Nowa gra: jaki nakład?

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Konstantinos
Posty: 2
Rejestracja: 24 lis 2010, 15:03

Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: Konstantinos »

Witam,

Mam zamiar w najbliższym czasie zabrać się za wydanie gry. Jest to gra historyczno-wojenna dotycząca historii Polski, a ściślej – okresu powstawania naszego państwa. Jeśli można ją porównać (chodzi o stopień skomplikowania/czas poświęcony rozgrywce) z jakimiś grami obecnymi na rynku to mogą to być np. Gra o Tron, Boże Igrzysko, czy Hannibal. Słowem: gra dbająca o klimat, możliwa do rozegrania przez kilku graczy w kilka godzin.

Grę chcę wydać za własne pieniądze, mam już rozeznanie w kosztach druku itd. Nie wiem tylko jednego – jak wygląda obecnie rynek w Polsce? Mój nakład wyniesie 1000 egzemplarzy. Powiedzcie mi, czy taki nakład ma szansę sprzedać się u nas w kraju, czy powinienem od razu wydać grę w wersji niemieckiej i angielskiej? (jeśli tak, to jakie proporcje nakładu zachować). Pytam, bo od lat dziewięćdziesiątych nie siedziałem w „temacie” i nie za bardzo się orientuje, jaki jest obecnie poziom sprzedaży podobnych gier w Polsce.

Z góry dziękuję za każdą odpowiedź.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Posty: 1131
Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
Lokalizacja: Stolyca

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: Smerf Maruda »

Testowałeś tę grę? Chętnie bym przeczytał instrukcję.
Konstantinos
Posty: 2
Rejestracja: 24 lis 2010, 15:03

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: Konstantinos »

<Smerf Maruda

Gra jest jeszcze w trakcie testów, mogą zajść kosmetyczne zmiany. Chętnie wyślę instrukcję, ale dopiero gdy całość będzie taka, jak sobie wyobrażam, nadal bowiem mam pewne wątpliwości do paru aspektów i muszę ten problem rozwiązać.

<MisterC

Liczę, że przez rok sprzeda się przynajmniej tyle, aby pokryć koszty (aby gra się zwróciła muszę sprzedać jakieś 300 egz.). Byłem jednakże ciekaw jak nasze polskie produkcje sprzedają się na większych rynkach np. niemieckim... Czy można tak rozłożyć np. wersje językowe: polska: 500 szt., niemiecka: 300 szt., angielska: 200 szt.? Co myślicie o takim podziale?
Matio.K
Posty: 1582
Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: Matio.K »

Konstantinos pisze:Witam,

Mam zamiar w najbliższym czasie zabrać się za wydanie gry. Jest to gra historyczno-wojenna dotycząca historii Polski, a ściślej – okresu powstawania naszego państwa. Jeśli można ją porównać (chodzi o stopień skomplikowania/czas poświęcony rozgrywce) z jakimiś grami obecnymi na rynku to mogą to być np. Gra o Tron, Boże Igrzysko, czy Hannibal. Słowem: gra dbająca o klimat, możliwa do rozegrania przez kilku graczy w kilka godzin.

Grę chcę wydać za własne pieniądze, mam już rozeznanie w kosztach druku itd. Nie wiem tylko jednego – jak wygląda obecnie rynek w Polsce? Mój nakład wyniesie 1000 egzemplarzy. Powiedzcie mi, czy taki nakład ma szansę sprzedać się u nas w kraju, czy powinienem od razu wydać grę w wersji niemieckiej i angielskiej? (jeśli tak, to jakie proporcje nakładu zachować). Pytam, bo od lat dziewięćdziesiątych nie siedziałem w „temacie” i nie za bardzo się orientuje, jaki jest obecnie poziom sprzedaży podobnych gier w Polsce..
Myślę, ze zawsze warto pomyśleć minimum o kilku językach. Inna sprawa, ze tematyka jest mało uniwersalna i raczej kreowana z myślą o rynku polskim. Inna, ważniejsza sprawa - sama gra. Jeśli nie chcesz wrzucić pieniędzy w błoto, testuj ją w jak najszerszym gronie. Dobrym pomysłem są spotkania planszówkowe, w tym m.in. konwenty. No i czekamy na instrukcję :)
www.facebook.com/newsyograchplanszowych: newsy planszowe, choć nie tylko!
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 955
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 129 times

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: Koshiash »

Matio.K pisze:Inna sprawa, ze tematyka jest mało uniwersalna i raczej kreowana z myślą o rynku polskim.
Hmm... Sądzisz, że tematyka Carcassonne jest mało uniwersalna i kreowana z myślą o rynku francuskim, London ogranicza się do rynku brytyjskiego, a Eufrat i Tygrys to produkcja celująca w Bliski Wschód?^^
Awatar użytkownika
gocho
Posty: 173
Rejestracja: 10 wrz 2009, 14:19
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 3 times

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: gocho »

Cytując dane z artykułu w Wyborczej o wydaniu gry Trzewika Pret-a-Porter:
"NBP przeznaczył na produkcję gry 186 tys. zł. i zakłada, że sukcesem będzie sprzedaż na poziomie 800 egzemplarzy w ciągu roku, przy początkowym nakładzie na poziomie 1 tys. egz."

Swoją drogą rozumiem misję NBP, ale jeśli sprzedaż skończy się na tych egzemplarzach to cały projekt przyniesie conajmniej 67 tys. strat. Czy źle rozumuję?

Życzę powodzenia.
Ostatnio zmieniony 26 lis 2010, 14:53 przez gocho, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: mst »

Konstantinos pisze:Czy można tak rozłożyć np. wersje językowe: polska: 500 szt., niemiecka: 300 szt., angielska: 200 szt.? Co myślicie o takim podziale?
Pytanie czy gra jest zależna językowo. Duża część nowych gier wydawana jest od razu w kilku językach co sprowadza się do wielojęzycznego opisu pudełka, dołączenia do gry instrukcji oraz pomocy graczy w kilku językach. Na etapie produkcji nie trzeba zastanawiać się wtedy, na którym rynku sprzedaż lepiej pójdzie.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Dominusmaris
Posty: 410
Rejestracja: 16 paź 2008, 12:05
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: Dominusmaris »

Myślę że skoro zadajesz takie pytanie jesteś skazany na niepowodzenie.
Piszę to nie po to by Cię zniechęcić ani tym bardziej obrazić.

Jeżeli chcesz wydać grę powinieneś już teraz znać sposób dystrybucji.
Powinieneś także zbadać jak mogłaby wyglądać współpraca ze sklepami
internetowymi. Powinieneś też zająć się promocja w internecie.
Może stronka www? Zrobienie tego teraz pozwoli uniknąć niepotrzebnych
kosztów.

Rzetelnej odpowiedzi na Twoje pytania mógłby dostarczyć wortal
boardgamegeek.com. Taka samodzielna akcja wydawnicza nie powinna się
odbyć bez ogłoszenia jej na tym portalu, zwłaszcza że celujesz w zagranicę.

Napisanie paru tekstów po angielsku da Ci pewne informacje o potencjalnych
szansach Twojego pomysłu.

Jeżeli chcesz wiedzieć jakie są nakłady takich gier także wejdź na boardgamegeek.com
i przejrzyj wszystkie podobne gry w kategorii strategie. Zobacz kiedy zostały wydane
i jaka ilość geeków przyznaje się do ich posiadania. To oczywiście nie oznacza ile
osób taką grę posiada ale zawsze jest to jakiś materiał do zgadywania.

Powodzenia.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: MichalStajszczak »

Konstantinos pisze:Czy można tak rozłożyć np. wersje językowe: polska: 500 szt., niemiecka: 300 szt., angielska: 200 szt.? Co myślicie o takim podziale?
Ja bym jeszcze proponował "proporcjonalnie" 5000 szt. w wersji chińskiej :D
Nakład zależy głównie od trzech czynników:
- samej gry - jaki jest potencjalny krąg odbiorców
- sieci dystrybucji
- nakładu na promocję
W Polsce mając dobrą sieć dystrybucji można bez specjalnych nakładów na reklamę sprzedać rocznie 10 tysięcy sztuk gry adresowanej do szerokiej grupy klientów. Przy dobrej promocji da się sprzedać 50 tysięcy i więcej. Informacje, jakie podałeś, nie pozwalają na jakiekolwiek sensowne oszacowanie potencjalnego popytu ani na polskim rynku, ani tym bardziej na innych rynkach.
Awatar użytkownika
Senaszel
Posty: 776
Rejestracja: 03 cze 2006, 21:54
Lokalizacja: Poznań

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: Senaszel »

gocho pisze: "NBP przeznaczył na produkcję gry 186 tys. zł. i zakłada, że sukcesem będzie sprzedaż na poziomie 800 egzemplarzy w ciągu roku, przy początkowym nakładzie na poziomie 1 tys. egz."
NBP wydalo 186tys zlotych zeby wydac gre planszowa w nakladzie 1000szt i uzna ten krok za sukces jesli sprzeda 800 egzemplarzy :shock:
Matko Do Ciebie!
Blagam powiedzcie mi ze to ma jakis sens, ktorego nie widze.
Wingmakers
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: DanCo »

gocho pisze:Swoją drogą rozumiem misję NBP, ale jeśli sprzedaż skończy się na tych egzemplarzach to cały projekt przyniesie conajmniej 67 tys. strat. Czy źle rozumuję?
Oczywiście, że źle rozumujesz. Zapomniałeś, że na końcową cenę mają wpływ marże sprzedawcy i dystrybutora, koszta produkcji, koszta promocji. Jak to wszystko poodejmujesz to zostanie niewielka kwota. 30zł to byłby już niezły wynik jeśli chodzi o twórcę i sponsora.

Hipotetycznie :)
30zł x 800 egz. = 24 000 zł
A więc NBP wpakowało 186 000 zł po to by na spółkę z twórcą gry zarobić np. 24 000 zł. Straty moim zdaniem są dużo większe niż Ci się wydaje.

No ale tutaj nie liczy się kasa tylko to, że taka instytucja jak NBP jest mecenasem kultury przez wielkie K.
No i poza tym jest to inwestycja długoterminowa. Wszakże możliwe jest zainteresowanie grą dystrybutorów z innych krajów itd itd. O walorach ekonomicznych itd nie mówię. Takiej formy edukacji nie idzie przeliczyć na pieniądze.
Awatar użytkownika
gocho
Posty: 173
Rejestracja: 10 wrz 2009, 14:19
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 3 times

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: gocho »

Oczywiście, że źle rozumujesz. Zapomniałeś, że na końcową cenę mają wpływ marże sprzedawcy i dystrybutora, koszta produkcji, koszta promocji. Jak to wszystko poodejmujesz to zostanie niewielka kwota. 30zł to byłby już niezły wynik jeśli chodzi o twórcę i sponsora.
A zauważyłeś słowo "co najmniej"? Dzięki za dodatkowe wyliczenia.
Ostatnio zmieniony 22 gru 2010, 09:00 przez gocho, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: BartP »

"co najmniej" - rażą w oczy takie błędy, nie macie spell checkera w przeglądarce?
loker
Posty: 31
Rejestracja: 09 lut 2009, 16:34

Re: Nowa gra: jaki nakład?

Post autor: loker »

Wygląda więc na to, że wydawanie gier to zajęcie dla geeków mających jakieś stałe, intratne zajęcie z którego mogą finansować swoje kosztowne hobby :) .
ODPOWIEDZ