Oczywiście że próbowaliśmy, generalnie prawie wszystko z KiB można łączyć z innymi dodatkami. Nasze wnioski są takie:
- Przyjacielski złodziej i karty wydarzeń pasują do wszystkiego; bez zmian w końcowej liczbie punktów;
- Rybacy są świetni i pasują do wszystkiego, dodają +1 PZ do końcowej liczby punktów, można grać bez żetonu starego buta i dodać +2 PZ;
- Zarządca portu jest bardzo przyjemnym urozmaiceniem i pasuje do wszystkiego (poza Odkrywcami i Piratami, bo tam nie ma portów), dodaje +1 PZ zawsze, gdy gramy bez Rybaków; gdy gramy z Rybakami, Zarządca portu nie dodaje PZ;
- Karawany nie sprawdzają się gdy mamy dużą planszę, bo nie są w stanie przebyć bardzo odległej drogi, na mniejszej pasują do wszystkiego; jak dla nas słaby scenariusz, a z Miastami i Rycerzami w ogóle do niczego; +2 PZ do końcowej liczby punktów;
- Rzeki są dość nudne, a płytka -1PZ dla Najbiedniejszych Osadników jest po prostu beznadziejna, w dodatku z Żeglarzami się nie sprawdzają, bo wyspa bez rzeki to zawsze gorsza wyspa, a rzeki mamy tylko dwie; z Odkrywcami i Piratami mocno utrudniają grę; bez zmian w końcowej liczbie punktów;
- Atak barbarzyńców nie pasuje do Żeglarzy ani Odkrywców i Piratów, bo ciężko określić które pola są przybrzeżne; ogólnie ciekawy scenariusz; +2 PZ do końcowej liczby punktów;
- Kupcy i Barbarzyńcy pasują do wszystkiego i są naprawdę świetni; +2 PZ do końcowej liczby punktów.
Kłopot jest taki, że oficjalne zasady łączenia są tylko dla par scenariuszy/dodatków - jak ktoś chce połączyć 3 lub więcej, to musi kombinować sam albo poszukać w Internecie zasad ustalonych przez innych graczy (tutaj odsyłam na BGG).
Miksy podwójne i jeden potrójny z Kupców i Barbarzyńców:
http://galakta.pl/download/Osadnicy_z-C ... _K_i_B.pdf
Kupcy i Barbarzyńcy + Miasta i Rycerze:
http://galakta.pl/download/Kupcy_i_Barb ... ycerze.pdf
Żeglarze + Kupcy i Barbarzyńcy [ENG]:
http://www.catan.com/service/combinations
Odkrywcy i Piraci + inne dodatki [ENG]:
http://www.catan.com/game/catan-explore ... mbinations
My zwykliśmy grać w Rybaków (bez buta) + Zarządcę portu + Żeglarzy + Miasta i Rycerzy, wtedy gramy do 15 PZ:
10 z podstawki + 1 z Żeglarzy (gramy bez dodatkowych punktów za zajęcie nowej wyspy) + 2 z MiR + 2 z Rybaków (mamy Rybaków, więc bez PZ z Zarządcy portu) = 15 PZ
Padło pytanie jak rozmieścić łowiska na planszy z Żeglarzami. My rozmieszczamy po prostu w miarę równomiernie, żeby każda wyspa miała mniej więcej tyle samo łowisk i portów. WAŻNE: jeżeli mamy co najmniej 3 wyspy, to nie układamy złotonośnej rzeki i jeziora na tej samej wyspie.