Strona 1 z 2

Myrmes - zasady

: 07 lut 2013, 13:07
autor: Lartes
Mam pytanko do grających w tę naprawdę zacną i przyjemną grę ;)

Kwestia dotyczy wydarzenia Larwa +2. W instrukcji napisane jest:
robotnice dają początek dodatkowym 2 larwom jeśli gracz użył wystarczającej ilości robotnic, aby dać początek przynajmniej jednej mrówce danego rodzaju.
Pytanie o ilość larw podczas rodzenia. Załóżmy, że mam to wydarzenie i ustawione 3 robotnice (max). Jeżeli dobrze rozumiem zasady, to bez bonusu pierwsza produkuje 1, druga - 2, trzecia - 2 larwy (łącznie 5). Czy jeżeli wystawię 3 robotnice przy bonusie + 2, to czy dostanę 5 (max wg zasad) + 2 (bonus) = 7, czy dostanę 1+2 (pierwsza robotnica z bonusem) 2+2 (druga z bonusem) i 2+2 (trzecia z bonusem) czyli razem aż 11 larw (co byłoby dużym przegięciem). Przy dwóch robotnicach dostanę wg pierwszej interpretacji dostanę 5 larw, a wg tej "na korzyść" (bonus dostaje każda robotnica osobno) - aż 7.

Jak interpretować powyższą zasadę? Bonus liczy się dla każdej robotnicy osobno wg jej zdolności produkcyjnych czy do całkowitej ilości larw?

Pozdrawiam.

Re: Myrmes - zasady

: 07 lut 2013, 15:10
autor: the_ka
+2 w sumie czyli jak wystawisz max to dostaniesz 7 larw

Re: Myrmes - zasady

: 28 lut 2013, 15:45
autor: mig
Kilka wątpliwości:

1. Czy dodatkowy punkt zwycięstwa z wydarzenia dostaje się przy kazdym zdobywaniu punktów czy tylko raz (analogicznie jak ww przykładzie z larwami?)

2. Co daje wydarzenie +1 poziom? W oryginalnej instrukcji (i tłumaczeniu Rebela) jest mowa tylko o możliwości wysłania robotnicy do akcji na wyższym poziomie. Z "tłumaczenia" Barda z kolei wynika, że +1 poziom daje takze mozliwośc skorzystania z innych bonusów wyższego poziomu (feromony, większy magazyn itd).

3. Czy zasady przekraczania płytek specjalnych są takie same jak płytek feromonów (tzn 1pkt ruchu na całą płytkę)?

4. Czy wykonanie zadania z 1 poziomu umożliwia tylko dostęp do zadania z 2 poziomu (i pierwszego) czy odblokowuje wszystkie płytki zadań (również z 3 poziomu) - tłumaczenia nieco inaczej to ujmują i mam trochę mętlik w głowie...?

5. Czy wydarzenie +3 zasoby pozwala na wzięcie zasobów z 3 różnych płytek czy 3 dowolnych zasobów (nawet z jednej płytki feromonu)?

6. Czy wykonanie akcji (np. zdjęcie feromonu) kosztuje punkt ruchu czy jest darmowe?

7. Czy umieszczając położne/robotnice w atelier w 2 fazie od razu wskazujemy które zadanie bedą wykonywać (np. przez postawienie na polu w atelier na planszy gracza które odpowiada polu na planszy głownej), czy może dokładne przeznaczenie będzie dopiero wybierane w fazie nr 5?

Re: Myrmes - zasady

: 01 mar 2013, 00:03
autor: Sztefan
mig pisze:
1. Czy dodatkowy punkt zwycięstwa z wydarzenia dostaje się przy kazdym zdobywaniu punktów czy tylko raz (analogicznie jak ww przykładzie z larwami?)
za każdym razem
mig pisze: 2. Co daje wydarzenie +1 poziom? W oryginalnej instrukcji (i tłumaczeniu Rebela) jest mowa tylko o możliwości wysłania robotnicy do akcji na wyższym poziomie. Z "tłumaczenia" Barda z kolei wynika, że +1 poziom daje takze mozliwośc skorzystania z innych bonusów wyższego poziomu (feromony, większy magazyn itd).
W oryginalnej instrukcji jest to samo co w tłumaczeniu Barda. Do końca tury grasz tak, jakby Twoje mrowisko było na poziomie +1.
mig pisze: 3. Czy zasady przekraczania płytek specjalnych są takie same jak płytek feromonów (tzn 1pkt ruchu na całą płytkę)?
tak
mig pisze: 4. Czy wykonanie zadania z 1 poziomu umożliwia tylko dostęp do zadania z 2 poziomu (i pierwszego) czy odblokowuje wszystkie płytki zadań (również z 3 poziomu) - tłumaczenia nieco inaczej to ujmują i mam trochę mętlik w głowie...?
Odblokowujesz zadanie z poziomu wyżej.
mig pisze: 5. Czy wydarzenie +3 zasoby pozwala na wzięcie zasobów z 3 różnych płytek czy 3 dowolnych zasobów (nawet z jednej płytki feromonu)?
dowolnych
mig pisze: 6. Czy wykonanie akcji (np. zdjęcie feromonu) kosztuje punkt ruchu czy jest darmowe?
nie kosztuje punktu ruchu, ale nie jest też darmowe - kosztuje 1 drewno ziemię
mig pisze: 7. Czy umieszczając położne/robotnice w atelier w 2 fazie od razu wskazujemy które zadanie bedą wykonywać (np. przez postawienie na polu w atelier na planszy gracza które odpowiada polu na planszy głownej), czy może dokładne przeznaczenie będzie dopiero wybierane w fazie nr 5?
dopiero w fazie 5

Re: Myrmes - zasady

: 03 mar 2013, 00:47
autor: mig
Sztefan pisze: (...)
Teraz wszystko jasne :) dzięki :)

Re: Myrmes - zasady

: 15 mar 2013, 18:49
autor: pattom
Czołem,

czy mając magazym, który mieści 6 surowców jesteśmy ograniczeni do tych 6 ? Czy taż 6 mam mieć w fazie 6 a nadwyżkę mogę użyć w fazie 5?

Re: Myrmes - zasady

: 16 mar 2013, 21:16
autor: Sztefan
Limit sprawdzasz w fazie 6. Wcześniej możesz mieć więcej.

Re: Myrmes - zasady

: 15 kwie 2013, 13:40
autor: Amenhotep
mig pisze: 6. Czy wykonanie akcji (np. zdjęcie feromonu) kosztuje punkt ruchu czy jest darmowe?
nie kosztuje punktu ruchu, ale nie jest też darmowe - kosztuje 1 drewno

Tu pozwolę się nie zgodzić.
Po pierwsze , zgodnie z instrukcją ( polską ), napisane jest że:

"Pracownik posiada 3 punkty ruchu na zewnątrz kolonii, i nie musi zużyć wszystkich. Używając ich może przemierzać otaczający go teren, co pozwoli mu na wykonywanie wielu akcji :

- Polowanie na zdobycz
- Umieszczenie feromonu
- Umieszczenie specjalnej płytki
- Usunięcie feromonu

Ponadto nie odrzucamy drewna , bo takowe nie występuje w tej grze, tylko ziemię. Rozumiem , że tu doszło do przejęzyczenia , spowodowanego przyzwyczajeniem z innych gier ;)

Re: Myrmes - zasady

: 15 kwie 2013, 19:38
autor: Sztefan
Amenhotep pisze:
mig pisze: 6. Czy wykonanie akcji (np. zdjęcie feromonu) kosztuje punkt ruchu czy jest darmowe?
nie kosztuje punktu ruchu, ale nie jest też darmowe - kosztuje 1 drewno

Tu pozwolę się nie zgodzić.
Po pierwsze , zgodnie z instrukcją ( polską ), napisane jest że:

"Pracownik posiada 3 punkty ruchu na zewnątrz kolonii, i nie musi zużyć wszystkich. Używając ich może przemierzać otaczający go teren, co pozwoli mu na wykonywanie wielu akcji :

- Polowanie na zdobycz
- Umieszczenie feromonu
- Umieszczenie specjalnej płytki
- Usunięcie feromonu
Powyższy cytat wcale nie mówi o tym, że za usunięcie feromonu musimy płacić punktem ruchu. Musimy użyć punktu, by dotrzeć do feromonu, natomiast za samo wykonanie akcji usunięcie feromonu nie płacimy puktami ruchu. I właśnie to jest napisane w powyższym fragmencie instrukcji.
Amenhotep pisze: Ponadto nie odrzucamy drewna , bo takowe nie występuje w tej grze, tylko ziemię. Rozumiem , że tu doszło do przejęzyczenia , spowodowanego przyzwyczajeniem z innych gier ;)
Tak, chodzi oczywiście o ziemię :)

Re: Myrmes - zasady

: 01 gru 2013, 12:36
autor: grymir
O fajnie część wątpliwości rozwiana ale jeszcze coś zostało .

1. Po wystawieniu płytki specjalnej umieszczamy na niej zasoby zgodne z polami pod spodem jak dla feromonów ?
A może dostajemy z nich tylko i wyłącznie zasoby na nich widoczne jedzenie , kamień/ziemia , 2 pz.

2. Jak na potrzeby ruchu jak traktować płytkę specjalną bez kostki gracza [brak takowej po wykonaniu odpowiedniego zadania].?

Re: Myrmes - zasady

: 01 gru 2013, 16:28
autor: FortArt
1. Masz to dokładnie opisane w sekcji "Zbiory" instrukcji. Po prostu przeczytaj.

2. Ruch przez płytki specjalne nie jest nigdzie opisany w instrukcji. Ale skoro instrukcja mówi o ruchu przez puste pola i o ruchu przez feromony to ja to interpretuję, że ruch przez płytki specjalne odbywa się tak jak przez feromony (bo nie jest przecież ruchem przez puste pole). A ruch przez feromon zawsze jest za 1 punkt, niezależnie czyj on jest. A skoro płytka nie jest cudza to nie tracisz żołnierza.

Re: Myrmes - zasady

: 01 gru 2013, 18:58
autor: Firenski
FortArt pisze:1. Masz to dokładnie opisane w sekcji "Zbiory" instrukcji. Po prostu przeczytaj. [...]
Hmm... Jak teraz dogłębnie wczytuję się w te zasady, to wynika z nich, że źle graliśmy :oops:
Ale proszę jeszcze o potwierdzenie. Tak łopatologicznie :)
Kładąc na planszy płytkę specjalną, nie umieszczamy na niej kosteczek zasobów zgodnie z polami przykrytymi przez kładzioną płytkę, tak jak to ma miejsce w przypadku płytki feromonów?

Re: Myrmes - zasady

: 01 gru 2013, 19:28
autor: Firenski
Dzięki za szybką odpowiedź :)

Re: Myrmes - zasady

: 02 gru 2013, 01:27
autor: yakos
grymir pisze:2. Jak na potrzeby ruchu jak traktować płytkę specjalną bez kostki gracza [brak takowej po wykonaniu odpowiedniego zadania].?
FortArt pisze:2. Ruch przez płytki specjalne nie jest nigdzie opisany w instrukcji. Ale skoro instrukcja mówi o ruchu przez puste pola i o ruchu przez feromony to ja to interpretuję, że ruch przez płytki specjalne odbywa się tak jak przez feromony (bo nie jest przecież ruchem przez puste pole). A ruch przez feromon zawsze jest za 1 punkt, niezależnie czyj on jest. A skoro płytka nie jest cudza to nie tracisz żołnierza.
Oficjalnie potwierdzone przez autora na BGG: "niczyja" płytka specjalna jest traktowana jako neutralna - na ruch przez nią nie trzeba zużywać żołnierza.
http://www.boardgamegeek.com/thread/911 ... out-marker

Re: Myrmes - zasady

: 02 gru 2013, 19:38
autor: grymir
Dzięki za odpowiedzi , grając wczoraj zrodziło się kolejne pytanie :
Mamy cztery kostki do zaznaczania płytek specjalnych po ich zużyciu nie można wystawiać nowych płytek ? A może można przenosić kostki na nowe płytki specjalne ? A może zasypywać ziemią jak feromony i odzyskać kostkę ? A może nie są limitowane kostki ?

Re: Myrmes - zasady

: 30 sty 2014, 13:56
autor: artch
Chcę się upewnić, czy dobrze zrozumiałem zasady gry opisane w instrukcji (w tym podane przykłady):
1. Faza 3 - Pracownicy
Czy kolejność rozgrywania tej fazy wygląda następująco:
Gracz 1 „ze znacznikiem pierwszego gracza” (akcja pierwszego pracownika jeśli go ma) – Gracz 2 (to samo) – Gracz 3 (to samo) – Gracz 4 (to samo) – Gracz 1 (akcja kolejnego pracownika jeśli go ma) – Gracz 2 (to samo) …
2. Faza 5 – Warsztat
Czy kolejność rozgrywania tej fazy wygląda następująco:
Gracz 1 „ze znacznikiem pierwszego gracza” (akcja pierwszej robotnicy jeśli ją ma) – Gracz 2 (to samo) – Gracz 3 (to samo) – Gracz 4 (to samo) – Gracz 1 (akcja kolejnej robotnicy jeśli ją ma) – Gracz 2 (to samo) …

Re: Myrmes - zasady

: 31 sty 2014, 23:44
autor: FortArt
grymir pisze:Dzięki za odpowiedzi , grając wczoraj zrodziło się kolejne pytanie :
Mamy cztery kostki do zaznaczania płytek specjalnych po ich zużyciu nie można wystawiać nowych płytek ? A może można przenosić kostki na nowe płytki specjalne ? A może zasypywać ziemią jak feromony i odzyskać kostkę ? A może nie są limitowane kostki ?
Gra bardzo wyraźnie mówi o limicie figurkowych mrówek zabraniając jego przekraczania. Skoro nic nie wspomina o takowym przy okazji płytek specjalnych to logiczne jest przyjęcie, że takiego limitu nie ma i użycie w razie czego zastępczych znaczników. Ale warto by sprawdzić na BGG czy nie ma oficjalnej wykładni tego problemu.
artch pisze:Chcę się upewnić, czy dobrze zrozumiałem zasady gry opisane w instrukcji (w tym podane przykłady):
1. Faza 3 - Pracownicy
Czy kolejność rozgrywania tej fazy wygląda następująco:
Gracz 1 „ze znacznikiem pierwszego gracza” (akcja pierwszego pracownika jeśli go ma) – Gracz 2 (to samo) – Gracz 3 (to samo) – Gracz 4 (to samo) – Gracz 1 (akcja kolejnego pracownika jeśli go ma) – Gracz 2 (to samo) …
2. Faza 5 – Warsztat
Czy kolejność rozgrywania tej fazy wygląda następująco:
Gracz 1 „ze znacznikiem pierwszego gracza” (akcja pierwszej robotnicy jeśli ją ma) – Gracz 2 (to samo) – Gracz 3 (to samo) – Gracz 4 (to samo) – Gracz 1 (akcja kolejnej robotnicy jeśli ją ma) – Gracz 2 (to samo) …
1. Tak.
2. Nie. W kolejności, ale wszystkie swoje naraz.

Przy okazji przypominam o błędzie w polskiej instrukcji. Bonusowe punkty są dla tych, którzy wykonali zadanie w poprzednich rundach, nie w jednej "poprzedniej rundzie".

Re: Myrmes - zasady

: 01 lut 2014, 00:26
autor: romeck
FortArt pisze: Przy okazji przypominam o błędzie w polskiej instrukcji. Bonusowe punkty są dla tych, którzy wykonali zadanie w poprzednich rundach, nie w jednej "poprzedniej rundzie".
Wielkie dzięki za to. Jestem świeżo po zapoznaniu się z instrukcją i strasznie dziwaczne mi się wydało co napisali na ten temat. Piwo się należy.

Re: Myrmes - zasady

: 08 lut 2014, 22:23
autor: romeck
Pytanie dotyczące usuwania feromonu przeciwnika. Instrukcja mówi o tym, że aby usunąć pusty feromon, trzeba na nim stanąć. Potem wydać kostkę ziemi i można usunąć feromon. A co z poświęceniem żołnierza? Czy przy usuwaniu feromonu przeciwnika odrzucamy również żołnierza? Wcześniej w instrukcji jest mowa o tym, że aby przejść feromon przeciwnika, trzeba odrzucić żołnierza. Czyli logicznie rzecz biorąc, skoro aby usunąć pusty feromon muszę na nim stanąć, to żołnierza też powinienem poświęcić. Czy dobrze mi się wydaje? Instrukcja milczy na ten temat.

Re: Myrmes - zasady

: 08 lut 2014, 22:53
autor: GrzeL
romeck pisze:Pytanie dotyczące usuwania feromonu przeciwnika. Instrukcja mówi o tym, że aby usunąć pusty feromon, trzeba na nim stanąć. Potem wydać kostkę ziemi i można usunąć feromon. A co z poświęceniem żołnierza? Czy przy usuwaniu feromonu przeciwnika odrzucamy również żołnierza? Wcześniej w instrukcji jest mowa o tym, że aby przejść feromon przeciwnika, trzeba odrzucić żołnierza. Czyli logicznie rzecz biorąc, skoro aby usunąć pusty feromon muszę na nim stanąć, to żołnierza też powinienem poświęcić. Czy dobrze mi się wydaje? Instrukcja milczy na ten temat.
Tak, wymagane jest odrzucenie żołnierza.

Re: Myrmes - zasady

: 08 lut 2014, 22:59
autor: romeck
Dzięki piękne!

Re: Myrmes - zasady

: 09 lut 2014, 18:29
autor: romeck
Tym razem wątpliwości dotyczące tuneli. Wyprowadźcie mnie z błędu jeśli źle grałem.

1. Czy można przechodzić przez pola z tunelem przeciwnika? Mniemam, że tak, jak przez normalne pole.

2. Czy można niszczyć tunele przeciwnika (lub swoje)? Mniemam, że nie.

3. Czy można pójść robotnicą do warsztatu na pole z budową tunelu, gdy ma się już wszystkie cztery żetony tuneli umiejscowione na planszy? Cel - kostka ziemi. Mniemam, że nie.

Re: Myrmes - zasady

: 09 lut 2014, 20:35
autor: GrzeL
romeck pisze:Tym razem wątpliwości dotyczące tuneli. Wyprowadźcie mnie z błędu jeśli źle grałem.

1. Czy można przechodzić przez pola z tunelem przeciwnika? Mniemam, że tak, jak przez normalne pole.

2. Czy można niszczyć tunele przeciwnika (lub swoje)? Mniemam, że nie.

3. Czy można pójść robotnicą do warsztatu na pole z budową tunelu, gdy ma się już wszystkie cztery żetony tuneli umiejscowione na planszy? Cel - kostka ziemi. Mniemam, że nie.
ad 1 Tak, można, ale kosztuje to żołnierza.
ad 2 i 3 dobrze mniemasz.

Re: Myrmes - zasady

: 09 lut 2014, 20:59
autor: romeck
GrzeL pisze:
romeck pisze: 1. Czy można przechodzić przez pola z tunelem przeciwnika? Mniemam, że tak, jak przez normalne pole.
ad 1 Tak, można, ale kosztuje to żołnierza.
Dzięki piękne po raz kolejny. Skąd ta zasada, jeśli można zapytać? Przeoczyłem w instrukcji?

Dzisiaj ugrałem 101 punktów (rozgrywka dwuosobowa). Nie wiem czy to dużo czy mało, ale ta gra jest MEGA. Ciasnota i żywienie jak u Rosenberga, mechanizmy jak u Felda, a do tego nawet jest jakiś klimat tego mrowiska. Jestem zauroczony.

Re: Myrmes - zasady

: 09 lut 2014, 21:08
autor: GrzeL
romeck pisze:
GrzeL pisze:
romeck pisze: 1. Czy można przechodzić przez pola z tunelem przeciwnika? Mniemam, że tak, jak przez normalne pole.
ad 1 Tak, można, ale kosztuje to żołnierza.
[...]
Skąd ta zasada, jeśli można zapytać? Przeoczyłem w instrukcji?
[...]
Za wejście na płytkę przeciwnika płaci się żołnierza.