Strona 1 z 2

Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 28 lis 2005, 09:04
autor: deryl
Czy mozecie napisac, jak Wam sie gra w rozne wersje RISK'u? Czy ktoras z nich jest zdecydowanie ciekawsza od innych? Sprobujcie skupic sie na samej grze, a nie na klimacie, w ktorym jest osadzona. Sa fani Star Wars; ja sam uwielbiam mitologie;ale pls, napiszcie pominajac swiat/plan w ktorym gra jest osadzona. Chodzi mi o to, na ile zasady dodatkowe, czy specyfika innych map czyni gre ciekawsza.

: 28 lis 2005, 09:28
autor: folko
Gram w klasyczna wersje z domowymi zasadami :-)

1. Nie uzywam kart misji.
2. Wykorzystuje kapitanow
3. Uzywam stolice
4. Uzywam fortece
5. Obrona i atak poprzez morze (dodatkowe punkty dla broniacego)
6. Rekrutacja zalezy od rodzaju kart, a nie kolejki
7. Gramy okreslona ilosc kolejek
8. Wygrywa gracz z najwieksza iloscia punktow zwyciestwa

: 01 gru 2005, 00:33
autor: Aniol Zaglady
Witam!
Nie chce zaśmiecac forum, jest to jako taki dział związany z odmianami Ryzyka, wiec pisze tu...
Dostalem wlasnie (w spadku) gre Wlada Pierscieni (odmiana ryzyka), ale tą pierwszą wersję czyli bez mordoru... No i by było wszystko fajnie, ale ona jest po niemiecku :/ karty tez niestety :(
Stad moja prosba... ma ktos instrukcje? I tlumaczenie kart? bo ja nic kompletnienie kapuje... Jeszcze te podstawowe kart skojarze z normalna wersja Ryzyka... ale karty zdarzen? No i co ta są te figurki tych tarcz? To jacyś kapitanowie? :( prosze o pomoc...

: 17 gru 2005, 17:44
autor: beacon
Czy różnice w zasadach poszczególnych wersji są znaczące??

: 17 gru 2005, 20:37
autor: ThomasBittern
beacon pisze:Czy różnice w zasadach poszczególnych wersji są znaczące??
Na tyle znaczące, że są to różne "pełnowartościowe" gry i na tyle mało rewolucyjne, że łączy je nazwa RISK :lol:

A bardziej serio, trzon zasad i mechanika jest ta sama, różnią się dodaniem kilku elementów /plansza, jednostki/ i różnym stopniem losowości w zależności od gry. Najbardziej losowy jest Klasyczny Risk, późniejsze odmiany Ryzyka mają bardziej rozbudowaną sferę strategiczną.

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 22 sie 2010, 22:55
autor: Nabuchodonozor
To ja pociągnę ten temat. Otóż wczoraj zagrałem pierwszy raz w Risk tyle, że w wersji GodStorm (czy jakoś tak) w której głównym wątkiem byli bogowie panteonu, a walutą były "tokeny wiary". Bardzo mi się spodobała ta gra i zastanawiam się nad kupnem ale chciałbym dowiedzieć się co sądzicie o tej odmianie ryzyka na tle innych (może sa jakieś lepsze), a także gdzie mogę kupić wersję polską, bowiem na rebelu jej nie widziałem wcale, a moi znajomi z którymi grałem mają całość po angielsku niestety (chyba kupili za granicą)

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 23 sie 2010, 10:47
autor: MichalStajszczak
Nabuchodonozor pisze:co sądzicie o tej odmianie ryzyka na tle innych
Na tle innych odmian Ryzyka czy na tle innych gier? :D

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 23 sie 2010, 10:58
autor: Marcel
Mam jeszcze to archaiczne Ryzyko z ludźmi, konikami i armatami, ale zdecydowanie lepiej gra mi się w Attack! Bardziej rozbudowany (m.in.: 4 jednostki lądowe i 4 do bitew morskich, lepsze zajmowanie terenów i wykup jednostek) i generalnie nawet w 2 osoby gra się całkiem znośnie.

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 28 sie 2010, 19:09
autor: Nabuchodonozor
MichalStajszczak pisze:Na tle innych odmian Ryzyka czy na tle innych gier? :D
Na tle innych odmian Ryzyka, ale jeśli chcesz to możesz podpowiedzieć inną grę, choć nie zaryzykuję raczej zakupu czegoś w co nie grałem.
Marcel pisze:Mam jeszcze to archaiczne Ryzyko z ludźmi, konikami i armatami, ale zdecydowanie lepiej gra mi się w Attack! Bardziej rozbudowany (m.in.: 4 jednostki lądowe i 4 do bitew morskich, lepsze zajmowanie terenów i wykup jednostek) i generalnie nawet w 2 osoby gra się całkiem znośnie.
Czyli masz doświadczenie z Ryzyko i Ryzyko Attack ale z innymi nie jak rozumiem? Opowiedz proszę coś niecoś o obydwu bowiem jedyne Ryzyko jakie znam to GodStorm i nie mam pojęcia czym się różnią odmiany tej gry między sobą

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 28 sie 2010, 20:36
autor: Nabuchodonozor
No dobra może w Waszym mniemaniu są jakieś tam lepsze gry, ale dlaczego przy okazji nie odpowiedzieć na zadane już bardzo dawno w tym wątku pytanie o porównanie poszczególnych odmian Ryzyka? To jest forum o grach planszowych więc nie stosujcie cenzury. "Nie powiem bo się wstydzę"?
Mogę napisać co mnie tak urzekło w tej grze, ale to chyba nie temat na to. Nie chcę oftopa robić

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 29 sie 2010, 17:51
autor: Atamán
Nabuchodonozor pisze:nie zaryzykuję raczej zakupu czegoś w co nie grałem.
Do kina też nie chodzisz na filmy, których jeszcze nie oglądałeś? :twisted:

Też niewiele mogę pomóc, bo w Ryzyko grałem dawno i nieprawda.
Ale mogę podrzucić kilka ciekawych linków:

1. omówienie różnych edycji RISK, acz nie wszystkich:
http://www.esensja.pl/gry/recenzje/tekst.html?id=1022

2. recenzja Risk2210:
http://www.gamesfanatic.pl/2004/10/30/risk-2210/

3. a tu jeszcze wyliczanka różnych edycji:
http://quazen.com/games/board-games/ris ... ariations/

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 29 sie 2010, 18:06
autor: Nabuchodonozor
Atamán pisze: Do kina też nie chodzisz na filmy, których jeszcze nie oglądałeś? :twisted:
Za film w kinie nie płacę 150zł, a poza tym pytam tych którzy już byli zwykle czy warto ;)

A za linki bardzo dziękuję

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 30 sie 2010, 13:08
autor: Marcel
Trudno porównywać Attack! do klasycznego Ryzyka. To raczej kwestia tego, co zostało dodane/rozbudowane:
-cztery typy jednostek (piechota, czołgi, artyleria, lotnictwo-łącznie ponad 600 modeli! sam wyciąłem ledwie 4 komplety dopiero, bo nie mam więcej graczy ani cierpliwości), każda ma jakąś rolę w walce i swój koszt w punktach przy zakupach. Dodatkowo jest marynarka wojenna, blokująca np. atak z Brazylii na Afrykę Wschodnią, również urozmaicona ceną w punktach i przydatnością w starciu z róznymi jednostkami - bitwy morskie są bardzo dobre,
-nie losujesz pomiędzy graczami całej mapy, każdy zaczyna z 4 prowincjami i resztę zajmuje zbrojnie (ale się bronią!) lub przyłącza politycznie (co nie zawsze wychodzi),
-każda prowincja dostarcza punktów produkcji, za które kupujesz jednostki,
-faktem jest, że mapa przedstawia tylko dwie Ameryki, Europę, Afrykę, Azję po Ural i Bliski Wschód, ale to wystarcza na początek, bo sama mapa jest duża i jest gdzie się pobawić.
Mam też dodatek, który dodaje resztę mapy, karty technologii i figurki statków marynarki, ale to inna bajka, bo nie mam tak dużego stołu.

To tak naprawdę najbardziej istotne (według mnie) różnice, które uatrakcyjniają zabawę.

No i na Attack nie wydasz 150zł, bo ceny zaczynają się od 79zł :D

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 12:27
autor: Bea
A o co chodzi w tej mechanice Risk? To strategia? A tam jakieś elementy euro? Pojawił się wariant w świecie Gry o Tron, temat fajny, ale zastanawiam się nad mechaniką gry. Czy ta gra jest w ogóle grywalna? Na BGG Risk ma dość słabe oceny. Wariant 7 osobowy dobrze hula?

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 13:40
autor: Rocy7
Bea pisze:A o co chodzi w tej mechanice Risk? To strategia?
raczej strategia, walka dosc losowa oparta tylko na kostkach gdzie np. czolg ma 2 scianki trafien na kostce, piechota 1 etc. Gra skupia sie w zasadzie wylacznie na teritory control i walce pozostale aspekty (o ile sa) bardzo uproszczone, malo wyborow.

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 13:44
autor: Kapelatejesy
Risk jest w grach strategicznych tym, czym Talisman w grach przygodowych i Monopoly w ekonomicznych. Ot, rzucasz kostkami i bijesz figurki przeciwnika na mapie podzielonej na obszary. Masz cel typu "kontrola kontynentu x". Dla fana gier strategicznych wielkie nic ciekawego, ale jakiś swój urok z pewnością ma.

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 13:47
autor: Atamán
W klasycznej wersji Ryzyka nie ma nic z eurogry. Ryzyko nie jest lubiane na tym forum, ze względu na swoje cechy charakterystyczne:
* ogromna losowość
* ogromny efekt kuli śnieżnej
* możliwość całkowitej eliminacji gracza

Gra sprowadza się do nieustannego bicia lidera, aż w końcu któregoś lidera nie uda się wystarczająco pobić i wygrywa grę.
Jest za to bardzo popularna w kulturze masowej, gdyż:
* ma dosyć proste zasady
* pociągająca tematyka (gracze kierują imperiami, które podbijają Świat)
* ma duży potencjał do uwolnienia emocji nad planszą (zawieranie sojuszy, ich zrywanie, negocjowanie, bicie lidera itp.)
* dla wielu osób znana marka, znane zasady

Nie-klasyczne odmiany Ryzyka pozwalają na rozgrywanie klasycznych zasad, ale na nowej mapie, ale oferują też wariant bardziej złożony i dostosowany do tematyki. Możliwe, że te dodatkowe zasady naprawiają część jej wad dodając za to trochę komplikacji zasad, ale nigdy nie miałem ochoty poświęcać swego czasu na wypróbowanie którejś.

Do świata Gry o Tron takie negocjacje, zdrady i knowania by bardzo pasowały, ale w tym świecie mamy już przecież świetną grę od FFG. Jeśli jednak dla kogoś wersja od FFG wydaje się za długa / przekombinowana, to może takie właśnie Ryzyko w świecie GoTa byłoby dobrą alternatywą?

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 14:32
autor: MichalStajszczak
Atamán pisze:ogromna losowość
Nie zgadzam się z tym. Ze względu na ogromną liczbę rzutów kostkami, do Ryzyka bardziej pasuje określenie "gra statystyczna". Moim zdaniem grę można uważać za "bardzo losową", gdy zdarzeń losowych jest niedużo, ale od wyniku pojedynczego zdarzenia zależy bardzo dużo. Natomiast w przypadku Ryzyka, gdy rzutów kostkami w trakcie gry bywa kilkaset, wynik pojedynczego rzutu ma zazwyczaj niewielkie znaczenie dla wyniku rozgrywki.

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 14:55
autor: Bea
Dzięki. Odpuszczam.

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 15:54
autor: Rocy7
MichalStajszczak pisze:
Atamán pisze:ogromna losowość
Nie zgadzam się z tym. Ze względu na ogromną liczbę rzutów kostkami, do Ryzyka bardziej pasuje określenie "gra statystyczna". Moim zdaniem grę można uważać za "bardzo losową", gdy zdarzeń losowych jest niedużo, ale od wyniku pojedynczego zdarzenia zależy bardzo dużo. Natomiast w przypadku Ryzyka, gdy rzutów kostkami w trakcie gry bywa kilkaset, wynik pojedynczego rzutu ma zazwyczaj niewielkie znaczenie dla wyniku rozgrywki.
Tylko teraz wyjasnij to osobom, ktore twierdza, ze zamiast grac w ameri wystarczy 1 raz rzucic kostka [emoji14]

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 15:57
autor: KubaP
Rocy7 pisze: Tylko teraz wyjasnij to osobom, ktore twierdza, ze zamiast grac w ameri wystarczy 1 raz rzucic kostka [emoji14]
Czy ktoś mnie wołał?

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 13 sty 2016, 16:05
autor: kwiatosz
Taki Risk Star Wars jest podobnież grą bardzo dobrą, pod szyldem Riska tez inne pomysły upychali niż turlanina (wcześniej pamiętałem inną wersję Riska, która też była chwalona, ale oczywiście nie mogę sobie przypomnieć...).

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 14 sty 2016, 08:47
autor: Leser
MichalStajszczak pisze:
Atamán pisze:ogromna losowość
Nie zgadzam się z tym. Ze względu na ogromną liczbę rzutów kostkami, do Ryzyka bardziej pasuje określenie "gra statystyczna". Moim zdaniem grę można uważać za "bardzo losową", gdy zdarzeń losowych jest niedużo, ale od wyniku pojedynczego zdarzenia zależy bardzo dużo. Natomiast w przypadku Ryzyka, gdy rzutów kostkami w trakcie gry bywa kilkaset, wynik pojedynczego rzutu ma zazwyczaj niewielkie znaczenie dla wyniku rozgrywki.
Dusiłem to w sobie, bo matematyk ze mnie żaden, a i zasady Ryzyka pamiętam jak przez mgłę. No ale nie mogę nie wdać się w delikatną polemikę. Będzie mały offtop...

Wydaje mi się, że ciężko oceniać losowość w grach wyłącznie pod kątem liczby zdarzeń. W grze którą ja, jako matematyczny laik, określiłbym mianem "statystycznej", doszukiwałbym się założenia, że gracze w przeciągu całej rozgrywki wyrzucą na kościach podobne sumaryczne wartości na kościach, zaś mechanika daje możliwość odrobienia strat ze "słabych" tur w turach z dobrymi rzutami.

W Ryzyku nie ma żadnych mechanizmów tego pokroju. Jeśli zaatakuję czwórką swoich żołnierzy pojedynczego żołdaka należącego do rywala, to mam duże szanse na zwycięstwo. Jeżeli jednak przegram (co o ile pamiętam nie było rzadkim zjawiskiem) to po pierwsze jestem karany za dobrą przecież decyzję, po drugie nie mam żadnej gwarancji, że los stanie po mojej stronie w jakiejkolwiek innej ważnej bitwie.

Co więcej, warto pamiętać, że w Ryzyku mamy do czynienia z eliminacją graczy i zjawiskiem kuli śnieżnej. Kumulacja nieszczęśliwych rzutów nawet na przestrzeni krótkiego czasu może sprawić, że lepszych rzutów już nie doczekam, bo przeciwnicy zdążą zamieść mnie pod dywan. Właśnie w owym "rozproszeniu" losowości dopatruję się powodów, dla których uchodzi ona za ogromną. Nie jest ona elementem jednego, spójnego mechanizmu gry, lecz rozbija się na szereg często luźno powiązanych zdarzeń. Moje szczęście na "drugorzędnych odcinkach frontu" nic mi nie da, jeśli miałem pecha na głównym kierunku działań. Kilka fartownych rzutów, może przetrącić kręgosłup rywalowi i nie sposób tego przypisać moim trafnym decyzjom. Oczywiście przy optymalnym przebiegu wypadków gracze mogą na obszarze całej gry walczyć ze "sprawiedliwym" szczęściem. W moich wspomnieniach z czasów, kiedy w to grywałem, są jednak znacznie bardziej wypełnione kuriozalnymi sytuacjami niż przypadkami równej gry (co rzecz jasna nie dowodzi niczego, bo z natury rzeczy łatwiej się takie kurioza zapamiętuje).

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 14 sty 2016, 09:14
autor: janekbossko
A ja dodam...taki offtop;)
Najnowszy Risk Star Wars nie ma nic wspólnego z cala losowa hałastra spod szyldu Risk.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Ryzyko - RISK odmiany/wersje?

: 14 sty 2016, 09:38
autor: Gromb
To nie off top bo risk w nazwie jest. Ale to prawda jest. Tematycznie to finałowa walka z powrotu Jedi i celem jest zniszczenie Drugiej Gwiazdy Śmierci. Jest więc szturm Generatora Tarczy na Endorze, jest walka Luka z tatikiem i Imperatorem, jest potyczka flot, jest Gwiazda Śmierci strzelającą i dezintegrującą markery floty i całe sektory. Jest tez wyjaśnienie reguł na BGG obowiązkowe do przeczytania, bo bez tego na podstawowych zasadach Imperium przepada, jak brzdyl na silnym wietrze.