Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
paracelsus444
Posty: 222
Rejestracja: 20 lut 2020, 09:48
Has thanked: 44 times
Been thanked: 55 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: paracelsus444 »

Scenariusz 5 wyspa kanibali
Zrodziło mi się w głowie takie pytanie - co dzieje się w sytuacji, gdy mamy spalonych kilka wiosek kanibali, po czym mamy odwrócić kafelek wyspy ze spaloną wioską. Czy nadal wlicza się ona do puli spalonych wiosek, a tym samym miasto kanibali i wydarzenie z książką są słabsze?
Awatar użytkownika
SosnowyPatyk
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2021, 21:51
Has thanked: 113 times
Been thanked: 123 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: SosnowyPatyk »

Zagrałem sobie wczoraj pierwszy raz w Robinsona, bo przedwczoraj czytałem instrukcję. Gram solo i dzisiaj chciałem sobie utrwalić wiedzę z instrukcji i znaleźć swoje błędy oglądając materiały na YT z zasadami i przykładową rozgrywką. Na obu kanałach gracze puszczali sobie psa samego do wykonywania akcji, a w instrukcji jest wg mnie jasno napisane, że pies w przeciwnieństwie do Piętaszka jest dodatkowym pomocnikiem, a stronę wcześniej jest info, że dodatkowych pomocników nie można puszczać samych. To jak to wreszcie jest? Coś źle zrozumiałem, czy na YT źle grają? ;)
komu? czemu? - ludziom, osobom, planszówkom
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
Uncle_Grga
Posty: 556
Rejestracja: 30 lis 2019, 12:07
Has thanked: 86 times
Been thanked: 284 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: Uncle_Grga »

Legalnie pomocnik. Niesamodzielnie. Albo eksploatacja. Albo polowanie.

Realnie? Każdy gra wedle uznania, i akurat psa traktuje się homerulami bardzo czesto: Albo samodzielne stosowanie, albo dodawanie +1 do broni, albo coś tam jeszcze wymyślano.

Ruch w interesie był w tym zakresie tak duży, że w ramach promek powstała karta Psa gończego, który miał tylko własność polowania, ale rzeczywiście dodawał +1 trwale do broni.

Zatem nie spinalbym się tu przesadnie. Możesz grać super dokładnie, ale możesz lekko podrasować regułę. Na pewno Autor gry Cię nie potępi, ;) sam kiedyś z resztą powiedział, grajcie tak, żebyście mieli fun z tej rozgrywki..
Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: YuZ »

Psa wysyłasz tylko jako pion pomocniczy i tylko do akcji eksploracji lub polowania. Nigdy jako pion główny lub samodzielnie. Nie dodaje bonusu do broni. Radzę zmienić tutoriale. Najlepiej reguły tłumaczy Trzewiczek. Za czasów pierwszej edycji to od niego pobierałem nauki. Nie wiem jednak czy nadal są jego filmiki na YT.
ant7ipop
Posty: 2
Rejestracja: 22 lis 2021, 22:41

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: ant7ipop »

TV3 pisze: 11 lut 2014, 08:15 Rozumiem. Można więc umieszczać żetony ran w różnych kolorach na jednej części ciała, jeden na drugim.

Czy zaś w jednym kolorze - musiałbym zerknąć na karty, czy w ogóle taka sytuacja może mieć miejsce.
Taka sytuacja może mieć miejsce, bo przytrafiła mi się dzisiaj. Z karty wynikało że muszę położyć kolejną ranę na część ciała na której był już znacznik rany w TYM SAMYM kolorze. Jak to wtedy rozgrywacie? Zasada, iż nie mogą być 2 takie same znaczniki wskazywałaby, że nie można dołożyć drugiego, ale jeżeli zostaje tylko jeden, a do talii wydarzeń wtasowane są dwie karty które odnoszą się do dwóch znaczników to co wtedy? Kiedy dociągniemy jedną z tych kart usunie ona znacznik. Co natomiast zrobić, kiedy pojawi się druga z kart, ale znacznika w tym kolorze nie ma już na tej części ciała, bo usunęła go pierwsza karta.
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: dannte »

ant7ipop pisze: 04 gru 2022, 22:21
TV3 pisze: 11 lut 2014, 08:15 Rozumiem. Można więc umieszczać żetony ran w różnych kolorach na jednej części ciała, jeden na drugim.

Czy zaś w jednym kolorze - musiałbym zerknąć na karty, czy w ogóle taka sytuacja może mieć miejsce.
Taka sytuacja może mieć miejsce, bo przytrafiła mi się dzisiaj. Z karty wynikało że muszę położyć kolejną ranę na część ciała na której był już znacznik rany w TYM SAMYM kolorze. Jak to wtedy rozgrywacie? Zasada, iż nie mogą być 2 takie same znaczniki wskazywałaby, że nie można dołożyć drugiego, ale jeżeli zostaje tylko jeden, a do talii wydarzeń wtasowane są dwie karty które odnoszą się do dwóch znaczników to co wtedy? Kiedy dociągniemy jedną z tych kart usunie ona znacznik. Co natomiast zrobić, kiedy pojawi się druga z kart, ale znacznika w tym kolorze nie ma już na tej części ciała, bo usunęła go pierwsza karta.
Kolor nie ma tutaj znaczenia. Kolor tylko dyktuje to, z jakiej talii pochodzi rana (zielony, brązowy, szary). Nie kojarzę, żeby zasada 2 takich samych znaczników dotyczyła żetonów ran - wedle instrukcji dotyczy tylko żetonów kładzionych na planszy (wyjątkiem są żetony przeszkód z 3. scenariusza w dodatku HMS Beagle). Oczywiście mamy po 4 żetony każdego koloru, bo tyle kart jest w każdej talii, które wprowadzają te żetony do gry. Nie ma to nic wspólnego z liczbą graczy.
Zauważ, że dużo łatwiejszą do obsłużenia sytuacją jest gdy jeden gracz ma dwa jednokolorowe żetony, bo konsekwencje obu kart tego rodzaju działają na niego. Gdy dwóch różnych graczy dostanie po żetonie tego samego koloru, to gracze niestety muszą zapamiętać która karta dotyczyła którego żetonu, żeby rozgrywka zachowała tematyczny sens.

Czyli podsumowując: reguła "Tylko Jeden Żeton" nie dotyczy tych żetonów ran specjalnych. A żetonów jest po 4 w każdym kolorze, bo po 4 żetony przypadają na każdą z trzech talii. Wcale nie chodzi o to, że są po 3 żetony różnych kolorów na każdego gracza. Zbieżność wartości jest przypadkowa.
Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: YuZ »

dannte pisze: 05 gru 2022, 23:05 Czyli podsumowując: reguła "Tylko Jeden Żeton" nie dotyczy tych żetonów ran specjalnych.
Skąd to przeświadczenie? Podparte czymś czy domysł? Tylko jeden żeton dotyczy wszystkiego. Jeśli miałbyś położyć drugi znacznik tego samego koloru w tym samym miejscu (np. brązowy znacznik rany na ręce, n a której już masz brązowy znacznik) to go nie kładziesz, a efektu karty związanym z tym wydarzeniem nie rozpatrujesz.
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 926
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: sliff »

YuZ pisze: 06 gru 2022, 08:01 Skąd to przeświadczenie? Podparte czymś czy domysł? Tylko jeden żeton dotyczy wszystkiego. Jeśli miałbyś położyć drugi znacznik tego samego koloru w tym samym miejscu (np. brązowy znacznik rany na ręce, n a której już masz brązowy znacznik) to go nie kładziesz, a efektu karty związanym z tym wydarzeniem nie rozpatrujesz.
Zasada jednego znacznika odnosi się tylko do planszy, w angielskiej instrukcji nawet specjalnie ujęto że nie dotyczy ran specjalnych.

Także imho także jak się trafi że ktoś dokłada 2 ranę dowolnego nawet tego samego koloru to dokłada i tyle. Nie trzeba wymyślać nowych zasad.

Jeśli dwie osoby mają ranę w tym samym miejscu gracze decydują kto rozpatruje daną kartę.
Ostatnio zmieniony 06 gru 2022, 13:23 przez sliff, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: YuZ »

sliff pisze: 06 gru 2022, 10:41 w angielskiej instrukcji nawet specjalnie ujęto że nie dotyczy ran specjalnych
Dzięki za sprostowanie.
ant7ipop
Posty: 2
Rejestracja: 22 lis 2021, 22:41

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: ant7ipop »

dannte pisze: 05 gru 2022, 23:05 Czyli podsumowując: reguła "Tylko Jeden Żeton" nie dotyczy tych żetonów ran specjalnych.
sliff pisze: 06 gru 2022, 10:41 w angielskiej instrukcji nawet specjalnie ujęto że nie dotyczy ran specjalnych
Potwierdzam. Wczoraj sprawdziłem instrukcję w Dized i oto co znalazłem:
In an exception to the normal token limits, it is possible to have more than one identical Special Wound token on the same space
Istvan
Posty: 34
Rejestracja: 11 mar 2018, 01:50
Has thanked: 12 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: Istvan »

Hej,

kilka pytań:

1. w efekcie działania karty muszę obniżyć poziom dachu lub palisady o połowę.
- co jeśli oba mam na zero? czy zgodnie z zasadą niespełnionych wymagań przyznaję każdej z postaci (z wyj. Piętaszka) po 1 ranie? Czy nikt nie otrzymuje rany, jako że 0 / 2 to po prostu 0.
- jeśli dach mam na 4 a palisadę na 0, to czy mogę wybrać mimo wszystko palisadę? Czy muszę jednak wybrać dach?

2. w opisie karty 'insekty' (kursywa, część fabularna) czytamy, że insekty zżarły nam cały zapas drewna. Ale w opisie EFEKTU jest po prostu 'odrzuć [rysunek drewna]'. Jak rozumiem, nie kierujemy się częścią fabularną i nie odrzucamy całego drewna, a tylko 1 znacznik?

3. dzięki mapie wyprodukowałem skrót. Jeśli tracę mapę, tracę skrót, czy też nie? (tracę na pewno ten zielony pionek - dodatkowy pionek do eksploracji).
I tak ogólnie: jeśli dzięki przedmiotowi nr 1 wyprodukowałem inne przedmioty, to tracąc ów przedmiot nr 1 tracę też wyprodukowane dzięki niemu przedmioty? Nie mówię tu o dodatkowych efektach (jak np. wyżej wspomniany zielony pionek, czy podniesienie poziomu palisady dzięki murowi).
Istvan
Posty: 34
Rejestracja: 11 mar 2018, 01:50
Has thanked: 12 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Istvan »

Peter128 pisze: 15 kwie 2020, 17:41 2) i 3) - nie zgadzam się.

2) Przedmioty Filmowców są do dyspozycji jedynie w przypadku dociągnięcia konkretnego Żetonu Odkrycia przedstawionego na karcie scenariusza.

3) Dach i Palisada spadają o 1/2 zaokrągloną w dół (czyli wbrew pozorom na korzyść graczy np jeśli poziom Palisady wynosi 3, spada o 1 i 1/2 zaokrąglając w dół czyli spada o 1 i w nowym miejscu masz Palisadę o poziomie 2. Schronienie się nie psuje, chyba, że skorzystałeś ze Schronienia Naturalnego. Skrót się psuje i Odkrywca może go zbudować jeszcze raz, ponownie uzyskując dwa żetony determinacji. Inne żetony nie przepadają zdaje się - dla mnie logiczne, że np. Siekierę lub Wnyki przenosisz ze sobą...
przy zaokrąglaniu w dół: 3 / 2 = 1.5 czyli 1 (!!!). To o czym piszesz to zaokrąglanie w górę. Inna rzecz, że przy przenoszeniu schronienia wynik dzielenia przy obniżaniu o połowę poziomu palisady lub dachu zaokrągla się właśnie w górę.
Istvan
Posty: 34
Rejestracja: 11 mar 2018, 01:50
Has thanked: 12 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Istvan »

ant7ipop pisze: 06 gru 2022, 18:10
dannte pisze: 05 gru 2022, 23:05 Czyli podsumowując: reguła "Tylko Jeden Żeton" nie dotyczy tych żetonów ran specjalnych.
sliff pisze: 06 gru 2022, 10:41 w angielskiej instrukcji nawet specjalnie ujęto że nie dotyczy ran specjalnych
Potwierdzam. Wczoraj sprawdziłem instrukcję w Dized i oto co znalazłem:
In an exception to the normal token limits, it is possible to have more than one identical Special Wound token on the same space

czyli mogę mieć np. na brzuchu dwie "brązowe" rany i jedną "szarą"?
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: dannte »

Istvan pisze: 09 sty 2023, 01:59 czyli mogę mieć np. na brzuchu dwie "brązowe" rany i jedną "szarą"?
Teoretycznie mógłbyś, ale praktycznie nie możesz. W grze nie istnieją dwie brązowe karty kładące znacznik na brzuchu - jest tylko po jednej w każdym kolorze na każdą z 4 części ciała. Tak, możesz mieć 4 brązowe znaczniki jednocześnie, po jednym na każdej z części ciała swojej postaci.
Istvan pisze: 09 sty 2023, 01:43
Peter128 pisze: 15 kwie 2020, 17:41 2) i 3) - nie zgadzam się.

2) Przedmioty Filmowców są do dyspozycji jedynie w przypadku dociągnięcia konkretnego Żetonu Odkrycia przedstawionego na karcie scenariusza.

3) Dach i Palisada spadają o 1/2 zaokrągloną w dół (czyli wbrew pozorom na korzyść graczy np jeśli poziom Palisady wynosi 3, spada o 1 i 1/2 zaokrąglając w dół czyli spada o 1 i w nowym miejscu masz Palisadę o poziomie 2. Schronienie się nie psuje, chyba, że skorzystałeś ze Schronienia Naturalnego. Skrót się psuje i Odkrywca może go zbudować jeszcze raz, ponownie uzyskując dwa żetony determinacji. Inne żetony nie przepadają zdaje się - dla mnie logiczne, że np. Siekierę lub Wnyki przenosisz ze sobą...
przy zaokrąglaniu w dół: 3 / 2 = 1.5 czyli 1 (!!!). To o czym piszesz to zaokrąglanie w górę. Inna rzecz, że przy przenoszeniu schronienia wynik dzielenia przy obniżaniu o połowę poziomu palisady lub dachu zaokrągla się właśnie w górę.
Coś pomieszałeś - to co napisał Peter128 w punkcie 3) jest poprawne. Poziom palisady spada o połowę zaokrągloną w dół, do połowy zaokrąglonej w górę. Czyli, 3/2, zakrąglone w dół => 1, zaokrąglone w górę => 2 ==> poziom spada o 1, czyli z 3 na 2. Jasne?
Istvan pisze: 09 sty 2023, 01:26 Hej,

kilka pytań:

1. w efekcie działania karty muszę obniżyć poziom dachu lub palisady o połowę.
- co jeśli oba mam na zero? czy zgodnie z zasadą niespełnionych wymagań przyznaję każdej z postaci (z wyj. Piętaszka) po 1 ranie? Czy nikt nie otrzymuje rany, jako że 0 / 2 to po prostu 0.
- jeśli dach mam na 4 a palisadę na 0, to czy mogę wybrać mimo wszystko palisadę? Czy muszę jednak wybrać dach?

2. w opisie karty 'insekty' (kursywa, część fabularna) czytamy, że insekty zżarły nam cały zapas drewna. Ale w opisie EFEKTU jest po prostu 'odrzuć [rysunek drewna]'. Jak rozumiem, nie kierujemy się częścią fabularną i nie odrzucamy całego drewna, a tylko 1 znacznik?

3. dzięki mapie wyprodukowałem skrót. Jeśli tracę mapę, tracę skrót, czy też nie? (tracę na pewno ten zielony pionek - dodatkowy pionek do eksploracji).
I tak ogólnie: jeśli dzięki przedmiotowi nr 1 wyprodukowałem inne przedmioty, to tracąc ów przedmiot nr 1 tracę też wyprodukowane dzięki niemu przedmioty? Nie mówię tu o dodatkowych efektach (jak np. wyżej wspomniany zielony pionek, czy podniesienie poziomu palisady dzięki murowi).
ad1) Jeśli oba były na zero, to nic się nie dzieje, nie stosuje się tutaj zasady niespełnionych wymagań (stosuję się ją tylko w przypadku gdy jest to możliwe). Czyli np. jeśli musisz obniżyć poziom palisady o 1, a masz 0, to zasadę stosujesz i otrzymujesz ranę - jeśli natomiast masz obniżyć o połowę, to obniżenie się niweluje i nic nie tracisz. Co do obniżania dachu albo palisady o połowę, gdy jedno jest na zero - zwykle takie efekty mają dopisek "o ile to możliwe", więc wtedy obniżasz to co jest możliwe do obniżenia, czyli nie wybierasz tego czego nie masz (by docelowo zniwelować negatywny efekt). Możesz wkleić pełen tekst karty?
ad2) Nie kierujemy się częścią fabularną. Jeśli miałbyś to robić, to ustal co oznacza "zapas" - czy to całe drewno jakie mamy, czy "zapasowe", na kolejne tury? Efekty fabularne są po to by gra nie była totalnie bezduszna i by było wiadomo dlaczego tak nas każe :)
ad3) Nic z tych rzeczy. Karta na stronie pomysłu oznacza, że masz pomysł jak ją wybudować. Gdy już to zrobisz, to jest obracana i nie ma żadnego związku z tym co było przez nią wymagane. Jeśli tworzysz dzidę to tracisz drewno, ale nie tracisz noża (mimo, że był w wymaganiach), więc możesz mieć zarówno nóż, jak i dzidę - strata noża nie wpływa negatywnie na dzidę (ale mechanicznie: jeśli stracisz obie te rzeczy to musisz znów wytworzyć nóż, żeby z powrotem móc wytworzyć dzidę)
Istvan
Posty: 34
Rejestracja: 11 mar 2018, 01:50
Has thanked: 12 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Istvan »

dannte pisze: 09 sty 2023, 19:22
Istvan pisze: 09 sty 2023, 01:59 czyli mogę mieć np. na brzuchu dwie "brązowe" rany i jedną "szarą"?
Teoretycznie mógłbyś, ale praktycznie nie możesz. W grze nie istnieją dwie brązowe karty kładące znacznik na brzuchu - jest tylko po jednej w każdym kolorze na każdą z 4 części ciała. Tak, możesz mieć 4 brązowe znaczniki jednocześnie, po jednym na każdej z części ciała swojej postaci.
Istvan pisze: 09 sty 2023, 01:43
Peter128 pisze: 15 kwie 2020, 17:41 2) i 3) - nie zgadzam się.

2) Przedmioty Filmowców są do dyspozycji jedynie w przypadku dociągnięcia konkretnego Żetonu Odkrycia przedstawionego na karcie scenariusza.

3) Dach i Palisada spadają o 1/2 zaokrągloną w dół (czyli wbrew pozorom na korzyść graczy np jeśli poziom Palisady wynosi 3, spada o 1 i 1/2 zaokrąglając w dół czyli spada o 1 i w nowym miejscu masz Palisadę o poziomie 2. Schronienie się nie psuje, chyba, że skorzystałeś ze Schronienia Naturalnego. Skrót się psuje i Odkrywca może go zbudować jeszcze raz, ponownie uzyskując dwa żetony determinacji. Inne żetony nie przepadają zdaje się - dla mnie logiczne, że np. Siekierę lub Wnyki przenosisz ze sobą...
przy zaokrąglaniu w dół: 3 / 2 = 1.5 czyli 1 (!!!). To o czym piszesz to zaokrąglanie w górę. Inna rzecz, że przy przenoszeniu schronienia wynik dzielenia przy obniżaniu o połowę poziomu palisady lub dachu zaokrągla się właśnie w górę.
Coś pomieszałeś - to co napisał Peter128 w punkcie 3) jest poprawne. Poziom palisady spada o połowę zaokrągloną w dół, do połowy zaokrąglonej w górę. Czyli, 3/2, zakrąglone w dół => 1, zaokrąglone w górę => 2 ==> poziom spada o 1, czyli z 3 na 2. Jasne?
Istvan pisze: 09 sty 2023, 01:26 Hej,

kilka pytań:

1. w efekcie działania karty muszę obniżyć poziom dachu lub palisady o połowę.
- co jeśli oba mam na zero? czy zgodnie z zasadą niespełnionych wymagań przyznaję każdej z postaci (z wyj. Piętaszka) po 1 ranie? Czy nikt nie otrzymuje rany, jako że 0 / 2 to po prostu 0.
- jeśli dach mam na 4 a palisadę na 0, to czy mogę wybrać mimo wszystko palisadę? Czy muszę jednak wybrać dach?

2. w opisie karty 'insekty' (kursywa, część fabularna) czytamy, że insekty zżarły nam cały zapas drewna. Ale w opisie EFEKTU jest po prostu 'odrzuć [rysunek drewna]'. Jak rozumiem, nie kierujemy się częścią fabularną i nie odrzucamy całego drewna, a tylko 1 znacznik?

3. dzięki mapie wyprodukowałem skrót. Jeśli tracę mapę, tracę skrót, czy też nie? (tracę na pewno ten zielony pionek - dodatkowy pionek do eksploracji).
I tak ogólnie: jeśli dzięki przedmiotowi nr 1 wyprodukowałem inne przedmioty, to tracąc ów przedmiot nr 1 tracę też wyprodukowane dzięki niemu przedmioty? Nie mówię tu o dodatkowych efektach (jak np. wyżej wspomniany zielony pionek, czy podniesienie poziomu palisady dzięki murowi).
ad1) Jeśli oba były na zero, to nic się nie dzieje, nie stosuje się tutaj zasady niespełnionych wymagań (stosuję się ją tylko w przypadku gdy jest to możliwe). Czyli np. jeśli musisz obniżyć poziom palisady o 1, a masz 0, to zasadę stosujesz i otrzymujesz ranę - jeśli natomiast masz obniżyć o połowę, to obniżenie się niweluje i nic nie tracisz. Co do obniżania dachu albo palisady o połowę, gdy jedno jest na zero - zwykle takie efekty mają dopisek "o ile to możliwe", więc wtedy obniżasz to co jest możliwe do obniżenia, czyli nie wybierasz tego czego nie masz (by docelowo zniwelować negatywny efekt). Możesz wkleić pełen tekst karty?
ad2) Nie kierujemy się częścią fabularną. Jeśli miałbyś to robić, to ustal co oznacza "zapas" - czy to całe drewno jakie mamy, czy "zapasowe", na kolejne tury? Efekty fabularne są po to by gra nie była totalnie bezduszna i by było wiadomo dlaczego tak nas każe :)
ad3) Nic z tych rzeczy. Karta na stronie pomysłu oznacza, że masz pomysł jak ją wybudować. Gdy już to zrobisz, to jest obracana i nie ma żadnego związku z tym co było przez nią wymagane. Jeśli tworzysz dzidę to tracisz drewno, ale nie tracisz noża (mimo, że był w wymaganiach), więc możesz mieć zarówno nóż, jak i dzidę - strata noża nie wpływa negatywnie na dzidę (ale mechanicznie: jeśli stracisz obie te rzeczy to musisz znów wytworzyć nóż, żeby z powrotem móc wytworzyć dzidę)

Dzieki za odpowiedzi. Coś mi nie idzie cytowanie więc ustosunkuję się / zadam dalsze pytania w ten sposób:

A propos ran: Ale mogę mieć np. na brzuchu trzy rany, każdą winnym kolorze? W przypadku ran specjalnych zasada tylko jednego żetonu nie ma zastosowania?

A propos zaokrąglania: na szczęście instrukcja ujmuje to proście: wynik dzielenia zaokrąglając w górę". (dla jasności: mówimy to sytuacji przenoszenia dachu lub palisady wraz z wybudowanym schronieniem).

A propos obniżania palisady lub dachu: treść karty, o którą prosiłeś: "Małpy wpadają do obozu i skaczą po wszystkim. -1/2 [znacznik dachu] lub [znacznik palisady]. (zaokrąglone w dół)". Nie ma dopisku 'o ile to możliwe'. Czyli jeśli mam dach na 3 poziomy, a palisadę na 0, to mimo wszystko muszę obniżyć dach, wynik dzielenia zaokrąglając w dół - czyli np. 3 / 2 = 1.5, a zatem poziom dachu po zaokrągleniu w dół to 1? Bo to "zaokraglone w dół" dotyczy wyniku dzielenia? Czy może trzeba to interpretować w ten sposób: 3 / 2= 1.5. zaokrąglone w dół to 1. A zatem obniżam dach o 1 poziom i w efekcie mam dach na 2 poziomy? Swoją drogą to chyba największa niejasność w przepisach, która stwarza jednak mozliwości interpretacyjne, powodujące utrudnienie lub ułatwienie gry :)

Jeśli oba są na zero, to zgodnie z tym co napisałeś, nic się nie dzieje, nie otrzymuję żadnych ran. Czy jednak wówczas nie powinno być dopisku 'jeśli to możliwe'? - dalej mam wątpliwości, czy tu także nie powinno się stosować zasady niespełnionych wymagań; ale z drugiej strony 0 / 2 to 0 po prostu 0 :)

A propos insketów: wszystko jasne, dzięki. Odrzucam zatem 1 znacznik. Mając na myśli zapas miałem na myśli wszystkie znaczniki drewna, jakie posiadam, do wykorzystania w aktualnej i przyszłych turach. Ale w tej sytuacji to nieistotne.

A propos kart przedmiotów / pomysłów. Chodziło mi o następującą sytuację:

- wytwarzam mapę
- daje mi ona dodatkowy zielony pionek
- mając mapę tworzę skrót
- na skutek działania jakiejś karty tracę mapę - wówczas tracę zielony pionek do niej przypisany, ale nie tracę wytworzonego dzięki jej posiadaniu skrótu?

Sytuacja podobna do tej opisanej na s 25 instrukcji: jeśli tracę jakiś typ terenu, to nie tracę wytworzonych wcześniej dzięki niemu przedmiotów.
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: dannte »

Istvan pisze: 10 sty 2023, 15:59 A propos ran: Ale mogę mieć np. na brzuchu trzy rany, każdą winnym kolorze? W przypadku ran specjalnych zasada tylko jednego żetonu nie ma zastosowania?
Tak.
Istvan pisze: 10 sty 2023, 15:59A propos zaokrąglania: na szczęście instrukcja ujmuje to proście: wynik dzielenia zaokrąglając w górę". (dla jasności: mówimy to sytuacji przenoszenia dachu lub palisady wraz z wybudowanym schronieniem).

A propos obniżania palisady lub dachu: treść karty, o którą prosiłeś: "Małpy wpadają do obozu i skaczą po wszystkim. -1/2 [znacznik dachu] lub [znacznik palisady]. (zaokrąglone w dół)". Nie ma dopisku 'o ile to możliwe'. Czyli jeśli mam dach na 3 poziomy, a palisadę na 0, to mimo wszystko muszę obniżyć dach, wynik dzielenia zaokrąglając w dół - czyli np. 3 / 2 = 1.5, a zatem poziom dachu po zaokrągleniu w dół to 1? Bo to "zaokraglone w dół" dotyczy wyniku dzielenia? Czy może trzeba to interpretować w ten sposób: 3 / 2= 1.5. zaokrąglone w dół to 1. A zatem obniżam dach o 1 poziom i w efekcie mam dach na 2 poziomy? Swoją drogą to chyba największa niejasność w przepisach, która stwarza jednak mozliwości interpretacyjne, powodujące utrudnienie lub ułatwienie gry :)
Instrukcja przedstawia to myląco, zgadza się, ale podaje przykład: jeśli zmniejszamy z poziomu 1 o połowę to poziom pozostaje bez zmian. (strona 20, ramka Przenoszenie Obozu)
Co do małp: stosowałbym tę samą zasadę - tam być może sformułowanie jest niefortunne, bo zaokrąglanie w dół tyczy się wartości odejmowanej (a nie wartości otrzymanej). Ale to tylko moja interpretacja. Są też inne karty z tym samym sformułowaniem: dwie karty talii budowania: Marna Konstrukcja i Małpy Cię Obserwują (opisana przez Ciebie) oraz jedna karta talii wydarzeń (szary znak zapytania) Niszczycielski Huragan. Możesz spróbować poszukać czegoś na temat każdej z tych kart. Znalazłem jeden wątek (https://boardgamegeek.com/thread/102009 ... ate-effect), który potwierdza moją interpretację, ale nadal są to tylko interpretacje innych graczy.

Co do intencji tej karty to niestety nie jestem w stanie wywnioskować, bo o ile przy wyborze między 3 i 0 pewnie zdecydowałbym się wybrać dach (bo palisady nie ma wcale, więc nie ma po czym skakać), to już w przypadku wyboru 3 i 1 nadal jest po czym skakać, a wybór "1" spowoduje też brak zmian. Ciężko powiedzieć.
Często w takich przypadkach też po prostu rzucam kością bo tematycznie nie pasuje mi ani granie na własną korzyść ani gnębienie się i granie na niekorzyść. W końcu to nie ode mnie zależy po czym będą te małpy skakać.
W takich przypadkach można się kierować zapisem fabularnym, ale tylko jeśli na 100% nie ma zapisu w instrukcji/FAQ.
Istvan pisze: 10 sty 2023, 15:59Jeśli oba są na zero, to zgodnie z tym co napisałeś, nic się nie dzieje, nie otrzymuję żadnych ran. Czy jednak wówczas nie powinno być dopisku 'jeśli to możliwe'? - dalej mam wątpliwości, czy tu także nie powinno się stosować zasady niespełnionych wymagań; ale z drugiej strony 0 / 2 to 0 po prostu 0 :)
Tak, tematycznie - jeśli małpy nie miałyby po czym skakać to raczej nie zrezygnowałyby z psocenia. Ale mechanicznie wydaje się ok. (nie masz dachu ani palisady - albo jest wcześnie w grze albo idzie Ci wyjątkowo słabo - w obu przypadkach możesz sobie pozwolić na złapanie oddechu)
Istvan pisze: 10 sty 2023, 15:59A propos kart przedmiotów / pomysłów. Chodziło mi o następującą sytuację:

- wytwarzam mapę
- daje mi ona dodatkowy zielony pionek
- mając mapę tworzę skrót
- na skutek działania jakiejś karty tracę mapę - wówczas tracę zielony pionek do niej przypisany, ale nie tracę wytworzonego dzięki jej posiadaniu skrótu?

Sytuacja podobna do tej opisanej na s 25 instrukcji: jeśli tracę jakiś typ terenu, to nie tracę wytworzonych wcześniej dzięki niemu przedmiotów.
Dokładnie tak. Większość takich sytuacji da się wyjaśnić także tematycznie: mapa posłużyła Ci do odnalezienia skrótu (który zagospodarowałeś na potrzeby większej produkcji) - po utracie mapy nie zapomniałeś o skrócie - dalej z niego korzystasz. Mapa nie jest potrzebna non-stop, by "nawigować" do tego skrótu (no bo jej nie tracisz w zamian za skrót - nadal korzystasz i z mapy, i ze skrótu jednocześnie, ale na zupełnie inne potrzeby).
Istvan
Posty: 34
Rejestracja: 11 mar 2018, 01:50
Has thanked: 12 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: Istvan »

Dzięki!

Co do instrukcji - w przypadku przenoszenia dachu lub palisady mówi ona o zaokrąglaniu w górę wyniku dzielenia (przez 2). Czyli np. 3 /2 = 1.5, i ten wynik zaokrąglamy w góre, co nam daje 2.
Na kartach jest po prosu 'zaokrąglając w dół' - i nie wiadomo co, czy wartość odejmowaną (wersja korzystna dla gracza), czy samo wyliczeni wartości finalnej - wynik dzielenia przez 2 (wersja niekorzystna dla gracza).

Na szczęście ten dylemat w zasadzie nie ma nadzwyczaj dużego wpływu na rozgrywkę: wybór którejś z wersji można potraktować po prostu jako ułatwienie lub utrudnienie sobie gry. Podobnie jak to kwestię, czy należy się karna rana za niemożność zmniejszenia palisady / dachu o połowę, jeśli ich stan wynosi 0.

pozdrawiam serdecznie
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: dannte »

Kubon112 pisze: 13 sty 2023, 21:20 Witam mam pytanie odnośnie polowania,ile broni mogę wziąć na nie ,chodzi mi np o łuk i dzidę ?
Nie ma potrzeby "brania" czegokolwiek. Sprawdzasz po prostu poziom broni (przy budowaniu broni zwiększasz poziom i tak już pozostaje, na użytek przyszłych walk).
Kubon112
Posty: 4
Rejestracja: 02 sty 2023, 13:14

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: Kubon112 »

Ok rozumiem ,a w przypadku kiedy broń jest przypisana indywidualne do postaci ,i co się dzieje w momencie kiedy mam obniżyć poziom broni a łuk jest wytworzony na stałe
Awatar użytkownika
Erni
Posty: 348
Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
Has thanked: 69 times
Been thanked: 74 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: Erni »

Broń przypisana do postaci? :roll: W Robinsonie z wytworzonej lub znalezionej broni może korzystać każda postać, niezależnie kto tę broń wytworzył czy znalazł.
Wytworzenie łuku lub dzidy jest traktowane symbolicznie i powoduje przesunięcie znacznika na polu broni o wskazaną na karcie wartość.
Gdy masz obniżyć poziom broni, po prostu przesuwasz znacznik poziomu broni na niższą wartość, o tyle pól, ile każe karta wydarzenia czy polowania.
Matronis
Posty: 20
Rejestracja: 13 lis 2022, 17:30
Has thanked: 15 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: Matronis »

Siema,
mam pytanko:

W przypadku karty "cegły" otrzymuje się poziom palisady +1 ale tylko jeśli ma się schronienie. Czyli jeżeli nie mam schronienia ale tworzę kartę "cegły w np. 3 rundzie a np. w 5 tworzę schronienie to czy dostaje bonus +1 palisady czy to mi przepada?

Z góry dzięki
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 926
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: sliff »

Matronis pisze: 06 kwie 2023, 11:13 Siema,
mam pytanko:

W przypadku karty "cegły" otrzymuje się poziom palisady +1 ale tylko jeśli ma się schronienie. Czyli jeżeli nie mam schronienia ale tworzę kartę "cegły w np. 3 rundzie a np. w 5 tworzę schronienie to czy dostaje bonus +1 palisady czy to mi przepada?

Z góry dzięki
Jeśli brać zasady dosłownie to przepada, ale w momencie utraty i tak by obniżał. (Efekt odpala się, ale jest ignorowany)
Przy czym te reguły odnośnie utraty, budowy palisady przenoszenia obozu i tak ledwo trzymajsię się sensu także graj jak chcesz. Najwyżej trochę sobie ułatwisz/utrudnisz.
Matronis
Posty: 20
Rejestracja: 13 lis 2022, 17:30
Has thanked: 15 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: Matronis »

Siemka,
mam jeszcze jedno pytanko.

Wiem, że przy eksplorowaniu wyspy za odkrycie kafelka sąsiadującego z obozem płace jeden pionek bądź 2 aby akcja była na 100% udana, a jeżeli jest oddalone o 2 kafelki to płacę 2 lub 3. Moje pytanie brzmi co jeżeli kafelek jest oddalony od obozu o 3 kafelki (lub więcej), czy wtedy płacę w przypadku odległości 3 kafelków 3 lub 4 pionki itd.?

Z góry dzięki
Pozdro
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 926
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: sliff »

Matronis pisze: 06 kwie 2023, 18:26 Siemka,
mam jeszcze jedno pytanko.

Wiem, że przy eksplorowaniu wyspy za odkrycie kafelka sąsiadującego z obozem płace jeden pionek bądź 2 aby akcja była na 100% udana, a jeżeli jest oddalone o 2 kafelki to płacę 2 lub 3. Moje pytanie brzmi co jeżeli kafelek jest oddalony od obozu o 3 kafelki (lub więcej), czy wtedy płacę w przypadku odległości 3 kafelków 3 lub 4 pionki itd.?

Z góry dzięki
Pozdro
Tak, ale musisz mieć drogę z odkrytych kafelków
Matronis
Posty: 20
Rejestracja: 13 lis 2022, 17:30
Has thanked: 15 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Post autor: Matronis »

Siemka (tak to znowu ja :wink: ),
mam pytanko (mam nadzieję, że ostatnie :D )

Chodzi o specjalne zdolności postaci. Wiem, że zdolność może być tylko raz na rundę, ale właśnie nie wiem jak to interpretować: czy chodzi o to że, np. w przypadku postaci odkrywca użyje zdolność specjalną np. dziecko szczęścia to czy w tej samej rundzie będę mógł użyć inną zdolność np. zwiad?

Z góry dzięki
pozdro
ODPOWIEDZ