Strona 1 z 3

Basilica (Łukasz M. Pogoda)

: 24 sie 2010, 16:28
autor: stalker
Obrazek

Ponieważ pojawiają się pierwsze pytania, zakładam wątek, w którym będę się starał odpowiadać na pytania i wyjaśniać wszelkie wątpliwości.

Basilicę znajdziecie na BoardGameGeek'u tutaj: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/38931/basilica
Pierwsza zapowiedź w języku polskim: http://www.gamesfanatic.pl/2010/08/24/n ... -basilica/
Jesteśmy już i na BGN:
http://boardgamenews.com/announcements/reach-stars-–-or-least-ceiling-–-basilica

Instrukcja po polsku

Opis podstawowych elementów mechaniki gry po angielsku (BGG): http://boardgamegeek.com/article/5599321#5599321
Opis rozkazów po angielsku (BGG): http://boardgamegeek.com/thread/571397/ ... al-actions

Re: Basilica

: 27 sie 2010, 14:59
autor: janekbossko
If you, by a chance, are Portal's fan, you may be a bit surprised. Why Rebel is publisher of the game. Portal was presenting cover, Portal was talking a little about the game, Portal was testing the game and showing on some conventions...

So, what the hell?

It is time to explain. Why I spent more than 2 months testing the game, sharing my opinions with author, improving some elements and finally, decided not to do the game.

Am I crazy?

Yes, no doubt about that.

I like Basilica a lot. I played nearly 50 test games of it (I havn't won a single game!) and saw that every week the game gets better. I had a slogan that was to be put in advertisement of Basilica. It was: "Portal is doing tile game. A bloody one. Carcassone meets Neuroshima HEX"

It was just like that - Basilica is a very agressive game. If I ever want to do a tile game,it should be like Basilica, very brutal game, where every action is very important, where every move you make, makes your opponent be pissed off.

We played it a lot. I was the guy who was pissed off every single game. I lost of of my Basilica games. But I liked the game. And we were very close to publish it.

But finally, we resignated.

Here in Poland our friends sometimes tell us: "You are Polish FFG, you do Polish ameritrash, vivid living games."

Basilica is not an ameritrash.

When you play Stronghold, you see blood and action, war machines, soldiers, heroes.

When you play Neuroshima HEX, you see blood and action, tanks, soldiers, heroes.

When you play Basilica, you play great... eurogame.

Great eurogame, very good rules, but not to many blood and sweat.

We said to Lukasz Pogoda, author, that we have to be very precise about games we publish. We want our players to know what they should expect from us.

So we contacted our friends and Rebel and said: "Here is a great game. We can't publish it. You do it. This game is worth it."

They played prototype. They agreed with me. They do the game.

I am not publisher of Basilica, although I spent many hours with the game. I am a fan of it. I receommend it.

There is no 'Portal style" in it, no blood, story, no vivid, living characters. But still, it is a great game.
pozwolilem sobie wkleic recenzje trzewika... :)

Re: Basilica

: 28 sie 2010, 08:49
autor: Geko
Ja dla mnie Neuroshima Hex nie jest specjalnie krwawą i pełną historii grą (no chyba, że uznamy, że szachy też takie są). W sumie to logiczna łamigłówka ubrana postnuklearne szaty. Bliżej jej zdecydowanie do eurówek niż do amerykańców. Eufrat i Tygrys też jest bardzo agresywną grą, też można mówić, że z mocną historią (walka o władzę, rozbudowa terytoriów, budowa świątyń itd.) - choć jest równie abstrakcyjna, ale nikt przecież nie nazwie jej amerykańcem. Z tego co pamiętam (grałem daawno w prototyp), to Basilica jest pod tym względem podobna. No więc gdzie leży pies pogrzebany? Ano w tematyce. Portal wydaje swoje gry z gatunku "dzielni goście (czytaj mutanty, elfy, krasnoludy, wojownicy itp.) naparzają się ze sobą". I do tego profilu nie pasuje gra o pojedynku dwóch budowniczych (Budowniczy? Ci nudni goście co stawiają budynki? Eeee...).

Re: Basilica

: 28 sie 2010, 09:26
autor: Tycjan
Ameritrashem to bym NH też nie nazwał, ale klimat to ona ma. Mi ciężko jakoś poczuć się na planszy szachowej jak w czasie starcia "średniowiecznych" mocarstw, a próbowałem nie raz ;) W NH jednak, może dzięki grafice lub N RPG, to mi się dobrze udaje. Pewnie to kwestia wyobraźni, moja planszy szachowej nie akceptuje ;)
Może faktycznie wydawanie gier tylko gier "brutalnych i krwawych" to dobry kierunek. Kupujący wiedzą czego mogą się spodziewać od wydawnictwa. Ciężko mi jednak pod to podciągnąć Kosmiczną Eskadrę z całym szacunkiem dla bitew kosmicznych ;)
Najważniejsze, że znalazł się wydawca dla Basilica. Gier dla dwóch osób nigdy za mało :)

Re: Basilica

: 28 sie 2010, 10:40
autor: stalker
Tycjan pisze:Kosmiczną Eskadrę
Nie wymawiaj tej nazwy przy trzewiku ;) Ta własnie gra nie należała do dobrze sprzedających się produktów Portalu.

Re: Basilica

: 28 sie 2010, 12:32
autor: Furan
Geko pisze:(Budowniczy? Ci nudni goście co stawiają budynki? Eeee...).
Nie, nie budowniczowie. Budowlańcy! I już zmienia się klimat. :D

Re: Basilica

: 02 wrz 2010, 18:21
autor: BloodyBaron
stalker pisze:
Tycjan pisze:Kosmiczną Eskadrę
Nie wymawiaj tej nazwy przy trzewiku ;) Ta własnie gra nie należała do dobrze sprzedających się produktów Portalu.
któremu to faktowi, po krótkiej refleksji i porównaniu do tych pozycji, które akurat dobrze się sprzedały, trudno się dziwić.

Re: Basilica

: 02 wrz 2010, 19:58
autor: stalker
A wracając do tematu, pojawiła się pierwsza porządna zapowiedź gry na BoardgameNews. Odsyłacz dorzuciłem do pierwszego posta :)

Re: Basilica

: 08 wrz 2010, 21:40
autor: Lucf
Jak dla mnie dwa pierwsze rysuny piękne. W przeciwieństwie do planszy Strongholda tutaj mamy JEDNĄ perspektywę dzieki czemu widok zapiera dech w piersiach.

obawiam się jednak że to nie bedzie gra dla mnie. min: szkoda, że tylko na 2 osoby, jak widzę prototyp planszy to widzę tylko pole do kładzenia kafli na planszy i kafle przed planszą, wiem, że nie mam żadnej wiedzy aby o tym się wypowiadać [mechanizmy etc] ale jakoś mnie to na razie nie zachęca.

Re: Basilica

: 08 wrz 2010, 23:08
autor: stalker
Eksperymentowaliśmy z wariantem dla 3 osób, ale na dłuższą metę nie był on dostatecznie satysfakcjonujący (przede wszystkim szkodził kingmaking). Do czterech graczy ten system jest trudno rozszerzyć, bo jest za dużo chaosu, więc zdecydowaliśmy, że najlepsza będzie po prostu wyśrubowana gra dla dwojga.

Re: Basilica

: 14 wrz 2010, 10:33
autor: stalker
Na BGG można zobaczyć dwa zdjęcia przedstawiające prototyp w ostatecznej postaci -- kafelki już są takie, jak skierowane do produkcji.
http://boardgamegeek.com/image/807553/basilica
http://boardgamegeek.com/image/807552/basilica

Re: Basilica

: 29 wrz 2010, 14:04
autor: konev
Dzisiaj jest dzień polskich premier i można już zamówić przedpremierowo Basilice: http://www.rebel.pl/product.php/1,1523/ ... ilica.html

Re: Basilica

: 29 wrz 2010, 15:06
autor: Krwawisz
Kiedy można się spodziewać instrukcji? Mam zamiar zamówić, ale wolałbym najpierw poczytać...

Re: Basilica

: 29 wrz 2010, 15:14
autor: Nataniel
AFAIK w przyszłym tygodniu.

Re: Basilica

: 30 wrz 2010, 21:43
autor: stalker
Ponieważ Rebel zapowiedział na BGG przedsprzedaż tegorocznych polskich premier na Essen, a instrukcji jeszcze nie ma, wrzuciłem na Geeka opis podstawowych elementów mechaniki (po angielsku): http://boardgamegeek.com/article/5599321#5599321.

Doszło też trochę grafik do galerii.

Re: Basilica

: 08 paź 2010, 16:40
autor: pan_satyros
Instrukcja już jest : http://wydawnictwo.rebel.pl/e4u.php/1,M ... POLSKA.pdf

Pierwsza literówka jaką zauważyłem - w spisie elementów jest "oraz iniejsza instrukcja" .

Re: Basilica

: 08 paź 2010, 21:38
autor: MariuszH
Po "ogólnym" przejrzeniu instrukcji, wyłania się tutaj obraz autora gry który zapatrzył się trochę na jedną z moich ulubionych gier. Czy może już wiecie jaką?? ......to Caylus :) . Ale jak już patrzeć, to na dobre wzorce. To się chwali. Mam tylko nadzieję że autor zbytnio się jednak nie zapatrzył... Będę czekał na opinie innych.

Pozdrawiam

Re: Basilica

: 08 paź 2010, 23:34
autor: Palmer
W którym miejscu ta gra jest podobna do Caylusa ? Raczej jest to Carcasonne z kafelkami akcji.
A kafle mają taki sam kolor rewersu i awersu, czy różne i nigdy nie wiadomo jaki jest z drugiej strony ?

Re: Basilica

: 08 paź 2010, 23:48
autor: Nataniel
Kafel z jednej strony ma akcję, a z drugiej element katedry. Pod akcją widać, jaki kolor elementu katedry jest z tyłu.

Re: Basilica

: 09 paź 2010, 00:05
autor: Geko
Palmer pisze:W którym miejscu ta gra jest podobna do Caylusa ? Raczej jest to Carcasonne z kafelkami akcji.
No właśnie. Grałem w prototyp pewnie ze dwa lata temu i nie pamiętam podobieństw do Caylusa.

Re: Basilica

: 09 paź 2010, 00:11
autor: MariuszH
Dlaczego podobne do Caylusa ?

W ogólnych założeniach - wysyła się robotników z określonymi zadaniami (akcje), wystawianie części katedry (budynków), król chodzi i podsumowuje pracę (zarządca)itp.
Aczkolwiek teraz widzę rzeczywiście coraz bardziej elementy Carcassone.
Robotnicy i kafelki ? Typowa eurogra ?
Zobaczymy.
A nuż takie połączenie wyjdzie bardzo fajne. Trzymam kciuki.

Re: Basilica

: 09 paź 2010, 13:18
autor: janekbossko
a ja mam pytanie do testerów...

jak jest z cięzarem gry? po wpadce z Na Grunwald troche sie boje kupowac w ciemno...
Basilica to gra bardziej rodzinna czy mozgorzerny pojedynek intelektualistów ;)

na plus przemawia za kupnem rekomendacja yosza ktory ma ta gre na wishliscie :wink:

Re: Basilica

: 09 paź 2010, 14:26
autor: yosz
Na Grunwald też miałem :D Chyba zależy od graczy - można móżdżyć, a można grać lekko. Ale jest trochę zasad do spamiętania no i gra potrafi być wredna ;) Ale ja grałem we wcześniejszy prototyp i wiem że trochę się zmieniło

Re: Basilica

: 09 paź 2010, 14:42
autor: zath
janekbossko pisze:jak jest z cięzarem gry? po wpadce z Na Grunwald troche sie boje kupowac w ciemno...
Basilica to gra bardziej rodzinna czy mozgorzerny pojedynek intelektualistów
Moja (jedyna w tę grę) partia z Filipem wcale nie należała do rodzinnych, trochę się namóżdżyliśmy. O ile takie Carcassonne mam serdecznie dość, to Bazylika myślę że trafi do mnie na półkę jako bardzo dobra gra dwuosobowa. Ciężar jest (IMO) na poziomie Neuroshimy Hex.

Re: Basilica

: 10 paź 2010, 12:15
autor: muker
Rozkaz: Katastrofa
Warto by dopisać, czy można podzielić dany obszar na dwa? Czyniąc część klocków niejako nielegalnymi (nie można poprowadzić ścieżki do żadnego z 5 pól startowych).


A tak to fajne, dopiero ale w instrukcji zauważyłem, że to jest tylko dla 2 graczy.