Strona 1 z 3

Taluva

: 09 gru 2010, 21:54
autor: FortArt
Jeden z fragmentów instrukcji jest dla mnie niejasny.

Przedwczesne zakończenie gry ma miejsce gdy jeden z graczy wybuduje wszystkie budynki dwóch odmian. Czy
a) liczą się tu również budynki spalone
czy też
b) fizycznie nadal muszą stać na planszy wszystkie obiekty (np 2 wieże i wszystkie 20 chatek)?

Re: Taluva

: 09 gru 2010, 21:56
autor: Nataniel
liczy się, że nie może już kolejnych wybudować (skończyły mu się pionki)

Re: Taluva

: 09 gru 2010, 21:57
autor: WRS
Tak, liczą się budynki zniszczone przez wulkany.
Zresztą jest także zapis, że gracz odpada! gdy zabraknie mu chatek - za wysoko buduje... za szybko konkurenci palą jego wioski...

Re: Taluva

: 09 gru 2010, 22:46
autor: macike
WRS pisze:Tak, liczą się budynki zniszczone przez wulkany.
Zresztą jest także zapis, że gracz odpada! gdy zabraknie mu chatek - za wysoko buduje... za szybko konkurenci palą jego wioski...
Różnica jest taka, że:
1) gdy gracz wybuduje domki pozbywając się drugiego rodzaju z ręki (np. stawia ostatnią świątynię a nie ma już wież) - wygrywa,
2) gdy nie może wykonać legalnego ruchu - przegrywa, odpada z gry.

Raz wprowadzone na planszę domki nie wracają już na rękę.

Re: Taluva

: 09 gru 2010, 23:44
autor: WRS
I o to mi chodziło! Podkreślając, że w tej grze jest ta zasada konsekwentnie stosowana.

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 02:03
autor: FortArt
Rozumiem, dziękuję. Czy jest na planszy czy spalony bez różnicy. Postawiony więc liczy się.

W takim razie przy 48 płytkach, 20+2+3 budynkach i obowiązku budowania w wersji dwuosobowej regularne zakończenie (poprzez wyczerpanie płytek terenu) w ogóle nie może mieć miejsca.

I wow przy okazji. To tu nie ma, że grając w 2-3 osoby sobie spokojnie budujemy osady (jak pisano w recenzji Rebel Times). To jest wojna od początku. Tu trzeba blokować i detonować. Chwila nieuwagi i po zabawie, rywal ma te 5 budynków.

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 07:28
autor: WRS
FortArt pisze:W takim razie przy 48 płytkach, 20+2+3 budynkach i obowiązku budowania w wersji dwuosobowej regularne zakończenie (poprzez wyczerpanie płytek terenu) w ogóle nie może mieć miejsca.
Ale czemu nie?
Ostatnio dwie partie czteroosobowe i płytki wszystkie wyłożyliśmy...
Wieże łatwiej nieco postawić, to decydowała przewaga świątyń o 1. miejscu. Ale kolejne miejsca to ilość chatek.
I każdemu zostawało ich więcej niż parę...

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 07:59
autor: Harun
WRS pisze:
FortArt pisze:W takim razie przy 48 płytkach, 20+2+3 budynkach i obowiązku budowania w wersji dwuosobowej regularne zakończenie (poprzez wyczerpanie płytek terenu) w ogóle nie może mieć miejsca.
Ale czemu nie?
Ostatnio dwie partie czteroosobowe i płytki wszystkie wyłożyliśmy...
Wieże łatwiej nieco postawić, to decydowała przewaga świątyń o 1. miejscu. Ale kolejne miejsca to ilość chatek.
I każdemu zostawało ich więcej niż parę...

Byłbyś tak miły i to wytłumaczył? Jeżeli jest 48 płytek a ruch polega na położeniu płytki i pionka, to zakładając, że kładziesz chatki tylko na 1 poziomie i jedną w danym ruchu - możesz obstawić 50 płytek. Ponieważ płytek jest 48 - to jeśli je wyczerpiesz niezużyte mogą pozostać 2 pionki. Pomóż mi znaleźć błąd w moim myśleniu :)

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 08:31
autor: mst
Nie da rady obstawić na pierwszym poziomie 50 płytek (ani nawet 48 ;-)) bo w grze 2-osobowej (a o takiej pisał FortArt - i tu ukryta jest odpowiedź na wątpliwość WRS ;-)) nie ma 50 (ani 48) budynków do postawienia na pierwszym poziomie. ;-)
Ale przy ocenie możliwości zakończenia gry 2-osobowej poprzez wyłożenie wszystkich 48 płytek nie trzeba w ogóle rozważać poziomów. Wystarczy powiedzieć, że jeśli gracz posiada w sumie 25 budynków w 3 rodzajach, a do zakończenia gry konieczne jest wyłożenie wszystkich budynków w 2 rodzajach (lub brak mozliwości ruchu ale tego przypadku nie musimy rozważać ponieważ z definicji przewiduje on zakończenie gry przed wyłożeniem wszystkich płytek) to aby gra zakończyła się poprzez wyłożenie wszystkich płytek każdemu z graczy muszą zostać conajmniej 2 budynki. (25-2)*2 (bo mówimy o 2 graczach) = 46 Czyli zanim gra zakończy się w wyniku spełnienia warunku budowy wyłożonych zostanie maksymalnie 46 płytek, przy 47 gra musi się zakończyć ze względu na wykorzystanie przez jednego z graczy wszystkich budynków w 2 rodzajach, a wszystkich płytek jest 48 c.b.d.u. :-)

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 09:03
autor: macike
Harun pisze:Jeżeli jest 48 płytek a ruch polega na położeniu płytki i pionka, to zakładając, że kładziesz chatki tylko na 1 poziomie i jedną w danym ruchu - możesz obstawić 50 płytek. Ponieważ płytek jest 48 - to jeśli je wyczerpiesz niezużyte mogą pozostać 2 pionki. Pomóż mi znaleźć błąd w moim myśleniu :)
Błąd jest w założeniu:
kładziesz chatki tylko na 1 poziomie
. Nie ma takiego ograniczenia w zasadach i co by to nie było, to grą w Taluvę nazwać tego nie można. :twisted:

PS
Przy założeniu kładzenia płytek tylko i wyłączne na pierwszym poziomie 2 zostające na ręce w dowodzie mst domki, to - z oczywistych względów - wieże.

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 10:16
autor: FortArt
Kolega mst to doskonale ujął. Jeśli zostanie Ci na ręce jeden pionek to wygrałeś (bo wyłożyłeś w całości dwa gatunki).

Czyli pierwsza osoba, która zrobi swój 24-ty ruch zakończy grę.

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 10:43
autor: macike
FortArt pisze:Czyli pierwsza osoba, która zrobi swój 24-ty ruch zakończy grę.
Byłby to ewenement. Jeszcze nie widziałem, żeby ktoś wygrał Taluvę zagrywając po 1 domku. Filozujecie. :twisted:

PS
EDIT: Pomijając, że wg dowodu mst byłby to 23. ruch. Jednak 24.

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 12:18
autor: mst
A jednak 24 ;-) (po 23 ruchu możesz mieć jeszcze niezużyte 2 budowle dwóch różnych rodzajów) ale oczywiście przedmiotem dowodu jest teoria ;-).

Re: Taluva

: 10 gru 2010, 13:54
autor: macike
mst pisze:A jednak 24 ;-) (po 23 ruchu możesz mieć jeszcze niezużyte 2 budowle dwóch różnych rodzajów) ale oczywiście przedmiotem dowodu jest teoria ;-).
Co implikuje wprowadzenie na planszę wieży, co implikuje zagrywanie kafelków na poziomie wyższym niż 1. Założenie mówiło jednak o umieszczaniu chatek na 1. poziomie, a nie wprowadzało jako takiego zakazu wybuchania wulkanów. Fakt, nadinterpretowałem założenie, mój błąd. :oops:

Re: Taluva

: 11 gru 2010, 08:44
autor: zephyr
To może bardziej rozbudowana (o komentarz) wersja dowodu mst:

Cel - pokazać legalny (w sensie zasad gry a nie sensownej strategii) przebieg partii 2 osobowej w którym kończy się ona w wyniku braku kafli, a nie został wcześniej osiągnięty inny warunek zwycięstwa.

Kafli jest 48, co daje zakończenie po 24 ruchach każdego z graczy.

Zakończenie następuje w momencie wystawienia 2 z 3 rodzajów figurek, czyli żeby zagrać te 24 ruchy i nie wygrać, trzeba wystawiać jak najmniej figurek w ruchu.

Gracz ma 20 domków, 3 świątynie i 2 wieże.

Co daje mu możliwość wykonania 20+3+2-2 = 23 ruchów
// ponieważ musi sobie zostawić po 1 figurce z 2 rodzajów żeby nie wygrać
(dodatkowo przyjęto mocno nierealne założenie że domki będą wystawiane po 1 na ruch)

Wniosek:
Nie da się zakończyć 2 osobowej partii warunkiem zagrania wszystkich kafli (nawet zakładając że to jedyny cel graczy i nie rywalizują ze sobą), ktoś musi wcześniej albo odpaść bo nie ma legalnego ruchu albo wygrać wystawiając 2 rodzaje.

Pod tym względem ciekawszy jest nieoficjalny wariant w którym zniszczone domki oddaje się właścicielowi, a nie do pudła, co sprawia że praktycznie jedynym sposobem na przedwczesną wygraną jest wystawienie świątyń i wież, a gra ma dużo więcej negatywnej interakcji.

Re: Taluva

: 11 maja 2011, 14:17
autor: ciastek
Proszę o rozwianie wątpliwości:
Jedną chatkę można ustawić tylko na 1 poziomie.
2 chatki ustawiamy na poziomie 2, na polu które sąsiaduje już z osadą?
dzięki

Re: Taluva

: 11 maja 2011, 14:25
autor: macike
ciastek pisze:Proszę o rozwianie wątpliwości:
Jedną chatkę można ustawić tylko na 1 poziomie.
2 chatki ustawiamy na poziomie 2, na polu które sąsiaduje już z osadą?
dzięki
Są 2 rodzaje akcji związane z chatkami:
a) osiedlenie nowej wioski (zawsze 1 chatka na poziomie 1.),
b) ekspansja wioski (na wszystkich polach wybranego krajobrazu sąsiadujących z istniejącą wioską).

Ad b)
Na każdym z sąsiadujących pól liczba stawianych chatek odpowiada poziomowi, na którym znajduje się pole (1. = 1, 2. = 2, itd.).
Tak, na poziomy wyższe niż 1. chatki mogą się dostać wyłącznie w efekcie ekspansji.

Re: Taluva

: 11 maja 2011, 14:32
autor: FortArt
ciastek pisze:Proszę o rozwianie wątpliwości:
Jedną chatkę można ustawić tylko na 1 poziomie.
2 chatki ustawiamy na poziomie 2, na polu które sąsiaduje już z osadą?
dzięki
Niedokładnie.
Jedną chatkę na poziomie 1 możesz postawić zawsze.

Jak chcesz chatki na wyższych piętrach to robisz tak:
Stawiasz je na wszystkich polach danego typu sąsiadujących z osadą w ilości równej poziomowi.
Na przykład:
Ogłaszasz głośno "rozbudowuję tę osadę na wszystkich jeziorach" i wtedy stawiasz w ilości 1 chatka jeśli jezioro jest na poziome 1, 2 jeśli na drugim , 3 jeśli na trzecim itp.

Re: Taluva

: 11 maja 2011, 15:23
autor: ciastek
Czyli ustawienie chatki na poziomie 2+ odbywa się tylko w formie ekspansji.

Przykład
Chatka na poziomie 1.
Obok niej las na poziomie 2
Dobieram puzla z lasem. Dokładam go na poziomie 1, tak by las sąsiadował z chatką.
Ogłaszam "EKSPANSJA!!!"
Dokładam 3 chatki. Dwie na poziomie 2 i jeden na dołożonym puzlu na poziomie 1.
Wybuch wulkanu nie był potrzebny by ustawić domki na 2 poziomie?

Za poprzednie i kolejne wyjaśnienia dziękuję

Re: Taluva

: 11 maja 2011, 20:14
autor: FortArt
^^ Dokładnie.

Dla jasności:
- ekspansję możesz robić na czym chcesz, nie tylko na tym co właśnie dostawiłeś.
- musi Ci starczyć chatek na wszystkie pola danego typu sąsiadujące z wybraną osadą. Jak masz sąsiadujące z daną wioską lasy na poziomach 2,3 i tylko 4 chatki to nie możesz się rozbudowywać na lesie w tej osadzie.

zobacz na przykład tu:
http://www.rebel.pl/repository/files/in ... screen.pdf
(trzecia strona, u dołu)
ciastek pisze: Wybuch wulkanu nie był potrzebny by ustawić domki na 2 poziomie?
Był. Kiedyś. A skąd wziąłeś drugi poziom? :)

Re: Taluva

: 11 maja 2011, 20:39
autor: ciastek
Ok. Dzięki

Re: Taluva

: 20 lip 2011, 11:03
autor: ciastek
I kolejne wątpliwości.
Czy łączenie własnych osad może nastąpić poprzez budowę w odpowiednim miejscu świątyń i wież?
Czy budować muszę zawsze na płytce którą właśnie dołożyłem?

Re: Taluva

: 20 lip 2011, 11:06
autor: skanna
1. Tak
2. Nie

Re: Taluva

: 20 lip 2011, 11:16
autor: macike
ciastek pisze:Czy łączenie własnych osad może nastąpić poprzez budowę w odpowiednim miejscu świątyń i wież?
Różnie bywa to interpretowane. Odpowiedź skanny jest zgodna z interpretacją autora - zasadniczo sprowadzającą się do tego, że wykonując ekspansję wioski/budowę świątyni/budowę wieży wybieramy wioskę spełniającą warunki wykonania akcji i działamy. Ignorując w pewnym sensie całą resztę.

BTW z interpretacji autora wynika pewna nieoczywista oczywistość, jaką warto przypomnieć: akcja założenia nowej wioski jest zawsze możliwa na dowolnym wolnym polu pierwszego poziomu (innymi słowy: można założyć nową wioskę na polu sąsiadującym z istniejącą już wioską). Co może być przydatne, gdy dana wioska sąsiaduje z wieloma polami danego krajobrazu, a gracz nie chce pozbywać się z ręki większej liczby chatek.

Re: Taluva

: 20 lip 2011, 11:35
autor: ciastek
Czyli
Czy łączenie własnych osad może nastąpić poprzez budowę w odpowiednim miejscu świątyń i wież?
Tak, choć niektórzy różnie to interpretują

Czy budować muszę zawsze na płytce którą właśnie dołożyłem?
Nie.

Do Macike
To co napisałeś w ostatnim akapicie jest w sprzeczności z definicją osady
cyt z instrukcji
"Wszystkie pola, które połączone
są przez piony tego samego koloru,
tworzą osadę danego koloru. Osada
rozpoczyna się jedną chatką i może
się rozrastać."
Nie możesz budować NOWEJ osady w sąsiedztwie chatki już istniejącej (bez znaczenia jest poziom na którym stoi)