Strona 39 z 430

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 15 wrz 2016, 19:17
autor: neotom
Właśnie przeglądając sobie instrukcję odkryłem, że w jednym miejscu akcja Aresztowanie kosztuje 2PA (str.10), a w innym 1PA (str.19)- ktoś wie jak powinno być?

Poza tym okazuje się, że w naszym scenariuszu "Wiem kim jesteś" mieliśmy źle ułożone kafelki terenu :)

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 15 wrz 2016, 19:57
autor: Odi
Powinno być 1PA - info z forum, działu pytań o zasady

Dzięki, Tomku, za wyczerpujący opis wrażeń. Też skłaniam się ku uznaniu Stawki za "miracle" i cieszę się, że gra zdobywa coraz większą popularność w naszej grupie.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 17 wrz 2016, 08:07
autor: robertos
Panowie z wypiekami na twarzy czytam wasze opisy, a dodam że scenariusz Wiem kim jesteś jest... jestRo"prostym scenariuszem ;)
Na stronie j23.c.om.pl publikujemy nowe scenariusze, które co raz pełniej korzystają z możliwości gry.
No i na koniec. Stawka już wkrótce nie bedzie tylko na 2 osoby. W Cafe Rose wprowadzamy trzecią siatkę - Brytyjczyków.
no i nie mogę powstrzymać się i podam info, że własnie na wspieram.to próbujemy nasycić go jak najbardziej.
i powodzenia. Mam kolejny powód (oprócz odwiedzenia MIIWŚ), przyjść na wasze spotkanie.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 17 wrz 2016, 10:32
autor: hancza123
Tak sobie myślałem że to nierealne aby z tego serialu (oglądałem wszystkie odcinki po 3 razy) zrobić ciekawą grę planszową i odruchowo ją zignorowałem. Skoro mówicie że ona jest aż tak dobra to ja też chcę w nią zagrać! Trochę skomplikowanie zasad odstrasza, unikam gier których zasady tłumaczyć trzeba dłużej niż 20 minut.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 17 wrz 2016, 10:40
autor: hancza123
Wczoraj miałem okazję zagrać w Band of Brothers: Screaming Eagles. Świetna gra taktyczna, można by ją porównywać z CoH i w tym porównaniu może wypaść bardzo korzystnie!

To co mi się podoba to "morale check". Jednostka która oberwała, ma rannych i jest w silnym stresie musi przechodzić test morale, czy jest w stanie wykonać zadanie jakie jej dajemy czy nie. Świetnie oddaje to realia pola walki. Oddział który ucierpiał straty, ma rannych i umierających nie zawsze jest w stanie sprawnie działać, może tkwić w paraliżu przez jakiś czas. To sprawia że taktyka ataku jest jak w realu czyli najpierw "covering fire" aby zadać broniącym się jakieś straty, następnie szturm. Bez wstępnego ostrzelania i zadania jakiś strat szturm nie ma szans.

Poza tym gra podobna to innych z gatunku.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 17 wrz 2016, 11:42
autor: Odi
Robertos -> zapraszamy! Podpiszesz muzealne egzemplarze ;)
A wystawa w Muzeum gotowa do oglądania będzie od lutego, jeśli plany obecnej dyrekcji się nie zmienią.

Hancza -> Stawka warta jest poznania, pomimo długiego setupu i stosunkowo złożonych reguł. Dobrze oddaje ducha serialu (a przecież to duch nie byle jaki ;)) i zapewnia sporo emocji.
Co do Screaming Eagles - zastanawiałem się kiedyś nad kupnem do zasobu, ale podarowałem sobie, ze względu na nasycenie taktycznymi naszych szaf (CC, CoH, War Stories, Tide of Iron, teraz jeszcze Lock'n'Load i Heroes of Normandie).

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 18 wrz 2016, 13:52
autor: neotom
hancza123 pisze:Tak sobie myślałem że to nierealne aby z tego serialu (oglądałem wszystkie odcinki po 3 razy) zrobić ciekawą grę planszową i odruchowo ją zignorowałem. Skoro mówicie że ona jest aż tak dobra to ja też chcę w nią zagrać! Trochę skomplikowanie zasad odstrasza, unikam gier których zasady tłumaczyć trzeba dłużej niż 20 minut.
Jeśli grasz CC, CoH, Zimną Wojnę, Churchilla itp. (a grasz), to Stawka nie będzie stanowiła dla Ciebie większego problemu. Nie jest to gra trudniejsza/bardziej złożona od wymienionych. Po prostu raczej nie należy do niej siadać "na betona" i jest trochę rzeczy do pamiętania/okiełznania podczas samej rozgrywki.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 18 wrz 2016, 21:49
autor: Odi
Kto się wybiera we wtorek do Gdyni?

Stawka w torbie znajdzie się na pewno. Co jeszcze?

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 18 wrz 2016, 22:39
autor: lacki2000
Odi pisze:Kto się wybiera we wtorek do Gdyni?

Stawka w torbie znajdzie się na pewno. Co jeszcze?
Ja na ten wtorek jestem nieco niepewny ale będę się starał, stawka jest nie byle jaka :) Z innych pozycji to ja wciąż czekam na Churchilla od zera, z bieżącym podliczaniem punktów. Chyba te 4 godziny w Caffe by starczyły na całą rozgrywkę (gdyby przyjść przed 17:00 i rozłożyć, usiąść i grać). Ale zagram w cokolwiek (choć nie przepadam za karciankami i turlankami).

Edit: jednak ten wtorek zapowiada się beze mnie. A już wam narobiłem ochoty na Churchilla ;)

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 20 wrz 2016, 12:05
autor: Odi
Szkoda, wychodzi na to, że będziemy tylko we dwójkę z Jankiem. Zapowiada się zatem Stawka, War Stories lub CC :)

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 21 wrz 2016, 10:36
autor: Odi
Wczoraj ogrywaliśmy z Jankiem i Rafałem War Stories: Liberty Roads

Pokuszę się o opinię, bo mam już za sobą cztery rozgrywki (dwie przed rokiem, z których pamiętam niewiele poza ogólnymi wrażeniami) i dwie wczoraj, na świeżo.

Na pewno jest to stosunkowo nowatorska gra taktyczna, wprowadzająca interesujące rozwiązania w zakresie rozstrzygania efektów strzału (specjalne żetony, losowane z woreczka) i poruszania się (ruch obszarowy). Dwie najnowsze rozgrywki wydają mi się bardziej satysfakcjonujące od tych sprzed roku, kiedy w ten nowy system dopiero wchodziłem. Teraz po kolei o poszczególnych mechanicznych elementach:

- zarządzanie pojazdami – pisze o „zarządzaniu”, ze względu na konieczność wyboru trybu, w którym pojazd aktualnie się znajduje. Bloczek pojazdu obracamy w taki sposób, aby wybrany tryb był na górze. Move pozwala poruszać się naprawdę daleko (dwa-trzy obszary to może być i kilkanaście heksów w jednej kolejce), ale nie pozwala prowadzić walki ogniowej. Fire umożliwia strzał i opportunity fire, ale pozbawia pojazd możliwości ruchu, czy choćby zmiany pozycji. Tryb support pozwala poruszać się i strzelić w jednej klejce, ale na mały dystans i z mniejsza siłą. Możliwość zmiany trybu pojawia (opcja Regroup) się na końcu kolejki i jest limitowana zwykle do jednej zmiany na całą pulę naszych jednostek. Jest to całkiem sprytne rozwiązanie i generuje konieczność starannego planowania wykorzystania pojazdów, nie mówiąc o wprowadzeniu tak lubianej przeze mnie i realistycznej bezwładności w wykonywaniu rozkazów. Za to duży plus.

- zarządzanie piechotą – nieco inaczej, niż w przypadku pojazdów. Piechota ma tylko dwa tryby: Ready i Spent, przy czym ten drugi pozwala na podobne działania, jak pierwszy (z wyjątkiem op fire), ale ze zredukowanym efektem (słabszy strzał, poruszanie na mały dystans). W stan Ready można postawić piechotę z trybu Spent poprzez Regroup. Pozostałe tryby piechoty to Suppressed (wiadomo) i Reduced (poniosła nieodwracalne straty). Dodatkowo podoba mi się, że wszystkie bronie dodatkowe (ckmy, moździerze itp. itd.) prezentowane są w formie kart, „obsługiwanych” przez przydzielone do nich sekcje Weapon Team.

- dowodzenie – reprezentowane przez żetony dowodzenia (5 dla każdej ze stron, z minimalnie innymi liczbami, do swobodnego wyboru w każdej turze), określające liczbę i rodzaj jednostek, jakie można aktywować (do ruchu, strzały, rally) oraz liczbę dostępnych rozkazów Regroup. Pewien bonus dostajemy, gdy jednostki znajdują się na sąsiednich obszarach. Prosty, przejrzysty system, bez udziwnień. W pierwszych scenariuszach nie rozwija skrzydeł (mało jednostek), ale w większych bitwach powinien generować przyjemne dylematy.

- rozstrzyganie efektów strzału – baaardzo fajny, przejrzysty i nadspodziewanie emocjonujący system, oparty na losowanych z woreczka żetonach, zawierających rzędy pól z rozstrzygnięciami (od góry: kill, reduced, suppressed, no effect). Wszelkie modyfikatory (za teren, osłonę, op fire, przemijalność pocisków względem pancerza itp. itd.) to po prostu znaczki rząd w górę/rząd w dół (upshift/downshift). Dystans strzału określa rząd, od którego zaczynamy wprowadzać modyfikatory, co w efekcie daje nam ostateczny rząd z efektem strzału. Bardzo, bardzo fajne i całkiem emocjonujące. W połączeniu z dobrze zaprojektowanymi modyfikatorami (zwłaszcza tymi za pancerz/przebijalność), daje to chyba dosyć realistyczne rezultaty (no dobra, poza moździerzami ;P)

- inne drobne fajne rozwiązania – jest system żetonów Fog of War, rozkładanych przez obrońcę (miny, okopy, drut kolczasty, zasadzki), można je też podejrzeć rozkazem Spot. Fajny jest też aspekt odrębnych książeczek scenariuszowych dla obu stron, co sprawia, że każda pierwsza rozgrywka w scenariusz jest swego rodzaju zaskoczeniem dla grających.


Nie jest jednak tak, że wszystko jest miód malina:

- brak otwartego scenariusza wprowadzającego, na którym można by było nauczyć się mechaniki gry. Teraz trzeba tworzyć coś swojego, albo zaczynać od tych z książeczki, przez co aspekt zaskoczenia nie zostaje właściwie wykorzystany (w pierwszych rozgrywkach czujemy się zaskoczeni przede wszystkim mechaniką, siłami przeciwnika w drugiej albo i trzeciej kolejności)

- do samej konstrukcji scenariuszy też mam pewne uwagi. Pierwszy jest raczej nudny, choć biorą w nim udział wyłącznie pojazdy. Drugi był lepszy, ale wykorzystana przestrzeń mapy była stosunkowo niewielka. Czekam na większe scenariusze z kilkunastoma jednostkami na stronę, ale przyjdzie mi jeszcze poczekać, bo 3 i 4 scenariusz to wciąż po kilka jednostek na stronę. Niewielkie nasycenie planszy wojskiem generuje sporo wolnego miejsca i dziwne czasem manewry graczy.

- największy (poważny) minus gry: bardzo nie podoba mi się system kart wydarzeń. W teorii ma on dawać ekstra wydarzenia dopasowane do aktualnego działania na planszy, zmieniające nieco pole gry. Przykładowo: na wylosowanym żetonie rozstrzygającym efekt strzału jest klepsydra, oznaczająca konieczność odkrycia karty wydarzenia, na której może być efekt odnoszący się bezpośrednio do ostrzelanej jednostki (jakieś cudowne ocalenie, powstanie pożaru na zajmowanym obszarze, jakieś wydarzenie w sąsiedniej jednostce itp.). Problem w tym, że owe karty są tak skonstruowane, że na przestrzeni tych czterech rozgrywek pamiętam, że wszedł może jeden efekt. Pozostałe nie miały odniesienia do sytuacji bieżącej lub nie wystąpiły klepsydry na żetonach strzału. Z racji tego, że talia wydarzeń jest także swoistym zegarem gry, nawet jeśli nie wyjdzie klepsydra należy odkryć jedna kartę na końcu etapu. Wówczas ma zastosowanie druga funkcja kart: dodatkowe aktywacje dla obrońcy lub atakującego (1 lub 2 na każdej karcie). Zdarzyło się nie raz i nie dwa, że etap po etapie dodatkowe aktywacje miała ta sama strona. Przy 2-4 aktywacjach na etap dla każdej strony, wynikających z żetonów dowodzenia, dodatkowe 1-2 aktywacje na etap to dużo. Wylosowanie dwóch 2 np. dla atakującego pod rząd (razem 4 aktywacje), daje mu de facto trzeci, bonusowy etap w stosunku do ruchów obrońcy. Przy niewielkiej liczbie jednostek, ma to duży wpływ na rezultat rozgrywki.
Samo przygotowywanie talii wydarzeń zabiera sporo czasu, a osiągnięty efekt jest… kiepski. Wydarzenia nie wchodzą (albo mieliśmy wyjątkowego pecha), dodatkowe aktywacje zaburzają balans w grze. Prawdę powiedziawszy, wolałbym grać bez tych kart, albo ewentualnie liczbę aktywacji z 1-2 na kartę zmniejszyć do wartości 0-1 (by wprowadzić jakiś element niepewności, ale bez rozwalania balansu).


Ufff, tyle ;)
Zapraszam za tydzień ponownie do Gdyni. Będzie War Stories, będzie Stawka i na pewno inne ciekawe tytuły :)

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 21 wrz 2016, 23:19
autor: Highlander
Zaciekawiłeś mnie tym opisem :) Ja cały czas mam w planach aby po poznaniu kluczowych gier taktycznych zrobić ich zestawienie porównawcze.
Na ten moment zakładam że się pojawię za tydzień. Janek też ma być. Chcielibyśmy zagrać w War Stories właśnie.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 22 wrz 2016, 07:50
autor: Jan_1980
Jakby było więcej chętnych to przygotuje do gry War Stories - front wschodni od razu na spotkaniu.
pzdr

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 23 wrz 2016, 12:40
autor: Highlander
Highlander pisze:Chcielibyśmy zagrać w War Stories właśnie.
Nie wiem ile czasu zajmuje jedna partia WS, jeśli 2 godziny to chciałbym jeszcze zagrać w jakiś sprawdzony, bardziej wyrównany scenariusz do CoH'a.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 23 wrz 2016, 12:43
autor: Odi
Sprawdzone scenariusze są zwykle scenariuszami większymi (wówczas redukowany jest nieco wpływ losowości kostkowych rozstrzygnięć), a większy scenariusz to 4-5 godzin zajmie. Więc sugeruję albo dwa scenariusze WS po kolei, albo jeden średni-większy w CoH.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 23 wrz 2016, 12:48
autor: Highlander
Odi pisze:Sprawdzone scenariusze są zwykle scenariuszami większymi (wówczas redukowany jest nieco wpływ losowości kostkowych rozstrzygnięć), a większy scenariusz to 4-5 godzin zajmie. Więc sugeruję albo dwa scenariusze WS po kolei, albo jeden średni-większy w CoH.
Generalnie fajnie byłoby zagrać w scenariusz gdzie cokolwiek zależy od decyzji gracza, a nie że wojsko już rozstawione i w całości pod ostrzałem z przodu i z tyłu, i po chwili masz - zamiast skromnych trzech - zero punktów rozkazu. Może są też takie mniejsze :)
Możemy zagrać dwa WS'y, pytanie czy jest instrukcja on-line aby już mieć rozeznanie przed spotkaniem?

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 23 wrz 2016, 13:17
autor: Odi

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 23 wrz 2016, 16:47
autor: neotom
Jestem bardzo ciekawy Waszych kolejnych wrażeń z rozgrywki, ponieważ system na pierwszy rzut oka wydaje się dla mnie obiecujący z kilku przynajmniej powodów- są bloczki (mgła wojny), nie ma kostek, są pojazdy, jest trochę "CC-podobnie". Jedyne co trochę odstrasza to oprawa graficzna a la Heroes of Normandie.

Przede wszystkim jestem ciekaw czy potwierdzą się pierwotne zastrzeżenia co do mankamentów z talią wydarzeń, czy zastosowanie "home rule" odnośnie dodatkowych aktywacji uratuje balans oraz czy w porównaniu do takich gier jak CC czy CoH gra jest bardziej epicka czy szacho-podobna.

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 26 wrz 2016, 17:50
autor: Odi
Kto jutro bedzie w Gdyni i co mam wziac?

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 26 wrz 2016, 19:01
autor: Jan_1980
Ja, Góral; 2 x W S i 1 X CoH ;)

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 26 wrz 2016, 22:18
autor: lacki2000
Odi pisze:Kto jutro bedzie w Gdyni i co mam wziac?
Ja niestety znów nie będę. A z lepszych wieści to ponoć połączenie muzeów zostało przełożone o 2 miesiące i to może nie być ostateczne przesunięcie :]

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 27 wrz 2016, 09:03
autor: Odi
Szkoda wielka, Mirku :(

Co do gier: wolałbym nie brać jednocześnie 2xWS i CoH, bo wszystkie pudła są cholernie ciężkie, a torbę i tak muszę jeszcze czymś uzupełnić, żeby CoH nie latał i żetony się nie wysypały.

Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdynia]

: 27 wrz 2016, 09:08
autor: Markus
del

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 27 wrz 2016, 09:25
autor: Odi
Rafał, będziesz dzisiaj?

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą Muzeum [Gdańsk, Gdyn

: 27 wrz 2016, 09:34
autor: Markus
del