Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady
- Coen
- Posty: 2492
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
- Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
- Has thanked: 423 times
- Been thanked: 126 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Mam dwa pytania, bo wczoraj rozegrałem pierwszą partię i nie wiem czy dobrze graliśmy
1. ZSRR gra wydarzenie w rundzie: "Zazdrość o rakiety Missile envy", przejmuje jakąś kartę i ją rozpatruje. Czy USA musi od razu zagrać PO z karty "zazdrość..." czy wpierw zagrywa inną kartę a dopiero w następnej rundzie "Zazdrość..."?
2. Czy tylko udany przewrót w państwie strategicznym obniża poziom DEFCON czy również próba (nieudana) przewrotu?
1. ZSRR gra wydarzenie w rundzie: "Zazdrość o rakiety Missile envy", przejmuje jakąś kartę i ją rozpatruje. Czy USA musi od razu zagrać PO z karty "zazdrość..." czy wpierw zagrywa inną kartę a dopiero w następnej rundzie "Zazdrość..."?
2. Czy tylko udany przewrót w państwie strategicznym obniża poziom DEFCON czy również próba (nieudana) przewrotu?
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Ad.1Coen pisze:Mam dwa pytania, bo wczoraj rozegrałem pierwszą partię i nie wiem czy dobrze graliśmy
1. ZSRR gra wydarzenie w rundzie: "Zazdrość o rakiety Missile envy", przejmuje jakąś kartę i ją rozpatruje. Czy USA musi od razu zagrać PO z karty "zazdrość..." czy wpierw zagrywa inną kartę a dopiero w następnej rundzie "Zazdrość..."?
2. Czy tylko udany przewrót w państwie strategicznym obniża poziom DEFCON czy również próba (nieudana) przewrotu?
Kartę zagrywał ZSRR, więc trwa jego runda. Wykorzystuje kartę wyciągniętą przez "Zazdrość..." i kończy rundę, następuje runda Amerykanina, a w niej Amerykanin zagrywa "Zazdrość..." jako 2 OP.
Ad.2
Rozpoczęcie przewrotu obniża DEFCON, niezależnie od jego efektu
All work and no play makes Jack a dull boy!
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Każda próba takiego przewrotu obniża DEFCON, również nieudana.Coen pisze:2. Czy tylko udany przewrót w państwie strategicznym obniża poziom DEFCON czy również próba (nieudana) przewrotu?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- Coen
- Posty: 2492
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
- Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
- Has thanked: 423 times
- Been thanked: 126 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Ok. Dzięki za odpowiedź.
Z przewrotami graliśmy dobrze, z kartą "Zazdrość..." źle
Z przewrotami graliśmy dobrze, z kartą "Zazdrość..." źle
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Cześć,
Gramy pierwszy raz i jakoś nam idzie, większość kwestii rozwiązuje instrukcja ale jest mały spór:
Czy karta "Dyplomacja wahadłowa", która odnosi się do ujemnych bonusów przy następnej kumulacji na Bliskim Wschodzie lub Azji - tyczy się Azji południowo-wschodniej? Jak to rozgrywacie?
Gramy pierwszy raz i jakoś nam idzie, większość kwestii rozwiązuje instrukcja ale jest mały spór:
Czy karta "Dyplomacja wahadłowa", która odnosi się do ujemnych bonusów przy następnej kumulacji na Bliskim Wschodzie lub Azji - tyczy się Azji południowo-wschodniej? Jak to rozgrywacie?
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
FAQ, s. 36:
Pytanie: Czy ta karta [Dyplomacja wahadłowa] ma wpływ na kartę Kulminacji napięć w Azji Południowo-
Wschodniej?
Odpowiedź: W żadnej mierze. Ma wpływ na kartę Kulminacji napięć w Azji.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- kraken
- Posty: 92
- Rejestracja: 05 wrz 2011, 11:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Szybkie pytanie. Czy "Interwencja ONZ" może anulować kartę 'kulminacji napięć " ? Czy nie można"kulminacji napięć" traktować jako karty przeciwnika ?
Jeśli było już to pytanie to przepraszam.
Jeśli było już to pytanie to przepraszam.
Ostatnio zmieniony 26 lut 2012, 23:53 przez kraken, łącznie zmieniany 1 raz.
imię: ŁUKASZ
MOJA KOLEKCJA:
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
KUPIĘ W ROZSĄDNEJ CENIE:
http://boardgamegeek.com/wishlist/ziomaki
MOJA KOLEKCJA:
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
KUPIĘ W ROZSĄDNEJ CENIE:
http://boardgamegeek.com/wishlist/ziomaki
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
nie, ponieważ anuluje ona wydarzenie, a kulminacja napięć nie jest wydarzeniem.
All work and no play makes Jack a dull boy!
- kraken
- Posty: 92
- Rejestracja: 05 wrz 2011, 11:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Ok. Dzięki za odpowiedź. Tak myślałem że by było zbyt pięknie.
imię: ŁUKASZ
MOJA KOLEKCJA:
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
KUPIĘ W ROZSĄDNEJ CENIE:
http://boardgamegeek.com/wishlist/ziomaki
MOJA KOLEKCJA:
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
KUPIĘ W ROZSĄDNEJ CENIE:
http://boardgamegeek.com/wishlist/ziomaki
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
interwencja to takie coś ala lot w kosmos - pozwala zrzucić mocne wydarzenie przeciwnika z ręki nie rozgrywając go
kulminacja jest wydarzeniem, ale nie przeciwnika tylko neutralnym
np jak defectors (nie wiem jaki jest polski odpowiednik, karta USA anulująca headline [wydarzenie dekady]) trafią kulminację to anulują
kulminacja jest wydarzeniem, ale nie przeciwnika tylko neutralnym
np jak defectors (nie wiem jaki jest polski odpowiednik, karta USA anulująca headline [wydarzenie dekady]) trafią kulminację to anulują
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Dzień dobry!
Wczoraj miałem okazje zagrać pierwszy raz w TS. Przeciwnik też grał pierwszy raz, więc zeszło nam z 5 godzin, ale grę skończyliśmy po 10 turze czyli walka była do samego końca
Po grze nasunęły mi się dwie niejasności:
1. Jeśli karta mówi, że mogę w jakimś kraju rozmieścić 2PW to są to zawsze 2 PW czy mają one "normalny" koszt?
Przykład: Przeciwnik kontroluje państwo posiadające współczynnik stabilizacji 3. On ma tam 3 PW a ja zero.
Zagrywam kartę dającą mi 2 PW w wybranym państwie. Czy po zagraniu tej karty mam w tym kraju 2PW czy 1PW (ze względu na podwójny koszt punktów z racji kontroli przeciwnika)?
2. Czy po 10 turze, gdy rozlicza się ostatecznie punkty, efekt KONTROLI Europy ciągle działa (automatyczna wygrana)?
Przyznam, że właśnie w ten sposób wygrałem grę. Przeciwnik miał dużą przewagę w PZ i większości regionów, więc poświęciłem całą 10 turę na budowanie pozycji tylko w Europie licząc, że się zagapi. Udało się zgarnąć wszystkie kraje strategiczne i spełnić warunki KONTROLI, więc przy podliczaniu punktów na końcu zasugerowałem byśmy zaczęli od Europy
Wczoraj miałem okazje zagrać pierwszy raz w TS. Przeciwnik też grał pierwszy raz, więc zeszło nam z 5 godzin, ale grę skończyliśmy po 10 turze czyli walka była do samego końca
Po grze nasunęły mi się dwie niejasności:
1. Jeśli karta mówi, że mogę w jakimś kraju rozmieścić 2PW to są to zawsze 2 PW czy mają one "normalny" koszt?
Przykład: Przeciwnik kontroluje państwo posiadające współczynnik stabilizacji 3. On ma tam 3 PW a ja zero.
Zagrywam kartę dającą mi 2 PW w wybranym państwie. Czy po zagraniu tej karty mam w tym kraju 2PW czy 1PW (ze względu na podwójny koszt punktów z racji kontroli przeciwnika)?
2. Czy po 10 turze, gdy rozlicza się ostatecznie punkty, efekt KONTROLI Europy ciągle działa (automatyczna wygrana)?
Przyznam, że właśnie w ten sposób wygrałem grę. Przeciwnik miał dużą przewagę w PZ i większości regionów, więc poświęciłem całą 10 turę na budowanie pozycji tylko w Europie licząc, że się zagapi. Udało się zgarnąć wszystkie kraje strategiczne i spełnić warunki KONTROLI, więc przy podliczaniu punktów na końcu zasugerowałem byśmy zaczęli od Europy
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Instrukcja, s. 6, reg. 6.1.1 "Umieszczanie znaczników wpływów":mark33 pisze: 1. Jeśli karta mówi, że mogę w jakimś kraju rozmieścić 2PW to są to zawsze 2 PW czy mają one "normalny" koszt?
Przykład: Przeciwnik kontroluje państwo posiadające współczynnik stabilizacji 3. On ma tam 3 PW a ja zero.
Zagrywam kartę dającą mi 2 PW w wybranym państwie. Czy po zagraniu tej karty mam w tym kraju 2PW czy 1PW (ze względu na podwójny koszt punktów z racji kontroli przeciwnika)?
Znaczniki wpływów mogą być umieszczane w tych
państwach, w których znajdują się już znaczniki aktywnego gracza.
Mogą być również umieszczane w państwach sasiadujących
z państwami, w których na początku rundy aktywnego gracza,
gracz już posiadał swoje znaczniki. Wyjątek: znaczniki kładzione
przez spełnienie wymagań wydarzenia nie podlegają temu
ograniczeniu, chyba że karta mówi inaczej.
Instrukcja, s. 11, reg. 10.3.2 "Zwycięstwo na koniec gry":mark33 pisze:2. Czy po 10 turze, gdy rozlicza się ostatecznie punkty, efekt KONTROLI Europy ciągle działa (automatyczna wygrana)?
kontrolowanie Europy daje graczowi kontrolującemu automatyczne zwycięstwo,
niezależnie od punktowania gdziekolwiek indziej.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 19 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Ad.1.
Rozmieszcza się PW bez ograniczeń, no chyba, że wydarzenie wyraźnie mówi żeby użyć PO karty do wykonania operacji, wtedy ograniczenia obowiązują.
Ad.2.
Na koniec gry, po 10 turze jeżeli ktoś kontroluje Europę to automatycznie wygrywa, nie odbywa się w ogóle ostateczne podliczanie regionów.
Pozdrawiam!
Rozmieszcza się PW bez ograniczeń, no chyba, że wydarzenie wyraźnie mówi żeby użyć PO karty do wykonania operacji, wtedy ograniczenia obowiązują.
Ad.2.
Na koniec gry, po 10 turze jeżeli ktoś kontroluje Europę to automatycznie wygrywa, nie odbywa się w ogóle ostateczne podliczanie regionów.
Pozdrawiam!
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 19 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Andy był szybszy
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź, ale nie chodziło mi o restrykcje wynikające z położenia geograficznego tylko o sam koszt umieszczenia punktu wpływu.Andy pisze:Instrukcja, s. 6, reg. 6.1.1 "Umieszczanie znaczników wpływów":mark33 pisze: 1. Jeśli karta mówi, że mogę w jakimś kraju rozmieścić 2PW to są to zawsze 2 PW czy mają one "normalny" koszt?
Przykład: Przeciwnik kontroluje państwo posiadające współczynnik stabilizacji 3. On ma tam 3 PW a ja zero.
Zagrywam kartę dającą mi 2 PW w wybranym państwie. Czy po zagraniu tej karty mam w tym kraju 2PW czy 1PW (ze względu na podwójny koszt punktów z racji kontroli przeciwnika)?Znaczniki wpływów mogą być umieszczane w tych
państwach, w których znajdują się już znaczniki aktywnego gracza.
Mogą być również umieszczane w państwach sasiadujących
z państwami, w których na początku rundy aktywnego gracza,
gracz już posiadał swoje znaczniki. Wyjątek: znaczniki kładzione
przez spełnienie wymagań wydarzenia nie podlegają temu
ograniczeniu, chyba że karta mówi inaczej.
Wiadomo, że jak przydziela się punkty wpływu w kraju kontrolowanym przez przeciwnika to jeden punkt wpływu kosztuje 2 punkty operacji. Czy jak na karcie jest napisane "połóż 2 PW w kraju X" to jeśli ten kraj jest kontrolowany przez przeciwnika, to koniec końców stać mnie na położenie tam 1 punktu wpływu czy zgodnie z opisem karty umieszczam 2 PW ignorując podwójne koszty ze względu na kontrole przeciwnika?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Stronę wcześniej pytałem o to samo i odpowiedź była że nie ma tutaj zapłaty 2za1.
W zasadach 2za1 mówi tylko o wydawaniu PO, tutaj natomiast operujemy bezpośrednio PW.
W zasadach 2za1 mówi tylko o wydawaniu PO, tutaj natomiast operujemy bezpośrednio PW.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Faktycznie, przegapiłem to pytanie wcześniej.
Sorry za spam i pozdrawiam.
Sorry za spam i pozdrawiam.
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Dwie wątpliwości z pierwszej pełnej rozgrywki:
_ ZSRR zagrało w ostatniej rundzie Zazdrość o rakiety. USA miało na ręce Kulminację Napięć. Tak więc, USA gra Kulminację ignorując Rakiety? USA gra Rakiety ignorują Kulminację? Czy USA gra Kulminację a Rakiety "przechodzą" na następną rundę/wydarzenie dekady? Optuję za pierwszą możliwością.
- Ze zgrozą stwierdziłam, że nie wiem jak działają Chiny Kiedy dodaję + 1 PO? Czy to jest modyfikator do samych PO karty Chiny? Czy do innych kart? Graliśmy wedle pierwszej wersji.
_ ZSRR zagrało w ostatniej rundzie Zazdrość o rakiety. USA miało na ręce Kulminację Napięć. Tak więc, USA gra Kulminację ignorując Rakiety? USA gra Rakiety ignorują Kulminację? Czy USA gra Kulminację a Rakiety "przechodzą" na następną rundę/wydarzenie dekady? Optuję za pierwszą możliwością.
- Ze zgrozą stwierdziłam, że nie wiem jak działają Chiny Kiedy dodaję + 1 PO? Czy to jest modyfikator do samych PO karty Chiny? Czy do innych kart? Graliśmy wedle pierwszej wersji.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Chiny:
bonus dostajesz tylko do kart Chin i tylko pod warunkiem, że wsyztskie 5 Op zużyjesz w Azji (wszystko jedno na co). Jeśli choć 1 Op chcesz użyć poza Azją, Chiny są warte 4Op
Zazdrosć:
nie jestem na 100% pewien, będę to sprawdzał, ale ja bym zagrał kartę kulminacji, a 2 Op przeniósł na pierwszą rundę następnej tury. Alternatywą jest użycie 2 Op w tej rundzie i przetrzymanie karty kulminacji, co skutkuje przegraną
edit: Collected rulings na BGG potwierdza Twoją interpretację - zagrywamy kartę kulminacji (ponieważ nie może ona być przetrzymana) ZAMIAST zagrywania 2 Op z "Zazdrości".
bonus dostajesz tylko do kart Chin i tylko pod warunkiem, że wsyztskie 5 Op zużyjesz w Azji (wszystko jedno na co). Jeśli choć 1 Op chcesz użyć poza Azją, Chiny są warte 4Op
Zazdrosć:
nie jestem na 100% pewien, będę to sprawdzał, ale ja bym zagrał kartę kulminacji, a 2 Op przeniósł na pierwszą rundę następnej tury. Alternatywą jest użycie 2 Op w tej rundzie i przetrzymanie karty kulminacji, co skutkuje przegraną
edit: Collected rulings na BGG potwierdza Twoją interpretację - zagrywamy kartę kulminacji (ponieważ nie może ona być przetrzymana) ZAMIAST zagrywania 2 Op z "Zazdrości".
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Mam pytanie, pewnie banalne, ale naprawdę instrukcja dla mnie tego nie precyzuje. Chodzi o zagranie karty. Swoją kartę zagrywam jako PO albo jako wydarzenie? A kartę przeciwnika? - mogę ją zagrac jako PO, a wtedy dochodzi dla przeciwnika wydarzenie, a jeśli kartę przeciwnika zagram jako wydarzenie, to je rozpatruje, czy odrzucam? Bo instrukcja mówi, że jeśli jest powiązane z własnym bądź z oboma mocarstwami, trzeba je rozpatrzeć? A tak to nie? Dzięki z góry z odpowiedź.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Karty swoje lub neutralne - zagrywamy jako Op lub wydarzenie, nasz wybór.
Karty przeciwnika możemy zagrać tylko jako Op, a wydarzenie zachodzi automatycznie. My tylko wybieramy co będzie pierwsze, wydarzenie czy nasze Op. Ma to znaczenie, można np zagrać Nassera jako wydarzenie i dodać wpływy ZSRR w Egipcie, a potem użyć Op do przewrotu w Egipcie (jeśli Defcon pozwala) i przy dobrym rzucie usunąć te wpływy.
Karty przeciwnika możemy zagrać tylko jako Op, a wydarzenie zachodzi automatycznie. My tylko wybieramy co będzie pierwsze, wydarzenie czy nasze Op. Ma to znaczenie, można np zagrać Nassera jako wydarzenie i dodać wpływy ZSRR w Egipcie, a potem użyć Op do przewrotu w Egipcie (jeśli Defcon pozwala) i przy dobrym rzucie usunąć te wpływy.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Czyli karty przeciwnika zawsze jako PO? - tak mi się zdawało. Tylko wlasnie instrukcja mówi, że rozpatrzeć jak wydarzenie dotyczy własnego lub obu mocarstw - i to mnie zmylilo.
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Wiem, o które zdanie Ci chodzi. Faktycznie, jest totalnie bez sensu. Ciekawe, jak brzmiało w angielskiej instrukcji. Mam wrażenie, że ludzie czasem nie czytają tego, co tłumaczą