pisałeś :P Ja wybierałem zawsze korzystniejsze, bo chyba po to jest "wybierz".

Znowu trzeba by się odezwać do Portalu/Trzewika o oficjalną interpretację.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 lut 2014, 00:00
autor: niwgnip
Ja grywam że jak mam do wyboru 2 rzeczy, a któraś ma z nich 0, no to niestety ciacham o połowę tę drugą. Bardziej logiczne mi się to wydaje. Bo w końcu coś Ci się popsuło (jak jedno nie mogło, no to zmuszony jesteś do tego drugiego). Czyli dokładnie tak jak "jakiś niemiec na BGG" mówił ;)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 lut 2014, 01:21
autor: rattkin
niwgnip pisze:Ja grywam że jak mam do wyboru 2 rzeczy, a któraś ma z nich 0, no to niestety ciacham o połowę tę drugą. Bardziej logiczne mi się to wydaje. Bo w końcu coś Ci się popsuło (jak jedno nie mogło, no to zmuszony jesteś do tego drugiego). Czyli dokładnie tak jak "jakiś niemiec na BGG" mówił ;)
Jak czegoś nie ma, to nie może się popsuć. Czemu mam być zaraz zmuszany do czegoś, skoro na karcie mam wybór? :) Oczywiście, z punktu widzenia mechaniki, to brzmi rozsądniej, ale warto by było mieć jakąś oficjalną podkładkę, tym bardziej, że różne instrukcje, różne języki i faq nie mogą się zdecydować kiedy i co właściwie zaokrąglamy w górę, kiedy w dół, a kiedy w bok.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 lut 2014, 09:59
autor: TV3
I takie "kwiatki" co chwila wyłażą :).

Ja wiem, że ta gra polega na graniu, a nie na wymyślaniu problemów, ale wymyśliłem sobie o taki jeszcze.

Wiadomo - na akcję idziemy posiadając materiały umożliwiające przeprowadzenie akcji. Przy czym - grając Cieślą - można założyć w fazie planowania przeznaczenie np. 2 żetonów aby uchować 1 drewno przy budowie dachu (kiedy tego drugiego drewna się nie ma).

Sytuacja następująca: mam 1 drewno, 3 żetony determinacji. Wysyłam jeden swój pionek na budowę dachu (mam 1 drewno i w domyśle przeznaczone 2 żetony determinacji za drewno drugie w razie powodzenia rzutu kośćmi), drugi swój pionek wysyłam zaś na budowę, powiedzmy, łopaty.
Załóżmy, że zaczynam od łopaty i że na łopacie mi bardziej zależy. Wypada na kości niepowodzenie w budowie.
Czy w takim wypadku:

a) mogę zużyć żetony determinacji na przerzucenie tej kości (wtedy już żetonów zabraknie na wymianę na drewno przy dachu - w wypadku jej powodzenia oczywiście)

b) czy też - skoro w fazie planowania zadeklarowałem zużycie żetonów na akcję z dachem - muszę je zachować do tej właśnie akcji (i tu, gdybym od niej zaczynał, w wypadku niepowodzenia żetony dopiero "zwolniłyby się" i mógłbym je użyć gdzie indziej)

Skłaniałbym się ku "b" - sam fakt posiadania żetonów w fazie planowania nie wystarczy. Wg mnie omawiane żetony chyba powinny być "zamrożone" do czasu rozpatrzenia akcji, do której zostały zaplanowane.

Jeśli jednak prawidłowa byłaby "a" - czy w takim wypadku mogę zrezygnować z akcji - bo i tak nie mam z czego zbudować a nie chcę ryzykować ran i przygody przy rzucie kośćmi?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 lut 2014, 11:33
autor: YuZ
Skłaniam się ku "b", czyli zamrożeniu żetonów determinacji do wykorzystania w akcji, do której je przeznaczyliśmy. Mam fajny zwyczaj odkładania zasobów potrzebnych do budowy łącznie z pionem przypisanym do danej akcji. W przypadku Cieśli odkładam żetony determinacji i drewno wraz z pionem na pole z przedmiotem do zbudowania. Zresztą na forum już kiedyś padło takie pytanie i chyba nawet Portal zasugerował to rozwiązanie.

Co do wycofywania się z akcji to raczej nie ma takiej możliwości. Wg. instrukcji w momencie planowania trzeba wykorzystać wszystkie piony, a wycofanie się z akcji = niewykorzystanie piona.
Można to logicznie wytłumaczyć. Na wyspie nie istnieje komunikacja na odległość, a gdy wszystkie akcje rozgrywają się jednocześnie postacie nie mają jak przekazać sobie wiadomości: "zmiana planów!" :)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 lut 2014, 11:39
autor: Pynio
TV3 pisze:I takie "kwiatki" co chwila wyłażą :).

Ja wiem, że ta gra polega na graniu, a nie na wymyślaniu problemów, ale wymyśliłem sobie o taki jeszcze.
......

EDIT: No i kolega w poście powyżej odpisał dokładnie odwrotnie hahaha :)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 lut 2014, 12:03
autor: Pynio
Specjalnie w drugim poście!!!

Strona 14 lewa dolna część instrukcji. Moje przywiązanie do natychmiastowego wykorzystania żetonów było do cna błędne...

Kolega Yuz ma rację i TV3

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 10 lut 2014, 09:12
autor: TV3
1. Czy spędzając noc poza obozem można mimo wszystko w fazie nocy przenieść obóz na inny kafelek? Niby nic nie ma, że nie można, zastanawiam się jednak nad "realną możliwością" takiego działania. Skoro jestem daleko od obozu, to jak mogę go przenieść? Z drugiej strony, po nocy mogę wrócić z dżungli po prostu na inny kafelek i uznać, że teraz na nowym jest obóz...

2. Karta Wydarzenia ROZBITY BALON. Chyba jako jedyna (pobieżnie przejrzałem pozostałe karty) nie ma w dolnej części informacji, aby ją odrzucić po wykonanej akcji. W instrukcji jednak jest napisane, aby odrzucać karty po wykonaniu akcji. Rozumiem, że brak tego tekstu to tylko niekonsekwencja i po wykonanej akcji (nie mam karty przed sobą - chyba jeden skarb się bierze o ile pamiętam) odrzuca się kartę, czy tak?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 10 lut 2014, 10:43
autor: Pynio
TV3 pisze:1. Czy spędzając noc poza obozem można mimo wszystko w fazie nocy przenieść obóz na inny kafelek? Niby nic nie ma, że nie można, zastanawiam się jednak nad "realną możliwością" takiego działania. Skoro jestem daleko od obozu, to jak mogę go przenieść? Z drugiej strony, po nocy mogę wrócić z dżungli po prostu na inny kafelek i uznać, że teraz na nowym jest obóz...
Obóz można przenieść w trakcie nocy, zatem jeśli spędzasz noc poza obozem, to nie możesz go przenieść. Pamiętaj, że podczas nocy nie działa na Ciebie pogoda
TV3 pisze: 2. Karta Wydarzenia ROZBITY BALON. Chyba jako jedyna (pobieżnie przejrzałem pozostałe karty) nie ma w dolnej części informacji, aby ją odrzucić po wykonanej akcji. W instrukcji jednak jest napisane, aby odrzucać karty po wykonaniu akcji. Rozumiem, że brak tego tekstu to tylko niekonsekwencja i po wykonanej akcji (nie mam karty przed sobą - chyba jeden skarb się bierze o ile pamiętam) odrzuca się kartę, czy tak?
Nie mam karty pod ręką i nie wiem co robi, jednak jeśli jest rozpatrywana jako wydarzenie / zagrożenie - powinna zostać odrzucona.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 10 lut 2014, 11:27
autor: YuZ
Pynio pisze:Obóz można przenieść w trakcie nocy, zatem jeśli spędzasz noc poza obozem, to nie możesz go przenieść.
W sumie żadna zasada tego nie zabrania, ale grając solo "brak możliwości przeniesienia obozu nie będąc w nim" brzmi logicznie.
Pynio pisze:Pamiętaj, że podczas nocy nie działa na Ciebie pogoda
Że co?! :shock: Pogoda działa na Ciebie zawsze. A najbardziej mordercza jest poza obozem. Np. 3 zimowe chmury + brak jedzenia to dla takiej postaci oznacza najprawdopodobniej śmierć (12 ran, w ekstremalnych warunkach ze sztormem - 13). Przebywanie w nocy poza obozem w żaden sposób nie chroni przed złymi warunkami pogodowymi.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 10 lut 2014, 12:51
autor: TV3
Fakt, przy grze solo sensowny będzie brak możliwości przeniesienia obozu nocując poza obozem (chyba, że Piętaszek przeniesie... hmmm), natomiast w grze w 2, 3 lub 4 - nie widzę problemu.

Pynio pisze:Pamiętaj, że podczas nocy nie działa na Ciebie pogoda

Że co?! :shock:
No nie działa, nie działa. Instrukcja wyraźnie o tym mówi. Nocując poza obozem:
- jeśli brak żarcia - rana
- jeśli brak schronienia - rana
- pogoda - nie dotyczy

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 10 lut 2014, 13:10
autor: YuZ
TV3 pisze:No nie działa, nie działa. Instrukcja wyraźnie o tym mówi. Nocując poza obozem:
- jeśli brak żarcia - rana
- jeśli brak schronienia - rana
- pogoda - nie dotyczy
Faktycznie. Mój błąd. Inna sprawa, że jest to mocno nielogiczne. W obozie szaleje zima, na kafelku obok gdzie zgubiła się nasza postać - pełnia lata.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 10 lut 2014, 13:22
autor: Pynio
YuZ pisze:
TV3 pisze:No nie działa, nie działa. Instrukcja wyraźnie o tym mówi. Nocując poza obozem:
- jeśli brak żarcia - rana
- jeśli brak schronienia - rana
- pogoda - nie dotyczy
Faktycznie. Mój błąd. Inna sprawa, że jest to mocno nielogiczne. W obozie szaleje zima, na kafelku obok gdzie zgubiła się nasza postać - pełnia lata.
Wiesz dlaczego o tym wspomniałem? Ponieważ sam szukając odpowiedzi dla TV3 (już wszystko sprawdzam w instrukcji co by głupoty nie palnąć) wpadłem na tą informację w instrukcji i wydała mi się warta przypomnienia :)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 10 lut 2014, 14:37
autor: TV3
YuZ pisze:
TV3 pisze:No nie działa, nie działa. Instrukcja wyraźnie o tym mówi. Nocując poza obozem:
- jeśli brak żarcia - rana
- jeśli brak schronienia - rana
- pogoda - nie dotyczy
Faktycznie. Mój błąd. Inna sprawa, że jest to mocno nielogiczne. W obozie szaleje zima, na kafelku obok gdzie zgubiła się nasza postać - pełnia lata.
Prawda to :). Lepiej w dżungli niźli pod dachem. Nawet przeciekającym. Pewnie zbyt duże pogodowo-schronieniowo-dietetyczne combosy mogły by się trafiać i taka przygoda niechybnie kończyłaby się natychmiastową śmiercią.