Trochę bardziej szczegółowe uwagi po lekturze instrukcji (instrukcję czytałam parę godzin temu, to mogłam już coś zapomnieć):
Co zostało w zasadzie bez zmian z Agricoli:
* główny mechanizm worker placementu z natychmiastowym wykonywaniem akcji i pojawianiem się kolejnych kart akcji w kolejnych rundach (losowe ułożenie kart akcji w obrębie fazy)
* mechanizm siania i zbierania
* żniwa (zbiory, wyżywianie, rozmnażanie zwierząt)
* powiększanie rodziny, konieczność uprzedniej budowy chaty
* skalowanie na różną liczbę graczy poprzez dokładanie konkretnych akcji do głównej planszy
* pola akumulujące zasoby (z tym, że z modyfikacją z Chłopów i zwierzyńca, że na niektóre pola dokłada się inaczej, jak są puste)
* stajnie (obory)
* zabranie znacznika "gracz rozpoczynający" jest akcją, pozostali w kółeczko
* żebranie
* ogólna idea punktowania
Podoba mi się:
* setting, podział planszy na górę (komnaty, jaskinie, tunele, kopalnie) i las (łąki, pastwiska, pola i lasy)
* ciekawy pomysł na ekspedycję - akcję, która ma różną efektywność w zależności od posiadanego uzbrojenia; niestety wprowadza dodatkową komplikację w kolejności wysyłania członków rodziny do pracy - najpierw muszą iść ci słabiej uzbrojeni
* zafixowanie momentu, kiedy pojawia się akcja "powiększ rodzinę" (bodaj 4 czy 5 runda)
* możliwość grania w 1-7 osób (chociaż założę się, że już w 5 downtime zabija

)
* mnogość elementów - drewno (zwierzaki, vegimeeple), akryl (ruda i rubiny), karton (złoto, plansze, planszetki, kafelki), torebki strunowe
Nie podoba mi się:
* straszna jakaś komplikacja z rodzajami żniw - mogą być albo normalne żniwa, albo żniwa ze znakiem zapytania, gdzie w zależności od tego, który to znak zapytania, to nic się nie dzieje, albo można zrobić tylko zbieranie z pól albo mnożenie zwierząt, ale nie obie fazy... Dużo zamotania, a nie wydaje się, żeby wiele wnosiło
* rezygnacja z mojego ukochanego w Agri mechanizmu - prywatnej ręki kart pomocników i usprawnień
* komplikacja kwestii hodowania zwierząt - też strasznie dużo regułek: psy są zwierzętami, ale się nie mnożą; w lesie z oborą możesz trzymać dzika; na nieogrodzonym polu z psem możesz trzymać [liczba psów + 1] owiec; w kopalniach możesz trzymać osły; jeden osioł jest wart 1 jedzenia, ale dwa osły są warte 3 jedzenia (oślica jest w ciąży?)
* dodatkowa zasada: jak zakrywasz (zabudowujesz) określone pola na planszy, to dostajesz cośtam - takie sprawia wrażenie doklejonego na siłę
Jeszcze nie wiem, czy mi się podoba, trza by zobaczyć w praniu:
* możliwość bezakcyjnego dokupywania płytek za rubiny
* w instrukcji nie ma opisu płytek specjalnych, które prawdopodobnie w jakiś sposób zastąpią duże usprawnienia... a może raczej bardziej podobne są do budynków specjalnych z Chłopów i zwierzyńca?
* kombinacje z zarządzaniem swoim gospodarstwem - najpierw musisz wyciąć las, potem pastwiska ogradzasz nie jak w Agri drewnianymi kołkami, tylko kładąc na dwa pola typu "łąka" kafla typu "pastwisko"; analogicznie w górze "kopalnie" też możesz położyć tylko na kaflu "tunel"
* akcja "Immitation" - "użyj pola zajętego przez innego gracza" (nie można zastosować do "Gracz rozpoczynający")