Amber

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Amber

Post autor: TTR_1983 »

Witam,
Za mną pierwsza partia i mam pytania:
Rozumiem, że mokradło mogę dołożyć do drogi. Pytanie czy z drugiej strony mokradła mogę znowu dołożyć drogę?
I drugie: Czy jeśli na planszy jest kafelek ze strzałką w daną z stronę to można dołożyć taki, który ma strzałki zwrócone w drugą stronę? Co w syt gdy kafelki w którymś momencie się połączą i okaże się że drogi mają strzałki w przeciwne strony?
MójMistrzu
Posty: 116
Rejestracja: 05 kwie 2010, 15:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 21 times

Re: Amber

Post autor: MójMistrzu »

wg mnie odpowiedzi są następujące:

ad:1. nie można dołożyć mokradła z drugiej strony mokradła, bo nie jest spełniona najważniejsza zasada wykładania kafli:
"gracz może dołożyć kafel budowy dróg tylko na takim miejscu na planszy, z którym ma połączenie poprzez sieć dróg od swojego zamku"

ad:2. jeśli sąsiadują ze sobą kafle ze strzałkami skierowanymi do siebie, wtedy nie ma po prostu przejścia ani w jedną, ani w drugą stronę
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Amber

Post autor: TTR_1983 »

MójMistrzu pisze:wg mnie odpowiedzi są następujące:

ad:1. nie można dołożyć mokradła z drugiej strony mokradła, bo nie jest spełniona najważniejsza zasada wykładania kafli:
"gracz może dołożyć kafel budowy dróg tylko na takim miejscu na planszy, z którym ma połączenie poprzez sieć dróg od swojego zamku"
chodziło mi o dołożenie kafla mokradła do fragmentu drogi, a nie mokradła obok mokradła.

Liczę, że autor gry tu zagląda ;)
MójMistrzu
Posty: 116
Rejestracja: 05 kwie 2010, 15:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 21 times

Re: Amber

Post autor: MójMistrzu »

coś mi się poprzewracało w głowie przy pisaniu, chodziło mi oczywiście o dalszą drogę za mokradłem :)
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Amber

Post autor: TTR_1983 »

MójMistrzu pisze:coś mi się poprzewracało w głowie przy pisaniu, chodziło mi oczywiście o dalszą drogę za mokradłem :)
Z układów plansz na BGG wynika, że możliwy jest układ droga-mokradło-droga. Tyle tylko, że przejechać się nie da. :mrgreen:
lewywy
Posty: 5
Rejestracja: 06 lis 2012, 20:52

Re: Amber

Post autor: lewywy »

mulek18 pisze:
MójMistrzu pisze:wg mnie odpowiedzi są następujące:

ad:1. nie można dołożyć mokradła z drugiej strony mokradła, bo nie jest spełniona najważniejsza zasada wykładania kafli:
"gracz może dołożyć kafel budowy dróg tylko na takim miejscu na planszy, z którym ma połączenie poprzez sieć dróg od swojego zamku"
chodziło mi o dołożenie kafla mokradła do fragmentu drogi, a nie mokradła obok mokradła.

Liczę, że autor gry tu zagląda ;)
ad. 1
Przez mokradło nie można przejechać, w związku z czym nie mając dostępu do drugiej strony mokradła nie można położyć tam żadnego kafla (ani drogi ani kolejnego mokradła)

ad. 2.
Gdy spotkają się dwie strzałki skierowane ku sobie, wówczas działa każda z nich, co skutkuje tym że nie można przejechać w żadną stronę.

Czyli MójMistrzu prawidłowo zinterpretował zasady:)
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Amber

Post autor: TTR_1983 »

Dziękuję za potwierdzenie :)

Rozumiem,że do mokradła można dołożyć drogę?
lewywy
Posty: 5
Rejestracja: 06 lis 2012, 20:52

Re: Amber

Post autor: lewywy »

mulek18 pisze:Dziękuję za potwierdzenie :)

Rozumiem,że do mokradła można dołożyć drogę?
Jeżeli spełniona jest podstawowa zasada, czyli ma się dojazd od swojej bazy do miejsca w którym chce się położyć kafel, to można tam zbudować drogę i sąsiedztwo mokradła nie stanowi przeszkody.
Innymi słowy - można zbudować drogę dojeżdżająca do mokradła (lub jadącą w jego bezpośrednim sąsiedztwie)
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Amber

Post autor: TTR_1983 »

lewywy pisze:Innymi słowy - można zbudować drogę dojeżdżająca do mokradła (lub jadącą w jego bezpośrednim sąsiedztwie)
Do mokradła to jasne. Tylko czy można dołożyć kolejny kafel drogi za mokradłem? tak aby ciąg drogi był przerwany mokradłem ( wiem, że nie da się przejechać)
Awatar użytkownika
Dr Bobaz
Posty: 437
Rejestracja: 10 mar 2011, 13:18
Lokalizacja: Gdynia

Re: Amber

Post autor: Dr Bobaz »

Nie, nie można. Właśnie dlatego, że nie można przejechać.
Żeby dołożyć jakikolwiek kafelek, musisz mieć do niego "dojazd", czyli drożną drogę w odpowiednim kierunku od twojego zamku do miejsca docelowego. Mokradło blokuje przejazd, dalej się iść nie da.
Sytuacje z fotek na BGG mogą wynikać z co najmniej 3 "sposobów" zagrywania mokradła:
a) gracz 1 budował drogę z jednego kierunku, gracz 2 - z drugiego. Do połączenia się tych dróg brakowało 1 kafla - dowolny gracz, zamiast łączyć drogi "mokradłuje" je :)
b). do już dołożonego mokradła gracz doprowadza inną drogę, licząc, że je później usunie.
c). Zagranie kilku graczy mające na celu wyłączenie drogi z użycia. Jeden gracz jest właścicielem drogi i ofiarą akcji, pozostali najpierw niszczą mu kafel drogi, a następnie - dokładają w to miejsce mokradło.
:)
Embrace Eternity!
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Amber

Post autor: TTR_1983 »

Dr Bobaz pisze:Nie, nie można. Właśnie dlatego, że nie można przejechać.
Żeby dołożyć jakikolwiek kafelek, musisz mieć do niego "dojazd", czyli drożną drogę w odpowiednim kierunku od twojego zamku do miejsca docelowego. Mokradło blokuje przejazd, dalej się iść nie da.
Sytuacje z fotek na BGG mogą wynikać z co najmniej 3 "sposobów" zagrywania mokradła:
a) gracz 1 budował drogę z jednego kierunku, gracz 2 - z drugiego. Do połączenia się tych dróg brakowało 1 kafla - dowolny gracz, zamiast łączyć drogi "mokradłuje" je :)
b). do już dołożonego mokradła gracz doprowadza inną drogę, licząc, że je później usunie.
c). Zagranie kilku graczy mające na celu wyłączenie drogi z użycia. Jeden gracz jest właścicielem drogi i ofiarą akcji, pozostali najpierw niszczą mu kafel drogi, a następnie - dokładają w to miejsce mokradło.
:)
Wygląda na to, że źle grałem :/
Awatar użytkownika
Alman
Posty: 185
Rejestracja: 06 maja 2012, 21:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Amber

Post autor: Alman »

Ja mam pytanie odnośnie zasad dokładania kafli - czy najważniejszą/jedyną zasadą jest to, że trzeba dokładać je tak aby łączył się z zamkiem? Czy również jak w Carcassonne dołożony kafel musi z każdej strony pasować do wyłożonych już kafli?
lewywy
Posty: 5
Rejestracja: 06 lis 2012, 20:52

Re: Amber

Post autor: lewywy »

Tak jak w Carcassone kafel musi pasować do sąsiadujących kafli.
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Amber

Post autor: TTR_1983 »

czy lopata mozna rozwalic dowoly kafel w srodku planszy? oczywiscie taki, z ktorym mam połączenie od swojego zamku. na zasadzie zrobie dziurę, może przeciwnikowi nic nie będzie pasowało.
w jaki sposób uzywa sie zetonu mostku? opis z instrukcji jest dosc zawiły i sprzeczny z odp autora, że dokladana droga musi pasować do już wybudowanej.
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Amber

Post autor: TTR_1983 »

mulek18 pisze:czy lopata mozna rozwalic dowoly kafel w srodku planszy? oczywiscie taki, z ktorym mam połączenie od swojego zamku. na zasadzie zrobie dziurę, może przeciwnikowi nic nie będzie pasowało.
w jaki sposób uzywa sie zetonu mostku? opis z instrukcji jest dosc zawiły i sprzeczny z odp autora, że dokladana droga musi pasować do już wybudowanej.
up. nikt już w to nie gra? :mrgreen:
lewywy
Posty: 5
Rejestracja: 06 lis 2012, 20:52

Re: Amber

Post autor: lewywy »

mulek18 pisze:czy lopata mozna rozwalic dowoly kafel w srodku planszy? oczywiscie taki, z ktorym mam połączenie od swojego zamku. na zasadzie zrobie dziurę, może przeciwnikowi nic nie będzie pasowało.
w jaki sposób uzywa sie zetonu mostku? opis z instrukcji jest dosc zawiły i sprzeczny z odp autora, że dokladana droga musi pasować do już wybudowanej.
1. TAK- łopata może rozwalić dowolny kafel na planszy (oprócz zamków), pod warunkiem, iż gracz który zagrywa łopatą ma do tego kafla dojście. Przeciwnik może tę dziurę w swojej turze załatać, ale jeżeli nic nie będzie mu pasowało, to wtedy oczywiście można to wykorzystać i w następnej kolejce samemu umieścić tam odpowiedni kafel.

2. Postaram się wytłumaczyć:

Idea mostu polega na tym, że dochodząc jedną drogą do boku drugiej, istniejącej już, drogi można się "przerzucić" nad tą drogą most (tudzież przekopać przez nią - bez różnicy) i w ten sposób przedostać się na drugą stronę istniejącej już drugi, nie tworząc przy tym pomiędzy tymi dwoma drogami połączenia (tym mosty różnią się od rond).

Wykonując taki ruch zużywa się dwa kafle:
- pierwszy kafel, np. prosty odcinek, zakręt, skrzyżowanie itp. by dojść swoją drogą do boku istniejącej już drogi (koniecznie do odcinka prostego gdyż tylko taki można zamienić na most),
- kafel mostu, który kładzie się zamiast dotychczasowego prostego odcinka.

Po położeniu pierwszego kafla przez krótką chwilę rzeczywiście istnieje odstępstwo od reguły, mówiącej o tym, że wykładane kafle muszą pasować do sąsiednich kafli, nie mniej jednak po położeniu mostu kafle znów pasują, a więc po wykonaniu całego ruchu zasada
jest zachowana.
ODPOWIEDZ