tygrys i eufrat - pytanie o zasady
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
tygrys i eufrat - pytanie o zasady
wczoraj zagralem pierwszy raz w T&E, dzis pierwszy raz czytam zasady, i widze ze gralem troszke inaczej niz widze w wersji regul ktore wygooglowalem. prosze o wyjasnienie od bardziej doswiadczonych:
Co sie dzieje z kafelkami:
a) zagranymi w ramach rozstrzygania konfliktu
b) zdejmowanymi z planszy w wyniku przegranego konfliku zewnetrznego
c) ktore gracz oddaje 'do wymiany'
Gralismy ze wracaja do torebki, a z regul wychodzi mi ze chyba powinny wylatywac z gry we wszystkich przypadkach
(Ra- ten sam autor, ta sama watpliwosc - tam sie wyjasnilo zdecydowanie ze kafelki do torebki NIGDY nie wracaja)
[dodano pytanie c]
Co sie dzieje z kafelkami:
a) zagranymi w ramach rozstrzygania konfliktu
b) zdejmowanymi z planszy w wyniku przegranego konfliku zewnetrznego
c) ktore gracz oddaje 'do wymiany'
Gralismy ze wracaja do torebki, a z regul wychodzi mi ze chyba powinny wylatywac z gry we wszystkich przypadkach
(Ra- ten sam autor, ta sama watpliwosc - tam sie wyjasnilo zdecydowanie ze kafelki do torebki NIGDY nie wracaja)
[dodano pytanie c]
A mógłbyś zacytować odpowiednie zdanie z wygooglowanej instrukcji?Nie ma przy sobie intrukcji bo jestem w pracy.
Ja jestem na 100%pewny że zdjete kafelki wracają do wspólnej puli (do wora).
Nie porównywałbym tego przypadku do Ra bo to całkiem inna bajka.
Chciałem dodać to co już nadmieniłem w relacji na Smolnej, że źle graliśmy przy konfliktach zewnętrznych. Graliśmy tak, że przy walce kapłanów zdejmowaliśmy swiątynie które stały przy dowódcach. Zapomniałem o tym, że nie można tego robić tak jak nie można usuwać swiątyń ze skarbem. Na szczęscie Jax mi to przypomniał i już raczej nie będzie następnym razem wpadki O ile pamiętam były dwa takie konflikty.
Ja jestem na 100%pewny że zdjete kafelki wracają do wspólnej puli (do wora).
Nie porównywałbym tego przypadku do Ra bo to całkiem inna bajka.
Chciałem dodać to co już nadmieniłem w relacji na Smolnej, że źle graliśmy przy konfliktach zewnętrznych. Graliśmy tak, że przy walce kapłanów zdejmowaliśmy swiątynie które stały przy dowódcach. Zapomniałem o tym, że nie można tego robić tak jak nie można usuwać swiątyń ze skarbem. Na szczęscie Jax mi to przypomniał i już raczej nie będzie następnym razem wpadki O ile pamiętam były dwa takie konflikty.
http://www.gametableonline.com/wwwthrea ... sRules.htm
2.4 ... Swap Tiles
The active player may discard any number of tiles from their hand and refresh that number from the bag. The tiles put aside are out of the game. A tile swapped during a player's first action can be used during their second.
3.2 ... Internal Conflict
Consequences of a conflict:
* The loser must withdraw their leader from the board.
* The victor receives one red victory point.
* All extra temples added from the hands are discarded out of the game.
3.3 ... External Conflict
Consequences of a conflict:
* The loser must withdraw their leader to the table and discard from the game all supporters from the original kingdom.
2.4 ... Swap Tiles
The active player may discard any number of tiles from their hand and refresh that number from the bag. The tiles put aside are out of the game. A tile swapped during a player's first action can be used during their second.
3.2 ... Internal Conflict
Consequences of a conflict:
* The loser must withdraw their leader from the board.
* The victor receives one red victory point.
* All extra temples added from the hands are discarded out of the game.
3.3 ... External Conflict
Consequences of a conflict:
* The loser must withdraw their leader to the table and discard from the game all supporters from the original kingdom.
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Mi sie wydaje, ze kafelki NIGDY nie wracaja do worka, tzn zawsze sa usuwane poza gre. Nigdzie w instrukcji nie ma slowa o tym, aby cokolwiek mialo wracac, zawsze jest tylko "discard".
Potwierdzenie:
http://www.boardgamegeek.com/thread/87423
Potwierdzenie:
http://www.boardgamegeek.com/thread/87423
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Patrzyłem przed chwilą na stronie Gniazda i w przetłumaczonej tam intrukcji jest że kafelki warcają
http://www.republika.pl/nest/euti1.html
"Żetony świątyń użyte do zwiększenia sumy, a zagrane spoza planszy trafiają do wspólnej puli zabudowań."
http://www.republika.pl/nest/euti1.html
"Żetony świątyń użyte do zwiększenia sumy, a zagrane spoza planszy trafiają do wspólnej puli zabudowań."
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Wg mnie tlumaczenie na Gniezdzie jest po prostu bledne.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
ja patrzylem na thread-y w bgg:
http://www.boardgamegeek.com/thread/87423
http://www.boardgamegeek.com/thread/84679
oprocz tego ze wyglada jakby wylatywaly z gry, to wyglada jakby obowiazek brania skarbu blizszego brzegu dotyczyl tylko 4 naroznych swiatyn
link ktory podalem wydaje sie wskazywac na orginalne reguly, bo ten sam tekst jest cytowany na bgg, ten sam tez jest np tu:
http://freespace.virgin.net/chris.lawso ... /rules.htm
http://www.boardgamegeek.com/thread/87423
http://www.boardgamegeek.com/thread/84679
oprocz tego ze wyglada jakby wylatywaly z gry, to wyglada jakby obowiazek brania skarbu blizszego brzegu dotyczyl tylko 4 naroznych swiatyn
link ktory podalem wydaje sie wskazywac na orginalne reguly, bo ten sam tekst jest cytowany na bgg, ten sam tez jest np tu:
http://freespace.virgin.net/chris.lawso ... /rules.htm
Faktycznie wydaje się, że to tłumaczenie na gnieździe jest błędne. Gdyby kafelki wracały do wora, to nigdy nie byłby spełniony warunek, że gra skończy się z braku żetonów.
Graliśmy do tej pory ze 3 razy w t&e, oczywiście zawsze kończyły się skarby
Graliśmy do tej pory ze 3 razy w t&e, oczywiście zawsze kończyły się skarby
są ludzie którzy nie chcą połknąć bakcyla planszówek
takim trzeba wpychać go do gardła
takim trzeba wpychać go do gardła
Dzisiaj dostalem polskie wydanie TiE, jestem juz po lekturze zasad. Wszystko jasne, nie moge sie doczekac jutrzejszej partii tylko mam pewne watpliwosci do zetonu katastrof. Nie jest dokladnie napisane w instrukcji; czy taki zeton raz zagrany zostaje na planszy? W przypadku negatywnej odpowiedzi pozostaje tylko pytanie czy limit zagranych zetonow katastrof wynosi 2? (oczywiscie jestem tego pewny, aczkolwiek lepiej sie zapytac )
A jednak pytan jest troche wiecej. Czy zetony moge dokladac gdziekolwiek na planszy (bez stykania sie z jakimkolwiek innym zetonem)? Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
A jednak pytan jest troche wiecej. Czy zetony moge dokladac gdziekolwiek na planszy (bez stykania sie z jakimkolwiek innym zetonem)? Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
Jest błędne. Żetony wypadają poza grę.Nataniel pisze:Wg mnie tlumaczenie na Gniezdzie jest po prostu bledne.
Zostaje, masz tylko dwa na całą gre.dewodaa pisze:Nie jest dokladnie napisane w instrukcji; czy taki zeton raz zagrany zostaje na planszy? W przypadku negatywnej odpowiedzi pozostaje tylko pytanie czy limit zagranych zetonow katastrof wynosi 2?
Tak.dewodaa pisze:Czy zetony moge dokladac gdziekolwiek na planszy (bez stykania sie z jakimkolwiek innym zetonem)?
Tego nie jestem pewien. Ale wydaje mi się, że żetony muszą stykać się ze soba same, a nie za pomocą przywódcy, by tworzyć jedno państwo.dewodaa pisze:Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 417 times
- Kontakt:
Przywódcy nie przerywają ciągłości państw, ale nie mogą być użyci do łączenia dwóch odrębnych państw. Czyli na "przesmyku" zamiast żetonu jest przywódca jako jedyny element łączący żetony to jest to traktowane jako jedno królestwo.
Czyli z kolei przywódcą można podłączyć do królestwa grupę kafelków bez dowódcy.
Wniosek taki z tego wysnułem, że w instrukcji jest napisane właśnie, że nie można tak położyć lidera, żeby położony połączył królestwa, ergo żetony z obu jego stron należą do jednego królestwa. Gdyby był jedynym liderem, to żetony z jego lewej czy prawej były by królestwem? Stąd wydaje mi się, że dla uniknięcia takich problemów dla ciągłości królestwa traktowany jest jak każdy inny żeton (oprócz katastrofy).
(Mały OT przy okazji - czy etymologia słowa "przywódca" nie sugeruje, że ważne decyzje były zawsze podejmowane przy okazji picia wódki? )
Czyli z kolei przywódcą można podłączyć do królestwa grupę kafelków bez dowódcy.
Wniosek taki z tego wysnułem, że w instrukcji jest napisane właśnie, że nie można tak położyć lidera, żeby położony połączył królestwa, ergo żetony z obu jego stron należą do jednego królestwa. Gdyby był jedynym liderem, to żetony z jego lewej czy prawej były by królestwem? Stąd wydaje mi się, że dla uniknięcia takich problemów dla ciągłości królestwa traktowany jest jak każdy inny żeton (oprócz katastrofy).
(Mały OT przy okazji - czy etymologia słowa "przywódca" nie sugeruje, że ważne decyzje były zawsze podejmowane przy okazji picia wódki? )
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Zetony "zespolone" ze soba to "region" (nie wiem jak w polskiej instrukcji) w odroznieniu od "krolestwa" (zetony + lider). Nie mozna ze soba laczyc wylacznie dwoch krolestw poprzez lidera - natomiast spokojnie mozna laczyc krolestwo i region.dewodaa pisze:A jednak pytan jest troche wiecej. Czy zetony moge dokladac gdziekolwiek na planszy (bez stykania sie z jakimkolwiek innym zetonem)? Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
Generalnie ja te zasade odczytuje tak - na lidera nie mozna polozyc zetonu konfliktu - i tyle. Jezeli polozenie lidera zaowocowaloby konfliktem zewnetrznym, nie mozna go w tym miejscu polozyc.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Tu jest całkiem fajny FAQ (po angielsku), wyjaśnia podstawowe problemy.
http://freespace.virgin.net/chris.lawson/rk/e-t/faq.htm
Podobno odpowiedzi są potwierdzone przez Rainera Knizia.
http://freespace.virgin.net/chris.lawson/rk/e-t/faq.htm
Podobno odpowiedzi są potwierdzone przez Rainera Knizia.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
-
- Posty: 217
- Rejestracja: 17 cze 2006, 10:31
- Lokalizacja: Łódź
dziękujemy za faq, bardzo dobry, wyjaśnił mi sporo jeśli chodzi o konflikty, jak można układać przywódców, warunki zakończenia gry..
ja z polskiej instrukcji odebrałem jasno, że żetony odpadają z gry(nie wracają do worka), ale nijak nie wynika z niej że
ja z polskiej instrukcji odebrałem jasno, że żetony odpadają z gry(nie wracają do worka), ale nijak nie wynika z niej że
You are not allowed to inspect the contents of the discard pile or count them.
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Ale to jest jak najbardziej logiczne. Wiadomo ile jest żetonów w danym kolorze (instrukcja podaje) i nie wyobrażam sobie, żeby w połowie gry gracze patrzyli ile jest odrzuconych żetonów w danym kolorze. Wtedy łatwo można policzyć ile zostało i taka gra traci na niepewności a staje się bardziej analityczna.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- ja_n
- Recenzent
- Posty: 2303
- Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Dokładany przywódca nie może łączyć królestw. Królestwo to żetony z choć jednym przywódcą. Czyli można dołączyć luźne, opuszczone żetony do królestwa kładąc odpowiednio przywódcę.Dani pisze:Tego nie jestem pewien. Ale wydaje mi się, że żetony muszą stykać się ze soba same, a nie za pomocą przywódcy, by tworzyć jedno państwo.dewodaa pisze:Czy moge polaczyc kilka zetonow "zespolonych" ze soba, ale bez przywodcy z krolestwem za pomoca wlasnie przywodcy?
-
- Posty: 217
- Rejestracja: 17 cze 2006, 10:31
- Lokalizacja: Łódź
wydaje mi się ze polska instrukcja to dobrze wyjaśnia, wprowadzając terminy 'królestwo' i 'region'Dokładany przywódca nie może łączyć królestw. Królestwo to żetony z choć jednym przywódcą.
co do przeglądania odrzuconych żetonów- to nie jest oczywiste, że nie można ich przeglądać ani nawet liczyć. są gry w kórych można przeglądać i liczyć, są takie w których zakryte karty można tylko liczyć.. wolę kiedy instrukcja to precyzuje
PS a jak zachowujecie się w grach karcianych, kiedy każdy trzyma w ręku karty króre zna tylko on (czyli w zasadzie we wszystkich grach). czy jest dopuszczalne pytanie 'ile masz kart', czy gracze muszą na nie odpowiedzieć, czy powinni trzymać karty tak by dało się je policzyć (to ostatnie ważne np w Cytadeli- wiadomo że gracz jawnie interesujący się liczebnością ręki towarzyszy mierzy w magika...)
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Parę cytatów z instrukcji:
"Żetony odłożone przez gracza zostają
usunięte z dalszej rozgrywki" - opis przy wymianie żetonów.
"Wszystkie żetony świątyń dołożone przez graczy zza parawanów zostają usunięte z dalszej gry
(odłożone i odwrócone wierzchem na spód lub schowane)." - opis przy konflikcie wewnętrznym.
"Żetony wszystkich
zwolenników z pierwotnego królestwa, które wspierały przegranego przywódcę oraz wszystkich
wyciągniętych zza parawanów obydwu graczy należy usunąć z dalszej gry i odwrócić lub schować." - opis przy konflikcie zewnętrznym.
Ja z tych opisów wnioskuję, że żetonów odrzuconych nie można sobie liczyć, oglądać itp.
Moim zdaniem zawsze można sprawdzić czy dużo zostało kafelków w woreczku. Oczywiście nie przez zaglądanie do środka a przez "pomacanie", podniesienie woreczka, itp. Cytat i odpowiedź z FAQ:
"Are you allowed to count or check how many tiles are left in the bag?
No. While it is possible to get an idea of how many tiles are left, you should not count to see how many remain"
"Żetony odłożone przez gracza zostają
usunięte z dalszej rozgrywki" - opis przy wymianie żetonów.
"Wszystkie żetony świątyń dołożone przez graczy zza parawanów zostają usunięte z dalszej gry
(odłożone i odwrócone wierzchem na spód lub schowane)." - opis przy konflikcie wewnętrznym.
"Żetony wszystkich
zwolenników z pierwotnego królestwa, które wspierały przegranego przywódcę oraz wszystkich
wyciągniętych zza parawanów obydwu graczy należy usunąć z dalszej gry i odwrócić lub schować." - opis przy konflikcie zewnętrznym.
Ja z tych opisów wnioskuję, że żetonów odrzuconych nie można sobie liczyć, oglądać itp.
Moim zdaniem zawsze można sprawdzić czy dużo zostało kafelków w woreczku. Oczywiście nie przez zaglądanie do środka a przez "pomacanie", podniesienie woreczka, itp. Cytat i odpowiedź z FAQ:
"Are you allowed to count or check how many tiles are left in the bag?
No. While it is possible to get an idea of how many tiles are left, you should not count to see how many remain"
Ostatnio zmieniony 21 lut 2007, 14:13 przez Geko, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Example 1 i 2 w w/w FAQu jak najbardziej to potwierdzają.ja_n pisze: Dokładany przywódca nie może łączyć królestw. Królestwo to żetony z choć jednym przywódcą. Czyli można dołączyć luźne, opuszczone żetony do królestwa kładąc odpowiednio przywódcę.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.