Strona 1 z 1

coloretto

: 30 wrz 2010, 08:58
autor: piotrest
Mam jedną wątpliwość - w instrukcji jest napisane, że rząd kart można wziąć jeśli jest choćby w nim jedna kolorowa karta. Czy chodzi o kartę kameleona czy o jakąkolwiek kartę, np. jokera, +2. Ja zabierałem rząd, gdy była dowolna karta... Może ktoś mnie oświeci :D

Re: coloretto

: 30 wrz 2010, 09:26
autor: WRS
Dowolną kartę.
Kameleon, dżoker, +2

To wszak element taktyki! Zabrać taki rządek, który nam pomoże, a dzięki temu inny gracz będzie musiał wziąć coś niekorzystnego.

Re: coloretto

: 07 paź 2010, 17:41
autor: kolderek
a my gramy, że zabieramy rząd tylko wtedy gdy jest przynajmniej jedna karta określonego koloru (kameleon). gdy jest sam joker lub +2 nie wolno wziąć rzędu. jeśli są dwie karty specjalne (2 x joker, 2 x +2, joker i +2) też nie można tego wziąć. jak dochodzi trzecia taka karta - usuwamy rząd i losujemy nowe karty :-)
nie ma tak łatwo i nie dajemy innym graczom bonusów.

Re: coloretto

: 07 paź 2010, 18:36
autor: WRS
No, ale to jest homerule!
Podoba mi się taki wariant, czemu nie...
Jednakowoż skutkiem tego można łatwo "wybronić" +2 i dżokera. A dzięki oryginalnym zasadom trzeba się napocić, jak położyć cenną kartę, by nie dać za łatwo...

Wolę zatem oryginalne zasady.

Re: coloretto

: 08 paź 2010, 14:05
autor: kolderek
Gracz może wziąć ze stołu rząd, w którym znajduje się przynajmniej jedna karta kolorowa.
- moim zdaniem to znaczy, że musi być przynajmniej jeden zwykły kameleon, nie może to być ani joker ani bonus, nawet jak tych kart jest więcej. :-)

Re: coloretto

: 08 paź 2010, 16:57
autor: WRS
Ekhm...
Ja się na tym oczywiście nie znam...
A co gorsza moje Coloretto pożyczyłem i nie sprawdzę.
Ale!
W necie też są instrukcje i tam czytam:
B. Take a card row
The player takes any of the row cards and all the cards next to it and places them face up in his play area. The player then sorts the cards by color. If a player has taken a joker, he sets it aside for now. He must decide which color to place it with at the end of the game, but not sooner.
A player may only take a row card if it has at least one card next to it. After a player has taken a card row in a round, he takes no more turns in this round, but plays again in the next round. When a player has taken a card row, he has a row card in his play area, so that all can see that he can take no more turns in this round.
oraz
B. zabierz stos kart
Gracz bierze jedną z kart stosów i wszystkie karty umieszczone obok niej, układa je w przed sobą zgodnie z ich kolorami.
Jeżeli gracz wziął jokera, kładzie go na razie z boku. Będzie musiał na końcu gry (lecz nie wcześniej) zadecydować do jakiego koloru go dokłada.
Gracz może wziąć kartę stosu wyłączenie, jeżeli leży koło niej przynajmniej jedna karta.
Po tym jak gracz weźmie kartę stosu w danej rundzie nie będzie mógł wykonywać więcej kolejek, aż do następnej rundy.
W momencie wzięcia stosu gracz umieszcza przed sobą kartę stosu, tak żeby inni gracze widzieli, że w tej rundzie gracz już nie będzie podejmował kolejek.
(pliki są na BGG)
Dodatkowo przekonuje mnie o mojej racji ;) netowa aplikacja, gdzie można brać stosy bez kolorowych kart!

Re: coloretto

: 10 paź 2010, 15:02
autor: kolderek
ja też się nie znam i mam tylko polską instrukcję (a wiadomo że są przekłamania), ale Twoje podane zasady nie przeczą mojej podanej:
Gracz bierze jedną z kart stosów i wszystkie karty umieszczone obok niej, układa je w przed sobą zgodnie z ich kolorami.
- tak, jeżeli jest jedna kolorowa
Jeżeli gracz wziął jokera, kładzie go na razie z boku. Będzie musiał na końcu gry (lecz nie wcześniej) zadecydować do jakiego koloru go dokłada.
- tak, wziął jokera z rzędu w który już była kolorowa karta
Gracz może wziąć kartę stosu wyłączenie, jeżeli leży koło niej przynajmniej jedna karta.
- tak, ale może to być tylko karta kolorowa
Po tym jak gracz weźmie kartę stosu w danej rundzie nie będzie mógł wykonywać więcej kolejek, aż do następnej rundy.
- to już nas nie dotyczy

po angielsku nie umiem więc nie wiem - ale po coś chyba jest ten akapit przeze mnie przytoczony? czy on jet tam nie potrzebny? :-)

Re: coloretto

: 10 paź 2010, 17:25
autor: zephyr
dodałeś nieistniejącą zasadę zmieniając sposób działania gry...

sprzecznośc jest w zdaniu

"mogę wziąc zestaw składający się tylko z jokera"
w oficjalnych regułach można, w twojej modyfikacji nie

co do kart kolorowych to też mam takie zdanie w broszurce będącej polskim tłumaczeniem zasad:
"gracz może wziąć ze stołu rząd w którym znajduje się karta kolorowa", ale w poprzednim akapicie widać że tłumacz mało sprytnie używa określenia "karta kolorowa" zamiast (dowolna) karta; [dlatego wolę czytać angielskie zasady, jakoś nie mam zaufania do polskich tłumaczy, choć czasem i angielskie wersje zawierają błędy]

Poza tym dodanie zasady że zestaw 3 kart nie kolorowych spada to lekkie przegięcie (nie ma o tym nic w instrukcji), a instrukcja angielska jest jednoznaczna (dowolna karta, nie ma nic o kolorowych)

Re: coloretto

: 10 paź 2010, 18:43
autor: WRS
Dzięki zephyr, już zaczynałem wątpić w siebie ;)
Jak wróci do mnie moje Coloretto, to sprawdzę a w razie wątpliwości, zagadam do G3.
Przecie teraz wydają Kameleona!
Szkoda by było, żeby z błędną instrukcją!

Re: coloretto

: 11 paź 2010, 13:27
autor: ThomasBittern
WRS pisze:Dzięki zephyr, już zaczynałem wątpić w siebie ;)
Jak wróci do mnie moje Coloretto, to sprawdzę a w razie wątpliwości, zagadam do G3.
Przecie teraz wydają Kameleona!
Szkoda by było, żeby z błędną instrukcją!
Faktycznie, w starej wersji tłumaczenia Coloretto wkradł się błąd, który wynikał z mało szczęśliwego doboru słów. W polskiej edycji Kameleona został on oczywiście naprawiony, a rzeczony fragment zasad brzmi następująco:
"Gracz może wziąć ze stołu rząd, w którym znajduje się przynajmniej jedna karta".

Jednak wcześniejsza interpretacja zasad może być traktowana jako bardzo ciekawy wariant rozgrywki, w której gracz nie może wziąć rzędu złożonego jedynie z kart "+2" i jokerów. Pozwala to na uniknięcie zachowawczego sposobu gry. W ten sposób uniemożliwiamy zbierania rzędu w którym są same "niekolorowe" karty (które jak wiadomo są w grze najsilniejsze) dopóki na stole dostępne są inne rzędy.

Re: coloretto

: 11 paź 2010, 21:27
autor: WRS
ThomasBittern pisze:Faktycznie, w starej wersji tłumaczenia Coloretto wkradł się błąd, który wynikał z mało szczęśliwego doboru słów. W polskiej edycji Kameleona został on oczywiście naprawiony, a rzeczony fragment zasad brzmi następująco:
"Gracz może wziąć ze stołu rząd, w którym znajduje się przynajmniej jedna karta".

Jednak wcześniejsza interpretacja zasad może być traktowana jako bardzo ciekawy wariant rozgrywki
Dokładnie w ten sposób to potraktowałem. Jako home rule ;). Nie miałem jednak świadomości, że to "oficjalny" wariant.

Cieszę się, że to zostało oficjalnie wyjaśnione.

Ale pojawia się dodatkowe pytanie:
W opisie Coloretto jest:
PUDEŁKO ZAWIERA: * 88 kart
A w opisie Kameleona:
PUDEŁKO ZAWIERA: * 90 kart
Cóż są one dwie karty? Azaliż to nowa wersja, którą "muszę" mieć?

Re: coloretto

: 08 sie 2013, 14:06
autor: charlie
Może to głupie pytania, ale wolę się upewnić:

1. Jak gracze układają karty przed sobą kolorami (swój dorobek :) ) To robią to tak, żeby było widac ile kart poszczególnego koloru mają? To znaczy czy ilość kart danego koloru jest jawna dla graczy?

2. Jeżeli pozostali gracze zabrali po jednym rzędzie kart, a w ostatnim rzędzie są jeszcze wolne miejsca, to mogę dobrać do trzech kart pod rząd i dopiero potem zabrać?

Re: coloretto

: 08 sie 2013, 14:18
autor: flowerus
charlie pisze:Może to głupie pytania, ale wolę się upewnić:

1. Jak gracze układają karty przed sobą kolorami (swój dorobek :) ) To robią to tak, żeby było widac ile kart poszczególnego koloru mają? To znaczy czy ilość kart danego koloru jest jawna dla graczy?

2. Jeżeli pozostali gracze zabrali po jednym rzędzie kart, a w ostatnim rzędzie są jeszcze wolne miejsca, to mogę dobrać do trzech kart pod rząd i dopiero potem zabrać?
1. Ja zawsze grałem tak, że liczba i rodzaj kart jest jawny, choć teraz nie mogę sobie przypomnieć jak to jest w instrukcji
2. Tak :)

Re: coloretto

: 08 sie 2013, 14:18
autor: DarkSide
charlie pisze:Może to głupie pytania, ale wolę się upewnić:

1. Jak gracze układają karty przed sobą kolorami (swój dorobek :) ) To robią to tak, żeby było widac ile kart poszczególnego koloru mają? To znaczy czy ilość kart danego koloru jest jawna dla graczy?

2. Jeżeli pozostali gracze zabrali po jednym rzędzie kart, a w ostatnim rzędzie są jeszcze wolne miejsca, to mogę dobrać do trzech kart pod rząd i dopiero potem zabrać?
1. Tak. Tak
2. Tak w dodatku jako ostatni zbierający możesz dobrać ile chcesz (do max 3 ofkors)

Re: coloretto

: 19 sie 2020, 08:06
autor: konradstpn
Czy złotego jokera również dokładam na koniec do wybranego rzędu tak jak kolorowego?

Re: coloretto

: 19 sie 2020, 11:54
autor: bobule
konradstpn pisze: 19 sie 2020, 08:06 Czy złotego jokera również dokładam na koniec do wybranego rzędu tak jak kolorowego?
Tak, dziala jak zwykly joker ;)