Portal Games pisze:Na stronie
Portal Games znajduje się informacja o przedsprzedaży bezpośrednio u wydawcy. Podobnie jak w przypadku wszystkich dotychczasowych ofert, na stronie wydawcy gra znajduje się w Sugerowanej Cenie Detalicznej oraz z bonusami. W sklepach internetowych można kupić gry taniej. Każdy wybiera według własnego uznania i portfela.
Oferta przedsprzedaży gry Tezeusz na
stronie Portal Games.
To dobry moment żeby powiedzieć, że mi osobiscie takie bonusy przedsprzedazowe "tylko u Wydawcy" się nie podobają.
I chodzi mi głownie o bonusy wpływające na rozgrywkę (mini-dodatki, ułatwienia w rozgrywce), a nie gadżety (w rodzaju naszywki do 51 Stanu).
Przed wprowadzeniem takiej polityki wiele razy zachecony takim bonusem kupowałem gry Portalu "w ciemno" przed premierą( na przykład Nowa Era czy Winter). Z wielu nie tylko cenowych powodów wolę kupować w sklepie. Tak więc pojawia się dylemat "czy ja naprawde potrzebuje tego bonusu?". I jakoś w kilku przypadkach do tej pory (Resistance: Avalon, Dziewictwo) ten dylemat zmienił się w "Czy ja naprawdę potrzebuje mieć ta gra przed premierą" i poprzez dalsze redukcje "A moze poczekać na po premierze, popróbować u znajomych" do "Moze tak naprawde tej gry nie potrzebuję?".
Nie wiem jak inni, ale wygląda na to ten "exclusive od wydawcy" skutecznie wyleczył mnie z przedsprzedażowej gorączki.
Tak więc, paradoksalnie, takie "promocje"
zniechęciły mnie do zakupu gry w ogóle ,zamiast zachęcić mnie do szybkiego zakupu w dniu premiery.
Tymczasem (bez wyciągania ekonomicznych armat typu analizy wskaźnikowej itp.) można stwierdzić, że przedsprzedaż dla wydawcy jest bardzo korzystna. Towar szybko sprzedany oznacza mniej zamrożonej gotówki, mniejsze koszty magazynowania niesprzedanego jeszcze nakładu itp. Przedsprzedaż to jest krok do idealnego zaspokojenie popytu dopasowaną podażą - wszystko sprzedane na pniu (i w idelnej sytuacji - cały obecny popyt zaspokojony) - byłoby prawie możliwe gdyby popyt był znany już w momencie ustalania nakładu danego wydania (czyli przedsprzedaż musiaby być dużo wcześniej niż premiera - w tej chwili takie systemy to Kickstarter lub przedsprzedaz P500 firmy GMT).
Ale nawet bez teoretyzowania , w praktyce
"Im większa część nakładu zejdzie tuż po premierze tym wydawca powinien być bardziej zadowolony".
Nie znam dokładnej procentowej marży wydawców ( w tym Portalu) dla dystrybutorów, ale jest to spory procent który przy sprzedaży bezpośredniej pozostaje u wydawcy. Tym samym sprzedaż (i przedsprzedaż) bezpośrednio u wydawcy uderza w pośredników - hurtownie sklepy itp. Tym samym w klientów sklepów uderza pośrednio: tracą na programach lojalnościowych, taniej ( łączonej) wysyłce itp. i bezpośrednio : cena.
Do tej pory programy przedsprzedażowe Portalu nie stanowiły chyba znaczącej części nakładu, ale tym samym siła promocyjna bonusów nie była zbyt duża. Rozumiem logistyczne problemy zwiazane z dystybucja przedsprzedazowych opcjonalnych bonusów w rodzaju drewniane pudełko na grę (Dziedzictwo) przez sieć dystybucyjną, ale drobne bonusy w rodzaju kart posiadłości lub naklejek na zetony akcji (Dziedzictwo) mogłyby napędzić sprzedaż bez znaczącego podniesienia kosztów.
Posumowując i wracając do Tezeusza - nie kupie go w przedsprzedaży Portalu i pewnie pod koniec miesiąca podejme decyzję - Tezeusz czy 4 talie do Summoner Wars - a kto wie moze dopiero po osobistym sprawdzeniu Tezeusza na cudej kopii.