Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Nie przepadam za liczeniem punktów. Jeśli nie muszę tego robić, to od razu stawiam grze dużego plusa. Chciałbym się dopytać się i pogadać o grach, w których występują jakieś ciekawe i „niepunktowe” warunki zwycięstwa.
Oczywiście wiem, że są gry w których niby nie chodzi o zdobycie punktów , np. w Neuroshimie Heks chodzi o to żeby zniszczyć bazę przeciwnika, tzn trzeba wlepić bazie 20 obrażeń albo patrząc na to inaczej zdobyć 20 punktów .
Moja lista „niepunktowych” gier:
Gry kooperacyjne - tu odwrotnie , ciężko będzie znaleźć grę w której liczy się punkty:
Pandemic – stworzenie szczepionek
Shadow over Camelot – posiadanie więcej białych mieczy niż czarnych mieczy
Gry dwuosobowe:
Szachy – zabicie króla
Hive - okrążenie królowej
Lord of the Rings – dojście Frodem do Mordoru / Zabicie Froda, dojście trzema „złymi jednostkami” do Shire
Mr. Jack – ucieczka Jackiem/zidentyfikowanie Jacka
Gry wieloosobowe nie kooperacyjne w których nie zbiera się punktów to:
Gra o tron – zajęcie X zamków.
Bang – zabicie wszystkich
Drakon – zebranie złota i ucieczka
Oczywiście wiem, że są gry w których niby nie chodzi o zdobycie punktów , np. w Neuroshimie Heks chodzi o to żeby zniszczyć bazę przeciwnika, tzn trzeba wlepić bazie 20 obrażeń albo patrząc na to inaczej zdobyć 20 punktów .
Moja lista „niepunktowych” gier:
Gry kooperacyjne - tu odwrotnie , ciężko będzie znaleźć grę w której liczy się punkty:
Pandemic – stworzenie szczepionek
Shadow over Camelot – posiadanie więcej białych mieczy niż czarnych mieczy
Gry dwuosobowe:
Szachy – zabicie króla
Hive - okrążenie królowej
Lord of the Rings – dojście Frodem do Mordoru / Zabicie Froda, dojście trzema „złymi jednostkami” do Shire
Mr. Jack – ucieczka Jackiem/zidentyfikowanie Jacka
Gry wieloosobowe nie kooperacyjne w których nie zbiera się punktów to:
Gra o tron – zajęcie X zamków.
Bang – zabicie wszystkich
Drakon – zebranie złota i ucieczka
- MichalStajszczak
- Posty: 9477
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Ryzyko - wypełnienie misji lub wycięcie wszytkich przeciwników
Cluedo - odkrycie kto, gdzie i czym zabił
Prime Suspect - znalezienie motywu przestępstwa
Gry z "rodziny młynka" - utworzenie wygrywającej linii czy układu pionków
Gry wyścigowe (np. Formuła 1 albo Pitchcar mini) - dotarcie do mety jako pierwszy
etc. etc.
Cluedo - odkrycie kto, gdzie i czym zabił
Prime Suspect - znalezienie motywu przestępstwa
Gry z "rodziny młynka" - utworzenie wygrywającej linii czy układu pionków
Gry wyścigowe (np. Formuła 1 albo Pitchcar mini) - dotarcie do mety jako pierwszy
etc. etc.
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
W NH niby są pkt, a miecze w shadowsach, czy zamki w aGoT to już nie... przydałoby się doprecyzować co jeszcze uznajemy z pkt, a co już nie.
A bardziej na temat przypomniały mi się gry z próbą uzyskania podzbioru celów czyli Tribune i Power Struggle.
Sporo innych logicznych też nie jest na pkt, praktycznie cały Gipf, corridor.
Ciekawe czy Ubongo das duel podchodzi pod pkt czy nie?
Aton ma ciekawy mechanizm, niby są pkt, ale trzeba ciągle uważać na specjalne warunki zwycięstwa.
Spadamy nie ma pkt
A bardziej na temat przypomniały mi się gry z próbą uzyskania podzbioru celów czyli Tribune i Power Struggle.
Sporo innych logicznych też nie jest na pkt, praktycznie cały Gipf, corridor.
Ciekawe czy Ubongo das duel podchodzi pod pkt czy nie?
Aton ma ciekawy mechanizm, niby są pkt, ale trzeba ciągle uważać na specjalne warunki zwycięstwa.
Spadamy nie ma pkt
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Uwagę o NH napisałem aby wspomnieć o tym że granica między punktowością i niepunktowością jest płynna. Nie czuje się też na tyle autorytetem w dziedzinie planszówek żeby ową punktowość definiować .
Wracając do NH, tak sobie teraz myślę teraz, że ta gra jest skonstruowana tak, że zwykle nie uda nam się wypełnić warunku zniszczenia bazy i pod koniec będziemy porostu liczyli kto zadał więcej obrażeń. Ja sam w NSa gram tak że baza ma 10 punktów wytrzymałości i to rozwiązanie wydaje mi się mniej punktowe.
Zgodzimy się chyba jednak, że zajmowanie zamków w GOT jest mniej punktowe niż przestawianie klocuszków po listwie Kramera. Przy NS, SoC, to GOT mi się wydaje najmiej punktowy. Reprezentacja najlepszego władcy, który zawładną największą ilością miast/twierdz wydaje mi się adekwatna.
Tribune i Power Struggle będe sprawdzał.
aha Zombiaki nie będą punktowe.
Wracając do NH, tak sobie teraz myślę teraz, że ta gra jest skonstruowana tak, że zwykle nie uda nam się wypełnić warunku zniszczenia bazy i pod koniec będziemy porostu liczyli kto zadał więcej obrażeń. Ja sam w NSa gram tak że baza ma 10 punktów wytrzymałości i to rozwiązanie wydaje mi się mniej punktowe.
Zgodzimy się chyba jednak, że zajmowanie zamków w GOT jest mniej punktowe niż przestawianie klocuszków po listwie Kramera. Przy NS, SoC, to GOT mi się wydaje najmiej punktowy. Reprezentacja najlepszego władcy, który zawładną największą ilością miast/twierdz wydaje mi się adekwatna.
Tribune i Power Struggle będe sprawdzał.
aha Zombiaki nie będą punktowe.
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Battlestar Galactica - dotarcie do Kobolu / zniszczenie Galactiki na któryś ze sposobów / [Pegasus] realizacja tajnego celu
Kółko i krzyżyk - ułożenie trzech w linii
Cosmic Encounter - założenie 5 kolonii
Fury of Dracula - dorwać Drakulę / przetrwać
Himalaya - na koniec gry sumuje się wpływy graczy w poszczególnych obszarach: najpierw odpada gracz, który ma najmniejsze wpływy religijne, następnie gracz, który ma najmniejsze wpływy militarne, a wśród pozostałych wygrywa ten, który ma najwięcej jaków. Jest to najbardziej pokręcony sposób punktowania jaki w życiu widziałam
Jungle Speed - wygrywa ten, kto pozbędzie się kart jako pierwszy
Red November - nie utonąć
Sabotażysta - dotrzeć / sabotować dotarcie do skarbu
Middle Earth Quest - zrealizować sekretny cel
Kółko i krzyżyk - ułożenie trzech w linii
Cosmic Encounter - założenie 5 kolonii
Fury of Dracula - dorwać Drakulę / przetrwać
Himalaya - na koniec gry sumuje się wpływy graczy w poszczególnych obszarach: najpierw odpada gracz, który ma najmniejsze wpływy religijne, następnie gracz, który ma najmniejsze wpływy militarne, a wśród pozostałych wygrywa ten, który ma najwięcej jaków. Jest to najbardziej pokręcony sposób punktowania jaki w życiu widziałam
Jungle Speed - wygrywa ten, kto pozbędzie się kart jako pierwszy
Red November - nie utonąć
Sabotażysta - dotrzeć / sabotować dotarcie do skarbu
Middle Earth Quest - zrealizować sekretny cel
- MichalStajszczak
- Posty: 9477
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
To gra z rodziny młynka.Perpetka pisze:Kółko i krzyżyk - ułożenie trzech w linii
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Horror w Arkham - zapieczętowanie 6 bram, zamknięcie wszystkich bram jakie obecnie znajdują się na planszy, pokonanie przedwiecznego.
Genua - zgromadzenie jak największej ilości pieniędzy.
Friedrich - tutaj zależnie od wybranej nacji :
- Francja, Rosja, Szwecja, Austro-Węgry, Rzesza - zajęcie wszystkich miast celów
- Fryderyk - wygrywa gdy w wyniku działania kart losu z wojny zostaną wyeliminowani wszyscy przeciwnicy.
Genua - zgromadzenie jak największej ilości pieniędzy.
Friedrich - tutaj zależnie od wybranej nacji :
- Francja, Rosja, Szwecja, Austro-Węgry, Rzesza - zajęcie wszystkich miast celów
- Fryderyk - wygrywa gdy w wyniku działania kart losu z wojny zostaną wyeliminowani wszyscy przeciwnicy.
Saluton amikoj!
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Genua i sabotażysta IMO jednak na pkt. (przy czym Genua jest o tyle ciekawa że VPkamie się też wymienia podczas gry)
Z aGoT wydaje mi się że nie punktowe jest to że miast ma się zbliżone ilości, a te parę ostatnich jest ciężko zdobyć a łatwo stracić, co daje inne wrażeni niż przy pkt.
Jest też trochę gier na pkt ale mam wrażenie, że bardzo nie o nie chodzi, jak np Fasolki czy Dixit.
Bardzo ciekawe jest też go, które niby jest na pkt, ale dopiero pod koniec partii wiadomo ile kto zdobył. Za konkretny kamień punkty otrzymuje się bardzo pośrednio.
Z aGoT wydaje mi się że nie punktowe jest to że miast ma się zbliżone ilości, a te parę ostatnich jest ciężko zdobyć a łatwo stracić, co daje inne wrażeni niż przy pkt.
Jest też trochę gier na pkt ale mam wrażenie, że bardzo nie o nie chodzi, jak np Fasolki czy Dixit.
Bardzo ciekawe jest też go, które niby jest na pkt, ale dopiero pod koniec partii wiadomo ile kto zdobył. Za konkretny kamień punkty otrzymuje się bardzo pośrednio.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
"Wygrywa ten, kto na koniec ma najwięcej kasy" to niespecjalna różnica w stosunku do "wygrywa ten, kto na koniec ma najwięcej punktów".
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
No to z FabrikManagera mogę się wycofać
Jednak ta kasa, to nie abstrakcyjne i arbitralne VP (pkty zwycięstwa).
Jednak ta kasa, to nie abstrakcyjne i arbitralne VP (pkty zwycięstwa).
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Cyclades (uzyskanie - zbudowanie lub zdobycie 2 metropolii)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- pomimo
- Posty: 574
- Rejestracja: 21 cze 2007, 22:41
- Lokalizacja: Zielona Góra/ Nowa Sól
- Been thanked: 5 times
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
1. Z ostatnich nowości to np. "Albion"
2. Na rewersie kafelków do gry "Down Under" Cornetta zmieszczono materiał do gry Sturt's Stony Desert, obie są kafelkowe, ale w tej ostatniej właśnie zupełnie nie chodzi punkty.
3. No i oczywiście wiele gier logicznych obywa się bez punktów, np. "Quarto", albo gry z Jactalei. Aha, już ktoś o takich wspominał...
4. "Pędzące żółwie", "Sky Runner" - ale to dla dzieci takie...
5. Chyba jeszcze nit nie wymienił klasyka "Stratego" wraz z licznymi klonami.
2. Na rewersie kafelków do gry "Down Under" Cornetta zmieszczono materiał do gry Sturt's Stony Desert, obie są kafelkowe, ale w tej ostatniej właśnie zupełnie nie chodzi punkty.
3. No i oczywiście wiele gier logicznych obywa się bez punktów, np. "Quarto", albo gry z Jactalei. Aha, już ktoś o takich wspominał...
4. "Pędzące żółwie", "Sky Runner" - ale to dla dzieci takie...
5. Chyba jeszcze nit nie wymienił klasyka "Stratego" wraz z licznymi klonami.
- Furan
- Posty: 1552
- Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
- Lokalizacja: Warszawa, Wola
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 215 times
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
A wcale nie.pomimo pisze: 4. "Pędzące żółwie" [...] ale to dla dzieci takie...
Wszystkie kooperacyjne.
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!
(S) Pueblo, Burgundy, Trismegistus, Felix, Hit!
(S) Pueblo, Burgundy, Trismegistus, Felix, Hit!
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Niagara - różne konfiguracje zebranych kryształów
Samuraj - przewagi w zgromadzonych "trofeach"
Samuraj - przewagi w zgromadzonych "trofeach"
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Herezja. Ta gra jest dla zdecydowanie dla dużych dzieci.pomimo pisze: 4. "Pędzące żółwie" [...] ale to dla dzieci takie...
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Poważnie? Jak te reguły gier ciągle się zmieniają, pogubić się można!radzia pisze:Szachy – zabicie króla
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- MichalStajszczak
- Posty: 9477
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
W normalnej partii chodzi o zamatowanie, a nie zabicie króla, ale w partii błyskawicznej króla można zabić. Inna sprawa, że w grze błyskawicznej bardzo często wygrywa się, bo przeciwnikowi czas się skończył.Andy pisze:radzia napisał(a):
Szachy – zabicie króla
Poważnie? Jak te reguły gier ciągle się zmieniają, pogubić się można!
- ananas
- Posty: 126
- Rejestracja: 03 sty 2010, 19:38
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
- Been thanked: 4 times
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Ja gram tak w Strongholda.
Piękniej wygląda żołnierz poległy w bitwie niż wolny w ucieczce.
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Starcraft w przypadku grania na Special Victory.
War of the Ring.
Ogolnie wiekszosc okołowojennych gier.
War of the Ring.
Ogolnie wiekszosc okołowojennych gier.
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Ci bardziej humanitarni wyobrażają sobie, że zaszachowanego (a w zasadzie zamatowanego) króla bierze się do niewoli, ja wiem, że branie do niewoli to kłopot i wole przypieczętować zwycięstwo krwiąAndy pisze:Poważnie? Jak te reguły gier ciągle się zmieniają, pogubić się można!radzia pisze:Szachy – zabicie króla
Ostatnio zmieniony 03 maja 2010, 12:24 przez radzia, łącznie zmieniany 1 raz.
- piechotak
- Posty: 401
- Rejestracja: 17 gru 2007, 21:56
- Lokalizacja: Białystok
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 24 times
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Blue Moon City - odbudowanie jako pierwszy określonej liczby fragmentów obelisku
Fearsome Floors - wyjście z lochu jak największą ilością swoich pionków
Schotten-Totten - zdobycie określonej liczby kamieni
Condottiere - zdobycie określonej ilości miast / prowincji.
Fearsome Floors - wyjście z lochu jak największą ilością swoich pionków
Schotten-Totten - zdobycie określonej liczby kamieni
Condottiere - zdobycie określonej ilości miast / prowincji.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
To można uznać za "klimatyczne" punkty zwycięstwa.piechotak pisze:Blue Moon City - odbudowanie jako pierwszy określonej liczby fragmentów obelisku
[...]
Condottiere - zdobycie określonej ilości miast / prowincji.
- skanna
- Posty: 1337
- Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 22 times
Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"
Taluva - wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się dwóch rodzajów "domków".
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)