Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitewniak

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitewniak

Post autor: Rocy7 »

Ostatnio widzę u siebie coraz większą fascynacje różnymi taktycznymi grami, wynika to przede wszystkim z tego iż lubię figurki:).

Jednak szukam gry, która nie jest bitewniakiem, a celem nie jest jedynie wycięcie przeciwnika w pień. Podobają mi się scenariusze, cele do realizacji, dobrze przy tym by można było jakoś wpływać na wybór celu.

Jednak nie chcę gry jeden przeciwko reszcie typu Descent, MEQ, czy Timber Peak, bo tam z założenia mamy pewną nierównowagę stron i inne zasady dla każdej z nich, wolałbym coś na zasadzie dwie drużyny każda z innymi postaciami z innymi zdolnościami i różne cele do realizacji.

Earth Reborn byłoby niezłe, pod kątem założeń, niestety jest zbyt złożona, wymaga za wiele czasu na opanowanie zasad i gry, przez co początkujący z reguły nie będzie miał szans z doświadczonym graczem. Poza tym obawiam się, iż moją dziewczynę (w założeniu, że da się namówić na grę:P), może odrzucać poziom jej złożoności.

W skrócie szukam Earth Rebort, ale prostszego. :)

Założenia
1) ilość graczy 2 choć dobrze jakby mogło grać więcej
2) czas gry do 2 h
3) cele do realizacji (fajnie jakby były i tajne)
4) figurki (dużo, różnorodnych najlepiej już pomalowanych:P)
5) plansza gry (może być z kafli itp.)
6) jakiś mechanizm pozwalający zaskoczyć przeciwnika, tajne rozkazy, karty na ręku itp.

Czego nie biorę pod uwagę?
Descent (różne zasady dla obu stron)
Claustrophobia (różne zasady dla obu stron, zbyt prosta)
LNoE Timber Peak (różne zasady dla obu stron)

Nad czym się zastanawiam?
1) Earth Reborn (zbyt złożona)
2) Level 7 omega Protocol (wydaje mi się, że strony grają według innych reguł, poza tym cena odstrasza)
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Bea »

Może Runewars? Strategia opakowana w fajny klimat. Są cele, w tym też tajne cele. Tylko nie wiem jak chodzi na dwie osoby.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Rocy7 »

Bea pisze:Może Runewars? Strategia opakowana w fajny klimat. Są cele, w tym też tajne cele. Tylko nie wiem jak chodzi na dwie osoby.
znam i grałem odpada ze względu na czas rozgrywki między 4-6 h. :P, poza tym to strategia z elementami przygodówki.
gaseki
Posty: 412
Rejestracja: 25 lut 2013, 22:16
Lokalizacja: Doncaster

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: gaseki »

Możesz spróbować Battles of Westeros, choć nie ma tam tajnych celów. Jest zagrywanie kart, jest fajna mechanika aktywacji jednostek. Mapy są dwie, ale jest dużo kafli, które się na nich układa, mnóstwo figurek, są punkty do przejęcia itp.

Tannhauser - mnóstwo dodatków z nowymi figurkami, kilka plansz, kilka trybów rozgrywki - bardzo proste zasady, bardzo miodna rozgrywka. Niby instrukcja (revised rulebook) ma ok 80 stron, ale 3/4 z tego to zasady do dodatków i opisy postaci razem z ich wyposażeniem (Z podobnych Incursion, choć nie miałem, nie grałem)

Może Mice & Mystics? Choć to trochę bardziej przygodówka

Poza tym Earth Reborn ma ten plus, że wprowadza zasady stopniowo, po scenariuszu, więc odpada trochę komplikacji.
Co masz na myśli mówiąc, że Claustrophobia jest "prosta"? Zasady rzeczywiście są proste, ale pozwalają na kombinowanie.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Rocy7 »

gaseki pisze:Co masz na myśli mówiąc, że Claustrophobia jest "prosta"? Zasady rzeczywiście są proste, ale pozwalają na kombinowanie.
Tannhauser, cele nie polegają jedynie na skirmishu?

Mice & Mystics ta gra ogóle mi się nie podoba.
Battles of Westeros zbyt skoncentrowane na walce.
gaseki pisze:Co masz na myśli mówiąc, że Claustrophobia jest "prosta"?
, fakt pozwala na kombinowanie, ale każda z postaci ma jedną zdolność, nie można ich rozwijać, i w trakcie gry nie da się znaleźć ani więcej ekwipunku (którego nie można z reguły nawet wybierać, jest przypisany na stałe) ani nowych zdolności. Poza tym Mroczny nie ma (oprócz) demona różnorodnych jednostek. Dodatek trochę to zmienia, ale nie, aż tak jakbym to widział.
gaseki
Posty: 412
Rejestracja: 25 lut 2013, 22:16
Lokalizacja: Doncaster

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: gaseki »

Rocy7 pisze: Tannhauser, cele nie polegają jedynie na skirmishu?
Tak jak mówiłem, jest kilka trybów. Poza klasycznym deathmatch czy capture the flag są też:
Domination - gracz musi umieścić 4 swoje flagi na określonych punktach na planszy;
King of the hill - przydzielane są punkty za każdego zabitego, ten kto ma więcej punktów po 10 rundach wygrywa
Objective mode - na mapie są umieszczane żetony celów (osobne dla każdego gracza), które gracz musi wykonać aby wygrać. Aby "wykonać cel" trzeba uzyskać sukces podczas testu umiejętności (każdy żołnierz ma inne).
Story mode - różne scenariusze (np odbicie więźnia), z tego co widzę, to raczej skoncentrowane wokół postaci z dodatków

Jako ciekawostkę powiem, że akcja toczy się w zamku Książ.
Rocy7 pisze: Battles of Westeros zbyt skoncentrowane na walce.
A na czym ma się opierać gra taktyczna? Nie znam chyba gry taktycznej, która nie zakładałaby walki.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Rocy7 »

gaseki pisze:A na czym ma się opierać gra taktyczna? Nie znam chyba gry taktycznej, która nie zakładałaby walki.
tak, ale ja tym razem szukam gry w której da się wygrać nie tylko przez anihilacje przeciwnika.

Czegoś jak
gaseki pisze: Objective mode - na mapie są umieszczane żetony celów (osobne dla każdego gracza), które gracz musi wykonać aby wygrać. Aby "wykonać cel" trzeba uzyskać sukces podczas testu umiejętności (każdy żołnierz ma inne).
Story mode - różne scenariusze (np odbicie więźnia), z tego co widzę, to raczej skoncentrowane wokół postaci z dodatków.
a mógłbyś mi napisać, które dodatki dają scenariusze w story mode? ( w podstawce są jakieś scenariusze?, ewentualnie fanowskie?)

Przyznam iż Tannhauser poważnie mnie zaciekawił. Jak wygląda zależność językowa?
Rebel:
Uwaga! W grze znajduje się niewielka liczba elementów z napisami w języku angielskim (np. niewielka liczba kart), jednak znajomość tego języka przez wszystkich graczy nie jest wymagana do gry - wszystkich niezbędnych informacji dostarcza polska instrukcja.
Jak wyjaśnię zasady i będę pomagał czasem z tekstem kart da się grac? I opcja na więcej niż 2 graczy ma sens, czy jest na doczepkę?
gaseki
Posty: 412
Rejestracja: 25 lut 2013, 22:16
Lokalizacja: Doncaster

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: gaseki »

Cała zależność to ekwipunek żołnierzy i bohaterów. Bohaterowie mają trzy "warianty" wyposażenia, żołnierze dwa. Ekwipunek jest jawny, więc wystarczy, że ty będziesz znał język (z resztą napisane jest prosto).
Co do dodatków, to są dwie opcje - dodatek z planszą (Daedalus, Novgorod, Hinansho - dwa ostatnie wprowadzają nowe armie) lub dodatki z bohaterami (pojedyncze figurki). Z tego co widzę w poprawionych zasadach to dodatki z pojedynczymi figurkami powinny dodawać scenariusze (chociaż czasem może być potrzebny jeszcze jakiś dodatek z mapą). Widziałem też jakieś fanowskie scenariusze i mapy, ale nie wgłębiałem się w to.

W BoW można wygrać też przez przejęcie punktów kontrolnych lub obniżenie morale. Wiadomo, że będzie walka o te punkty, ale to tak jak w każdej grze taktycznej.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Rocy7 »

A jak wygląda balans stron konfliktu, nowe zasady naprawiają tą kwestie, bo na rebelu jest sporo narzekania?
strony wydają się byc niezrównoważone (Rzesza preferuje walkę wręcz i świetnie gra się nią na jeden stronie planszy, a Unia wali na odległości, więc długie korytarze na drugiej stronie planszy są dla niej idealne).
- drużyny nie są dobrze zbalansowane dlatego na jednej planszy przewagę zawsze ma jedna drużyna, a na drugiej planszy druga drużyna. Zbalansowanie drużyn można osiągnąć jedynie poprzez pomieszanie postaci z różnych frakcji ale wtedy traci się klimat- właściewie, którego wariantu gry by się nie wybrało to i tak jest to zwykłe "mordobicie" bez żadnej przygody
gaseki
Posty: 412
Rejestracja: 25 lut 2013, 22:16
Lokalizacja: Doncaster

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: gaseki »

Z moich doświadczeń wynika, że trzeba po prostu umieć użyć osłony i zdolności naszych wszystkich żołnierzy. Niby Reich jest bardziej nastawiony na walkę wręcz (schocktruppen po prostu rozrywa nawet po jednym starciu), ale mają też ataki magiczne, które nie wymagają tego by widzieć przeciwnika. Herman może też zmusić przeciwnika do zaatakowania swoich towarzyszy (nie musi nikogo widzieć, wystarczy zasięg liczony wg wzoru). Unia ma za to ciężkie karabiny i granaty. No i teraz wyobraź sobie, że przeciwnik przejmuje kontrolę nad bohaterką z dynamitem i rzuca go pod nogi operatorowi ckm...
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Rocy7 »

Dzięki za info. Grałeś może z dodatkiem Tannhauser: Operation Novgorod?
Odkryjcie nową planszę, Klasztor Tesli, w którym wszystkie trzy frakcje Tannhäusera będą zmagać się ze sobą o supremację!
plansza ta obejmuje, też story mode dla 3 graczy?
gaseki
Posty: 412
Rejestracja: 25 lut 2013, 22:16
Lokalizacja: Doncaster

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: gaseki »

Nie grałem, mam tylko podstawkę. No i Novgorod kosztuje tyle co sama gra, bo są figurki nowej frakcji.
Awatar użytkownika
Bardias
Posty: 303
Rejestracja: 19 sty 2014, 04:07
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Bardias »

Czyli po prostu lubisz figurki :)

Przychodzą mi na myśl dwa bardzo popularne tytuły, które jeszcze nie padły, a które słyną ze sporej ilości figurek i dobrej mechaniki. War of the Ring (Wojna o Pierścień) i Zombicide. Podejrzewam, że je znasz i też z jakiegoś powodu ci nie podeszły, ale zawsze warto zaproponować mainstreamowe planszówki zanim zacznie się poszukiwania w bardziej egzotycznych rejonach rynku.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Rocy7 »

Nie lubię figurek dla figurek :P, gra powinna mieć też sensowną mechanikę.

War of the Ring bardzo mi podeszło, ale nie mam czasu ani chętych do gry. Zombicide nie już wolę LNoE Timber Peak, więcej się dzieje:).
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3188
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 25 times
Been thanked: 42 times
Kontakt:

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Yavi »

BattleLore 2nd edition? Wczoraj rozegraliśmy pierwsze partie i wygląda na to, że spełnia Twoje wymagania.
Są cele, za które dostaje się punkty zwycięstwa (utrzymanie punktów z banerami oraz dodatkowe - jawne - cele w scenariuszach), jest sporo figurek, są karty rozkazów oraz karty z czarami.
Zasady są proste, rozgrywka dynamiczna i ciekawa. Do tego gra jest klimatyczna (ilustracje, zdolności jednostek) i ładnie wykonana.

Możesz rzucić okiem na elementy gry na naszym blogu ;) -> BattleLore 2nd edition
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Odp: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie

Post autor: Rocy7 »

BL2 wydaje sie bardziej bitewniakiem, nie ma scenaiurszy w formie jak Earth Reborn. Poza tym jesli juz mialbym brac bitewniaka to zastanawiam sie nad Dungeon Command bo lubie mechanizmy zagrywania roznorodnych kart zas w BL sa chyba tylko lore reszta to rozkazy.
Awatar użytkownika
Julian Paleolog
Posty: 220
Rejestracja: 03 mar 2012, 13:01
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 2 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: Julian Paleolog »

Gra zmienia się diametralnie po wprowadzeniu nowych zasad pod nazwą revised rules który stara się zbalansować wszystkie wydane do tej pory pojedyncze figurki (Ramirez, Volkov, Yula, Wolf) podstawkę oraz Novogrod. Zmiany obejmują zarówno główne zasady gry oraz znacząco zmieniają właściwości elementów wyposażenia. Dla ułatwienia gry i mniejszej potrzeby sięgania po instrukcję można znaleźć na bgg skrót instrukcji i podręczne zestawy zasady odnośnie przedmiotów lub też w oficjalnym equipment card packu wydanym przez ffg.

W sumie revised rules znacząco zwiększa miodność rozgrywki :twisted:


Parę scenariuszy i inne informacje można znaleźć na :
http://tannbunker.myfastforum.org/
oraz do innej strony gdzie jest m.in. wariant 3 osobowy scenariusza overkill:
http://www.front-toward-enemy.us/2010/0 ... arios.html
Awatar użytkownika
lintu
Posty: 244
Rejestracja: 26 lut 2011, 21:57
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: lintu »

Nieśmiało polecę WH40k: Horus Heresy. Gra na 2 osoby oparta na różnorodnych scenariuszach, z dobrą mechaniką i masą figurek (choć niestety w małej skali). Godne polecenia zwłaszcza jeśli ktoś zna (i lubi) klimat WH40k. Jedyny minus tej gry to jej złożoność, obawiam się, że pod tym względem może nieco skręcać w kierunku Earth Reborn.
Awatar użytkownika
SeeM
Posty: 936
Rejestracja: 19 maja 2009, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Taktyczna gra figurkowa z celami do realizacji/nie bitew

Post autor: SeeM »

Rocy7 pisze:Jednak szukam gry, która nie jest bitewniakiem, a celem nie jest jedynie wycięcie przeciwnika w pień. Podobają mi się scenariusze, cele do realizacji, dobrze przy tym by można było jakoś wpływać na wybór celu.
Ja standardowo polecę Battletecha. Figurki są koszmarnie drogie (każdego roku robimy wspólne zamówienie na Polskę i rzadko schodzimy poniżej 1000 złotych), ale też nie potrzebujesz ich dużo. 20 sztuk to ogromna armia, której rozstrzelanie na planszy zajęłoby cały dzień. Ostatnio na Allegro są polskie wydania, co znacząco obniża próg wejścia. Bardziej zaawansowane podręczniki są na Rebelu: Total Warfare do zasad i Total Chaos do kampanii.

Kampania wg. zasad z Total Chaos to szereg scenariuszy grany z umówionymi początkowymi figurkami i punktową walutą. Pomiędzy scenariuszami można je sprzedać, naprawić, dokupić amunicji (albo zmienić jej rodzaj), odzyskać materiały z zebranych figurek przeciwnika, kupić nowe, podwyższyć umiejętności personelu, itd... Całość bardzo przypomina serię UFO, czy Jagged Alliance, z tym, że poszczególne scenariusze można sobie ubarwić poprzez możliwość ataku w ulewnym deszczu, lub przeczekaniu burzy, czy walki w nocy. Wszystko jest stosownie ubrane w kampanijne punkty. Czyli już nie bitewniak, ale jeszcze nie erpeg.

Gra na popołudnie przy kawie to nie jest. Ale przy piwie jak najbardziej, jeśli masz go dużo, bo zależnie od przyjętej taktyki partia z czterema figurkami na stronę potrafi trwać kilka godzin.
+ (BGG)
ODPOWIEDZ