Strona 1 z 12

Rosyjskie koleje / Russian Railroads (Helmut Ohley, Leonhard Orgler)

: 23 paź 2013, 17:02
autor: Vester
Wątek rozpoczniemy od instrukcji, która nie jest szerzej dostępna.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/408 ... lroads.zip

Re: Russian Railroads

: 23 paź 2013, 19:27
autor: adikom5777
zrobiłeś skok na zabezpieczony słabym lodem serwer Z-Mana?

Re: Russian Railroads

: 23 paź 2013, 20:26
autor: Vester
Mieszkałem 5 lat w Rosji i mam znajomości w Ministerstwie Transportu...

Re: Russian Railroads

: 23 paź 2013, 22:38
autor: bogas
28 stron!? I taką kobyłę Hans im Gluck wydaje?
Hmm... ciekawe, trzeba będzie się bliżej tej grze przyjrzeć.

Re: Russian Railroads

: 06 lis 2013, 14:58
autor: conflagrate
Pierwszy post na forum, więc witam!

Wrażenia po 4 rozgrywkach (2 osoby)

Wykonanie:
Piękne, naprawdę robi wrażenie. Wszystko przejrzyste, ikonografia intuicyjna i po przeczytaniu połowy instrukcji 80% oznaczeń na kartach i kafelkach wydaje się oczywista. Gra zupełnie niezależna językowo. Elementy idealnie dopasowane do tematyki. Żadnych prostych drewnianych kosteczek czy zwykłych ludzików. Szyny, meeple z uszankami, klimatyczne ilustracje. Wszystko cieszy oko i cudnie wygląda na stole.

Instrukcja:
Najlepsza z jaką się do tej pory spotkałem (było ich z 40). W angielskiej wersji (tej elektronicznej) jest jeden babol ale po konsultacji z niemiecką dość szybko sobie poradziłem.

Rozgrywka:
Mocno strategiczna, wszystko wiemy od początku, jedynymi zmiennymi są kolejność graczy w pierwszej rundzie, zestaw i ułożenie kafelków inżynierów (w których rundach będą dostępni do wykorzystania/kupienia -- w sumie jest ich 14 a na planszy mamy 7/6) oraz karty bonusów na koniec gry (jest ich 10 a dwie wracają do pudełka). Tyle. Reszta to już przepychanie się na polach akcji, planowanie, wymyślanie najbardziej korzystnych kombinacji i ich realizacja. Masa sposobów na punktowanie. Budowanie i ulepszanie poszczególnych linii, industrializacja, inżynierowie i masa bonusów związana z tym wszystkim. Dużo myślenia z wyprzedzaniem. BARDZO dużo. Układamy sobie plan na parę rund i kiedy nadejdzie dogodny moment, trzepiemy PZety, odpalamy bonusy, dodatkowe akcje. Misternie planujemy łańcuszki, trochę przeszkadzamy, walczymy o kolejność w rundzie, blokujemy ale przede wszystkim jak najbardziej optymalnie staramy się wykorzystać robotników i przewidywać, które pola akcji uda nam się zająć przed innym graczem. Potknięcia we wcześniejszych rundach mogą nas sporo kosztować. Mocna specjalizacja raczej nie wystarczy i trzeba tych punktów szukać w różnych miejscach.

Wrażenia:
Bardzo pozytywne. To mój pierwszy cięższy worker placement. Cięższy, bo prawie bez losowości i z masą opcji. Do tej pory głównie grałem w Keyflower, Tournay czy Alien Frontiers jeżeli chodzi o WP i Russian Railroads wydaje się być najbardziej mózgożerny z tych tytułów. Dla mnie to jest nowe, świeże i naprawdę z dziewczyną mocno się wkręciliśmy (młóci mnie niemiłosiernie). Gra się szybko (2 osoby). Dwie rozgrywki w ciągu 2h to całkiem niezły wynik. Szkoda tylko, że obok ciekawych i sprytnych sposobów na zdobywanie punktów mamy prosty mechanizm połóż/zajmij. Trochę więcej finezji jak w Keyflower by nie zaszkodziło. Nie jest to mocny zarzut bo gra działa znakomicie. Może tylko dla osób, które na cięższych WP zjadły zęby będzie to lekkim rozczarowaniem.

U mnie mocne 8,5.

Niestety cena zaporowa bo 200zł drogą nie chodzi. Z jednej strony wykonanie jest na najwyższym poziomie ale ufff...

Nie wiem jeszcze jak gra sprawdza się przy 3/4 graczach ale domyślam się, że robi się ciekawiej, bo więcej przepychania, interakcji i taktyki kosztem strategii.

Re: Russian Railroads

: 06 lis 2013, 16:25
autor: maciejo
MisterC pisze:Kurcze, no i to jest wejście z pierwszym postem, a nie jakieś pitu pitu ;)

Jeszcze większego mam smaka, ale poszukam/poczekam, bo faktycznie cena robi swoje (a w Essen człowiek głupi nie wziął za 36 ojro, bo bał się niemieckiego spielregeln :/ )
A ja lubię niemieckie spielregeln :wink:

Re: Russian Railroads

: 06 lis 2013, 17:04
autor: conflagrate
Dzięki :)

150zł, wow. Za to co gra oferuję to świetna cena.

Re: Russian Railroads

: 12 lis 2013, 11:47
autor: palladinus
No i to jest hit! Strategia pełną gębą.

To co najbardziej lubię - wszystko widać co, kto może zrobić w ciągu całej gry, więc jest to pojedynek długofalowych koncepcji graczy na daną partię. Ostra walka o dostępne pola akcji, mnogość strategii, które z pewnością objawią się z każdą kolejną rozgrywką.
Punktacja się kumuluje z tury na turę i na początku nie do końca widać, kto ma przewagę.
Graliśmy w cztery osoby i jedyne przestoje były przy każdorazowym podliczaniu punktów. Poza tym, downtime jak na taką mózgożerną grę jest minimalny.

O temacie można zapomnieć, bo po pierwszych dwóch ruchach zapomniałem, że znaczniki mają kształt torów kolejowych.

Re: Russian Railroads

: 12 lis 2013, 20:20
autor: staszek
Na razie do spółki z Brukselą numer 1 tego Essen w/g mnie, ale grałem w połowę interesujących mnie tytułów(15).

Re: Russian Railroads

: 14 lis 2013, 10:36
autor: Qlaqs
Czy to taki "Caylus" w świecie kolejowym?

Re: Russian Railroads

: 14 lis 2013, 11:44
autor: melee
Nie, to zwykły worker placement, ale solidny, mnie się podobało, bo mi nie poszło ;)

Re: Russian Railroads

: 01 gru 2013, 20:21
autor: palladinus
Dla wszystkich zainteresowanych tym tytułem recenzja na blogu CiekaweGry.

Re: Russian Railroads

: 02 gru 2013, 14:39
autor: Lubel
Wiadomo kiedy pojawi się do kupienia w Polsce ?

Re: Russian Railroads

: 02 gru 2013, 15:13
autor: asiok
Z tego co widzę, są w planszostrefie i planszomanii.

Re: Russian Railroads

: 02 gru 2013, 15:16
autor: Cierń
Ja kupiłem na amazonie :
http://www.amazon.de/Schmidt-Spiele-482 ... +railroads

Gra w pelni niezalezna jezykowo.

Re: Russian Railroads

: 02 gru 2013, 17:52
autor: Kacyk
Ja mam za sobą tylko jedną grę w 4 osoby :( . Grało się super na starcie i w środku rozgrywki, ale pod koniec(ok. 2h + tłumaczenie zasad) to odczuwałem już lekkie wyssanie mózgu :) . Wszyscy graliśmy pierwszy raz i każdy z nas przyjął odrębną strategię podyktowaną bardzo mocno przez pierwszą turę przepychanek na planszy. Do samego końca ciężko było oszacować zwycięzcę - każdy przygotował sobie różne komba które dawały 60 -90 pkt. Ostatecznie ostatni miał 298 a pierwszy 318 punktów, ja byłem drugi ze 309.
Gra cieszy, ale rozwala mózg - no chyba że ktoś to lubi.
A do tłumaczących graczom zasady gry zwracam uwagę na dokładne wytłumaczenie liczenia punktów, dla mnie nie było na początku logiczne sumowanie wszystkich co turę jeszcze raz.

Re: Russian Railroads

: 02 gru 2013, 18:28
autor: piton
W grze nie ma nic odkrywczego, ale gra się naprawdę rewelacyjnie. Mózg bolał po grze przyznaję. Dla mnie dużo lepsza gierka niż Caverna. Pierwsza 3 tego Essen.
Doskonała mechanicznie, punktowanie jest tez doskonale wyliczone i zaprojektowane - chociaż wynik są po 300+, nie jak w Nations oszczędnie ;) Dzięki temu nie ma jednej super strategii i da się zbalansować jakieś twórczości innych graczy naszą inną strategią. Na koniec wyniki stosunkowo zbliżone do siebie (grałem grę bez ani jednego inżyniera i bylem drugi na 4 osoby, wynik 319).
Fajne kombosy, doskonała optymalizacja, prawie du...ę urwało, prawie...jednak brak czegoś nowego w tej grze. Solidna i mocno mózgożerna pozycja, jak radziecki maszynista ;)
(czy komuś to Felda przypomina?)

Re: Russian Railroads

: 07 gru 2013, 11:05
autor: Lubel
Czy wydanie niemieckie od angielskiego różni się czymś zasadniczo ? napisami na planszy czy coś ?

Re: Russian Railroads

: 07 gru 2013, 11:18
autor: adikom5777
nie, niczym. tylko instrukcją

Re: Russian Railroads

: 16 sty 2014, 11:10
autor: Piehoo
Jest gdzieś w sieci instrukcja PL?
Pewnie nie ma co liczyć na polskie wydanie, ze względu na niezależność językową?

Re: Russian Railroads

: 16 sty 2014, 11:19
autor: romeck
Szanse niewielkie ale niezerowe, pamiętając o Terra Mystica, Caylusie, Szogunie, Stone Age'u, Fabrikmenagerze i paru innych. Kwestia tego czy warto czekać. ;)

Re: Russian Railroads

: 20 sty 2014, 12:52
autor: dragon77
Hejka,

Bardzo mocno zastanawiam się nad kupnem RR, ale po obejrzeniu całego runthrough u Rahdo i przeczytaniu kilku recenzji bardzo boję się jednego i chciałbym Was o to zapytać :

- czy w grze wygrać można idąc tylko 2 drogami tj. rozbudowując koleje lub inwestując w przemysł ?

Chodzi mi o to czy da się wygrać mieszając ze sobą te dwie drogi w jakichś proporcjach uzależnionych od sytuacji na planszy bądź pozyskanych inżynierów ?

Gra pasuje nam z Kasią bardzo, ale boję się żeby po 3-4 rozgrywkach nie wyszło, że za każdym razem trzeba grać tak samo - czyli wybrać drogę nr 1 albo drogę nr 2 i do końca ją realizować...

Re: Russian Railroads

: 20 sty 2014, 13:18
autor: staszek
Moim zdaniem przemysł musisz wspomagać 2 i 3 torem kolei , natomiast 1 tor kolei powinieneś wspomagać przemysłem :)

Re: Russian Railroads

: 20 sty 2014, 13:29
autor: Ryu
staszek pisze:... natomiast 1 tor kolei powinieneś wspomagać przemysłem :)
Gram zupełni inaczej... Jak tor 1 to przemysłu nie rozwijam w ogóle. Co innego pozostałe tory (2 i 3).
Ja niestety mam te same obawy co dragon. Zagrałem już kilka razy. Sprawdziłem na tyle na ile się da swoje przemyślenia i nie wiem jak miałbym grać inaczej grając na kolej. Dlatego póki co RR nie kupię. Oczywiście jak tylko dostanę łomot od kolegów przemyślę i kto wie czy nie kupię :mrgreen:

Re: Russian Railroads

: 20 sty 2014, 13:52
autor: Wolf
dragon77 pisze:- czy w grze wygrać można idąc tylko 2 drogami tj. rozbudowując koleje lub inwestując w przemysł ?
Nie ma podziału na kolej kontra przemysł, bo:
- nie da się wygrać samym przemysłem
- rozbudowa przemysłu wspiera kolej (bonusy z fabryk)

Także taki podział na przemysł i kolej jak opisałeś nie istnieje, bo przemysł jest elementem wspierającym. Można z niego punktować, ale niezbędne jest również punktowanie za kolej.
Można wyodrębnić natomiast inny podział: Kijów kontra Władywostok, ale w obydwu przypadkach trzeba się dalej wspierać innymi elementami, np. Petersburg jest zawsze dobrą opcją z powodu bonusów. Poza tym wszystko zależy od kolejności ulepszeń, wybranych bonusów itp.
dragon77 pisze:Chodzi mi o to czy da się wygrać mieszając ze sobą te dwie drogi w jakichś proporcjach uzależnionych od sytuacji na planszy bądź pozyskanych inżynierów ?
Mieszać zawsze trzeba, przesadne skupienie się na jednej drodze nie będzie optymalne, trzeba dokonywać wyborów pomiędzy szybkimi korzyściami, a długofalową strategią punktującą.
dragon77 pisze:Gra pasuje nam z Kasią bardzo, ale boję się żeby po 3-4 rozgrywkach nie wyszło, że za każdym razem trzeba grać tak samo - czyli wybrać drogę nr 1 albo drogę nr 2 i do końca ją realizować...
Silnym elementem gry jest to, że nawet mając dokładny plan jak chcesz zagrać to trzeba go zawsze dopracowywać, zależnie od sytuacji w rozgrywce. Zawsze istnieje sporo miejsca na kombinowanie i optymalizację.

Do tego nawet grając "tą samą" drogą nie trzeba grać tak samo. Np. w ostatnich 2 rozgrywkach realizowałem ogólną strategię: Kijów + przemysł + 2 bonusy z Petersburga, a grałem inaczej. W jednej skupiłem się na szybkim uzyskaniu lokomotywy (9) + 2 znaczniki przemysłu, a w drugiej wybrałem dodatkowego robotnika, nie brałem 2 znacznika przemysłu i rozbudowałem bardziej Petersburg (bonus x2).