Strona 1 z 1

TESTY GRY

: 16 cze 2013, 16:37
autor: mjf86
Witam serdecznie,
jestem autorem gry planszowej i szukam osób zainteresowanych uczestnictwem w otwartych testach gry w Bielsku-Białej.
Proszę o kontakt na forum.

Pozdrawiam

Re: TESTY GRY

: 16 cze 2013, 23:13
autor: mensajero
Czesc,

Moglbys podac wiecej szczegolow odnosnie gry? Z pewnoscia wiecej osob (w tym ja) mogloby podjac decyzje co do uczestnictwa w testach, bez koniecznosci wysylania PW.

Re: TESTY GRY

: 17 cze 2013, 16:54
autor: mjf86
Hey,
wszystkie szczegóły są na: www.planszakatedra.pl

pozdrawiam

Re: TESTY GRY

: 17 cze 2013, 21:51
autor: ignatus
Ładna strona ale chyba dopiero w trakcie robienia i nic się o grze nie dowiedziałem poza tym że będzie tam łotr i dziki goblin.Opisz rozgrywkę i mechanikę jak możesz

Re: TESTY GRY

: 18 cze 2013, 11:01
autor: mjf86
Gdybyśmy mieli porównać do innych tytułów, to wg mnie najbliżej jest do "Magii i Miecza" , aczkolwiek występują istotne różnice.
Gra opiera się na rozwoju bohatera, jej celem jest pokonanie głównego przeciwnika.
- poprzez zdobywanie doświadczenia
- poprzez zarabianie złota za pokonanie przeciwników lub wykonane misje i wykorzystywanie go do poprawiana cech bohatera

Strona internetowa, do której umieściłem link i profil gry na FB pokazują postęp prowadzonych prac, zarówno nad grą jak i całym światem, w którym jest ona osadzona.

Co do samej mechaniki, nie chcę wnikać w szczegóły, gdyż uważam, że opisanie jej nie pozwala oddać czy jest ciekawa i grywalna, to wychodzi dopiero w trakcie samej rozgrywki.
Znam opinię osób, które już zagrały. Jednak zależy mi na jak najlepszym przygotowaniu gry i poznaniu jak największej liczby opinii stąd moja prośba o udział zainteresowanych w testach, wtedy każdy może wyrobić sobie własną opinię i przekazać ją innym graczom.

Pozdrawiam

Re: TESTY GRY

: 18 cze 2013, 13:18
autor: Brylantino
No właśnie opis mechaniki jest najbardziej istotny, a nie tła fabularnego, bo akurat to drugie mało kogo obchodzi. Jeżeli mechanika jest na poziomie MiM i różni się to tylko tym, że ma rozwój postaci, czy jest inny cel gry, to nie wróżę jakiegokolwiek sukcesu, gdyż właśnie ten tytuł jest najczęściej powielany przez młodych twórców gier i jego kopii mamy dostępnych setki w internecie.

Re: TESTY GRY

: 18 cze 2013, 13:42
autor: Tothamon
Brylantino pisze:No właśnie opis mechaniki jest najbardziej istotny, a nie tła fabularnego, bo akurat to drugie mało kogo obchodzi. Jeżeli mechanika jest na poziomie MiM i różni się to tylko tym, że ma rozwój postaci, czy jest inny cel gry, to nie wróżę jakiegokolwiek sukcesu, gdyż właśnie ten tytuł jest najczęściej powielany przez młodych twórców gier i jego kopii mamy dostępnych setki w internecie.
I tym bardziej, że kolejna gra oparta na takiej mechanice jest właśnie wydawana przez Galaktę - patrz: Relic

Re: TESTY GRY

: 18 cze 2013, 14:00
autor: Brylantino
Tylko amator raczej nie zdobędzie żadnej znanej licencji, a proponowany prototyp ma niby przypominać MiM i jeszcze dzieje się w świecie fantasy...

Re: TESTY GRY

: 18 cze 2013, 14:07
autor: mjf86
cóż, zawsze tak będzie, że jedni porównają grę np. do MiM i stwierdzą, ze nic nowego w niej nie ma, inni znajdą w niej elementy, które sprawią że dla nich gra będzie ciekawa i wyjątkowa. Ile osób tyle opinii :)
Chcę tylko podkreślić, że dla mnie opisanie mechaniki jakiejkolwiek gry na forum nie oddaje tego jak się w dany tytuł gra - plus to że każdy ma własne doświadczenia i odczucia.
Ja sam nie chcę oceniać swojego projektu, bo na pewno nie jestem w stanie być obiektywny.
Dlatego zależy mi na testowaniu gry z osobami, które są tym zainteresowane.

Re: TESTY GRY

: 18 cze 2013, 14:17
autor: Brylantino
Tylko właśnie w tym sęk, że jak sam widzisz już po poprzednich wpisach, osoby mogą być zainteresowane tesotwaniem, jeżeli będą znali chociaż podstawy mechaniki gry. Ja np. osobiście nigdy bym nie poszedł na test w ciemno, jeżeli bym nie wiedział chociaż sposobu przemieszczania się, mechaniki walki itp. głównie dlatego, iż cenię swój czas wolny i nie chcę go tracić na coś, co może w ogóle mi się nie podobać, a bez takowych informacji nawet nie jestem w stanie ocenić, czy gra będzie leżała w moich preferencjach. Wiadomo, to tylko moja opinia, ale ciężko jest napisać tych parę zdań? Zwłaszcza jak już ktoś o to prosił?

EDIT: Warto przejżeć też ten temat: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... =5&t=16786 zwłaszcza punkt 2 i 4.

Re: TESTY GRY

: 18 cze 2013, 15:53
autor: ignatus
Pytanie zasadnicze- czy osoby które do tej pory grały/testowały tą grę i wyrażają pozytywne opinie grały w jakieś inne,współczesne i rozbudowane gry (wydane w ostatnich 5 latach) i jeżeli tak to w jakie?

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 08:56
autor: mjf86
Skrócony opis mechaniki gry:

Plansza: podzielona jest na 2 części:
- stała, taka sama w każdej rozgrywce ---> pozwala zaplanować strategię podczas gry
- zmienna, część pól po których się porusza, każdy gracz losuje w trakcie rozgrywki

Postacie: 6 bohaterów, każdy z nich posiada zestaw umiejętności, podzielonych na dwie grupy:
- umiejętności wykorzystywane w walce
- umiejętności wykorzystywane poza walką ( np. okradanie innych postaci lub dodatkowe przeszukiwanie pokonanych przeciwników)
Każda postać ma inne umiejętności wykorzystywane poza walką, tak aby każdą można było przyjąć odmienne strategie gry.


Każda postać posiada cechy np. obrażenia zadawane w walce, czy punkty akcji pozwalające na wykorzystywanie umiejętności.
Cechy rozwija się poprzez:
- zdobywanie punktów doświadczenia za wykonane zadania i wygrane walki
- wykup rozwinięć za zarobione złoto
- dokonanie rozwinięć dzięki wykorzystaniu magicznych przedmiotów

Dodatkowo postać może posiadać:
- towarzysza, dającego bonusy do konkretnych cech
- zwoje, czasowo podnoszące cechy
- mikstury regenerujące
- skarby - przedmioty o magicznych właściwościach, mogące być używane podczas tury

Gra odbywa się w systemie turowym, w trakcie tury gracz:
- przestawia swój pionek na planszy
- losuje karty zdarzeń, właściwe dla danego pola
- toczy walki z wylosowanymi przeciwnikami lub innymi graczami wg zasad opisanych poniżej

Zasady walki:
Wygrywa postać, która zada więcej obrażeń, na które składa się suma:
- obrażeń wynikających z cechy postaci
- użytych w walce umiejętności
- użytych w walce zwojów
- rzutu kostką


Pozdrawiam

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 12:43
autor: Sandman
A więc mówisz, że wymyśliłeś grę planszową,

jesteś taki fajny!

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 13:49
autor: mjf86
tak, a Ty dodajesz komentarze.
Widzisz jaki jesteś fajny:)

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 15:41
autor: poooq
Gry MiMo-podobne, przygodowe eksploracje z rozwojem postaci i mechaniką napędzaną losowymi wydarzeniami mają swoje miejsce w niszy, może niezbyt głębokie i dochodowe ale zawsze: do pogrania z dzieciakami, ze znajomymi przy piwku i w zastępstwie za sesje rpg. Taka gra to dobre ćwiczenie na zapoznanie się z ciężkim i niewdzięcznym procesem projektowania i testowania, mimo że jest mała szansa na wydanie kolejnego DO, RB, TMiM czy AH to w każdym projekcie można znaleźć coś wartościowego. tutaj podoba mi się dwoistość planszy: pola stałe i zmienne. Fajnie gdyby dało się przekształcać całe fragmenty mapy tak by ułatwić/utrudnić przeżycie na nich (strategia krawędzi w Monopoly), niektóre przedmioty magiczne mogłyby zadziałać tylko w określonych warunkach planszy a przeciwnicy na takich lokacjach mogliby być szczególnie krwiożerczy (bonus do ataku).

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 15:50
autor: mjf86
Wszystkie losowane pola mają jakieś bonusy, np. właśnie do obrażeń dla przeciwnika, modyfikatory rzutu kostką lub ograniczenia dla postaci gracza.
Co do magicznych przedmiotów:
- są rzadkie i tym bardziej przez to wg mnie cenne - można je znaleźć lub uzyskać za wykonywanie zadań pobocznych
- pomysł o ich działaniu, tylko w niektórych warunkach uważam za ciekawy, osobiście zastosowałem inne rozwiązanie - przedmioty mogą być używane przy wykorzystaniu punktów akcji

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 17:10
autor: ignatus
Ruch na zasadzie rzutu kostką?

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 17:12
autor: mjf86
Nie, każdy bohater ma przypisaną liczbę o ile pól może się poruszać, cechę tę można zwiększać zwojami na określony czas lub przy rozwijaniu postaci na stałe

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 18:11
autor: Reid666
Gratuluje pomysłu i chęci stworzenia własnej gry!

Co do tematu to na pewno jest na rynku miejsce na mniej lub bardziej przygodowe gry w klimatach fantasy. Sukcesy takich gier jak Mage Knight, Legends of Andor, Mice and Mystic, czy spektakularny wynik Mytha na KS wskazują że można się na tym rynku odnaleźć.

Tak jak poprzednicy, zachęcam przede wszystkim do pracy tak mechanizmami rządzącymi rozgrywką. Rozwijanie szczegółów świata i klimatu gry polecam zostawić na później. Na razie wystarczy fakt że gra jest w klimacie fantasy i tyle.

Piszesz o testach, ale nie napisałeś zbyt wiele o prototypie, czy jest gotowy, czy dopiero nad nim pracujesz? Jeśli jesteś dopiero w trakcie prac ot kilka uwag:

1. Prototyp powinien przedstawiać mechaniki gry ale w zdecydowanie minimalistyczny sposób! W czasie testów na pewno poszczególny elementy będą się zmieniać i to wielokrotnie. Wiec nie ma sensu tworzyć 10 klas postaci, 30 wrogów i po 100 kart misji/przedmiotów/czarów, bo i tak z biegiem czasu będziesz pewnie musiał większość z tego wyrzucić do kosza... Wystarczy kilka reprezentatywnych elementów z każdej kategorii, jak już będziesz zadowolony z mechanik gry to wtedy przyjdzie czas żeby zadbać o różnorodność!

2. Strona wizualna prototypu nie jest oczywiście zbyt istotna, ale ważne żeby był on jednak w miarę estetyczny, to przyciągnie potencjalnych testerów. Ważne jednak aby osiągnąć to jak najmniejszym nakładem pracy. Najlepiej skopiować odpowiednie ilustracje z netu!

Ilustacje które pokazałeś na stronce bardzo dobrze się prezentują.

Czekamy na więcej szczegółów oraz relacje z postępów nad pracami!
Oczywiście musisz się liczyć z tym że pewnie spotkasz się sporą ilością krytyki, mniej lub bardziej uzasadnionej. Nie warto się jednak zniechęcać, tylko nadal pracować nad projektem i oczywiście testować do bólu :)

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 19:18
autor: BartP
Ja cały czas czekam na ciekawą grę przygodową, albo kooperacyjną bez lidera, albo rywalizacyjną, gdzie występuje sensowna interakcja. Może akurat padnie na Twoją ;].

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 19:51
autor: mjf86
Reid666 dziękuję za cenne rady:)
Odpowiadając odnośnie prototypów i testów mechaniki:
Prototyp planszy i mechaniki jest gotowy. Zakładając wątek i prosząc o pomoc w testach jestem po etapie kilkumiesięcznych prac podczas których gra była wielokrotnie testowana, a plansza, mechanika gry oraz wszystkie postacie, karty zmieniane i dopasowywane. Podsumowując proszę o testu egzemplarza, który jest przygotowany i czeka na oceny, uwagi, sugestie osób mających większe doświadczenie w temacie gier ode mnie.

I liczę się z krytyką, spotykam się z nią od początku ze strony znajomych, z którymi testuję grę, ale również dzięki temu ma ona swoje obecne zasady :0 każda krytyka, jeśli jest konstruktywna i rzeczowa potrafi wniesc wiele dobrego do każdego projektu :)

Re: TESTY GRY

: 19 cze 2013, 21:40
autor: Reid666
mjf86 pisze:Reid666 dziękuję za cenne rady:)
Podsumowując proszę o testu egzemplarza, który jest przygotowany i czeka na oceny, uwagi, sugestie osób mających większe doświadczenie w temacie gier ode mnie.
Tutaj, myślę że zdecydowanie warto poszerzać własne doświadczenie i znajomość gier planszowych, w szczególności podobnych do projektu nad którym aktualnie pracujesz! To z jednej strony rozbudza własną kreatywność a z drugiej pozwala "ukraść" pewne sprawdzone rozwiązania :)

Nie wiemy w jakie gry grałeś do tej pory, ale ja polecałbym zagrać w:

MiM (ale to juz chyba przerobiłeś)
Runebound
Legends of Andor
Mice & Mystic
Mage Knight
Arkham Horror
Descent

Planszówkowi wyjadacze, których na forum co nie miara, na pewno podsuną ci jeszcze wiele innych tytułów w które warta zagrać, a których znajomość mogłaby ci pomóc w dopracowaniu gry!

A co do krytyki MiM oraz wielu innych gier przygodowych to sprowadza się ona głównie do 2 punktów:

1. Nadmiar losowości - twórcy MiM oraz kilku innych tytułów zdecydowanie przesadzili z tym aspektem. Nadmiar losowości sprawia że gracze mają niewielki wpływ na losy swoich postaci, a wszystko jest przesądzone przez kości lub karty. We współczesnych planszówkach mamy trend minimalizowania losowości i dawania większej kontroli graczom! Idealnie losowość powinna być utrzymana na takim poziomie aby gwarantowała różnorodność rozgrywki jednocześnie nie przesądzając o zwycięstwie któregoś z graczy!

2. Słaba interakcja pomiędzy graczami. Gry przygodowe nawet jeżeli oferują opcję walki pomiędzy graczami, to zwykle jest to opcja całkowicie nieopłacalna. W praktyce wygląda to tak ze gracze grają "każdy sobie" i unikają bezpośredniego konfliktu aż do samego finału gry. Powód jest prosty, przegrana nawet 1 konfliktu w początkowej fazie praktycznie przesądza o końcowym wyniku :( W przypadku 3 i więcej graczy jest jeszcze gorzej, w takiej sytuacji i przegrany i wygrany tracą do pozostałych graczy. Szczerze mówiąc nie wiem czy w jakiejś grze przygodowej udało się skutecznie rozwiązać ten problem...

Piszesz że nad grą pracujesz od kilku miesięcy, gratuluję wytrwałości! Warto tylko pamiętać że wielu autorów pracuje po kilka lat nad 1 projektem zanim sami są z niego zadowoleni, ale wytrwałość procentuje! Myślę że wydanie takie gry nawet w postaci darmowego PnP musi dawać autorowi ogromną satysfakcję!

Udanego testowania!

Re: TESTY GRY

: 20 cze 2013, 09:47
autor: mjf86
Odnosząc się do punktów 1 i 2:
1. Staramy się ograniczyć losowość poprzez:
- podział planszy na części, po których gracz może się poruszać, każda część charakteryzuje się właściwym poziomem przeciwników i możliwych do zarobienia skarbów ( im trudniejsi przeciwnicy tym lepsze skarby)
- kilka możliwości rozwoju postaci ( wykonywanie zadań, toczenie walk, wykonywanie prac za złoto, hazard) aby w trakcie rozgrywki można było dopasować strategię do aktualnej sytuacji w rozgrywce
W trakcie samej walki dzięki użyciu umiejętności zwiększa się prawdopodobieństwo wygranej - wg mnie to również ogranicza losowość.
Oczywiście musi istnieć w jakiejkolwiek formie, aby nie ujednolicać każdej rozgrywki, jak napisałeś, dlatego:
- karty zdarzeń wybiera się losowo
- w walce występuje rzut kostką mogący przesądzić o jej wyniku w jedną lub drugą stronę
- hazard pozwalający zarobić/stracić monety
- losowo wybierana część planszy ( karty pól z ograniczeniami dla graczy, bonusami dla przeciwników)

2. Interakcje chcemy rozwijać poprzez:
- sposób rozgrywki, który traktowany w kategoriach "wyścigu" kto pierwszy, wymusza próby utrudniania rozgrywki innym graczom, i w trakcie gry czasem wymusza zmiany wcześniejszych planów
- wykorzystywanie zwojów i umiejętności, które osłabiają innych graczy
- zadania polegające na pokonaniu innych graczy
- możliwość kradzieży ( bez walki) skarbów innych graczy
- dodatkowe bonusy płynące dla gracza, który wygra walkę, bez większego osłabiania( poza utratą punktów życia) dla gracza pokonanego

Odnosząc się również do postu BartaP:
- stworzyliśmy w grze "tryb drużynowy" - gdzie gracze mogą rywalizować w dwóch lub trzech drużynach, wspólnie wykonywać zadania, walczyć z potworami lub członkami drużyny przeciwnej, wykorzystywać umiejętności dla pozostałych członków a także mają ułatwione odbieranie nagród za wykonane zadania.
- wyznaczyliśmy część zasad w grze, które można "wyłączyć" ( na przykład brak mikstur) które pozwolą zmienić rozgrywkę, uczynić ją trudniejszą lub łatwiejszą w zależności od upodobania graczy

pozdrawiam

Re: TESTY GRY

: 20 cze 2013, 19:50
autor: kolderek
to ja bym był chętny przetestować tę grę :)