Strona 1 z 5

Alhambra (Dirk Henn)

: 28 lut 2006, 12:33
autor: jax
Czy jest sens kupowac niemieckojezyczna wersje Alhambry dla osoby nie znajacej tego jezyka? Duzo jest tam elementow 'jezykowych' poza instrukcja of course? Jakies wyobrazenie mam na podstawie fotek, ale wolalbym jeszcze opinie od osob, które gre mialy w rekach.

I jakos nie widze angielskiej instrukcji na bgg. Poratuje ktos linkiem?

: 28 lut 2006, 12:56
autor: dasilwa
Poza Nazwami budynków nie ma tam żadnych niemieckich słów.Mówie tu oczywiście o podstawce. Chociaż dodatek Wezyr tez nie zawiera elemetów językowych. Ale to chyba ja_n robił recenzje wszystkich dodatków wiec on powinien wiedziec najlepiej.

: 28 lut 2006, 13:42
autor: funky_kamyk

: 28 lut 2006, 14:11
autor: ja_n
W podstawce nie ma praktycznie żadnych elementów językowych. W dodatkach sie zdarzają (ale niewiele - w jednym dodatku są karty z postaciami i ich cechy).
Warto mieć podstawkę w tej wersji, z której będziesz chciał ewentualnie kupić dodatki. Koszulki kart różnią się w zależności od wersji językowej.

: 28 lut 2006, 14:23
autor: jax
dzięki wszystkim za pomoc!

: 07 kwie 2006, 11:32
autor: jax
Jeœli chodzi o dodatek 1 - a w zasadzie pierwszš jego częœć (czyli żetony wezyrów), jak sšdzicie powinno się grać:
- użycie łaski wezyra (odwrócenie żetonu wezyra na drugš stronę) powinno odbyć się po wykonaniu ruchu przez gracza i PO uzupełnieniu do 4 kart waluty i budynków (a po uzyciu łaski wezyra jesczcze raz walutę i budynki uzupełnia się do 4)
czy też :
- użycie łaski wezyra (odwrócenie żetonu wezyra na drugš stronę) powinno odbyć się po wykonaniu ruchu przez gracza ale PRZED uzupełnieniem do 4 kart waluty i budynków (tylko po uzyciu łaski wezyra walutę i budynki uzupełnia się do 4)

Nie mozna tego wywnioskować z instrukcji. Dla lepszego zbalansowania gry uważam że należy wybrać opcję 2.

: 07 kwie 2006, 13:16
autor: ja_n
Wg mnie obowiązuje opcja 1. Tak zawsze grałem. Pamiętaj, że jak zadeklarujesz użycie wezyra to moze Ci się wciąć inny przeciwnik ze swoim wezyrem (taki, którego ruch wypada przed Twoim). No i trzeba mieć pieniążki odliczone na zakup. Poza tym nie wiem o jakim balansowamiu mowa - każdy ma swojego wezyra, który działa identycznie.

: 07 kwie 2006, 15:00
autor: jax
Chciałem coœ napisać o niezbalansowaniu w 2 kwestaich ale im dłużej myœlę tym więcej znajduję kontrargumentów. Milknę więc na razie dopóki do końca tego nie przemyœlę.

Ale niekoniecznie znaczy to, że się zgadzam z tobš Jacku w kwestii interpretacji tego przepisu :) Przepisy sš tu niejasne.

: 18 sty 2007, 14:48
autor: Crusader
Wczoraj kupiłem w "GRYFIE" Alhambrę.
Wersja ta nie posiada nawet napisów na żetonach budynków. Jest to wydanie na kilka kajów i dlatego zamiast napisów są XXXXXX (gwiazdki) w różnej ilości - w zależności od rodzaju budynku.
W ten sposób rozwiązano problem językowy.

: 02 maja 2007, 11:12
autor: Wojtek
Czy mógłby mnie ktoś poratować instrukcją po polsku do Alhambry? Oszczędziłoby mi to spisywania tłumaczenia.

Re: Alhambra

: 18 mar 2009, 19:27
autor: kolderek
mam pytanie co do zasad.
- ile razy mogę przeprojektować swoją Alhambrę podczas tury?
bo pobrać monety mogę tylko raz a kupować i układać żetony budynków mogę kilka razy. bo można mieć więcej niż 1 akcję, tak?

Re: Alhambra

: 18 mar 2009, 19:35
autor: mst
kolderek pisze: ile razy mogę przeprojektować swoją Alhambrę podczas tury?
Jeden raz.

Kupować żetony możesz więcej niż raz (maksymalnie cztery razy czyli wszystkie z rynku/targu) - zawsze gdy płacisz zgodną kwotę masz dodatkową akcję (kolejny zakup/wzięcie pieniędzy/przebudowę). :)

Re: Alhambra

: 18 mar 2009, 19:51
autor: kolderek
czyli mogę kilka razy przebudować alhambrę. i kasęteż mogę wziąć kila razy?

1. biorę kasę
2. kupuję budynek (za dokładną kasę)
3. biorę kasę
4. kupuję budynek (za dokładną kasę)
5. przebudowa
6. kupuję budynek (za dokładną kasę)
7. biorę kasę
8. przebudowa
9. przebudowa
10. przebudowa


nie bardzo to kapuję :)

Re: Alhambra

: 18 mar 2009, 19:57
autor: Jacek_PL
Też mieliśmy ten problem na Pionku, bo w instrukcji nie jest to wyraźnie zaznaczone, ale drogą dedukcji -
tak naprawdę masz tylko jedną akcję w turze, ale jeśli kupisz budynek za dokładną kasę to masz dodatkową akcję.

Re:

: 18 mar 2009, 20:02
autor: JAskier
Wojtek pisze:Czy mógłby mnie ktoś poratować instrukcją po polsku do Alhambry? Oszczędziłoby mi to spisywania tłumaczenia.
Dołączam się do prośby kolegi.

Re: Alhambra

: 18 mar 2009, 20:18
autor: bogas
Nie wiem jak to jest wyjaśnione w polskiej instrukcji, ale sprawa jest stosunkowo prosta.
W swojej turze możesz zrobić jedną akcję. Jeśli więc bierzesz kasę to już nic innego nie możesz zrobić. Turę zaczyna kolejny gracz. Wyjątkiem jest zakup budynków za dokładną kwotę. Można wtedy zrobić dodatkową akcję. Jeśli to ponownie jest zakup za dokładną kwotę to można znów zrobić dodatkową akcję. W swojej turze można więc zrobić maksymalnie 5 akcji z czego 4 pierwsze to zakup budynków za dokładną kwotę (nie uzupełnia się rynku budynków w tej samej turze).

Re: Alhambra

: 18 mar 2009, 20:20
autor: mst
Tak jak napisał Jacek_PL masz nominalnie jedną akcję w turze czyli możesz:
kupić żeton albo wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę.
Jeśli kupiłeś żeton i zrobiłeś to za zgodną kwotę wtedy znowu możesz
kupić żeton (ale masz już tylko wybór trzech bo uzupełnianie rynku jest dopiero po skończonej turze gracza) albo wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę
i znowu jeśli kupiłeś żeton i zrobiłeś to za zgodną kwotę wtedy znowu możesz
kupić żeton (ale masz już tylko wybór dwóch) albo wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę
i znowu jeśli kupiłeś żeton i zrobiłeś to za zgodną kwotę wtedy znowu możesz
kupić żeton (ostatni) albo wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę
i jeśli kupiłeś żeton i zrobiłeś to za zgodną kwotę wtedy znowu możesz
wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę (żetonu po raz piąty kupić nie możesz bo już wszystkie kupiłeś :wink: )
czyli kupując wszystkie 4 żetony za zgodne kwoty możesz mieć maksymalnie 5 akcji. :)


Edit: Mariusz był szybszy. :)

Re: Alhambra

: 19 mar 2009, 01:28
autor: asiok
[nieaktualne]

Re: Alhambra

: 19 mar 2009, 07:55
autor: Aba
Idealnie to rozpisał 'mst' - dokładnie tak to leci.

Re: Alhambra

: 19 mar 2009, 08:13
autor: kolderek
ok, dzięki - teraz załapałem :)

mam polską instrukcję ale na papierze i nie chce i się jej przepisywać :)

Re: Alhambra

: 19 mar 2009, 08:43
autor: Ezechiel
Można też wytłumaczyć:

Wybranie jakiejkolwiek akcji poza zakupem budynków kończy turę.

Re: Alhambra

: 19 mar 2009, 19:15
autor: Sandman
Zadam takie dziwne pytanie: dla kogo jest Alhambra, a dokładniej to fanom jakich gier się podoba? Chodzi mi o konkretne tytuły najlepiej.

Re: Alhambra

: 19 mar 2009, 19:43
autor: Blue
Hmm wydaje mi się, że powinna przypaść do gustu fanom Carcassonne, ale pewny nie jestem. Mamy puzzle i dwa podstawowe wybory w grze:
- Czy płacimy za jakiś kafelek
- Czy bierzemy "kasę".
Jak dla mnie sama postawka jest nudna i za długa :/ - stanowczo za duża losowość i dość miałkie wybory jak na taki czas rozgrywki, ponoć dodatki to w znacznym stopniu poprawiają. Zawiodłem się trochę, bo uważam że dirk henn tworzy gry świetne, a tu pierwsza jego gra na której się dość mocno zawiodłem..

Re: Alhambra

: 19 mar 2009, 20:58
autor: Lucf
Blue - ta gra [kupiłem sobie PL wersję] jest rzeczywiście "cieńka" . Tzn - trochę losowości, łątwa, banalna itd. Ale właśnie potrzebowałem takie prostej gry na godzinę 1 w nocy, kiedy nie mamy siły na nic - to można tak popykac :)
Jest więc miło i przyjemnie i lekko :) Tak jak podczas słuchania hawajskiej muzyki ;)

Wszystko w sumie sprowadza się do obserwacji i próby nadążania za innymi. Patrzymy co INNI kupują i ciągle próbujemy ich prześcignąć by mieć więcej tychże kolorów.

Re: Alhambra

: 19 mar 2009, 21:01
autor: Blue
No tak, patrzymy na to co mają inni, ale tak czy owak te decyzje są raczej oczywiste. Zazwyczaj i tak mimo, że patrzysz na innych to masz bardzo małe pole do manewru z uwagi na swoje karty w ręce. Chciałem kupić podstawkę niemiecką na gryplanszowe w promocji za 50 pln, ale po zagraniu dałem sobie spokój ;). Ja bym tą grę skrócił i byłaby dla mnie spoko wtedy :].