tygrys i eufrat - pytanie o zasady

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

tygrys i eufrat - pytanie o zasady

Post autor: bazik »

wczoraj zagralem pierwszy raz w T&E, dzis pierwszy raz czytam zasady, i widze ze gralem troszke inaczej niz widze w wersji regul ktore wygooglowalem. prosze o wyjasnienie od bardziej doswiadczonych:
Co sie dzieje z kafelkami:
a) zagranymi w ramach rozstrzygania konfliktu
b) zdejmowanymi z planszy w wyniku przegranego konfliku zewnetrznego
c) ktore gracz oddaje 'do wymiany'
Gralismy ze wracaja do torebki, a z regul wychodzi mi ze chyba powinny wylatywac z gry we wszystkich przypadkach

(Ra- ten sam autor, ta sama watpliwosc - tam sie wyjasnilo zdecydowanie ze kafelki do torebki NIGDY nie wracaja)

[dodano pytanie c]
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Post autor: dasilwa »

A mógłbyś zacytować odpowiednie zdanie z wygooglowanej instrukcji?Nie ma przy sobie intrukcji bo jestem w pracy.
Ja jestem na 100%pewny że zdjete kafelki wracają do wspólnej puli (do wora).
Nie porównywałbym tego przypadku do Ra bo to całkiem inna bajka.

Chciałem dodać to co już nadmieniłem w relacji na Smolnej, że źle graliśmy przy konfliktach zewnętrznych. Graliśmy tak, że przy walce kapłanów zdejmowaliśmy swiątynie które stały przy dowódcach. Zapomniałem o tym, że nie można tego robić tak jak nie można usuwać swiątyń ze skarbem. Na szczęscie Jax mi to przypomniał i już raczej nie będzie następnym razem wpadki :) O ile pamiętam były dwa takie konflikty.
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

http://www.gametableonline.com/wwwthrea ... sRules.htm

2.4 ... Swap Tiles
The active player may discard any number of tiles from their hand and refresh that number from the bag. The tiles put aside are out of the game. A tile swapped during a player's first action can be used during their second.

3.2 ... Internal Conflict
Consequences of a conflict:
* The loser must withdraw their leader from the board.
* The victor receives one red victory point.
* All extra temples added from the hands are discarded out of the game.

3.3 ... External Conflict
Consequences of a conflict:
* The loser must withdraw their leader to the table and discard from the game all supporters from the original kingdom.
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Mi sie wydaje, ze kafelki NIGDY nie wracaja do worka, tzn zawsze sa usuwane poza gre. Nigdzie w instrukcji nie ma slowa o tym, aby cokolwiek mialo wracac, zawsze jest tylko "discard".

Potwierdzenie:
http://www.boardgamegeek.com/thread/87423
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Post autor: dasilwa »

Czy to jest oryginalna intrukcja? Niestety nie mogę jej otworzyc bo mam bana w pracy na strony z nazwą "game" :evil:
Chyba się pochlastam jak cały czas źle grałem. Musze to dokłądnie sprawdzić w domu a tym czasem czekam na wypowiedź jakiegoś fachowca.
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Post autor: dasilwa »

Patrzyłem przed chwilą na stronie Gniazda i w przetłumaczonej tam intrukcji jest że kafelki warcają

http://www.republika.pl/nest/euti1.html

"Żetony świątyń użyte do zwiększenia sumy, a zagrane spoza planszy trafiają do wspólnej puli zabudowań."
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Wg mnie tlumaczenie na Gniezdzie jest po prostu bledne.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Post autor: dasilwa »

Super, a ja zawsze tak gram :?
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

ja patrzylem na thread-y w bgg:
http://www.boardgamegeek.com/thread/87423
http://www.boardgamegeek.com/thread/84679

oprocz tego ze wyglada jakby wylatywaly z gry, to wyglada jakby obowiazek brania skarbu blizszego brzegu dotyczyl tylko 4 naroznych swiatyn

link ktory podalem wydaje sie wskazywac na orginalne reguly, bo ten sam tekst jest cytowany na bgg, ten sam tez jest np tu:
http://freespace.virgin.net/chris.lawso ... /rules.htm
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

a tak wogole to zapomnialem dodac najwazniejszego w temacie t&e i reguly:

T&E RULES!! :)
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Post autor: dasilwa »

To proponuje zagrac jeszcze raz i Bazik wytłumaczy mi reguły bo sie troche załamałem tym "discardem".
Mam nadzieje że i tak gra się podobała pomimo moich wpadek :lol:
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

podobala sie ogromnie, tyle ze czekam na paczke z niemiec z 8mioma grami, wiec troszke ciezko mi tak od razu kupic za te ~200PLN dziewiata, a skoro nie moge kupic to chociaz reguly czytam :-)

[ort]
wc
Posty: 625
Rejestracja: 07 mar 2005, 12:42
Lokalizacja: dolny śląsk
Been thanked: 1 time

Post autor: wc »

Faktycznie wydaje się, że to tłumaczenie na gnieździe jest błędne. Gdyby kafelki wracały do wora, to nigdy nie byłby spełniony warunek, że gra skończy się z braku żetonów.
Graliśmy do tej pory ze 3 razy w t&e, oczywiście zawsze kończyły się skarby
są ludzie którzy nie chcą połknąć bakcyla planszówek
takim trzeba wpychać go do gardła
Awatar użytkownika
dewodaa
Posty: 356
Rejestracja: 12 lis 2006, 10:30
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Has thanked: 1 time

Post autor: dewodaa »

Dzisiaj dostalem polskie wydanie TiE, jestem juz po lekturze zasad. Wszystko jasne, nie moge sie doczekac jutrzejszej partii tylko mam pewne watpliwosci do zetonu katastrof. Nie jest dokladnie napisane w instrukcji; czy taki zeton raz zagrany zostaje na planszy? W przypadku negatywnej odpowiedzi pozostaje tylko pytanie czy limit zagranych zetonow katastrof wynosi 2? (oczywiscie jestem tego pewny, aczkolwiek lepiej sie zapytac :) )

A jednak pytan jest troche wiecej. Czy zetony moge dokladac gdziekolwiek na planszy (bez stykania sie z jakimkolwiek innym zetonem)? Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
Dani
Posty: 329
Rejestracja: 19 mar 2006, 19:27

Post autor: Dani »

Nataniel pisze:Wg mnie tlumaczenie na Gniezdzie jest po prostu bledne.
Jest błędne. Żetony wypadają poza grę.
dewodaa pisze:Nie jest dokladnie napisane w instrukcji; czy taki zeton raz zagrany zostaje na planszy? W przypadku negatywnej odpowiedzi pozostaje tylko pytanie czy limit zagranych zetonow katastrof wynosi 2?
Zostaje, masz tylko dwa na całą gre.
dewodaa pisze:Czy zetony moge dokladac gdziekolwiek na planszy (bez stykania sie z jakimkolwiek innym zetonem)?
Tak.
dewodaa pisze:Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
Tego nie jestem pewien. Ale wydaje mi się, że żetony muszą stykać się ze soba same, a nie za pomocą przywódcy, by tworzyć jedno państwo.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Post autor: kwiatosz »

Przywódcy nie przerywają ciągłości państw, ale nie mogą być użyci do łączenia dwóch odrębnych państw. Czyli na "przesmyku" zamiast żetonu jest przywódca jako jedyny element łączący żetony to jest to traktowane jako jedno królestwo.
Czyli z kolei przywódcą można podłączyć do królestwa grupę kafelków bez dowódcy.

Wniosek taki z tego wysnułem, że w instrukcji jest napisane właśnie, że nie można tak położyć lidera, żeby położony połączył królestwa, ergo żetony z obu jego stron należą do jednego królestwa. Gdyby był jedynym liderem, to żetony z jego lewej czy prawej były by królestwem? Stąd wydaje mi się, że dla uniknięcia takich problemów dla ciągłości królestwa traktowany jest jak każdy inny żeton (oprócz katastrofy).

(Mały OT przy okazji - czy etymologia słowa "przywódca" nie sugeruje, że ważne decyzje były zawsze podejmowane przy okazji picia wódki? :twisted: )
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Dusso
Posty: 348
Rejestracja: 04 lip 2005, 13:02
Lokalizacja: Wroclaw
Has thanked: 1 time

Post autor: Dusso »

kwiatosz pisze: (Mały OT przy okazji - czy etymologia słowa "przywódca" nie sugeruje, że ważne decyzje były zawsze podejmowane przy okazji picia wódki? :twisted: )
Hmm zaczyna mnie frapowac fraza ".. i nie wódź nas na pokuszenie" :wink:
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

dewodaa pisze:A jednak pytan jest troche wiecej. Czy zetony moge dokladac gdziekolwiek na planszy (bez stykania sie z jakimkolwiek innym zetonem)? Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
Zetony "zespolone" ze soba to "region" (nie wiem jak w polskiej instrukcji) w odroznieniu od "krolestwa" (zetony + lider). Nie mozna ze soba laczyc wylacznie dwoch krolestw poprzez lidera - natomiast spokojnie mozna laczyc krolestwo i region.

Generalnie ja te zasade odczytuje tak - na lidera nie mozna polozyc zetonu konfliktu - i tyle. Jezeli polozenie lidera zaowocowaloby konfliktem zewnetrznym, nie mozna go w tym miejscu polozyc.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

Tu jest całkiem fajny FAQ (po angielsku), wyjaśnia podstawowe problemy.

http://freespace.virgin.net/chris.lawson/rk/e-t/faq.htm

Podobno odpowiedzi są potwierdzone przez Rainera Knizia.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
bb.bartosz
Posty: 217
Rejestracja: 17 cze 2006, 10:31
Lokalizacja: Łódź

Post autor: bb.bartosz »

dziękujemy za faq, bardzo dobry, wyjaśnił mi sporo jeśli chodzi o konflikty, jak można układać przywódców, warunki zakończenia gry..:)

ja z polskiej instrukcji odebrałem jasno, że żetony odpadają z gry(nie wracają do worka), ale nijak nie wynika z niej że
You are not allowed to inspect the contents of the discard pile or count them.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

Ale to jest jak najbardziej logiczne. Wiadomo ile jest żetonów w danym kolorze (instrukcja podaje) i nie wyobrażam sobie, żeby w połowie gry gracze patrzyli ile jest odrzuconych żetonów w danym kolorze. Wtedy łatwo można policzyć ile zostało i taka gra traci na niepewności a staje się bardziej analityczna.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

Dani pisze:
dewodaa pisze:Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
Tego nie jestem pewien. Ale wydaje mi się, że żetony muszą stykać się ze soba same, a nie za pomocą przywódcy, by tworzyć jedno państwo.
Dokładany przywódca nie może łączyć królestw. Królestwo to żetony z choć jednym przywódcą. Czyli można dołączyć luźne, opuszczone żetony do królestwa kładąc odpowiednio przywódcę.
bb.bartosz
Posty: 217
Rejestracja: 17 cze 2006, 10:31
Lokalizacja: Łódź

Post autor: bb.bartosz »

Dokładany przywódca nie może łączyć królestw. Królestwo to żetony z choć jednym przywódcą.
wydaje mi się ze polska instrukcja to dobrze wyjaśnia, wprowadzając terminy 'królestwo' i 'region'

co do przeglądania odrzuconych żetonów- to nie jest oczywiste, że nie można ich przeglądać ani nawet liczyć. są gry w kórych można przeglądać i liczyć, są takie w których zakryte karty można tylko liczyć.. wolę kiedy instrukcja to precyzuje

PS a jak zachowujecie się w grach karcianych, kiedy każdy trzyma w ręku karty króre zna tylko on (czyli w zasadzie we wszystkich grach). czy jest dopuszczalne pytanie 'ile masz kart', czy gracze muszą na nie odpowiedzieć, czy powinni trzymać karty tak by dało się je policzyć (to ostatnie ważne np w Cytadeli- wiadomo że gracz jawnie interesujący się liczebnością ręki towarzyszy mierzy w magika...)
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

Parę cytatów z instrukcji:

"Żetony odłożone przez gracza zostają
usunięte z dalszej rozgrywki" - opis przy wymianie żetonów.

"Wszystkie żetony świątyń dołożone przez graczy zza parawanów zostają usunięte z dalszej gry
(odłożone i odwrócone wierzchem na spód lub schowane)." - opis przy konflikcie wewnętrznym.

"Żetony wszystkich
zwolenników z pierwotnego królestwa, które wspierały przegranego przywódcę oraz wszystkich
wyciągniętych zza parawanów obydwu graczy należy usunąć z dalszej gry i odwrócić lub schować." - opis przy konflikcie zewnętrznym.

Ja z tych opisów wnioskuję, że żetonów odrzuconych nie można sobie liczyć, oglądać itp.

Moim zdaniem zawsze można sprawdzić czy dużo zostało kafelków w woreczku. Oczywiście nie przez zaglądanie do środka a przez "pomacanie", podniesienie woreczka, itp. :wink: Cytat i odpowiedź z FAQ:

"Are you allowed to count or check how many tiles are left in the bag?
No. While it is possible to get an idea of how many tiles are left, you should not count to see how many remain"
Ostatnio zmieniony 21 lut 2007, 14:13 przez Geko, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

ja_n pisze: Dokładany przywódca nie może łączyć królestw. Królestwo to żetony z choć jednym przywódcą. Czyli można dołączyć luźne, opuszczone żetony do królestwa kładąc odpowiednio przywódcę.
Example 1 i 2 w w/w FAQu jak najbardziej to potwierdzają.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
ODPOWIEDZ