Uprzedzam, że nie grałem w kościanych Osadników, więc w niektórych fragmentach mogłem nie oddać pełnego sensu - co prawda przejrzałem na szybko instrukcję oryginalnej kościanki, żeby jak najlepiej oddać sens wariantu "Plus", ale to nie to samo co zagranie partii. Dodatkowo przez ostatnich kilka miesięcy, moja jedyna styczność z angielskim to filmy i seriale
No ale dość marudzenia, pełne tłumaczenie zasad:
Osadnicy z Catanu - Gra Kościana "Plus"
Przygotowanie
Każdy z graczy otrzymuje arkusz gry (można je ściągnąć z
www.catan.com). Połóżcie 6 kości z Gry Kościanej, tak aby były gotowe do gry. Przygotujcie również 2 zapałki (lub 2 drogi z planszowych Osadników) i długopis. Ustalcie kto rozpocznie grę.
Uwaga wstępna
W większości przypadków w Osadnikach z Catanu "Plus" obowiązują takie same zasady jak z oryginalnej Gry Kościanej. Zakładamy, że znasz już zasady Gry Kościanej, więc poniższa instrukcja będzie jedynie omawiać te kwestie, które różnią wariant "Plus" od wariantu oryginalnego
Rozpoczęcie gry
Gracz rozpoczynający rzuca tylko trzema kośćmi. Każdy kolejny gracz rzuca o jedną kością więcej, aż do momentu gdy jeden z graczy używa wszystkich, sześciu kości. Od tego momentu wszyscy gracze będą zawsze używać sześciu kości.
Cel gry
Tak jak w oryginalnej Grze Kościanej rzucasz 6 kośćmi do trzech razy. Następnie używa się surowce, które wylosowałeś, do budowy dróg, osad, miast i rekrutowania rycerzy Odmiennie niż w wariancie oryginalnym, celem gry nie jest zgromadzenie największej ilości punktów, ale bycie pierwszym graczem, który zdobędzie 10 Punktów Zwycięstwa, tym samym kończąc grę.
Punkty Zwycięstwa
Każda zbudowana osada jest warta jeden Punkt Zwycięstwa, każde miasto 2 Punkty Zwycięstwa. Pojedyncze drogi i rycerze nie przynoszą punktów.
W przeglądzie kosztów budowy, znajdującym się w lewym górnym rogu arkusza gry, Punkty Zwycięstwa za osady i miasta oznaczone są przez małe, pionowe kreski wewnątrz obrazków domków.
W celu lepszego wglądu w poszczególne Punkty Zwycięstwa zdobyte przez graczy, za każdym razem gdy ktoś buduje osadę musi narysować pionową kreskę na obrazku małego domku reprezentującego osadę oraz zaznaczyć jeden z 10 kwadracików, znajdujących się w prawym górnym rogu arkusza gry. Jeśli budowane jest miasto, analogicznie, rysuje dwie kreseczki i zaznacza dwa kwadraciki z arkusza gry. W ten sposób łatwo można sprawdzić ile Punktów Zwycięstwa mają współgracze.
Budowanie
Zasady dotyczące budowania różnią się od oryginalnego wariantu tylko w następujących przypadkach:
- Jeśli wybudowałeś drogi do kilku różnych osad, nie ma znaczenia którą z nich zbudujesz jako pierwszą (czyli: nie obowiązuje zasada pierwszeństwa osad o wyższej wartości punktowej). To samo tyczy się miast.
- Rycerze również mogą być rekrutowani w dowolnej kolejności
Surowce - premie
W taki sam sposób jak w wariancie oryginalnym, po rzucaniu kośćmi możesz dowolnie ustawić jedną z kości na surowiec odpowiadający jednemu z zrekrutowanych już rycerzy. Podczas swojej kolejki możesz użyć tyle premii ile chcesz, ale pamiętaj aby potem wykreślić je na arkuszu gry, aby wiadomo było, że zostały już wykorzystane.
Możesz używać premii z pustyń, aby otrzymać wybrany przez siebie surowiec. Odmiennie niż w wariancie oryginalnym premia ta przysługuje tylko tym graczom, którzy zrekrutowali na pustyni dwóch rycerzy.
Bonusowe Punkty Zwycięstwa
- Najdłuższa droga
Jeśli jesteś pierwszym z graczy, który zbudował drogę na polu oznaczonym krzyżykiem ("X"), masz w tym momencie najdłuższą drogę, złożoną z pięciu pojedynczych segmentów. Weź zapałkę i połóż ją na prostokącie z podpisem "Longest Road" ("Najdłuższa droga"). Posiadanie najdłuższej drogi przynosi dodatkowe 2 Punkty Zwycięstwa (co oznaczone jest dwoma pionowymi kreskami obok prostokąta). W momencie gdy któryś z graczy zbuduje dłuższą drogę, musisz przekazać temu graczowi zapałkę - teraz to jemu przysługuje dwupunktowa premia.
Ważne: Tylko segmenty tworzące nieprzerwany ciąg liczą się do najdłuższej drogi - tak więc odgałęzienia dróg nie są uwzględniane
- Najwyższa władza rycerska
Jeśli jesteś pierwszy z graczy, który zrekrutował trzech rycerzy posiadasz najwyższą władze rycerską. Weź zapałkę i połóż ją na prostokącie z podpisem "Largest Army" ("Najwyższa władza rycerska"). Owa władza przynosi dodatkowe 2 Punkty Zwycięstwa, co oznaczone jest poprzez dwie pionowe kreski obok prostokąta. W momencie gdy któryś z graczy zrekrutował więcej rycerzy, musisz przekazać mu zapałkę.
Koniec gry
Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy zdobył 10 Punktów Zwycięstwa, co oznacza jego wygraną