Tezeusz - problemy z zasadami.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 420 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: dannte »

Ardon pisze: 10 gru 2020, 20:04 I jeszcze jedno pytanie:
Czy mogę używać kart bonusów lub natychmiastowych po położeniu karty oczekującej (np. w fazie kart oczekujących położyć ją ze stosu na pole kart oczekujących, a następnie użyć karty bonusu "instalacja", żeby od razu ją zainstalować przed turą przeciwnika)?
Tak, wszystkie karty natychmiastowe możesz zagrać w dowolnym momencie swojej tury. Między uzupełnieniem karty oczekującej, a końcem twojej tury jest jak najbardziej slot czasowy na to przeznaczony.
Ardon
Posty: 14
Rejestracja: 07 lut 2020, 12:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Ardon »

1. Miałem dość sporną sytuację podczas mojej ostatniej rozgrywki. Kiedy grałem szarakami, trafiłem na obszar z zainstalowanym i ulepszonym transferem, mając 4 punkty życia i 16 punktów danych. Jeżeli przy pomocy transferu wyzeruję swój licznik PŻ i uzyskam z niego 20 PD jednocześnie w tym samym momencie, to jaki jest wynik gry?

2. Czy w fazie przygotowania do gry KONIECZNIE MUSZĘ to zrobić w taki sposób, w jaki pokazuje instrukcja, czy mogę we własnych rozgrywkach odrobinę zmodyfikować zasady, aby zwiększyć taktyczność i kontrolę, skoro gra nie zabrania żadnych układów kart na żadnym etapie gry? Na przykład: Moim pomysłem jest, aby po przygotowaniu planszy i kart bonusowych, z całej talii frakcji wybrać 3 dowolne karty, a następnie jedną włączyć do gry a pozostałe dwie dać na pola oczekujące. Dopiero potem biorę 12 kart z talii i je tasuję :)
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 420 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: dannte »

Ardon pisze: 23 gru 2020, 16:56 1. Miałem dość sporną sytuację podczas mojej ostatniej rozgrywki. Kiedy grałem szarakami, trafiłem na obszar z zainstalowanym i ulepszonym transferem, mając 4 punkty życia i 16 punktów danych. Jeżeli przy pomocy transferu wyzeruję swój licznik PŻ i uzyskam z niego 20 PD jednocześnie w tym samym momencie, to jaki jest wynik gry?
Nie możesz jednocześnie wygrać i przegrać (a tak by wynikało z twojego opisu), więc tak jak reguły mówią: jeśli twoje punkty życia spadną do 0, to automatycznie przegrywasz grę.
Poza tym zdrowy rozsądek sugeruje, że jeśli zostały Ci 4 PŻ, to nie możesz wszystkich czterech wymienić na PD, bo przegrasz - więc automatycznie jesteś limitowany do wymiany maksymalnie 3. Inna sprawa to zdroworozsądkowa interpretacja tekstu karty: żeby zyskać 4PD musisz najpierw stracić 4PŻ. Oczywiście można powiedzieć, że dzieje się to jednocześnie, ale jest to lekkim nadużyciem.
Ardon pisze: 23 gru 2020, 16:562. Czy w fazie przygotowania do gry KONIECZNIE MUSZĘ to zrobić w taki sposób, w jaki pokazuje instrukcja, czy mogę we własnych rozgrywkach odrobinę zmodyfikować zasady, aby zwiększyć taktyczność i kontrolę, skoro gra nie zabrania żadnych układów kart na żadnym etapie gry? Na przykład: Moim pomysłem jest, aby po przygotowaniu planszy i kart bonusowych, z całej talii frakcji wybrać 3 dowolne karty, a następnie jedną włączyć do gry a pozostałe dwie dać na pola oczekujące. Dopiero potem biorę 12 kart z talii i je tasuję :)
Reguły sugerują, że nie możesz tego zrobić, ale przecież nikt Ci nie zabroni. Jeśli twój przeciwnik się zgodzi, żeby tak rozegrać partię to śmiało. Jeśli taka rozgrywka przyniesie więcej zabawy to tym bardziej! Reguły dot. losowania kart nie mają nic wspólnego z balansem (tzn. oczywiście może się okazać, że zostały wymyślone, by dać szanse słabszym frakcjom), więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby troszkę losowości z setupu usunąć.
Próbowaliście wariant przyspieszony? Czyli dociąganie 5 kart, z czego 3 zostaną już na starcie zainstalowane? W naszych rozgrywkach zawsze się to sprawdzało. Jest tutaj tyle samo losowości, ale też troszkę więcej kontroli i mniej żalu z powodu kart usuniętych przez przeciwnika.
Ardon
Posty: 14
Rejestracja: 07 lut 2020, 12:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Ardon »

Witam. Ja i mój kolega mieliśmy spór na temat szczegółowej działalności karty "ukryty". On się tak bardzo czepiał słowa "dodatkowo" w opisie na rewersie karty, że twierdzi iż ukryty sam z siebie nie zadaje żadnych obrażeń, przez co myli jego działanie ze stanowiskiem bojowym. Dlatego proszę o potwierdzenie działania karty ukrytego. Pozdrawiam.
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 420 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: dannte »

Ardon pisze: 30 gru 2021, 15:16 Witam. Ja i mój kolega mieliśmy spór na temat szczegółowej działalności karty "ukryty". On się tak bardzo czepiał słowa "dodatkowo" w opisie na rewersie karty, że twierdzi iż ukryty sam z siebie nie zadaje żadnych obrażeń, przez co myli jego działanie ze stanowiskiem bojowym. Dlatego proszę o potwierdzenie działania karty ukrytego. Pozdrawiam.
Oczywiście Ukryty traktowany jest jako odosobniony atak i jest to karta zupełnie inna niż Stanowisko Bojowe.
To, że Ukryty atakuje nawet jak nie ma jednostek Obcych w tym sektorze zostało też wyjaśnione w FAQ.

Ponadto, Ukryty nie jest jednostką, ale jego ataki są traktowane jako atak jednostki.
Więc Atakiem z Ciemności aktywować go nie można, ale np. jeśli mamy sojusz z Marines, to ich Stanowisko Bojowe wzmacnia ataki Ukrytego (jeśli obie karty są zainstalowane w jednym sektorze).

Rzeczywiście użycie słowa "dodatkowo" może być mylące w tym kontekście. Ale jak najbardziej Ty masz rację, twój kolega się myli :)
Ardon
Posty: 14
Rejestracja: 07 lut 2020, 12:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Ardon »

Witam ponownie. Już w tym wątku ktoś wstawił takie pytanie parę lat temu, ale kwestia nadal nie została rozstrzygnięta. W opisie pola siłowego jest napisane, że efekt karty wpływa tylko na pojedynczy atak jednej jednostki. Natomiast w opisie analizy po prostu pisze, że przeciwnik zadaje dodatkowe rany jednostce z analizą, po czym żetony z jednostki znikają. W takim razie jeśli wróg ma analizę, to czy przy pierwszym ataku na niego więcej niż jedną jednostką każda z nich dostaje bonus do obrażeń?
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 420 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: dannte »

Ardon pisze: 28 sty 2022, 21:08 W opisie pola siłowego jest napisane, że efekt karty wpływa tylko na pojedynczy atak jednej jednostki. Natomiast w opisie analizy po prostu pisze, że przeciwnik zadaje dodatkowe rany jednostce z analizą, po czym żetony z jednostki znikają. W takim razie jeśli wróg ma analizę, to czy przy pierwszym ataku na niego więcej niż jedną jednostką każda z nich dostaje bonus do obrażeń?
Tak, generalnie karty są słabo opisane, ale nie widzę tutaj wątpliwości:
1) Przeciwnik zadaje jej te dodatkowe rany, nie jednostka - więc można to traktować jako pojedynczy bonus na jedną aktywację ataku (grupy ataków)
2) Po zadziałaniu żetony Analizy są zdejmowane - nie mogą więc zadziałać kilka razy tylko dlatego, że kilka jednostek atakuje "jednocześnie".
3) Takie rzeczy jak Szturm nie są same z siebie atakiem, tylko grupą ataków - Analiza działa na pierwszy z ataków, a nie na cały Szturm.

W polu siłowym jest mowa o ataku jednostki - czyli jeśli atakują 3 to pole siłowe chroni tylko przed pierwszym z trzech ataków.

Czyli odpowiadając na pytanie: nie, nie ma czegoś takiego jak "pierwszy atak więcej niż jedną jednostką" - jest atak każdej z jednostek osobno i tylko pierwsza dostaje bonus.
Awatar użytkownika
Trumek
Posty: 10
Rejestracja: 13 mar 2015, 21:24
Has thanked: 1 time

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Trumek »

Dzień dobry.
Wróciliśmy z synem po kilku latach na orbitę Tezeusza, a tam... Prócz bitewnej zawieruchy napotkaliśmy własną niepamięć...
Chodzi nam o kartę Łowców ''Kapsuła'' - przenosi ona jednostkę Łowców w dowolne PUSTE miejsce kart zainstalowanych (nie zajęte przez Bonusy) lub ''na miejsce innej SWOJEJ zainstalowanej karty''.
Pytanie: Czy kładąc kapsułę ''na miejsce innej SWOJEJ zainstalowanej karty'' karta ta zostaje zdjęta z sektora i odrzucona czy też zostaje pod kapsułą i nadal działa?

Własne zainstalowane karty można zdjąć z sektora w [Fazie kart oczekujących] zastępując je innymi swoimi ale jest to w instrukcji jedyny moment który mówi o tym w klarowny sposób, niestety ''Kapsuła'' niedomaga...
Pozdrawiamy Tezeonautów :D
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 420 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: dannte »

Trumek pisze: 24 gru 2022, 11:26 Dzień dobry.
Wróciliśmy z synem po kilku latach na orbitę Tezeusza, a tam... Prócz bitewnej zawieruchy napotkaliśmy własną niepamięć...
Chodzi nam o kartę Łowców ''Kapsuła'' - przenosi ona jednostkę Łowców w dowolne PUSTE miejsce kart zainstalowanych (nie zajęte przez Bonusy) lub ''na miejsce innej SWOJEJ zainstalowanej karty''.
Pytanie: Czy kładąc kapsułę ''na miejsce innej SWOJEJ zainstalowanej karty'' karta ta zostaje zdjęta z sektora i odrzucona czy też zostaje pod kapsułą i nadal działa?

Własne zainstalowane karty można zdjąć z sektora w [Fazie kart oczekujących] zastępując je innymi swoimi ale jest to w instrukcji jedyny moment który mówi o tym w klarowny sposób, niestety ''Kapsuła'' niedomaga...
Pozdrawiamy Tezeonautów :D
Łowcy to niestety bardzo słabo opisany (i zaryzykowałbym nawet, że nieprzetestowany) dodatek.
Dla mnie ten tekst tyczy się właśnie tego co mówisz, czyli podczas instalacji karty w fazie kart oczekujących możemy zainstalować nową kartę w miejsce swojej (i ta poprzednia wtedy odpada). Czyli tutaj tak samo: możesz zainstalować w puste miejsce, albo (jeśli pustego miejsca nie ma) to w miejsce swojej karty, która zostaje zastąpiona Kapsułą.

Ale zaznaczam, że to tylko moja interpretacja. Na pewno nie jest tak, że Kapsuła "przykrywa" kartę i ta pod spodem dalej działa (albo jest uśpiona, póki nie zostanie potem odkryta) - bo coś takiego byłoby jasno opisane w instrukcji jako dość nietypowa intencja...

Dodatkowo FAQ sugeruje, że "zawsze można zainstalować swoją kartę w miejsce innej naszej zainstalowanej karty", więc podejrzewam, że ten lakoniczny opis Kapsuły był po prostu skrótem myślowym.

PS: Jeszcze żeby dodać siły temu, że jest to najpewniej taki właśnie efekt: tekst na karcie mówi "w miejsce swojej karty", a nie "na swojej karcie" - "w miejsce" oznacza, że poprzednia karta wylatuje, a Kapsuła zajmuje jej miejsce.


TLDR: Karta zostaje zastąpiona przez Kapsułę i odrzucona.
ODPOWIEDZ