Punktacja jawna i ukryta

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1802
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 78 times
Been thanked: 167 times

Punktacja jawna i ukryta

Post autor: Legun »

Jedną z cech gier - drugorzędnych, choć nie pozbawionych znaczenia - jest jawność punktacji. Dwa bieguny są oczywiste - punktacja może być całkowicie jawna (Dixit, Ogrody Alhambry, KGB-CIA) lub też całkowicie ukryta (tu nie tak łatwo o czysty przykład wśród gier, w które grywam, choć jeśli przyjąć, że liczba wyeliminowanych podejrzanych jest odpowiednikiem punktacji to na pewno podpada pod to Tajemnica Opactwa).
Po drodze jest kilka przypadków mieszanych, do tego w różnych proporcjach:
- w zasadzie jawne, lecz nieogarnialne, natomiast możliwe do intuicyjnego przybliżenia (Ligretto, Modern Art)
- teoretycznie do zapamiętania bądź wyliczenia na podstawie widocznych elementów (Carcassonne, Palazzo)
- głównie jawne, lecz z możliwym odchyleniem w postaci ukrytych czynników (Osadnicy, Jaipur)
- do oszacowania w przypadkach ekstremalnych lub na etapach (6.Bierze!)
- punktacja jest jawna, ale nie wiadomo jakie jest jej przyporządkowanie do graczy (Imię Róży, Agenci, Pędzące Żółwie) - to FortArt.

Związana jest z tym dynamika napływu PZ - czy gra przyspiesza pod koniec, stąd stan na wstępnych etapach traci na znaczeniu, czy też jest efekt kuli śniegowej w oparciu o punktowane zasoby. Możliwe jest też, że gra nie ma kumulacji na koniec, tylko walczy się o ostatki, gdy wynik może być już dawno rozstrzygnięty.

Ta cecha ma wpływ na dwa zjawiska - strategie graczy oraz ich czyste emocje (frustracja lub poczucie satysfakcji). Ciekawi mnie, czy macie tu stałe upodobania, czy też możecie się do wszystkiego dostosować.
Ostatnio zmieniony 19 lut 2014, 08:10 przez Legun, łącznie zmieniany 1 raz.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8801
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2708 times
Been thanked: 2395 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: Curiosity »

Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: Ryu »

Moje upodobanie: jawne, jawne, jawne... :twisted:

Nienawidzę ukrywania tego co dostaję podczas gry. Weźmy takie T&E czy Reef'a czy inne gry. Przecież mogę na kartce z boku liczyć co kto dostał i ile czego ma. Tylko pojawia się pytanie... Po co? Nie lepiej wszystko pokazać? Przynajmniej widać kto walczy z kim, kto ile ma punktów i czy da się coś jeszcze zrobić psując innym plany.
Ok, zasoby startowe (jeśli tak mówi instrukcja) - tajne, ale cała reszta zdecydowanie jawna... Przynajmniej wiadomo jaką obrać strategię i na kogo grać 8)

Podczas naszych gier wprowadzamy ZAWSZE takiego homerula - co może być jawne - jest jawne :mrgreen:
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: Ink »

Ryu pisze:Moje upodobanie: jawne, jawne, jawne... :twisted:

Nienawidzę ukrywania tego co dostaję podczas gry. Weźmy takie T&E czy Reef'a czy inne gry. Przecież mogę na kartce z boku liczyć co kto dostał i ile czego ma. Tylko pojawia się pytanie... Po co? Nie lepiej wszystko pokazać? Przynajmniej widać kto walczy z kim, kto ile ma punktów i czy da się coś jeszcze zrobić psując innym plany.
Ok, zasoby startowe (jeśli tak mówi instrukcja) - tajne, ale cała reszta zdecydowanie jawna... Przynajmniej wiadomo jaką obrać strategię i na kogo grać 8)

Podczas naszych gier wprowadzamy ZAWSZE takiego homerula - co może być jawne - jest jawne :mrgreen:
Hear, hear. Jeśli coś się da zapamiętać, to znaczy, że powinno być jawne. Gdybym chciał grać w memory - grałbym w memory.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: Bea »

A mnie się wydaje, że jawne punkty czasami mogą odebrać sporo emocji na końcu gry. Już wyobrażam sobie sytuację, że do końca zostały dwie rundy a ja już obliczyłam, że nie nadgonię z punktacją choćby nie wiem co. A tak, pogrążona w słodkiej niewiedzy, mogę się jeszcze łudzić, że może różnicą jednego punkta chociaż, uda mi się nadrobić straty.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: WRS »

Z wiekiem zauważam, że pamięć coraz dziurawsza ;)
Stąd jeśli jest wola współgraczy, aby obliczalne było jawne, to robimy jawne.

Jednak z zasady trzymam się wskazówek autora.
Zupełnie inaczej gra się w takich np. Milionerów i bankrutów, czy Modern Art z ukrytą kasą, a inaczej z jawną.
Szczególnie ten pierwszy przykład mnie przekonuje, by zaufać autorowi. Niby wszystko jest jasne, karty przeliczalne (zwłaszcza, że jest ich zaledwie kilka). Ale przymus ujawnienia odbiera całą radość z blefowania, domyślania się ipt.

Grając skupiam się bardziej na przyjemności grania, niż na przeliczaniu. Jak wygrać to zdecydowanie, a nie tiebreakerami...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
mr.big
Posty: 330
Rejestracja: 26 kwie 2013, 13:23
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 8 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: mr.big »

Zdecydowanie ukryta :D

Do końca nie znamy zwycięzcy. Gramy załóżmy w grę która trwa 2 godziny. Przy punktacji jawnej, po 1 godzinie okazuje się że np nie jesteśmy w stanie dogonić pozostałego/pozostałych graczy. W tym momencie gramy tylko po to żeby dograć do końca. Gra staje się nudna i bez pozytywnych emocji związanych z rywalizacją.
Wyjątkiem może być sytuacja, w przypadku gdy mechanika gry pozwoli dogonić prowadzącego/prowadzących. W takim przypadku jak dla mnie punktacja mogłaby być jawna. Takich gier chyba jest jednak znacznie mniej na rynku.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: yosz »

Mi było wszystko jedno dopóki nie posłuchałem dyskusji w Dice Tower. Kiedy siadamy do gry, gramy oczywiście dla przyjemności ale też żeby wygrać (jak to powiedział Dr Knizia - celem jest próba wygrania, a nie sama wygrana). Jeżeli jestem dobrym taktykiem, potrafię szybko przeliczać i kombinować długie łańcuchy przyczynowo-skutkowe, będę miał oczywiście przewagę nad przeciwnikiem, który jest w tym słabszy. Nie można wtedy oczekiwać, że przeciwnik powie: "ale graj trochę słabiej bo mamy nierówne szanse, bo jesteś lepszy ode mnie". Tak samo element pamięciowy w planszówce będzie faworyzował osoby z dobrą pamięcią. Jeżeli autor uważał że punktacja, resource'y itp. jest tajne, to moim zdaniem powinno być jawne (chyba że w instrukcji jest wprost napisane że można grać i tak i tak np.: Acquire)

I argument, że przecież mogę sobie zapisywać do mnie nie dociera. Po pierwsze: jeżeli coś nie jest dozwolone, jest zabrobione. Mogę odpowiedzieć, że przecież w instrukcji nic nie jest napisane, że nie mogę podkraść Ci zasobów czy pieniędzy jak nie widzisz. A po drugie: nie słyszałem żeby ktokolwiek siadając do memory, chciał zapisywać co zostało odkryte - bo przecież w instrukcji nic nie ma że nie można ;) To jest po prostu element gry.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: BartP »

Z jednej strony rozumiem argumenty na dwa stanowiska. Z drugiej zaś jawność można sprowadzać do absurdu: w gry typu "zbieranie lew" też gracie w otwarte lewy? Zapamiętywanie jest jednym z elementów, jakie trzeba uruchomić podczas gry. Czasami uruchamia się myślenie (taktyczne czy długofalowe), inne gry wyzwalają w nas kreatywne myślenie (w szczególności imprezowe), inne zdolności negocjacyjne, orientację w przestrzni czy też rozpoznawanie wzorców. Ucięcie elementu zapamiętywania to jednak pozbawienie gry dodatkowego aspektu, który autor lub wydawca celowo tam dali. Skrajne porównanie: po co mam podejmować optymalną decyzję w grach, nie lubię tego elementu, odpalę program, co wyliczy mi najlepszy możliwy ruch w tej turze, a skupię się na innych aspektach rozgrywki.

Kiedyś lubiłem jawność i podliczanie punktów na bieżąco. Z drugiej zaś strony z czasem polubiłem, jak część lub nawet całość podliczana jest na końcu. Chyba najbardziej lubię, jak można z grubsza oszacować, kto ile ma (Agricola). Ale nie zdzierżyłbym gry z kimś, kto w kilku ostatnich ruchach zamula i podlicza w głowie punkty wszystkich, żeby podjąć jakąś tam optymalną decyzję.
Chyba moje podejście wynika z luźnego podejścia do gier, jakie mam w swoim towarzystwie. Nie ma zamulania, by zoptymalizować do ostatniego punktu; gramy analitycznie, ale wciąż tak, by była to dobra zabawa, a nie wyścig algorytmów.

Edit:
yosz pisze:Jeżeli autor uważał że punktacja, resource'y itp. jest tajne, to moim zdaniem powinno być jawne (chyba że w instrukcji jest wprost napisane że można grać i tak i tak np.: Acquire)
Mając na uwadze całą Twą wypowiedź, powyższe zdanie jest nielogiczne; chyba zjadłeś "nie" :).
apfrankowski
Posty: 163
Rejestracja: 17 lut 2012, 12:05
Lokalizacja: Lublin

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: apfrankowski »

Zasadniczo wszystko zależy od gry i jak jawność/tajność punktacji współgra z całością mechaniki. Moim sztandarowym negatywnym przykładem jawności punktacji jest Wysokie Napięcie - gra się kończy nijak. Na kilka rund przed końcem wiadomo kto wygra i nic nie można z tym zrobić. Nuda. Z drugiej strony jest Carcassonne, gdzie (praktycznie) jawna punktacja wpływa pozytywnie na rywalizację.
Jednakże w większości przypadków wolę nie wiedzieć jak mi idzie - bardziej się wtedy angażuję w wykorzystanie gry do maksimum, niż na ograniu współgraczy.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Odp: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: Rocy7 »

mr.big pisze:Zdecydowanie ukryta :D

Do końca nie znamy zwycięzcy. Gramy załóżmy w grę która trwa 2 godziny. Przy punktacji jawnej, po 1 godzinie okazuje się że np nie jesteśmy w stanie dogonić pozostałego/pozostałych graczy. W tym momencie gramy tylko po to żeby dograć do końca. Gra staje się nudna i bez pozytywnych emocji związanych z rywalizacją.
Wyjątkiem może być sytuacja, w przypadku gdy mechanika gry pozwoli dogonić prowadzącego/prowadzących. W takim przypadku jak dla mnie punktacja mogłaby być jawna. Takich gier chyba jest jednak znacznie mniej na rynku.
nic dodac nic ujac:) Choc ja chyba najbardziej systemy mieszane czyli czesc punktow jawnych i czesc ukrytych. Przy czym ja ukryta punktacje rozumniem tez taka, ktorej nie da sie wyliczyc jak w Lords of Waterdeep, bo nigdy nie wiesz jakiego, kto ma Lorda i za co dodatkowo zapunktuje. Powoduje to, ze chce sie walczyc do konca, gdy widze, ze przegrywam i nie ma szans na dogonienie lidera gra zaczyna mnie nuzyc i tylko czekam konca. Mieszany system w Lords czy A strudy in Emerald powoduje, ze z jednej strony bardziej sie przykladam jak widze ze ktos "jawnie" mnie przegania z drugiej nawet jak jestem ostro do tylu to mysle sobie "jeszcze zobaczysz ile punktow za ukryte cele dostane" co motywuje mnie do walki do konca.
Ostatnio zmieniony 18 lut 2014, 10:58 przez Rocy7, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: kwiatosz »

Obrazek
;)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
walkingdead
Posty: 2083
Rejestracja: 06 lut 2013, 19:57
Has thanked: 147 times
Been thanked: 393 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: walkingdead »

Chyba wolę kiedy punkty są ukryte, po prostu obawiam się,że widząc dużą przewagę przeciwnika mogłabym poczuć się nieco zniechęcona. A tak? Do końca mam nadzieję :wink:
Przedwczoraj graliśmy w Dziedzictwo, cały czas oko uciekało w stronę wskaźników: kto zgromadził ile honoru, prestiżu czy złota. A jednak, wciąż pozostawała w głowie myśl,że tak naprawdę, decydująca może okazać się wielka niewiadoma pod postacią karty patrona i misji. Ta niepewność czy absurdalna próba zgadywania co też może się zdarzyć, są dla mnie emocjonujące. :wink:
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3651
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 119 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: gafik »

Jawna jest najlepsza.
Ewentualnie częściowa, jak np. w Troyes.
BTW na szczycie rankingu BGG są tylko te z jawną.
Oczywiście nie znam wszystkich gier z BGG i mogę się mylić, ale dopiero za pozycją nr. 25 są jakieś gry z niejawną.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: MichalStajszczak »

gafik pisze:BTW na szczycie rankingu BGG są tylko te z jawną.
:shock: :?:
Jesteś pewien? Czy np. w Puerto Rico grasz z jawnymi punktami zwycięstwa, a w Wysokie Napięcie z jawnymi banknotami?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: BartP »

Agricola jawna? Chyba on-line ;]. Albo jak jesteś zamulaczem-ciągłym-podliczaczem.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: yosz »

BartP pisze: Edit:
yosz pisze:Jeżeli autor uważał że punktacja, resource'y itp. jest tajne, to moim zdaniem powinno być jawne (chyba że w instrukcji jest wprost napisane że można grać i tak i tak np.: Acquire)
Mając na uwadze całą Twą wypowiedź, powyższe zdanie jest nielogiczne; chyba zjadłeś "nie" :).
Taa coś mi nie wyszło. Memo: nie pisać postów z 38 stopniową gorączką
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: Ink »

walkingdead pisze:Chyba wolę kiedy punkty są ukryte, po prostu obawiam się,że widząc dużą przewagę przeciwnika mogłabym poczuć się nieco zniechęcona. A tak? Do końca mam nadzieję :wink:
Przedwczoraj graliśmy w Dziedzictwo, cały czas oko uciekało w stronę wskaźników: kto zgromadził ile honoru, prestiżu czy złota. A jednak, wciąż pozostawała w głowie myśl,że tak naprawdę, decydująca może okazać się wielka niewiadoma pod postacią karty patrona i misji. Ta niepewność czy absurdalna próba zgadywania co też może się zdarzyć, są dla mnie emocjonujące. :wink:
Ukryta punktacja w sensie - tajne cele jest jak najbardziej ok. Są ukryte i nie da się ich znać (poza dedukcją z działań gracza). Mój apel o jawność dotyczy raczej sytuacji kiedy wiadomo, ile kasy mam na początku, widać wszystkie operacje, które nią wykonuję, ale banknoty muszę trzymać schowane.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 755
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 74 times
Been thanked: 112 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: pingus »

Mam podobne zdanie jak Yosz (pewnie dlatego, że też słuchałem tego podcastu ;) ).
"Granie w memory" to część niektórych gier i argument o zapisywaniu na karteczce jest słaby. Na wiele sposób można rozwalić grę, ale tu chodzi o to żeby się dobrze bawić, a nie o wyścig o złote kalesony. Autor gry z jakiegoś powodu zdecydował się na umieszczenie ukrytej punktacji i moim zdaniem ten wybór zazwyczaj należy uszanować. W mojej opinii służy to zwykle temu, żeby ostatnie tury nie przypominały siedzenia z kalkulatorem i przeliczania wszystkiego. Niestety nie jest to rozwiązanie perfekcyjne, ale cóż. :)
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: mig »

Zdecydowanie tajne. W ogóle czym więcej elementów ukrytych tym zwykle jest ciekawiej (surowce, pieniądze, ukryte cele itd).
Niejawna punktacja zmniejsza ryzyko tego, że ktoś nie mając szans będzie psuł innym grę. A poza tym po prostu dodaje emocji. No i utrudnia robotę graczom "zawodowym księgowym-kalkulatorom".
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: asiok »

MichalStajszczak pisze:
gafik pisze:BTW na szczycie rankingu BGG są tylko te z jawną.
:shock: :?:
Jesteś pewien? Czy np. w Puerto Rico grasz z jawnymi punktami zwycięstwa, a w Wysokie Napięcie z jawnymi banknotami?

Nie do mnie to pytanie ale.... oczywiście że tak!
W Puerto i WN - jawne i już. Jeżeli chciałbym grać w memo - grałbym w memo.

Wprowadzanie elementu "chowania" punktów odbieram negatywnie - nie widzę takiej potrzeby.
Jeżeli po godzinie grania w dwugodzinną grę wiadomo już kto wygra to widzę dwie ku temu przyczyny:

1. Gram jak ostatnia ..... wołowa.
2. Gra jest niedopracowana i ma mechanizm "kuli śniegowej".

P.S. I oczywiście jak się współgracze uprą na chowanie elementów to nie robię fochów i ukrywam :D
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: Pixa »

Osobiscie najbardziej lubie system mieszany - czesc punktow zwyciestwa jest jawna, a czesc nie (ukryte cele/misje). W ten sposob widac jak nam idzie, a jednoczesnie nie wiadomo do konca partii kto wygral (bo przeciez punkty za tajne cele dodaje sie / odejmuje po skonczonej rozgrywce).

Podobaja mi sie wiec takie rozwiazania jak w klasycznym Ticket to Ride czy Suburbi.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 809 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: mat_eyo »

Na początku wyświechtany frazes, czyli wszystko zależy od gry ;)
Konkretnie, to jednak wolę punktowanie jawne, ewentualnie z dodatkowymi ukrytymi elementami (Dziedzictwo, Eclipse, Cywilizacja: TTA). W gry, które mają tylko niejawny system punktowania gra mi się zdecydowanie gorzej.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: farmer »

Ja tam lubię wszystkie 3 systemy, tj: jawny, tajny i mieszany,
pod warunkiem, że są one dopasowane do charakteru rozgrywki, mechaniki i fabuły.
Wymuszona tajność/jawność na pewno żadnej grze nie wyjdzie na dobre.

Odnośnie BGG, bo mnie to zaciekawiło...
w topce BGG punktacja w grach jest:
1. TS - jawna
2. Agricola - jawna ale mocno zaciemniona (niewyliczalna w praktyce normalnej gry, brak toru punktacji)
3. Cywilizacja - mieszana z naciskiem na jawną (punkty niby są, jednak ostatnie podliczenie tajnych wydarzeń dużo jeszcze miesza)
4. Puerto Rico - mieszana (część informacji jest niby jawna [budynki], część całkiem tajna)
5. Android Netrunner - ? (nie znam)
6. Terra Mystica - ? (nie znam)
7. Eclipse - mieszana, z częścią jawną mocno zaciemnioną (część informacji jest niby jawna, ale w praktyce normalnej gry punktacja jest niewyliczalna, część całkiem tajna)
8. WN - tajna (dobrze pamiętam, że chodzi o kasę zgromadzoną "na ręce")
9. MK - jawna
10. Le Havre - jawna ale mocno zaciemniona (pieniądze są jawne, wartość budynków też, jednak nie wyobrażam sobie, aby w praktyce normalnej gry ktoś co chwilę podliczał "wartość" majątku przeciwników)
11. Zamki Burgundii - ?
12. Brass - jawna ale mocno zaciemniona (informacje są niby jawne, ale w praktyce normalnej gry punktacja jest niewyliczalna)
13. Robinson - n/d (ale i tak tajne, czyt. niewyliczalne w trakcie gry)
14. Tzolkin - ?
15. Caylus - jawna

Ok, dalej mi się nie chce...

Wniosek nr 1.
Kiedyś znałem wiecej gier z topki :shock:

Wniosek nr 2.
W 10-ciu grach ktore znam z 15-tu najpopularniejszych, punktacja jest:
Prawdziwie jawna - 3 razy
Niby jawna, ale jednak nieznana (co dla większości graczy będzie oznaczało "tajną") - 3 razy
Tajna - 1 razy
Mieszana - 3 razy
Tak więc, powiedziałbym wszytsko w normie :).

PS
Domyślam się, że w wielu przypadkach zawsze może znaleźć się jakiś "zboczeniec", spisujący to, ile który z graczy wydał/zarobił:
- żetonów władzy w GoT
- kasy w Pret a Porter
... czy na bieżąco podliczający wartość budynków i połączeń w Brassie czy wartość majątku w LeHavre czy innej Ora et Labora.
Kto inny z kolei, nawet mając ordynarny tor punktowy, bez żadnych tajnych źródeł punktowych, nie będzie na punktację zwracał uwagi i będzie grał swoje.

Jednak, poza tymi skrajnościami, wydaje się być wszystko w normie i zbalansowane.
Każdy coś dla siebie znajdzie, żaden typ nie ma jakiejś wyraźnej przewagi.

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
sirkozi
Posty: 407
Rejestracja: 08 mar 2013, 23:28
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Punktacja jawna i ukryta

Post autor: sirkozi »

W Wysokim Napięciu jest mieszana ze wskazaniem na jawną, bo tor punktacji (liczba miast) jest jawny, a dopiero remisy są rozstrzygane niejawną kasą.

Zamki Burgundii - jawna.
ODPOWIEDZ